Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2006 #21 Skrevet 2. oktober 2006 Der hvor jeg gikk i alle fall, er det slik at hvis du bare mangler matte og fysikk, har du 10 t fysikk og 8 t matte (tror jeg) i uka. Så kan du få ta et par ingeniørfag i tillegg, slik at første ordinære år blir litt lettere. Det er altså to forkursklasser; De som kommer rett fra VK1, og de som bare mangler realfag. Synes for øvrig at tresemester er en god løsning hvis du har tålmodighet og er ivrig, det er nemlig slik at når du først er i gang, gjør de seg gjerne ferdig til jul (selv om det egentlig skal vare et helt år). Spennende dette!
Gjest Gitte Skrevet 2. oktober 2006 #22 Skrevet 2. oktober 2006 Jeg er fryktelig usikker på hvordan jeg evt vil gjøre dette... At jeg vil studere noen år til er 100% sikkert, og ingeniør hadde vært topp. Har heldigvis frem til april å tenke, så gjerne kom med flere erfaringer.. Jeg bør kunne få til matte og fysikk om jeg virkelig går inn for det... samtidig med 1.året på ingeniørstudiet.. *sukk*
BMD Skrevet 3. oktober 2006 #23 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg stortrives med å ha valgt ingeniør. Arbeidsoppgavene er spennende, og man lærer noe nytt hver dag helt til pensjonsalder. Dessuten er det givende å jobbe i et yrke der man skaper noe. Tresemesterordning høres intensivt ut, men er du motivert og har selvdisiplin, går det sikkert fint. Veldig enig med My i at ikk-fagene (matematikk, fysikk, mekanikk osv.) krever mye tid og grubling. Hvis du tar dem grundig med en gang, sparer du deg for mye frustrasjon senere. Spesielt hvis du finner ut at du vil fortsette til master.
Gjest Gitte Skrevet 3. oktober 2006 #24 Skrevet 3. oktober 2006 Takk for svar=) Tror jeg skal snakke med en rådgiver på skolen om det er mulig å ta de fagene over ett år, og evt slippe de andre fagene (norsk, engelsk osv) som jeg allerede har... Hadde vært greit å kunne virkelig sette seg inn i 3mx og fysikk (som jeg aldri har hatt) skikkelig istedet for å stresse med de to fagene samtidig som jeg går på ingeniør...
My Skrevet 3. oktober 2006 #25 Skrevet 3. oktober 2006 Hvis du har generell studiekompetanse trenger du ikke ta norsk, engelsk, samfunnsøkonomi, nyere historie, nynorsk og kjemi som fullt forkurs består av. Hvis du ikke har generell studiekompetanse kan søke om å slippe fullt forkurs på grunnlag av din realkompetanse. Du kan få innvilget det hvis: - arbeidserfaringen er i samsvar med den utdanningen du skal velge. (f.eks en snekker kan slippe norsk, engelsk osv hvis han skal ta byggingeniør, men h*n ville nok ikke fått det innvilget hvis h*n velger å ta elektroingeniør) -Du må ha minst fem års arbeidserfaring. Husk hvis du tar TRESS får du kun matte og fysikk...
Gjest Gitte Skrevet 3. oktober 2006 #26 Skrevet 3. oktober 2006 Ja har fått med meg det du skriver der.. men jeg skulle gjerne hatt ett år på to fag hehe.. men det går vel ikke.. er kanskje bare å bite tenna sammen å velge tresemesterordningen..
Gjest Gjesta Skrevet 4. oktober 2006 #27 Skrevet 4. oktober 2006 Akkurat der er jeg litt usikker.. hehe.. Tenker på telekommunikasjon, men også petroleum Eller data.. eller elektro.. eller... har ikke kommet såå langt enda.. er så mye interessant =) Og er ingen ingeniørutdanninger i Norge som har karakterkrav engang, så å komme inn er ikke noe problem.. tror jeg. ← Å komme inn er ikke noe problem. Men det er det å komme seg igjennom studiet da... Var en del som falt ut når jeg studerte til ingeniør. Men er du motivert og synes det er interessant er det en fin vei å gå. Det flotte er at det er veldig greit å få jobb nå for tida også Jeg har drømt om ingeniør-studiet siden jeg var 15 år, men siden ingen fortalte meg om hvilken fagkombinasjon jeg trengte, matte osv, på vgs ble det ikke at jeg tok de fagene.. hadde avskrevet ingeniør fullstendig inntil for ett år siden, men siden jeg var midt i en bachelor i økonomi tenkte jeg at jeg får fullføre den først.. men skal ikke se bort ifra at jeg søker på ingeniør til høsten.. hadde vært helt topp :-D Kjenner INGEN jenter som er eller studerer til ingeniør... ← Er flott å være jente og ingeniør. Selv om det er et mannsdominert yrke har jeg aldri hatt problemer med å være en ung jente. Begynte å jobbe rett før jeg fylte 22. Men ble respektert fra første stund. Stortrives. Eneste problemet i enkelte firmaer er at det er ikke mannfolka med mest fart i... Men motsatt andre steder, så er vel som det meste andre. Nå hadde jeg tatt matte, fysikk og kjemi på videregående, så måtte ikke ta tre semester ordning. Men det greier du nok fint. Ville jo også tro at du slapp litt med en bachelor i økonomi... Vi hadde ihvertfall økonomi et semester. Dette blir også en strålende kombinasjon når du skal ut som jobbsøker Lykke til. Vi trenger flere ingeniørjenter.
Gjest Gitte Skrevet 4. oktober 2006 #28 Skrevet 4. oktober 2006 Ville jo også tro at du slapp litt med en bachelor i økonomi... Vi hadde ihvertfall økonomi et semester. Dette blir også en strålende kombinasjon når du skal ut som jobbsøker Lykke til. Vi trenger flere ingeniørjenter. ← Det med økonomi.. kan jeg evt slippe de fagene på ingeniør selv om jeg har de fra før? Da får jeg jo ikke 180 studiepoeng i løpet av de tre årene.. Noen som har vært borti noe sånt?
Gjest Gitte Skrevet 4. oktober 2006 #29 Skrevet 4. oktober 2006 Ett spm: hvor mye værre er 3mx enn 2mx?
Gjest Gjesta Skrevet 4. oktober 2006 #30 Skrevet 4. oktober 2006 Det med økonomi.. kan jeg evt slippe de fagene på ingeniør selv om jeg har de fra før? Da får jeg jo ikke 180 studiepoeng i løpet av de tre årene.. Noen som har vært borti noe sånt? ← Sjekk med skolen. Ser i en annen tråd at du studerer økonomi på Hibu. Jeg tok ingeniørstudiet mitt der. Vi brukte bøker skrevet av lærere på økonomi. Hadde også lærer derfra. Men uansett er nok økonomien på ingeniørstudiet barnemat for deg som har 3 år med det. Så må du ha det, blir det nok ikke et voldsomt jobbefag. Ett spm: hvor mye værre er 3mx enn 2mx? ← 3mx bygger mye på 2mx. Nå er det 8 år (uff, begynner visst å bli gammel...) siden jeg gikk ut. Men husker det ikke som så innmari mye verre... Men du bør kunne pensum fra 2mx ganske godt, ellers er det lett å bli hengende etter. Men en del av dette kommer om igjen i ingeniørmatten. Jeg hadde en utrolig god mattelærer, så det gikk som en drøm
Gjest Gitte Skrevet 4. oktober 2006 #31 Skrevet 4. oktober 2006 Sjekk med skolen. Ser i en annen tråd at du studerer økonomi på Hibu. Jeg tok ingeniørstudiet mitt der. Vi brukte bøker skrevet av lærere på økonomi. Hadde også lærer derfra. Men uansett er nok økonomien på ingeniørstudiet barnemat for deg som har 3 år med det. Så må du ha det, blir det nok ikke et voldsomt jobbefag. ← Studerte du på HiBu kongsberg? =) Jeg har nesten bare ingeniører som forelesere hehe.. Økonomifagene blir nok ikke noe problem, forhåpentligvis 3mx bygger mye på 2mx. Nå er det 8 år (uff, begynner visst å bli gammel...) siden jeg gikk ut. Men husker det ikke som så innmari mye verre... Men du bør kunne pensum fra 2mx ganske godt, ellers er det lett å bli hengende etter. Men en del av dette kommer om igjen i ingeniørmatten. Jeg hadde en utrolig god mattelærer, så det gikk som en drøm ← Jeg hadde 2mx i førsteklasse på hibu, så er ikke så lenge siden jeg har hatt det. og jeg pleier å klare de fagene jeg jobber med, så motivasjonen bør jo være på topp hvis jeg skal begynne... vanskelig vanskelig.. =)
Gjest Gjesta Skrevet 4. oktober 2006 #32 Skrevet 4. oktober 2006 Studerte du på HiBu kongsberg? =) Jeg har nesten bare ingeniører som forelesere hehe.. Økonomifagene blir nok ikke noe problem, forhåpentligvis Jeg hadde 2mx i førsteklasse på hibu, så er ikke så lenge siden jeg har hatt det. og jeg pleier å klare de fagene jeg jobber med, så motivasjonen bør jo være på topp hvis jeg skal begynne... vanskelig vanskelig.. =) ← Ja, det gjorde jeg Trivdes veldig godt, faktisk så godt at jeg fortsatt er i Kongsberg Er jo masse jobbmuligheter for ingeniører her Er ikke så lett å bestemme seg. Jeg hadde aldri tenkt på ingeniør før jeg søkte. Men har ikke angret siden. Utrolig mange muligheter, stor frihet og ofte en variert hverdag... Hvis du har lyst ville jeg gått for det. Sliter du litt med matten er det alltids noen som vil hjelpe deg. (Vi få jentene som var i klassen fikk ihvertfall all den hjelpen vi trang )
Gjest Gitte Skrevet 4. oktober 2006 #33 Skrevet 4. oktober 2006 Kongsberg er fint det =) Trives godt på skolen der oppe.. Og det er mange muligheter der oppe =) Kjenner en del som er gode i matte, og bør jo gå an å få hjelp på skolen så jeg vurderer virkelig å søke.. spørsmålet er hva jeg vil. Jeg hadde planen klar når jeg begynte på vgs, tok elektro og elektronikk, for å bli ingeniør (ingen som sa jeg trengte matte og fysikk nemlig) så der har jeg jo et liite grunnlag.. hehe =)
Minien Skrevet 4. oktober 2006 #34 Skrevet 4. oktober 2006 Tresemestersordningen er kjempegod. Jeg syns ikke det ble mye jobb. Jeg er 2x ingeniør på 4 år, så jeg er kanskje glad i mye utfordring. Du må hvertfall være kjempemotivert for å bli ingeniør - det er en hard og tidvis veldig kjedelig utdanning. Men kommer du deg igjennom, kan du se lyst på det. Jeg fikk jobb før jeg var ferdig, og jeg fikk den første jobben jeg søkte på. Lønna er god, og jeg trives. Go for it!
Gjest Gitte Skrevet 4. oktober 2006 #35 Skrevet 4. oktober 2006 Prata akkurat med en jeg gikk elektro/elektronikk med, som studerer ingeniør på kongsberg nå.. Han mente jeg burde klare både tress og selve studiet. hehe... jeg tror jeg kommer til å søke... skal jeg.....?
Gjest Gjesta Skrevet 4. oktober 2006 #36 Skrevet 4. oktober 2006 Kongsberg er fint det =) Trives godt på skolen der oppe.. Og det er mange muligheter der oppe =) Kjenner en del som er gode i matte, og bør jo gå an å få hjelp på skolen så jeg vurderer virkelig å søke.. spørsmålet er hva jeg vil. Jeg hadde planen klar når jeg begynte på vgs, tok elektro og elektronikk, for å bli ingeniør (ingen som sa jeg trengte matte og fysikk nemlig) så der har jeg jo et liite grunnlag.. hehe =) ← Elektro og elektronikk er jo et glimrende utgangspunkt for elektro ingeniør. Selv tok jeg mekatronikk siste året siden jeg syntes kybernetikk var helt håpløst. Nå har de jo også startet en mentor ordning hvor studentene blir fulgt opp av noen som jobber i næringslivet her i by'n. Sikkert greit med et mer praktisk syn ved siden av studiene. Må innrømme at jeg ikke bruker så mye av det jeg lærte... Prata akkurat med en jeg gikk elektro/elektronikk med, som studerer ingeniør på kongsberg nå.. Han mente jeg burde klare både tress og selve studiet. hehe... jeg tror jeg kommer til å søke... skal jeg.....? ← Tenk deg om. Du skal jobbe til du blir over 60. Hva er mest interessant å jobbe med? Har du lyst til å jobbe med økonomi eller virker ingeniør jobbene mer fristende. Jobben er en STOR del av livet ditt, det er utrolig viktig å trives Lykke til
Gjest Gitte Skrevet 4. oktober 2006 #37 Skrevet 4. oktober 2006 Er du gal, jeg skal ikke jobbe med økonomi Prata med nå. Han mener vi bør flytte nordover å studere... Enda et dilemma..
Minien Skrevet 4. oktober 2006 #38 Skrevet 4. oktober 2006 Høgskolen i Narvik har en meget flott ingeniørutdanning. I tillegg har de et utrolig godt miljø, og hver student får egen lesesalsplass med egen pc. I tillegg hjelper de godt til med hybel eller leilighet.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #39 Skrevet 4. oktober 2006 skal jeg.....? ← Hvis du har lyst, så go for it. Det verste som kan skje er at du finner ut at det ikke passer for deg og hopper av. Da tror jeg det er verre å våkne 5-10-20 år fra nå og angre bittert på at du ikke prøvde.
Gjest Gjesta Skrevet 4. oktober 2006 #40 Skrevet 4. oktober 2006 Er du gal, jeg skal ikke jobbe med økonomi Prata med nå. Han mener vi bør flytte nordover å studere... Enda et dilemma.. ← Der svarte du vel selv. Og som Minien sier, mange studiemuligheter i nord også. Kjenner flere som har gått på Narvik og trivdes veldig. Lykke til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå