Gjest uff Skrevet 29. september 2006 #1 Skrevet 29. september 2006 ligger rett ut med isjas........ har gått og kjent på noe i 14 dager, og for tre dager siden våknet jeg med smerter fra setemuskelen og helt ned i leggen. klarer nesten ikke å gå på foten når jeg står opp om morgenen, eller når jeg skal reise meg fra sofaen hvor jeg ligger på dagtid. legen sendte meg hjem med 600 mg ibux som jeg skal ta 3 ganger daglig. syns ikke det har hjulpet nevneverdig mot smertene. leggen kjennes ut som en megavond gangsperreknute. skal det være sånn? har ikke blitt noe bedre disse dagene. faktisk blir det vondere for hver dag. vet det er viktig å bevege seg, så jeg prøver å gå litt rundt med jevne mellomrom. noen der som har erfaringer med isjas og kan fortellle meg litt om hvordan dette forløper? er lei av å gloi taket!
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2006 #2 Skrevet 29. september 2006 ligger rett ut med isjas........ har gått og kjent på noe i 14 dager, og for tre dager siden våknet jeg med smerter fra setemuskelen og helt ned i leggen. klarer nesten ikke å gå på foten når jeg står opp om morgenen, eller når jeg skal reise meg fra sofaen hvor jeg ligger på dagtid. legen sendte meg hjem med 600 mg ibux som jeg skal ta 3 ganger daglig. syns ikke det har hjulpet nevneverdig mot smertene. leggen kjennes ut som en megavond gangsperreknute. skal det være sånn? har ikke blitt noe bedre disse dagene. faktisk blir det vondere for hver dag. vet det er viktig å bevege seg, så jeg prøver å gå litt rundt med jevne mellomrom. noen der som har erfaringer med isjas og kan fortellle meg litt om hvordan dette forløper? er lei av å gloi taket! ← Ta kontakt med en manuell terapeut. Det vil gjøre deg godt.
PoolBoy Skrevet 30. september 2006 #3 Skrevet 30. september 2006 Legevitenskapen hevder at bevegelse skal være med på å få vevet mellom skivene i ryggen til å trekke seg tilbake til en mere normal posisjon, og dermed slippe trykket mot nerven. Det er teorien, hvordan det funker i praksis varierer vel litt fra person til person. Den ene gangen jeg fikk isjas, var det forferdelig vondt i et par dager. Grunnen var vel at jeg spente meg extra i ryggen pga de nye smertene, og fikk muskelsmerter i tillegg. Etterhvert stabiliserte det seg. Ble mere som å ha konstant tannverk i ryggen. Mere irriterende en direkte vondt altså. Dog gav ikke dette seg etter 1 år med trening og turer i skog og mark. Da sa jeg nok er nok - operer meg. Det ville de ikke, men jeg stod på mitt. Smertene forsvant helt etter operasjon, ingen komplikasjoner. Jobber nå med tungt fysisk arbeid, men merker sjelden eller aldri noe. Får du nummenhet i lysken, skal vistnok dette være grunn til automatisk operasjon, så vær obs på det. Når jeg ble operert ble det presisert at det var 50-50 % for å bli bedre/værre. Vet ikke om forholdet er anderledes i dag. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #4 Skrevet 1. oktober 2006 Huffda. Kjenner meg igjen der ja. Har selv periodevise attakk og for et par uker siden hadde jeg en periode hvor jeg var fullstendig følelsesløs fra rompa og ned. Beveg deg det du klarer. Det absolutt verste du gjør er å gå til sengs. Jeg har også mye hjelp av varmeflasker når det står på som verst.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #5 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg hadde isjas ifjor, og det var forferdelig. Gikk rundt og halta som ei gammel dame. Men det gikk sakte men sikekrt over. Faren min var sykemeldt i over et halvt år før han krangla seg til operasjon, og han er nå helt frisk.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #6 Skrevet 1. oktober 2006 hvor jeg var fullstendig følelsesløs fra rompa og ned. ← Greide du å gå da?
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #8 Skrevet 3. oktober 2006 Greide du å gå da? ← Øh, nei. Jeg krøp.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå