Trebarnsmor Skrevet 29. september 2006 #1 Skrevet 29. september 2006 Hei alle sammen.... Min lille prins ble bleiefri da han var 1 år og 10 mnd. Nå nekter han. Han sier: Mamma, skift bleien. Og så løper han for å hente bleie, plastpose og våtservietter. Jeg har tatt det helt rolig. For jeg vil ikke presse han til noe. Men jeg lurer: Hva skal jeg gjøre? Skal jeg bare ta det helt kuuli? Eller burde jeg stå litt på?
Gjest SirenMerete Skrevet 29. september 2006 #2 Skrevet 29. september 2006 Hvis han ble bleiefri når han var 1 år og 10 måneder, hvorfor er han i bleier fortsatt eller har dere bleier i hus da? De aller fleste barna blir tørre i alderen 2 1/2 - 3 1/2 år, så som du kan se er det ingen grunn til å stresse med dette.
Gjest Svanhild Skrevet 29. september 2006 #3 Skrevet 29. september 2006 Bare fortsett med bleier på han en stund til du, snart finner han ut av det helt på egenhånd.
Gjest Turi Skrevet 29. september 2006 #4 Skrevet 29. september 2006 Høres ut som han ble bleiefri litt tidlig? Mange som får tilbakefall om de slutter for tidlig. Går han i barnehage kanskje? Da er det sikkert mange der med bleier, som kanskje også er forbilder. Dessuten er det vanskeligere igjen nå i forhold til i sommer, mere klær som skal av. Syns du bare skal la han styre på jeg. Han kontrollerer jo funksjonene sine siden han har vært uten før, så han kan slutte når som helst. NÅr bestekameraten gjør det f.eks. Jenta mi er snart tre og har ikke engang tenkt tanken på å bli bleiefri. Hun vil gjerne, men ikke mer enn en time av gangen, for det er så slitsomt . Det kommer neste sommer - da er hun 3,5 år og det er sommer.
Gjest Gjesta Skrevet 29. september 2006 #5 Skrevet 29. september 2006 Skjønte ikke helt dette jeg; han har vært uten bleie i 1 1/2 år og har nå pluttselig fått det for seg at han vil bruke bleie igjen? Men har vært uten siden han sluttet uten spesielle uhell? For hvis det er slik det er, tenker jeg: Hvorfor har dere bleier og våtservietter liggende? Jeg ville definitivt ikke begynt med bleie igjen på et barn som har vært uten i 1 1/2 år, med mindre det var nøvendig (type tisser på seg i søvne etc). Det er vel mye rart små barn har lyst til, bleier er ikke en leke, så jeg syns du bare skal ta vekk alle bleiesakene og la det bli et ikke-tema. Syns ikke man skal la bleieavvente barn tisse og bæsje i bleie bare fordi de har lyst til det.
Gjest Turi Skrevet 29. september 2006 #6 Skrevet 29. september 2006 Uenig. Det er uvanlig tidlig å slutte før to år og helt normalt å bruke til man er over tre år nå. Han slutter igjen når han er klar. Små barn har av og til behov for å være små.
Gjest EvaL Skrevet 30. september 2006 #7 Skrevet 30. september 2006 Enig med Sissan, har han behov for å være liten å gå med bleie på seg så la han få lov til det.
Gjest Gjesta Skrevet 30. september 2006 #8 Skrevet 30. september 2006 Uenig. Det er uvanlig tidlig å slutte før to år og helt normalt å bruke til man er over tre år nå. Han slutter igjen når han er klar. Små barn har av og til behov for å være små. ← Det er vel ganske uinteressant hva som er statistisk normalt? Og hvis man skal trekke fram statistikk ser vi jo at barna slutter senere og senere. Jeg tviler på at det er grunnet endringer i individet men tror heller det skyldes ytre faktorer. Men det er en helt annen diskusjon... Poenget er jo det individuelle barns behov. I mitt hode er bleie et hjelpemiddel for mennesker (gjerne barn) som av ulike grunner ikke kontrollerer urin/avføring. Hvis dette barnet kontrollerer dette helt fint syns jeg det er merkelig å gi etter for barnets innfall om at "jeg vil ha på meg bleie". Jeg skjønner små barns behov for å være små, men det finnes andre måter å ivareta dette på. Men presiserer: Er det behov for bleie er jeg selvsagt ikke imot at bleie brukes!
Litt Lost Skrevet 1. oktober 2006 #9 Skrevet 1. oktober 2006 Da min jente nærmet seg tre år var hun tydelig klar for å gå uten bleie, men hun likte ikke gå på potte/do. Jeg kjøpte små dyrefigurer og ga som premie når hun gikk på do, de største figurene var øremerket bæsjing på do. Etter to dager ville hun ikke ha bleie på mer. Siden dette var i mars på året, hadde vi bleie på når hun var ute. Men hun sa stopp etter noen dager og kuttet ut bleier også når hun var ute. Etter bare to uker sa hun selv at hun ville være uten bleie om natten og dette fikset hun uten uhell. Så for hennes del var det det å komme over en kneik som gjaldt bruk av potte og do som gjaldt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå