Gå til innhold

soverom i kjelleren...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har to barn på 1 år og 3 år, og et hus med to soverom oppe (lite og stort) og et i kjelleren. Nå bor mannen min og jeg på et lite barnerom, mens guttene deler foreldrerommet. Det blir fryktelig trangt og ukoselig for oss, og problematisk for guttene når de skal sove (herjer som besatt der inne) eller når en av dem vil være i fred på SITT rom, og den andre MÅ inn han også. Skulle ønske de kunne ha hvert sitt rom, men vet ikke om jeg tør å la elstemann sove i en annen etasje, med tanke på brann og andre skumle saker. Han vil i så fall bo rett under vårt soverom.

Hehe, han vurdert å lage lem i gulvet så vi bare kan hoppe ned og hente han om ne skulle skje, men mannen min synes det var en litt teit ide :ler:

Hadde dere turt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg ser ikke på det som et stort problem. Vi har det slik, og det var slik jeg vokste opp, vi barna nede og foreldre oppe. Hvis du er redd for brann og slikt kan du jo henge opp røykvarslere til den store gullmedalje. Vi har røykvarsler i hvert soverom, i tillegg til i gangene.

Gjest snikkelora
Skrevet

Er det stort nok vindu der nede? Det er i alle fall vikitg at det oppfyller kravene som er satt i forhold til brannsikerhet

Gjest hufse-tufsa
Skrevet

Ja, jeg skulle akkurat til å si det samme. Det stilles krav til slikt. Det bør dere sjekke ut.

Skrevet

Jada, det er normalt stort vindu rett ut på bakkenivå, og brannalarmer med seriekobling har vi også, men er bare skummelt at han ligger i en annen etasje:-)

Men det er altså helt normalt???

Skrevet

Hva med å lage lekerom/rom for eldstemann nede, så kan han fortsette å sove på rommet oppe sammen med broren sin. Om det ikke er selve sovinga som er problemet, liksom.

Skrevet

Lillebroren min på 12 har hatt soverom i kjelleretasjen i noen år nå. Vinduet går ut til bakkenivå, og vi har testet rømningsveiene nøye. Når vi banker i gulvet til ham og "varsler brann" er han ute av vinduet på fem sekunder! Nå er jo ungene dine litt yngre, men det burde ikke være noe problem. Eneste som kan være litt upraktisk er jo hvis barnet er sykt og da er en etasje unna do/bad..

Skrevet

Hvis jeg var i den situasjonen, ville jeg laget lekerom for barna i kjelleretasjen og hatt det lille barnerommet som felles soverom for barna, og det store soverommet som soverom for de voksne. Jeg hadde ikke vært komfortabel med en 3 åring sovende i en annen etasje. Jeg ser heller ikke at det er en livsnødvendighet for en 3 åring å ha sitt eget rom.

Skrevet

Enig med lekerom i kjelleren. Hvor stort er det største rommet oppe da ? Kan du dele det av på noe vis ?

Skrevet

Takk for at så mange av dere vil hjelpe :) God ide å ha lekerom nede, kanskje, og jeg er absolutt enig i at det ikke er en menneskerett å ha eget rom når man er tre år gammel.

Likevel løser løser vel ikke det problemene med at de krangler og sloss både når de skal legge seg, og når de vil være alene å leke... Tror uansett det med lekerom i kjelleren er et bedre alternativ enn det som er nå med at vi voksne har husets minste rom ;)

Skrevet

Er vel bedre at dere voksne sover på et lite rom enn at to viltre gutter må det. Det store rommet er det tross alt mulig å dele av det store rommet, slik at guttene får hvert sitt område.

Skrevet

Hei! :)

Vår gutt på 4 år sover i kjelleren alene, har gått veldig bra for oss det, mens jenta på 1 år sover på eget rom oppe. Synes det er veldig greit så lenge det er mulighet for å ha egne rom! :)

Skrevet
Hvis jeg var i den situasjonen, ville jeg laget lekerom for barna i kjelleretasjen og hatt det lille barnerommet som felles soverom for barna, og det store soverommet som soverom for de voksne. Jeg hadde ikke vært komfortabel med en 3 åring sovende i en annen etasje. Jeg ser heller ikke at det er en livsnødvendighet for en 3 åring å ha sitt eget rom.

Det var et godt forslag :)

Skrevet

Jeg ser trådstarter referer til bl.a. brann. Nå er det jo slik at røyken går opp og at evt kullosforgiftning vil skje lettere i andre etasje enn i kjelleren. Det samme gjelder varmen. Det er nærmest umulig å redde noen ut av en etasje med tregulv høyere opp en evt murgulv lenger ned. Dette fordi gulvet letter tar fyr, men også fordi det er vanskeligere å redde noen ut fra en høyere etasje (ref behov for stige).

Med andre ord: Jeg ser det som mindre problem å sove i "kjelleren" (med store vinduer) enn i etasjen over (med tregulv som brenner og med behov for stige).

Skrevet
Jeg ser trådstarter referer til bl.a. brann. Nå er det jo slik at røyken går opp og at evt kullosforgiftning vil skje lettere i andre etasje enn i kjelleren. Det samme gjelder varmen. Det er nærmest umulig å redde noen ut av en etasje med tregulv høyere opp en evt murgulv lenger ned. Dette fordi gulvet letter tar fyr, men også fordi det er vanskeligere å redde noen ut fra en høyere etasje (ref behov for stige).

Med andre ord: Jeg ser det som mindre problem å sove i "kjelleren" (med store vinduer) enn i etasjen over (med tregulv som brenner og med behov for stige).

Man trenger vel ikke stige for å komme seg ut av vinduet i 1. etg?

Hva hvis brannen starter i kjelleren?

Det er vel uansett ikke så lett å være sikker på at en 3 åring klarer å handle riktig hvis en krise (brann) skulle oppstå? Jeg ville i allefall ikke stolt på at treåringen ikke da ville gjemt seg i klesskapet sitt eller forsøkt å komme seg opp til rommet til foreldrene.

Skrevet (endret)

Brann er nå en ting. Heldigvis er det veldig sjelden, og om dere har serie-koblede varslere har dere sikret så godt dere kan.

Jeg hadde vært mer bekymret for evt. fukt og Radon-stråling i kjelleren. Barn skal helst ikke ha soverom i kjeller pga. dette.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=307575

Endret av Lula
Skrevet

Jeg ville nok hatt alle på samme etasje frem til barnet som evtl skulle flyttes til kjelleren er stort nok til å selv kunne evakuere dersom det blir behov for det.

Jeg reagerer ofte når jeg hører om folk som har barna sovende over seg (altså etasjer høyere opp). Det er visst mange som gjør dette.. Mulig jeg bekymrer meg for mye vedr dette, men aldri om jeg ville ha gjort det.

Godt forslag å ha separat lekerom på dagtid. Men la de sove sammen til de er store.

Skrevet

Jeg ville ikke latt noen av ungene mine sove i en annen etasje enn meg! Vi har opplevd å miste huset vårt pga brann. Vi våknet midt på natta av røykvarsleren i stua, da brant det bare i det ene hjørnet. Vi slengte på oss klærne, og tok med ungene ,som hadde soverom ved siden av oss, ut, og løp bort til naboen. Mannen min ble igjen for å slukke, men bare etter noen få minutter var hele etasjen overtent, og han måtte bare komme seg ut. Tror ikke det hadde gått så bra for oss som det gjorde hvis en av barna hadde sovet i underetasjen,eller barna hadde sovet oppe på samme plan som stua, og vi hadde sovet nede!

Ser det er mange som sier at å ha et av barna i en annen etasje funker godt for dem, osv..men de VET ikke om det funker før huset står i full fyr, og noen kanskje er innestengt i en annen etasje enn deg selv. Husk at røykvarslere ikke stopper brann, og barn sover ofte tungt. så om det brenner i gangen kan det hende at det er for seint når røykvarsleren på rommet til ungen begynner å pipe. Da kan brannen være alt for nært, og ungen kan få panikk. Jeg hadde ikke stolt på at en 3 åring, eller 5 eller 7 eller 10 åring for den saks skyld hadde reagert fort nok, fornuftig og riktig i en slik situasjon. Det kan være lett å åpne vinduet og klatre ut under en øvelse, men panikk kan gjøre det helt umulig!!!

Leste om dette for et år siden, der en brannekspert uttalte seg om at foreldre har blitt alt for sløve mht brannsikkerhet og barnas soveplass. Han sa at det beste for å sikre seg så godt som mulig at man skal kunne klare å redde alle ut fra et brennende hus var at ungene sover i samme etasje som foreldrene...

Går det ikke ann å dele opp det største soverommet? eller bygge på litt på huset. Skal ikke mange kvadratmeterne til for å gjøre stor forskjell på størrelsen på rommet. Kanksje det går an å gjøre om en bod eller en del av stua til soverom? Eller hva med at dere tar det største rommet, 3-åringen får det andre rommet, og 1-åringen sover hos dere, med kanskje en løs skillevegg/stilig skjermbrett/forheng som gjør deres del av rommet mer privat, og så lage lekerom i kjelleren?

Jeg vet jeg virker litt hysterisk :grine: ,men etter å ha sett hvor fort en liten brann i stua spredte seg til hele huset, og etter brannen gått inn i totalt nedsvidde barnerom, der jeg ikke så en eneste gjenkjennelig del igjen av sprinkelsenga til lillemor, og smeltet og svartsvidd lego, og forkullet seng på rommet til lillegutt, har jeg fått virkelig stor respekt for brannsikkerhet. Her i huset deler nå de to barna våre et ganske lite rom fordi vi bare har 2 soverom i hovedetasjen. Ingen av oss skal sove i kjelleren...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...