Gå til innhold

Noen som har studert

Gjest Emsi

Anbefalte innlegg

Som jeg sa tidligere, det er fullt mulig å bare ta 3mx og 2fy. Det oppgir du i søknaden, og sender ved vitnemål. Verre er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høgskolen i Narvik har en meget flott ingeniørutdanning. I tillegg har de et utrolig godt miljø, og hver student får egen lesesalsplass med egen pc. I tillegg hjelper de godt til med hybel eller leilighet.

Samboern til min beste venninne var nettopp ferdig der oppe, var å besøkte de og var også innom høgskolen en tur =) Virker som en trivelig by... Fikk faktisk studiekatalog fra HiN nå i dag.. Lå å ventet på meg når jeg var ferdig på jobb =) Har bladd litt i den nå =)

Hvis du har lyst, så go for it. Det verste som kan skje er at du finner ut at det ikke passer for deg og hopper av. Da tror jeg det er verre å våkne 5-10-20 år fra nå og angre bittert på at du ikke prøvde.

Ja sånn tenker jeg også.. Det verste som kan skje er at jeg kutter det ut.. Heller det enn alltid å angre :forvirret:

:ler:  :ler:  :ler:  Der svarte du vel selv.

Og som Minien sier, mange studiemuligheter i nord også. Kjenner flere som har gått på Narvik og trivdes veldig.

Lykke til

Takk skal du ha =) Er ikke en umulighet at vi flytter fra mitt kjære østland, hvis vi begge er innstilt på det... :)

Som jeg sa tidligere, det er fullt mulig å bare ta 3mx og 2fy. Det oppgir du i søknaden, og sender ved vitnemål. Verre er det ikke.

Fikk ikke med meg det jeg :) Skal høre med rådgivere på skolen og høre hva de sier... =)

Takk for at dere er så snille å kommer med mange innspill!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det høres ut som om ingeniørutdanning er noe du virkelig har lyst på, og du allerede er vant til å studere (økonomi er vel ikke mindre krevende enn ingeniørfag, vil jeg tro?) er det bare å sette i gang. ;) Norge trenger absolutt flere kvinnelige ingeniører!

Nå er det seks år siden jeg var ferdig ingeniør fra Høgskolen i Narvik, og skolen kan absolutt anbefales. Det var et godt studentmiljø, og ikke noe problem å få seg billig studenthybel den gang i alle fall. (Det teller jo litt, at man ikke bor bort hele studielånet.) Nivået på lærerne var i snitt godt. Noen utrolig dyktige (spesielt matte&fysikk), et par under under middels (men sånn er det vel over alt).

Jeg gikk tresemesterordningen, og det er noe av det lureste jeg har gjort! Tresemesterstudentene begynte i juli og studerte matte og fysikk hele sommeren (puh!). Fordelen var at vi ikke var så alt for mange, så vi fikk god oppfølging. Ikke noe problem å stille spørsmål i forelesningene (det gjør man gjerne ikke med 200 andre i auditoriet. :sjenert: ), og vi hadde timer med hjelp til oppgaveløsing. Gjennom det første året hadde vi tresemesterstudentene egne timer i matte og fysikk, så det var ikke snakk om å lære seg det grunnleggende *i tillegg til* vanlig ingeniørmatte- og fysikk, det var *istedenfor*. Sommeren etter første år fortsatte vi med siste del av matten og fysikken, og etter eksamen var vi på samme nivå som de som hadde tatt "vanlig" førsteårs-matte og -fysikk.

Hølgskolen i Narvik har også en videreutdanning som heter praktisk økonomi og ledelse - PØL, den kan tas integrert i ingeniørstudiene. Du tar da litt flere fag hvert år, og får litt mer bredde i utdannelsen. (Men for deg som har bachelor i økonomi fra før er det ikke sikkert dette er spesielt aktuelt.) Jeg tok det, men har ikke brukt det i jobbsammenheng enda. Vurderte faktisk å gå videre på siviløkonom etter ingeniørstudiene, men bestemte meg for å jobbe noen år for å se om jeg trivdes først. Det gjør jeg, :) så det blir vel neppe mer utdanning med det første. Lurt å gjøre seg ferdig med utdanningen man har lyst på før man begynner å jobbe, det er gjerne vanskelig å gå tilbake til "fattig student" etter å ha hatt grei inntekt noen år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fint innlegg :)

Fikk studiekatalog fra HiN her om dagen, så har lest en del i den... Vet man kan få billige leiligheter der oppe. Et vennepar betalte bare 2000,- pr mnd for 50 kvm, i motsetning til de 6-7000 man må betale her nede...

Jeg er rimelig sikker på at jeg vil studere ingeniør, men er redd den tresemesterordningen blir altfor tøff... Men jeg taper jo ingenting (noen tusen i studielån) på å prøve... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du skal være redd for at tresemesterordningen blir for tøff hvis du tror du klarer resten av ingeniørstudiet. Som sagt er man færre studenter i disse gruppene, og jeg opplevde i alle fall at oppfølgingen var bedre her enn på vanlig matte og fysikk. Du har i alle fall rett i at du ikke har noe å tape på å prøve. ;)

Tidligere var det også noen få høgskoler som hadde tilbud om halvårige forkurs, det kan kanskje være et alternativ. Da kan man jo jobbe det andre halvåret og legge seg opp litt penger. På den andre siden - hvis du tar ettårig forkurs med bare matte og fysikk har du jo mulighet til å jobbe en del ved siden av. Uansett bruker du jo ett år mer enn med tresemesterordningen.

Ønsker deg i alle fall lykke til med valget! Det er spennende og vanskelig å bestemme hva man skal gjøre "resten av livet", så det er greit å bruke litt tid. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke bruke ett helt år ekstra ;) Hehe... jeg får vel gå for tresemesterordningen. Skal prate litt med rådgiver på skolen, kan jo hende han har noe å komme med... =)

Grunnen til at jeg i det hele tatt tok økonomi var fordi jeg ikke ante hva jeg ville ;) Har nå brukt 3 år på å finne ut det jeg var kommet frem til for 6 år siden.. jaja, godt jeg er ung og har tid til flere år på skolen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stusser litt på at du vil bli ingeniør, men ikke vet hvilket fagfelt. I mine øyne er fagfeltet viktigere enn akkurat å bli ingeniør. Det er nemlig vidt forskjellig. Er dataingeniør selv, og ser ikke helt at det er store forskjeller på meg og en som har studert på universitetet, utenom at jeg da naturligvis har ingeniørfagene. (I mitt fagfelt er arbeidsgivere også opptatt av sertifiseringer ettersom det vi lærer på de ulike høgskolene er svært forskjellig). Det er fint å være ingeniør, men jeg håper at lønna ikke er det som motiverer deg til å satse på det. I privat sektor er kanskje lønna god, men i kommunal sektor er det ikke all verdens (jeg har jobbet i to forskjellige kommuner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser litt på at du vil bli ingeniør, men ikke vet hvilket fagfelt. I mine øyne er fagfeltet viktigere enn akkurat å bli ingeniør. Det er nemlig vidt forskjellig. Er dataingeniør selv, og ser ikke helt at det er store forskjeller på meg og en som har studert på universitetet, utenom at jeg da naturligvis har ingeniørfagene. (I mitt fagfelt er arbeidsgivere også opptatt av sertifiseringer ettersom det vi lærer på de ulike høgskolene er svært forskjellig). Det er fint å være ingeniør, men jeg håper at lønna ikke er det som motiverer deg til å satse på det. I privat sektor er kanskje lønna god, men i kommunal sektor er det ikke all verdens (jeg har jobbet i to forskjellige kommuner)

Det er vel heller det at det er så mye forskjellig som er interessant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra det er mye interessant, du bør jo helst være veldig interessert i det du skal jobbe med resten av livet. :) Og du må brenne nok for det til å komme deg gjennom ingeniørfagene (dersom du da synes slike fag er vanskelig).

Fordelen med ingeniørutdanning fremfor ingeniørutdanning er i min øyne at studieløpet er mye mer ferdig lagt opp. Selv er jeg så ustrukturert at jeg trolig hadde endt opp med swahili (ikke vondt ment til de som har studert det, men for meg hadde det ikke vært særlig nyttig) og ikke blitt noe spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra det er mye interessant, du bør jo helst være veldig interessert i det du skal jobbe med resten av livet. :) Og du må brenne nok for det til å komme deg gjennom ingeniørfagene (dersom du da synes slike fag er vanskelig).

