Gå til innhold

Noen som har studert

Gjest Emsi

Anbefalte innlegg

Noen her som har gått ingeniør-studiet (hva som helst) og samtidig benyttet seg av tresemesterordningen?

Var det hardt? Veldig mye ekstra jobb? Hvilken skole studerte du ved?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Marianne_*

Ja, tok studiet ved Høgskolen i Østfold. Veldig bra studie! I dag har jeg jobb med fet lønn, det er sinnsykt hvor høyt arbeidsgivere betaler for ingeniører, selv i kommunesektoren! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tok studiet ved Høgskolen i Østfold. Veldig bra studie! I dag har jeg jobb med fet lønn, det er sinnsykt hvor høyt arbeidsgivere betaler for ingeniører, selv i kommunesektoren!  :sjarmor:

du tok ingeniør + tresemesterordning? Har hatt lyst til å studere ingeniør i flere år, og er ferdig med en bachelor i økonomi nå til sommern, så har lyst til å starte neste år... Men mangler to fag.. og som jente får jeg i tillegg ekstra poeng :sjarmor: Har så lyst, men vet ikke om jeg klarer det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hardt, og tidvis kjedelig, men du får mye ut av det! Slipper dessuten et helt år på forkurs. Lykke til!

Takktakk :) Det var det jeg håpet på, å slippe å bruke et helt år på de to fagene..

Hmm... Kanskje jeg skal søke :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo ta de to fagene du mangler som privatist til våren, og starte direkte på første året.

nei det gidder jeg jo ikke. tresemesterordningen gjør at jeg kan starte rett på, og ta 3MX og 2FY sammen med ordinært ingeniørstudie :) Og til våren skriver jeg bachelor-oppgave + 4 eksamner til, så tror ikke jeg klarer enda flere fag..

edit: skriveleif

Endret av Gitte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på å gjøre det samme som deg, Gitte. Hvilken linje er det du håper å komme inn på?

Akkurat der er jeg litt usikker.. hehe.. Tenker på telekommunikasjon, men også petroleum ;) Eller data.. eller elektro.. eller... har ikke kommet såå langt enda.. er så mye interessant =) Og er ingen ingeniørutdanninger i Norge som har karakterkrav engang, så å komme inn er ikke noe problem.. tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat der er jeg litt usikker.. hehe.. Tenker på telekommunikasjon, men også petroleum ;) Eller data.. eller elektro.. eller... har ikke kommet såå langt enda.. er så mye interessant =) Og er ingen ingeniørutdanninger i Norge som har karakterkrav engang, så å komme inn er ikke noe problem.. tror jeg.

Ingeniør-yrket er helt topp, og jeg forstår ikke hvorfor ikk ejenter bare kaster seg over denne utdanningen!

Det er svært lett å komme inn, man får gode venner under studiet (som varer i 3 år), og sist men ikke minst: lønna er sinnsykt bra og høy fra første stund, selv i lavtlønnede kommunesektoren!

:):klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeniør-yrket er helt topp, og jeg forstår ikke hvorfor ikk ejenter bare kaster seg over denne utdanningen!

Det er svært lett å komme inn, man får gode venner under studiet (som varer i 3 år), og sist men ikke minst: lønna er sinnsykt bra og høy fra første stund, selv i lavtlønnede kommunesektoren!

:)  :klappe:

Jeg har drømt om ingeniør-studiet siden jeg var 15 år, men siden ingen fortalte meg om hvilken fagkombinasjon jeg trengte, matte osv, på vgs ble det ikke at jeg tok de fagene.. hadde avskrevet ingeniør fullstendig inntil for ett år siden, men siden jeg var midt i en bachelor i økonomi tenkte jeg at jeg får fullføre den først.. men skal ikke se bort ifra at jeg søker på ingeniør til høsten.. hadde vært helt topp :-D Kjenner INGEN jenter som er eller studerer til ingeniør... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Kjenner meg litt igjen der ja. Foreløpig heller jeg mest mot Nautikk ingeniør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg på dette for noen år siden. Var ikke motivert, så gikk ikke så bra (sluttet). Du må være veldig motivert og jobbe hardt for å få det til. Er nok det første året som er verst, spesielt når man må ta matte og fysikk i tillegg til alt det andre. Lykke til. Tror nok det er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner mange ingeniørjenter. De stortrives i arbeidslivet! Stå på! Økonomi er heller ingen dum kombinasjon sammen med ingeniørutdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner mange ingeniørjenter. De stortrives i arbeidslivet! Stå på! Økonomi er heller ingen dum kombinasjon sammen med ingeniørutdanning.

Jeg kjenner ingen ;) Men hadde vært gøy å prøvd.. hadde vært fint å utdanne seg til noe, hvor man er så og si sikra jobb.. Tror ikke økonomi er en dum kombinasjon til noe som helst egentlig.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg på dette for noen år siden. Var ikke motivert, så gikk ikke så bra (sluttet). Du må være veldig motivert og jobbe hardt for å få det til. Er nok det første året som er verst, spesielt når man må ta matte og fysikk i tillegg til alt det andre. Lykke til. Tror nok det er verdt det.

Det har jeg egentlig forstått.. kjenner noen ingeniør-gutter som sier det samme. Men at jeg har noen år på høgskole fra før tror jeg er positivt. Vet litt mer om krav osv, i motsetning til når jeg kom rett fra vgs.. Det verste som kan skje er at jeg slutter (med noen tusen ekstra i studielån :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok vanlig forkurs med 2- og 3mx og 2fy på et år (altså ikke tresemesterordningen, tress) Jeg følte jeg trengte litt ekstra tid til å lære med matta og fysikken. Har ikke hatt det siden vgs.

Jeg går ingeniør i industriell design. Jeg trives veldig godt :) De i klassen min som gikk tress måtte lære seg å være superstudenter, og det var dem :klappe: ! Noen klarer seg veldig bra men mange av dem sliter i matta/fysikken. Vi har jo ingeniørmatte, ingeniørfysikk og mekanikk sammtidig som de forsatt lærer de elimentøre tingene. Men undervisningsforløpet/temaene er lagt opp slik at "tresserne" skal klare det :)

Jeg syns vanlig forkurs passet bra for meg, særlig fysikken. Fysikk er ikke noe du lærer over natta, det må forstås og det tar tid, hvertfall hos meg :sjenert:

Litt generelt om mitt studie:

Matte, fysikk har alle ingeniørstudier felles. I tillegg har vi mekanikk, hydromekanikk, materiallære (plast, metall og sveising) Vi har også lært å tegne for hånd, med autocad, inventor og Rhino (3D-programmer). Design lærer vi stort sett gjennom prosjektarbeid i sammarbeid med eller uten bedrifter :)

Studentprosjekt i fjor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fag- og timefordeling:

* Norsk med sidemål 8 t / uke

* Engelsk 4 t / uke

* Matematikk 10 t / uke

* Kjemi 2 t / uke

* Fysikk 7 t / uke

* Samfunnsfag 4 t / uke

Er dette de fagene du tok på forkurset? Jeg trenger kun 3mx og 2fy så syns det er litt bortkasta med alle de fagene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok 2&3mx og 2fy. Jeg har alltid hatt litt problemer med matte så jeg følte at jeg trengte litt ekstra tid på faget. Men nå, som litt mer voksen og motivert, gikk det egentlig veldig greit! Tror nok jeg hadde klart tress også, men jeg tror det ville gått utover kakterene mine. Jeg har også en ekstrajobb...

Men det er kun litt over at halvår da :) Hvis du føler du er up for it syns jeg du skal hå for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...