Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at dette har vært oppe før. En "kaste sminke" diskusjon. Og der snakket vi noe om at noe sminke bare varte i 3 mnd, eller noe.

Men nå skal jeg til utlandet, og har lyst til å handle litt. Men egentlig så har jeg akkurat kjøpt en del nytt. Men jeg tenkte at siden det er litt billigere, så kan jeg kanskje la det ligge.

Hvor lenge kan ny, ubrukt sminke ligge?? Maskara for eksempel??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge den er uåpnet kan den ligge ganske lenge, men etter at den er åpnet varer den bare i tre mnd.

Skrevet

Kommer jo ann på..

Noen mascaraer til min frustrasjon blir fort tørre eller klumpete, men hjelper litt å skylle børsten i varmt vann og tørke av.

Øyenskygger varer vel til de er tomme.

Skrevet

Jeg bruker maskara sjelden og de ligger over et år åpnet, uproblematisk for meg, selv om den så klart blir tørrere. Min mest brukte øyenskygge er en clinique som er 8 år gammel..! Det sier vel litt om mitt forbruk av sminke!

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Så lenge den er uåpnet kan den ligge ganske lenge, men etter at den er åpnet varer den bare i tre mnd.

Hva mener du med at den bare varer i 3 mnd? Er den da uhygienisk eller ser den bare ikke like bra ut? Hvis jeg skulle kjøpt ny mascara, leppestift, lipgloss, foundation, øyenskygge så ofte, ville jeg jo ikke gjort annet ;) Jeg har begynt å kjøpe litt mer ordentlig/dyrere sminke det siste året, og har da hvertfall ikke råd til å bytte så ofte.

Skrevet

Det er veldig stor forskjell på pudderbaserte produkter sammenlignet med mer væskebaserte produkter. Men det har også mye å si hvordan man anvender produktet.

En pudderøyenskygge vil i prinsippet kunne vare lenge, men ikke dersom man bruker fingrene i stedet for kost.... for eksempel... ;)

Og motsatt; krem-/væskebaserte produkter vil i utgangspunktet ikke ha så lang varighet, men man kan forlenge "levetiden" ved å bruke kost/spatel/pumpeflaske.

Skrevet

Det står på nesten alle mine produkter hvor lenge de varer. det er et lite symbol det er er en åpen beholder og et tall f eks. 24 da betyr det 24 mnd etter anbrudd. på mascara stemmer det at det er 3 mnd. vet ikke om det gjelder så mye t den er uhygenisk, kanskje mer at produsenten garanterer at den skal holdes fin i min 3 mnd.

så du kn nok trygt handle en del mascara og la de ligge uanbrutt. sammen med annen sminke. f eks på min foundation står det 24 mnd.

Skrevet

Jeg har alltid brukt mascaraene mine mye lenger enn tre måneder, og har aldri hatt noen problemer med det. Jeg synes mange slike forholdsregler er litt vel worst case scenario-aktige, men meg om det.

Skrevet
Hva mener du med at den bare varer i 3 mnd? Er den da uhygienisk eller ser den bare ikke like bra ut?

Begge deler, egentlig. Det er bare mascara jeg bytter så ofte, annen sminke har jeg til det blir tomt (hvis ikke det begynner å skille seg eller lukte annerledes).

Skrevet

Nå bruker ikke jeg dyr sminke, mascaraen min er fra Max Factor. Der er holdbarheten satt til 6 måneder. Noe som er tåpelig kort. Jeg klarer jo ikke å bruke den opp på den tiden, selv om jeg bruker hver dag. Når holdbarheten er så kort, hvorfor kan de ikke lage litt mindre beholdere da, til en litt billigere penge, så man slipper å kaste ting det fremdeles er noe igjen i? Veldig irriterende.

Skrevet

Jeg bruker mascraen til den begynner å klumpe (3-4 mnd). Annen sminke har jeg til det er tomt eller det endrer konsistens eller noe. Jeg er flink og vasker sminkekostene ofte.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Nå bruker ikke jeg dyr sminke, mascaraen min er fra Max Factor. Der er holdbarheten satt til 6 måneder. Noe som er tåpelig kort. Jeg klarer jo ikke å bruke den opp på den tiden, selv om jeg bruker hver dag. Når holdbarheten er så kort, hvorfor kan de ikke lage litt mindre beholdere da, til en litt billigere penge, så man slipper å kaste ting det fremdeles er noe igjen i? Veldig irriterende.

Jeg mener at Diorshow også fins i en fempakning med mindre mascaraer. Så lenge man bare åpner én om gangen, holder vel de andre seg en god stund? Vet ikke om andre merker har dette også.

Skrevet

Man trenger jo ikke kaste dem etter 6 mnd.

Men er det fordi den begynnr å bli tørr eller klumpete, kan du skylle børsten i varmt vann, og ta dopapir som rensker alt av. Og så tørke bort det som er der man skrur igjen.

Da blir den mye finere.

Ellers så er jo 6 mnd lenge for en mascara.

Jeg bruker den vel opp på 3-4 mnd tror jeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...