Gjest å kle på/ut dyr... Skrevet 30. september 2006 #1 Skrevet 30. september 2006 det begynner å bli ganske vanlig å kle på/ut hunden.. Jeg snakker ikke om et regndekken eller et varmedekken når det er 10 kalde.!! jeg snakker om å kle på eller ut hunden. hva mener du om dette? Personlig mener jeg att hunder er født med pels, og av denn grunn ikke trenger klær. De aller fleste som kler på bikja, gjør dette for sin egen skyld IKKE forde hunden trenger det. Om hunden faktisk trenger det, som foreks. kinesisk nakenhund. Hvorfor skaffer man seg en nakenhund når man bor i norge????? Jeg har en newfoundlender. om jeg hadde bodd i brasil ville det vert for varmt for en nuff, da ville jeg skaffet meg en annen rase. Om du syntes det er ok å klepå hunden, har du itillfellet tenkt på att du skjuler mye av hundens kroppspråk?
anneli2 Skrevet 30. september 2006 #3 Skrevet 30. september 2006 det kan jo være litt moro å kle hunden sin. Han/hon får masse positive kommentarer, folk som kommer å hilse å klappe og sånt. men ellers, man må da passe på at klærne ikke hindrer rørelser eller at det blir for varmt, og ikke bruke klær hele tiden. det kan bli slitsomt.
Gjest hufse-tufsa Skrevet 30. september 2006 #4 Skrevet 30. september 2006 Jeg synes det er en fjasete mote, ser for meg blåhårete damer og Paris Hilton for å si det sånn.
Arkana Skrevet 30. september 2006 #5 Skrevet 30. september 2006 Jeg synes det er utrolig tåpelig og for meg egoistisk. Et dyr har ingen interesse eller glede av å ha klær på seg, dette er utelukkende for eierens skyld og sånn bør det ikke være.
Gjest gjest1 Skrevet 30. september 2006 #6 Skrevet 30. september 2006 Å kle på dyrene sine syns jeg er en tåpelig idè som kun er til for å more eierne.
Gjest snikkelora Skrevet 30. september 2006 #7 Skrevet 30. september 2006 Å kle på hunder for morrskyld er teit. Men når det blir gjordt pga kolde er det okei. Greit nok at det er dumt å skaffe seg nakenhund i når man bor i Norge, men skal man da holde seg unna raser som feks. Bichon Frisè? Har hatt en BF i en periode og ho frøys veldig om viteren. Så ho måtte ha klær på vist vi var lenge ute/skulle sitte i bilen mens vi var på butikken osv (ikke mens vi kjørte, for da er det jo varmt)
Trampe Skrevet 30. september 2006 #8 Skrevet 30. september 2006 Å sette på hunden f. eks. et par solbriller, ta et morsomt bilde og ferdig med det er helt greit. Hunden tar ikke skade av det. Men å drive og kle på hunden en hel masse klær for moro skyld synes jeg er helt idiotisk. Hva i all verden skulle være grunnen til det?? Man skal ikke gjøre noe dyr ikke liker bare fordi man synes det er moro selv. Da bør man vokse opp og finne seg noe annet å ha det moro med.
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2006 #9 Skrevet 30. september 2006 har kledd tskjorte og genser på bikkja da han var liten, men det var bare for moro skyld (og han ble vant med å bli kledd på i tilfelle han må ha på kroppsbandasje etc en gang), han har et godt og varmt dekken til vinterbruk. fjasete gensere med masse dill og ballerinaskjørt, nei takk. men fryser bikkja, så er en nøytral genser/dekken greit, da er det jo en grunn til å kle på bikkja. men å bruke den som en dukke kan jeg være foruten...
My Skrevet 30. september 2006 #10 Skrevet 30. september 2006 Det er heldigvis en trend på hell! Og takk gud for det! Men jeg syns synd på alle de chihuahuaene som blir omplasseringhunder om et år eller to. For det er jeg bombesikker på at kommer til å skje Da er sikkert "liten hund moten" over også!
Tabris Skrevet 30. september 2006 #12 Skrevet 30. september 2006 Jeg synes det sier litt om vår manglende respekt for hunder (og andre dyr) som de dyr de er, og hvor stor avstand vi har fått fra naturen og det naturlige, når vi gjør slike ting. Menneskelig egosime overgår seg selv enda en gang.
Gjest Fantus Skrevet 30. september 2006 #13 Skrevet 30. september 2006 Det er fjollete å kle opp en hund i designerfrakk bare fordi det ser søtt og morsomt ut. Det kan være ok å ta på en hund et par briller eller en rar hatt for å ta et morsomt bilde av det - hvis hunden syns det er greit. Og det er helt ok å ta på et refleksdekken på en jaktbikkje så den syns i terrenget eller å ta på sokker på en hund som har såre poter etter å ha løpt på skaresnø. Syns nå jeg i hvertfall....
Usikker Skrevet 30. september 2006 #14 Skrevet 30. september 2006 Dyr er vel skapt for å klare seg uten klær. :klø: Bare geiteri synes jeg da.
Malama Skrevet 30. september 2006 #15 Skrevet 30. september 2006 (endret) Satt og så på animal planet, der de i "apestreker"-serien hadde fått inn en apekatt i dyrehagen som tidligere hadde vært tv-stjerne i tyrkia, og av den grunn hadde gått med klær (og sko) store deler av sitt liv. Føttene var misformede pg at han var tvunget til å gå med sko, noe som selvsagt ikke passet en apefot. Men nå snakket vi om klær, ikke sko, men altså, han hadde også arr på kroppen som kom av at han har hatt utslett og slitasje av nettopp klær (og bleier i hans tilfelle, men under armene var det ene og alene klær) Han hadde altså mye arr som en følge av tidligere plager av smertefulle utslett, bare fordi han hadde hatt klær på. Jada, å ha et varmedekke på en hund fordi det er kaldt, greit nok, men å kle på dyr klær, det er og blir en uting. Dyr er ikke skapt for det, det er ikke behagelig for dem, de har ikke bruk for det og på sikt kan de faktisk ta stor skade. Greit, de tar ikke stor skade av å få på et plagg, ta en fotoserie og ta det av igjen, men det er likvel den komplette mangelen på respekt for dyret som DYR dette viser som opprører meg. For nettopp fordi vi synes det er "stilig" at dyr har på seg klær, så tvinges dyr til å ha på seg klær for underholdning. Enkelte dyr lider daglig, fordi noen synes det er stilig å se dyr med klær på. Ved å kle på hunden sin, bare "for noen stilig bilder" er man med på å byugge opp under denne oppfatningen av at dyr er "kule" med klær på, og derved gi grunnlag for denne dyreplagende næringen. Dyr er dyr, ikke mennesker. Endret 30. september 2006 av Malama
Arkana Skrevet 30. september 2006 #16 Skrevet 30. september 2006 Greit nok at det er dumt å skaffe seg nakenhund i når man bor i Norge, men skal man da holde seg unna raser som feks. Bichon Frisè? ← Tja, i grunnen synes jeg det. På samme måte som jeg synes at byfolk som ikke vil gå mer enn en daglig rask tur i nabolaget ikke bør skaffe seg en jakthund, gjeterhund eller annen hund som bør og ønsker å ha mye uteliv og trenger noe å bryne seg på. Hundens velvære bør gå foran menneskets ønske om å ha en spesiell hunderase.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #17 Skrevet 1. oktober 2006 Tja, i grunnen synes jeg det. På samme måte som jeg synes at byfolk som ikke vil gå mer enn en daglig rask tur i nabolaget ikke bør skaffe seg en jakthund, gjeterhund eller annen hund som bør og ønsker å ha mye uteliv og trenger noe å bryne seg på. Hundens velvære bør gå foran menneskets ønske om å ha en spesiell hunderase. ← enig!!! det er alt for mange som skaffer seg hun efter hva man har lyst på. Er ikke det viktigste att hunden trives? Har heller aldrig forstått hva noen skal med en setter i sentrum. fryser virkelig en bichon frise att den må kles på?? den fryser vel ikke om den ikke blir stående lenge stille ihvertfall..
monikabrx Skrevet 1. oktober 2006 #18 Skrevet 1. oktober 2006 [quote det er alt for mange som skaffer seg hun efter hva man har lyst på. Er ikke det viktigste att hunden trives? Har heller aldrig forstått hva noen skal med en setter i sentrum. fryser virkelig en bichon frise att den må kles på?? den fryser vel ikke om den ikke blir stående lenge stille ihvertfall.. ←
Gjest gjest1 Skrevet 1. oktober 2006 #19 Skrevet 1. oktober 2006 Hvorfor skaffer man seg en nakenhund når man bor i norge????? ← Jeg vurderer å skaffe meg nakenhund. Det er den eneste rasen jeg tåler pga allergi.
monikabrx Skrevet 1. oktober 2006 #20 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg vurderer å skaffe meg nakenhund. Det er den eneste rasen jeg tåler pga allergi. ← hvorfor er det eneste rasen du tåler? hvorfor er du så sikker på att du tåler den? det finnes flere allergivennlige hunder. jeg kan garrantere att du kommer til å reagere på både spyttet og evt rift fra klørne og tørr hud under labbene om du er veldig alergisk. Det er gjerne flasset man reagerer på, ikke pelsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå