Gjest Sær Skrevet 28. september 2006 #1 Skrevet 28. september 2006 Flere ganger nå har en og samme person kommet for å "låne" medisiner av meg. Jeg skrive "låne", fordi jeg får de aldri tilbake. Jeg har "lånt" ut både paracet og allergitabletter, men da personen kom i dag for å "låne" reseptbelagt medisin så mistet jeg munn og mæle. H*n ville låne "kortison" og smertestillende for en betennelse i kneet.(selvdiagnostisert så klart). Reseptbelagte smertestillende har jeg ikke, så den var grei nok, men "kortison"? Jeg sa klart i fra at det ga jeg ikke ut til noen som ikke hadde fått det foreskrevet fra lege, og da ble h*n drittsur og kalte meg sær, og lurte på hva mitt problem var... H*n hadde brukt den kombinasjonen for det samme tidligere, og ved å få "låne" fra meg i dag, så slapp h*n å plage legen i morgen... Jeg sto på mitt, og sa at da fikk h*n spørre noen andre, og h*n svarte at det skulle h*n. Det var plenty andre som ikke var så sære som meg! Og riktig nok, h*n fikk tak i både kortison og pinex forte. Er det bare jeg som er sær, eller er det så vanlig å låne/låne ut medisiner av denne typen?
Miami Skrevet 28. september 2006 #2 Skrevet 28. september 2006 Synes ikke du er sær jeg.. En ting er å låne noen paracet, noe helt annet er reseptbelagte medisiner. Ville gjort det samme som deg jeg
Gjest Madam Felle Skrevet 28. september 2006 #3 Skrevet 28. september 2006 Jeg har fått pinex forte av min søster, og ser ikke på det som noe problem. Hun har også fått av meg, så vi gir tilbake etter behov. Ser ikke på det som noe problem, for hvorfor skal vi måtte dra til en lege for å få resept, når vi vet at en til to tabletter gjør underverket. Men det må jo gå litt begge veier, for den ene kan ikke sørge for medisinforbruket til den andre. For det er tross alt dyrt med medisin
Gjest bente85 Skrevet 28. september 2006 #4 Skrevet 28. september 2006 Flere ganger nå har en og samme person kommet for å "låne" medisiner av meg. Jeg skrive "låne", fordi jeg får de aldri tilbake. Jeg har "lånt" ut både paracet og allergitabletter, men da personen kom i dag for å "låne" reseptbelagt medisin så mistet jeg munn og mæle. H*n ville låne "kortison" og smertestillende for en betennelse i kneet.(selvdiagnostisert så klart). Reseptbelagte smertestillende har jeg ikke, så den var grei nok, men "kortison"? Jeg sa klart i fra at det ga jeg ikke ut til noen som ikke hadde fått det foreskrevet fra lege, og da ble h*n drittsur og kalte meg sær, og lurte på hva mitt problem var... H*n hadde brukt den kombinasjonen for det samme tidligere, og ved å få "låne" fra meg i dag, så slapp h*n å plage legen i morgen... Jeg sto på mitt, og sa at da fikk h*n spørre noen andre, og h*n svarte at det skulle h*n. Det var plenty andre som ikke var så sære som meg! Og riktig nok, h*n fikk tak i både kortison og pinex forte. Er det bare jeg som er sær, eller er det så vanlig å låne/låne ut medisiner av denne typen? ← For det første da, så skal man ikke låne tabletter som er skrevet ut til en person. Fordi at den andre som får den, kan få noen ubehagelig bivirkninger osv. Gi vedkommende beskjed om det at h*n får ta seg en tur til legen. Skal ikke bruke medisiner når man ikke vet hva det er. Hadde det vært meg, hadde jeg blitt forbanna.
Gjest bente85 Skrevet 28. september 2006 #5 Skrevet 28. september 2006 Jeg har fått pinex forte av min søster, og ser ikke på det som noe problem. Hun har også fått av meg, så vi gir tilbake etter behov. Ser ikke på det som noe problem, for hvorfor skal vi måtte dra til en lege for å få resept, når vi vet at en til to tabletter gjør underverket. Men det må jo gå litt begge veier, for den ene kan ikke sørge for medisinforbruket til den andre. For det er tross alt dyrt med medisin ← Man skal ikke bruke andres medisiner. Derfor anbefaler jeg at folk leser pakkevedlegget. Det kan være en fordel. For det står der.
Gjest Sær Skrevet 28. september 2006 #6 Skrevet 28. september 2006 Jeg har fått pinex forte av min søster, og ser ikke på det som noe problem. Hun har også fått av meg, så vi gir tilbake etter behov. Ser ikke på det som noe problem, for hvorfor skal vi måtte dra til en lege for å få resept, når vi vet at en til to tabletter gjør underverket. Men det må jo gå litt begge veier, for den ene kan ikke sørge for medisinforbruket til den andre. For det er tross alt dyrt med medisin ← Jeg ser ikke problemet i ditt tilfelle heller, jeg har også uten problemer lånt bort kortison til en venn som hadde glemt å fornye resepten. Men aldri i verden om jeg ville ha gitt reseptbelagt medisin (og i alle fall ikke kortison) til noen jeg vet ikke bruker det til daglig, eller som ikke har fått det foreskrevet fra lege! Kortison er jo ikke akkurat noe en leker med. Her var det heller ikke snakk om et familiemedlem eller en venn, det var snakk om en nabo.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2006 #7 Skrevet 28. september 2006 Låner ut “snille” medisiner uansett om de er på resept eller ei til personer jeg kjenner GODT, og vet har peiling på den typen medisin det er snakk om. Har og lånt tilsvarende medisiner fra andre om jeg ikke har hatt anledning til legebesøk. Men til en nabo jeg visste lite eller ingenting om hadde jeg ikke lånt ut sterkere ting en 2-3 paracet. Synes du reagerte helt greit jeg, og jeg forstår ikke helt hvorfor noen som knapt kjenner deg i det hele tatt spør.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2006 #8 Skrevet 28. september 2006 Man skal ikke bruke andres medisiner. Derfor anbefaler jeg at folk leser pakkevedlegget. Det kan være en fordel. For det står der. ← Hvis to stykker (venner og familie, aldri ukjente) har fått foreskrevet samme medisin så er det greit å låne fra den andre hvis en selv går tom. Men aldri ellers!
Gjest Sær Skrevet 28. september 2006 #9 Skrevet 28. september 2006 Låner ut “snille” medisiner uansett om de er på resept eller ei til personer jeg kjenner GODT, og vet har peiling på den typen medisin det er snakk om. Har og lånt tilsvarende medisiner fra andre om jeg ikke har hatt anledning til legebesøk. Men til en nabo jeg visste lite eller ingenting om hadde jeg ikke lånt ut sterkere ting en 2-3 paracet. Synes du reagerte helt greit jeg, og jeg forstår ikke helt hvorfor noen som knapt kjenner deg i det hele tatt spør. ← Tør du begynne på lånte reseptbelagte medisiner uten å ha spurt legen om det? Jeg er kanskje frekk som spør, men hva slags medisiner er dette? Smertestillende kan jeg forstå, men andre typer hadde jeg ikke turt!
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2006 #10 Skrevet 28. september 2006 Er et tilfelle, og det var som du gjettet smertestillende. Men jeg tror nok at jeg i gitte situasjoner kunne ha brukt andre medisiner som var skrevet ut til andre. Jeg har stort sett store vansker med å komme meg til lege, så da hender jeg at jeg har valget mellom å selvmedisinere i dag eller i morgen, eller bli innlagt på sykehus om et par uker. Unntakene er antibiotika (feil medisin mot feil bakterie er ingen vits i) og sterke smertestillende/beroligende. Heldigvis har jeg svært sjelden behov for medisiner, og de få gangene jeg bruker noe så er det etter flere gjennomlesninger av felleskatalogen og lignende, uansett om resepten er skrevet ut til meg eller andre. Har faktisk opplevd å komme hjem fra lege, sett på resepten jeg har fått fra legen, lest gjennom felleskatalogen og funnet ut at den medisinen ikke var tilrådelig for meg å ta (fikk dette bekreftet fra en annen lege via telefon). Så etter det så stoler jeg ikke så blindt på leger at jeg tror at det er automatikk i at han/hun kan gjøre en bedre jobb på 5 minutter enn det jeg selv kan på 1 time. Men jeg vet, selvmedisinering er ikke lurt, men det er ikke nødvendigvis totalt uforsvarlig heller. Det kommer alt an på medisinen og personen det er snakk om. (Som sagt, mener fortsatt du gjorde rett, det virker som om h*n ikke har noen problemer med å komme seg til lege, og da er selvsagt det beste alternativet å gå til legen, og så eventuelt bygge opp med sin egen kunnskap.)
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2006 #11 Skrevet 29. september 2006 Resept medisiner SKAL IKKE lånes bort, de er foreskrevet av en lege som mente det var riktig at vedkommende som fikk medisinene skulle ha dem, IKKE andre. ALLE medisiner har bivirkninger derfor skal bruken reguleres!
Gjest niomi Skrevet 29. september 2006 #12 Skrevet 29. september 2006 (endret) Hehe, jeg ble kalt sær, eller det som verre var, da ei jeg spilte fotball med fikk sitt første astmaanfall og jeg nektet henne å bruke medisinene mine. Hun hadde aldri hatt anfall før, og aldri tatt medisiner. Jeg brukte da for ordens skyld sterkeste Ventolinen man fikk tak i, og var ganske så sikker på at hun kom til å bli enda sykere av å ta den. Prøvde å roe ned min venninne, for ved astma er det ofte redselen som gjør anfallet verre. Men alle løp rundt som forkvaklete høner, og det var umulig å få ro. Etter at min venninne hadde vært til legen og fått medisiner, svakeste versjon av Bricanyl, lot jeg hun prøve min Ventoline en gang vi var i kontrollerte omgivelser. Og hun var veldig glad for at hun ikke hadde fått det da hun var blitt sjuk, selv om hun var sur på meg der og da og syntes jeg var unødig snerpete, for hun hadde antakelig blitt enda sjukere av Ventolinen. Hun skalv så fælt og hadde slik hjertebank at hun ikke kunne kjøre bil på et par timer... Endret 29. september 2006 av niomi
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2006 #13 Skrevet 29. september 2006 Jeg kan godt gi et par paracet e.l. til venner og bekjente, men reseptbelagte medisiner låner jeg bare bort om personen har resept på nøyaktig samme medisin (dvs samme styrke og samme navn, ikke et likt produkt med samme virkestoff). Har t.o.m. nektet mannen min å låne medisiner av meg. Jeg bruker heller ikke lånte medisiner, samme hvilke situasjon det er. Så jeg syns absolutt ikke det er sært av deg å ikke låne/gi bort.
Gjest snikkelora Skrevet 29. september 2006 #14 Skrevet 29. september 2006 Reseptfrie medisiner er helt okei, men reseptbelagte medisiner er ikke okei så sant de ikke har de samme medisinene selv (mp selvsagt kjenne h*n da)
Gjest Eir Skrevet 29. september 2006 #15 Skrevet 29. september 2006 Resptbelagte medisiner låner jeg bare ut dersom jeg vet at de bruker det samme, eller noe som ligner nok. Jeg kan feks låne ett p-pillebrett til en venninne, dersom hun ikke har ordnet respept, og vi begge bruker tre-fase-piller. Smertestillende kan jeg også gi til feks samboeren når han har tannverk, dersom jeg fikk for mange forrige gang jeg var hos legen. Men mer kompliserte medikamenter låner jeg ikke ut til folk som har selvdiagnostisert seg.
Brunhilde Skrevet 29. september 2006 #16 Skrevet 29. september 2006 Jeg blir faktisk ganske sjokkert over at det er så utbredt å låne hverandre medisiner? Har ikke tenkt tanken på verken å låne eller på å låne ut, tror jeg at jeg trenger medisin, ja, så tar jeg meg råd til en tur til legen!
Gjest gjesta Skrevet 29. september 2006 #17 Skrevet 29. september 2006 hvis en vet at denne personen bruker akkurat samme, kan det gå en gang eller to. men utover det stiller jeg meg litt betenksom til at en person stadig skal låne smertestillende av andre. Hvis det er det det er snakk om da at hun eller han har lånt mye opp gjennom tida trenger ike være noe,men er det veldig mye en periode vile jeg blitt mistenksom. legen foreskriver som regel så mye som man trenger, og kanskje den personen bruker mer smertestillende enn behovet tilsier noen ganger og at han eller hun går fortere tom. Ikek vet jeg,bare undrer. langtidsbruk av smertestillende kan noen ganger gjøre at man stadig må bruke mer for å lindre smertene. ikke lån bort reseptbelagte legemidler, andre håndsalgspreparater kan man låne bort.
Gjest Sær Skrevet 29. september 2006 #18 Skrevet 29. september 2006 De aller fleste er altså enige at reseptpliktige medisiner er ikke ok å låne ut (sett bort fra særskilte omstendigheter), og heller ikke å låne fra andre. Det var godt å høre! Etter å ha stilt dette spørsmålet her, så begynte jeg å tenke når, og om, jeg noen gang kunne bryte dette prinsippet, og svaret var at jeg aldri er villig til å bryte det så fremt det ikke dreier seg om en livstruende situasjon!
Gjest gjesta Skrevet 29. september 2006 #19 Skrevet 29. september 2006 Eneste gangen jeg har lånt bort reseptbelagte legemidler var da min venninne jeg bodde sammen med hadde glemt å hente ut p-piller på apoteket. Vi brukte nøyaktig samme merke, så hun fikk et helt brett av meg, som jeg fikk tilbake senere. Men da visste jeg at hun hadde fått utskrevet akkurat det samme, og brukte det daglig. Hadde det vært selvmedisinering av noe slag. Nå f. Eks har jeg en del sterke smertestillende etter en operasjon, og hvis min samboer hadde spurt om å få en slik fordi han hadde vondt og at han hadde brukt det før, så hadde jeg nekta han det..
Kittykat Skrevet 30. september 2006 #20 Skrevet 30. september 2006 Jeg har selv fått reseptbelagt legemiddel fra min mor, men det var pinex forte og da fikk jeg de for menssmerter o.l. Da hadde vi gjerne ikke noe annet i hus. Utenom det så har jeg ikke fått eller "lånt" reseptbelagte legemidler og ikke vil jeg gjøre det heller. Er det noe i veien, så går jeg til legen som andre normale folk. Du gjorde det riktige. En ting er å låne ut vanlige smertestillende som man får reseptfritt på apoteket, en annen er å låne ut legemidler som er gitt av lege. Så nei, neste gang vennen din får vondt, så kan h*n gå til legen som normale folk gjør.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå