Gå til innhold

Familiemedlem lånte penger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er så heldig at jeg har en del penger til overs. Jeg har et lite forbruk så det er ikke så vanskelig for meg å spare.

En familiemedlem av meg har lånt penger av meg tidligere, 10 000 kr for 2 år siden. De har hun ikke betalt tilbake alt av ennå. Hun veit jeg har penger på konto og hun har spurt om hun kan få låne enda 20 000 til.

Pengene mine er satt i fond så da må jeg selge, men det handler strengt tatt ikke om pengene for penger er BARE (nesten ...) penger, og jeg får ikke noe dårligere livskvalitet av å låne bort de pengene. Tvertimot skulle jeg gjerne gjort det, men så er det ...

Gjør jeg familiemedlemmet mitt en bjørnetjeneste ved å låne henne enda mer penger og etablere enda sterkere at hun er i gjeld til meg? Hun har fast jobb og tjener som folk flest regner jeg med, mens jeg sjøl bare er student og jobber annenhver helg så her dreier det seg virkelig om forskjellig forbruksmønstre.

Hun er i kjempeproblemer, men likevel ... er jeg i tvil. Hvis hun ikke klarer å tilbakebetale disse pengene heller så vil hun skylde meg voldsomt med penger. På den annen side, hvis hun klarer å tilbakebetale dem så har hun faktisk mestret noe. Og jeg har hjulpet henne med det.

Det er veldig lett å si: Ikke lån henne penger! Men hvorfor skal jeg ikke gjøre det? Jeg syns det er et dilemma!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er litt vanskelig å svare på dette ettersom man ikke vet noe om dette familiemedlemmets situasjon. Men bare det at den forrige gjelden ikke er betalt ned etter 2 år sier meg at denne personen ikke har helt styring på økonomien.

Jeg hadde ikke lånt bort mer penger på bakgrunn av nedbetalingen av de 10000. Det kan tydeligvis ta lang tid før du får tilbake pengene. Og hva hvis du plutselig HAR behov for disse pengene? Har du da mulighet for å få dem rast tilbake? Hva med renter? Du taper jo faktisk penger på å låne dem bort. Kanskje ikke noen formue, men det er fortsatt penger du taper.

Om familiemedlemmet ufrivillig har havnet i en knipe og er på vei til å får økonomien i orden, så blir det litt annerledes likevel.

Skrevet

Uansett hva du gjør, så lag i hvertfall en form for kontrakt og nedbetalingsplan. Jeg ville tatt kontakt med en advokat for å få alt riktig og skriftlig (jeg har null peil på hvordan det gjøres, men det har vel en advokat).

Gjest Gjest_Grete_*
Skrevet

Angående å låne bort penger. Jeg synes det er drastisk å bruke advokat, dette kan nok lage"sure miner" i familien, og vil nok bli sett på som en stygg ting. Dette vil nok skje selv om det egentlig er personen som lånte pengene som bør skamme seg.

Jeg er opptatt av ærlighet, kanskje du bør si det rett ut som det- du er faktisk student, og alle vet at dette ikke innebære store summer. Vær ærlig, snakk med personen. Si at du gjerne vil ha tilbake de pengene som allerede skyldes. Det er snakk om mye penger, ikke bare få hundrelapper.

Lytt til hodet!:)

Skrevet

Ikke noe lurt å låne mellom familie iallfall når personen allerede ikke har klart å gjort opp allerede eksisterende gjeld. Må i det minste ha ett lån om gangen

Skrevet

Jeg ville sagt at jeg gjerne ville gjort det, men at det ikke er aktuelt siden du ikke har fått tilbake pengene som ble lånt for 2 (!!) år siden. Dette er penger som er satt i fond og skal spares til din fremtid.

Foreslå forbrukslån, så vil nok denne personen få føle hvordan man må forholde seg til lån.

Og - det er nå litt frekt å be om å få låne 20.000,- (iallefall når man ikke har tilbakebetalt de 10.000,- man har lånt for laaaang tid siden). Familie eller ikke familie. Dette kan skape problemer om du sier ja..

Si et forsiktig nei! (selv om det er vanskelig)

Skrevet

Jeg ville ikke lånt bort så mye penger når du ikke har fått igjen de pengene du lånte ut for 2 år siden, sånn uten vidre. Selv om personen kunne trengt de. Min mening da! ;)

Skrevet

Jeg hadde ikke lånt bort penger før jeg hadde fått igjen de hun allerede hadde lånt.

Synes det egentlig er litt rart at hun i det hele tatt tørr å spørre om mer lån når hun alledrede skylder deg såpass med penger fra før. Det hadde i allefall ikke jeg gjort.....

Skrevet

Jeg var i samme situasjon for noen år siden. Et nært familiemedlem lånte 3000,- av meg. Da hun lånte pengene sa jeg at hun ikke fikk låne mer før hun hadde betalt tilbake. (Det ante meg at jeg ikke ville få pengene tilbake).

Da hun noen år senere kom tilbake for å låne mer, henviste jeg bare til det jeg hadde sagt den gangen så var det ikke flere spørsmål....

--

Tiger

Skrevet
På den annen side, hvis hun klarer å tilbakebetale dem så har hun faktisk mestret noe. Og jeg har hjulpet henne med det.

Vet du hva; du bør la henne mestre denne krisen UTEN din hjelp! Hvis hun har fast jobb så burde det ikke være noe problem for henne å ta forbrukslån, så hvorfor skal du "gi bort" dine penger da?!

Hadde det ikke vært for at hun allerede har lånt penger uten å forsøke å gi de tilbake; så hadde jeg rådet deg til å låne henne pengene. Men dette blir en bjørnetjeneste hvor du kan se langt etter pengene dine.

Skrevet

Jeg ville nok ikke lånt ut penger så lenge det første lånet ikke er tilbake betalt. På to år er 10.000,- litt over 400 i måneden - rentefritt. Og det har hun ikke klart.. :overrasket: Jeg hadde sagt jeg ønsket å få nebetalt det første lånet først, men og tilbudt meg å gå gjennom hennes økonomi - inntekt /utgifter så hun kunne få en itt mere ryddig økonoi, og kanskje å oversikt over hvor mye hun kan bruke hver mnd for å slippen å havne i den situasjonen hun er i nå

.

Ikke vet jeg hva hun skal bruke disse pengene til ? Er det noe veldig nødvendig?

Om du velger å låne henne pengene, kan du si til henne at du slår sammen begge lånene, og hun må ha et fasttrekk fra sin lønnskonto - helst på lønningsdagen hennes , med et fast beløp over til din konto. Og ikke strekk det ut over mange år, tror jeg maks hadde gitt henne 2 år.... Men setter dere oppe en oversikt oer hennes økonomi, så ser du jo hvor mye hun evt. kan betale deg tilbake hver mnd. Og tilbakebetaligen bør prioriteres.

Forbrukslån er dyrt. Men hun kan og få et lån på sosialkontoret. De vil og da gå gjennom hennes økonomi med henne. Min venninne gjorde dette, og var kjempefornøyd !

Ceca ;)

Skrevet

I den situasjonen du beskriver ville jeg ikke lånt bort penger såframt jeg ikke hadde syntes det var greit å tenke på det som en gave. Det virker ikke som du kan regne med å få tilbake pengene.

Skrevet

Jeg hadde ikke lånt bort penger til noen som før hadde vist seg upålitelig ift å betale tilbake - da ber du om trøbbel.

Skrevet

Jeg ville ikke lånt bort penger dersom jeg ikke hadde fått tilbake det personen skyldte fra første gangen h*n lånte. Dessuten virker det jo kronglete for TS å måtte styre sånn iom. at pengene står i fond, det er jo ikke bare å overføre penger fra en konto til en annen heller da...

Skrevet
Jeg ville ikke lånt bort penger dersom jeg ikke hadde fått tilbake det personen skyldte fra første gangen h*n lånte. Dessuten virker det jo kronglete for TS å måtte styre sånn iom. at pengene står i fond, det er jo ikke bare å overføre penger fra en konto til en annen heller da...

Er enig med Frysepulver jeg

Skrevet

Hvis du skal låne henne penger skal hun betale tilbake hele beløpet + det du hadde fått i rente av å spare pengene i stedet. Du skal ikke tape penger på å låne henne dem i hvertfall! Men erfaringsmessig er det å låne penger og pengekonflikter en av de vanligste grunnene til at folk blir uvenner.

Skrevet

Takk for alle innspill. Som jeg tenkte ville det ikke være vanskelig å råde meg til ikke å låne henne mer penger, mitt dilemma var mer av slaget: Hvorfor? At de står i fond gjør det selvfølgelig litt vanskelig og at hun har vist at hun ikke klarer å gi dem tilbake er to argumenter.

Men kan det oppveies mot at dette er en veldig vanskelig situasjon for henne?

At hun tør? Ingen liker å låne penger av andre så jeg har tillit til at det var tøft for henne å spørre. Det føltes urettferdig (!) at hun hun med fast inntekt skulle ha så stort behov for mine penger når jeg sjøl bare har en tredjedel av hennes.

Vi kan jo bli uvenner (litt vanskelig begrep i denne sammenhengen i og med at det dreier seg om familie) av at jeg ikke låner henne også, som at hun låner og ikke betaler tilbake.

Jeg kjenner jeg blir helt urolig inne i meg, men jeg har altså falt ned på at jeg ikke skal låne henne. Sjansene for at hun ikke skulle klare å betale dem tilbake innen den fristen hun sjøl sa er tilstede, det har hun vist tidligere, og da setter jeg henne bare i en enda vanskeligere situasjon. Om hun må ta opp lån så forholder hun seg til noen som ikke betyr noe personlig, og da vil det være lettere for henne å ta opp med dem hvis det skulle skjære seg igjen.

Men det føles som et lite svik.

Skrevet
Ingen liker å låne penger av andre så jeg har tillit til at det var tøft for henne å spørre.

Faktisk er det mennesker som ikke koster dem en kalori og låne penger av andre. Gang etter gang. De betaler ikke tilbake, men omgåes den de har lånt av som ingenting er galt, og kan attpåtil spørre om å låne mer :overrasket:

For øvrig så høres du ut som er veldig god venn, som familiemedlemmet ditt burde sette stor pris på. Og hvis du sier nei, så bør hun forstå og respektere det.

Du svikter henne ihvertfall ikke.

Et voksent menneske må ta ansvar for egne handlinger. "alle andre" går i banken hvis de har økonomiske problemer/sparer opp penger så en ikke kommer i en slik situasjon, foreslå det for henne.

Skrevet

Jeg har vært i noe lignende situasjon selv. Jeg har flere familiemedler som har "lånt" penger av meg. Dvs at jeg aldri ser dem igjen. Jeg følte at jeg nærmest ble brukt som minibank. Bare fordi jeg var flink med økonomien min og klarte å spare penger, så følte de at de alltid kunne spørre meg om penger. Jeg følte at de gikk over streken. Og sa i fra og sluttet å låne penger bort. Følte til slutt at jeg jobbet for andre enn bare meg selv. Forholdet med de familiemedlemer ble faktisk bedre etter at jeg har sluttet å låne penger.

Skrevet

Du skrev det selv. Antagelig klarer hun ikke å betale tilbake pengene. det har hun jo allerede vist, og attpåtil har hun nå økonomiske problemer som gjør at hun vil låne mer.

Det kan lett skape uvennskap og irritasjoner fremover dersom du låner henne mer nå. Da er det mye bedre å si nei nå og ta det, enn å risikere å skape mange fremtidige konflikter.

Det kan ende opp med at hun plages over gjelden til deg, og sliter med det. Og du blir en person hun får dårlige følelser for, som "at hun aldri blir gjeldfri til deg" og at det ligger på henne som en byrde. (altså deg)

Si at du ikke kan låne, da pengene er bundet. Ellers så ville jeg ikke fortalt hvor mye penger jeg har. Det har ingen noe med å vite.

Du kunne også eventuelt tatt en hvit løgn ved å si at du allerede har lånt bort pengene/ brukt pengene. Hun har uansett ingenting med å vite hva eller hvor pengene dine er eller stille spørsmål om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...