Så, siden jeg ikke er 110% sikker på hva jeg vil velge.. så bør jeg velge noe annet? Det er nok ikke alle som starter på et studie som er like overbeviste og lidenskaplige om et fag som du, mange trenger betenkningstid og må prøve seg litt frem for å finne ut hva man egentlig vil... Der har du meg. Derfor vil jeg prøve..

Fordelen med ingeniørutdanning fremfor ingeniørutdanning er i min øyne at studieløpet er mye mer ferdig lagt opp.

:klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ender sikkert opp med en ingeniørretning du finner mer interessant enn de andre før søknadsfristen går ut til neste år. Det er jo bare positivt at du er tidlig ute slik at du får tid til å innhente forskjellig info og å tenke deg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med ingeniørutdanning fremfor ingeniørutdanning

Det skulle selvsagt stått universitetsutdanning. Gikk litt fort i svingene der gitt.

Og nei, jeg mener ikke at du skal velge noe annet fordi du ikke er 110% sikker på fagretning. Har du lyst har du lov, og det er heller ingen umulighet å skifte fagretning underveis (men dersom du er avhengig av studielån kan det jo bli dyrt da, men det er en avgjørelse du må ta).

Forresten, når du er tatt opp på skolen bør du søke om godkjenning av fag du har fra før. Du slipper helt sikkert unna økonomien, og kanskje kan også noen av fagene regnes som valgfag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ender sikkert opp med en ingeniørretning du finner mer interessant enn de andre før søknadsfristen går ut til neste år. Det er jo bare positivt at du er tidlig ute slik at du får tid til å innhente forskjellig info og å tenke deg om.

Det er jo det jeg satser på :) Og jeg er glad jeg har noen mnd igjen.. det tok meg 3 år på økonomistudiet å finne ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skulle selvsagt stått universitetsutdanning. Gikk litt fort i svingene der gitt.

Og nei, jeg mener ikke at du skal velge noe annet fordi du ikke er 110% sikker på fagretning. Har du lyst har du lov, og det er heller ingen umulighet å skifte fagretning underveis (men dersom du er avhengig av studielån kan det jo bli dyrt da, men det er en avgjørelse du må ta).

Forresten, når du er tatt opp på skolen bør du søke om godkjenning av fag du har fra før. Du slipper helt sikkert unna økonomien, og kanskje kan også noen av fagene regnes som valgfag.

Det kan nok bli dyrt å ta opp studielån for så å slutte, men å slutte er absolutt siste utvei. Jeg kunne godt ha sluttet for 1,5 år siden når jeg fant ut at økonomi ikke er noe jeg vil jobbe med, men jeg ville helst fullføre.. Får håpe et evt. ingeniørstudie blir det samme (helst at jeg stortrives selvfølgelig :) ) Jeg har heldigvis ikke studielån fra disse tre årene på økonomi, så sånn sett er jo det bra..

Det med å godskriving av fag jeg allerede har, trodde man måtte ta et visst antall studiepoeng i løpet av tre år? 180? Skjønner ikke helt det der, men jeg får sjekke det opp.. For hvis jeg f eks får godskrevet 3 fag fra økonomien, si 6 poengsfag. Da har jeg jo bare tatt 162 studiepoeng på de tre årene... Nei... hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skiftet skole søkte jeg om at noen fag ble godkjent. (Jeg hadde på forhånd fått vite hvilke som ville bli godkjent). Senere forandret de også på fagene sine, og godkjente et vekttall til slik at det ikke ble noe problem for meg. Det eneste er at det da står på vitnemålet mitt "innpass fra høgskolen i Tromsø". Dermed må jeg legge ved karakterutskrift derfra også. Jeg var mer på opptatt av foreningsarbeid og kjæreste i annen by det ene året, og brukte derfor fire år på utdanningen (i tillegg til at noen fag ikke ble godkjent). Det var ikke noe problem at fagene ikke var tatt i løpet av tre år (på samme måte som det er lov å bli forsinket i studie). Men det du tenker er riktig, du kan ta færre fag dersom du får godkjent noen fag du allerede har. (Om du vil bruke tiden på å jobbe mer med de fagene du har eller ta fag for høyere klasse velger du selv. Jeg gjorde en kombinasjon. Så lenge det var ledige plasser i klassen over var det ikke noe problem for meg å være med i deres timer og opplegg (så sant det ikke kolliderte med timeplaner da))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...