Gå til innhold

Vokse opp i Groruddalen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nigo, greit nok at det r et populært sted, men miljøet er likevel belastet. Ville heller latt barna mine gå på Kampen skole, men fått dem inn på en annen ungdomskole. Søsteren min gikk på Jordal og der er det ingen dans på roser. Nå er dette litt utenfor temaet som dreide seg om Groruddalen ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest fra 13.45
Skrevet

Det med nærhet til marka og at det faktisk er nokså sentralt (tross alt, det tar ikke mer enn ti minutter med tog eller en liten halvtime med bane til sentrum) er gode argumenter for Groruddalen. Det finnes også mange hyggelige boligstrøk - både småblokker (f eks øvre del av Grorud), rekkehus og eneboliger med god standard og fine hager. Det er også veldig bra fritidstilbud for barn som vil drive med idrett, kor/korps/symfoniorkester eller hest, selv om det offentlige fritidstilbudet i form av ungdomsklubber o.l er under konstant press.

Det jeg personlig synes er "kjipt" med området jeg vokste opp i er

a) trafikken - selv om det finnes rolige boområder føler man seg lett "innestengt på en øy" omgitt av tre digre motorveier.

b) lokalsentrene - de er stygge, mange er helt på halv tolv driftsmessig, søplete osv.

c) At politikerne lover og står i, men likevel med korte mellomrom foreslår idiotiske ting som å legge ned bibliotekene, utvide Hukenpukkverket langt inn i Lillomarka (en ikkesak for Oslomediene, tragisk er det), nye veier, dårlig regulering av boligområdene o.l. Noe av det første man lærer er å ikke tro på løftene, i hvert fall. Det er også slitsomt om man ønsker å engasjere seg - ikke før er man ferdig med den ene kampen, så oppdager man at det er vedtatt noe nytt bak ryggen på en.

d) at endel områder er i overkant belastet

e) ryktet media ALDRI ser forbi. Det er ikke sant alt de skriver, og det er ikke så ensidig negativt som de vinkler det, men media VIL ha en ghetto, virker det som.

jeg ville forøvrig vært skeptisk til å flytte til Ammerudområdet med tanke på sannsynlig utviding av Huken - det vil bli økning av tungtransport i området samme hvor pent det snakkes om miljøtunnel.

• 15 år senere...
Skrevet

Groruddalen er så langt det eneste området i Norge som jeg har følt tilhørighet til. Har flyttet rundt omkring i Norge, og helt ærlig så liker jeg denne siden av byen veldig godt. Du ser masse folk fra forskjellige land, og området er fint og veldig rolig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...