Gjest Dgali Skrevet 28. september 2006 #1 Skrevet 28. september 2006 Hva Jeg skal gjøre da? Det er dyrt å gå til legen eller? Hvor mye det å ta ut tannet koster nå i disse dagene? Jeg hadde spart lønning og så dra til mitt hjemland for å ta ut tenner, men det koster også å reise der. Så nå til slutt Jeg vet ikke. Har ikke peiling. Har så vondt i en tann at det fryser når Jeg drikker vann og juis og brus og sånt ting. Dere vet ikke kanskje om hvor det er billig å ta ut tenner? Fordi da det blir ikke så veldig dyr for Meg.
c",) Skrevet 28. september 2006 #2 Skrevet 28. september 2006 Du trenger ikke å ta ut eller trekke tenner fordi at du har vondt. I de fleste tilfeller holder det å fikse ev. hullet i tannen. Hva det koster er helt avhengig av om det holder med boring, eller om tannen må rotfylles. Nå vet ikke jeg hvor ditt hjemland er, men det koster nok ikke så mye å reparere en tann som å reise til hjemlandet ditt.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2006 #3 Skrevet 28. september 2006 Tusen takk for fort svar. Det var fort. Jo, Jeg hadde hørt folkene sier det er veldig dyrt å ta ut tenner her i Norge beklagervis. En Jeg er venn med betalte 4000 alt i alt. Det var 4000 og så mer tror jeg. 4200 jeg kan huske nå. Det er samme pris som også å dra til mitt hjemland. Men der er billig å ta ut tenner der. Jeg lover. Men mitt problem nå er jeg vet ikke hva jeg må gjøre. Jeg har ikke tenkt å reise der med det samme. Fordi jeg må jobbe jobbe. Men hvor mye det er det koster for å rotfylles? og for boring?
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2006 #4 Skrevet 28. september 2006 og så et øyeblik hva er rotfylles? er det samme som å fylle i hull? men hva er boring?
Gjest bente85 Skrevet 28. september 2006 #6 Skrevet 28. september 2006 Tusen takk for fort svar. Det var fort. Jo, Jeg hadde hørt folkene sier det er veldig dyrt å ta ut tenner her i Norge beklagervis. En Jeg er venn med betalte 4000 alt i alt. Det var 4000 og så mer tror jeg. 4200 jeg kan huske nå. Det er samme pris som også å dra til mitt hjemland. Men der er billig å ta ut tenner der. Jeg lover. Men mitt problem nå er jeg vet ikke hva jeg må gjøre. Jeg har ikke tenkt å reise der med det samme. Fordi jeg må jobbe jobbe. Men hvor mye det er det koster for å rotfylles? og for boring? ← Du må først ta bilde av tanna, også ser tannlegen på dette. For det må dem for å finne ut hva som er galt. Det kan være et hull, eller kanskje en betennelse. Det er vanskelig å si. For rotfylling er det mellom 1500-2000 kr her jeg bor. Kommer an på hvor mange ganger du må til tannlegen å skylle tanna det, om det har vært en betennelse der.
Gjest bente85 Skrevet 28. september 2006 #7 Skrevet 28. september 2006 Jeg er ikke tannlege da men. Har en følelse av det at du har et hull i den tanna..
Gjest Alyx Skrevet 28. september 2006 #8 Skrevet 28. september 2006 Hvis det bare iser og ikke gjør skikkelig vondt ellers, trenger det ikke være så mye galt med tanna. Kanskje et lite hull, men det får du fikset for under 1000 kroner. Ikke ta sorgene på forskudd!
Gjest Alyx Skrevet 28. september 2006 #9 Skrevet 28. september 2006 Kanskje Sniglå kan berolige *rope*
Gjest bente85 Skrevet 28. september 2006 #10 Skrevet 28. september 2006 Prøv å se om du finner Sensodyne tannkrem, den hjelper for ising. Og se om det hjelper. For det kan være det at du har et hull, og det er ikke så dyrt å fikse.
Sniglå Skrevet 29. september 2006 #11 Skrevet 29. september 2006 (endret) Kanskje Sniglå kan berolige *rope* ← Vanskelig å si hva som er problemet da, men som det er blitt sagt: Det er ikke alltid slik at en tann må trekkes fordi det gjør vondt. Bestill en time til tannlege for en undersøkelse i det minste, så får du oversikt over hva som er problemet og et prisoverslag på den behandlingen som evt blir aktuell. Selve undersøkelsen pleier ikke være så dyr. Endret 29. september 2006 av Sniglå
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2006 #12 Skrevet 29. september 2006 hvilket land kommer du fra? det er ikke sikkert du må trekke. jeg har hatt mange hull og mange plager men jeg har sluppet å trekke! slipper du unna med bare å borre så koster det under en tusenlapp inkl røntgen osv. ihvertfall hos min tannlege.
Kittykat Skrevet 30. september 2006 #13 Skrevet 30. september 2006 (endret) Jeg sier som de andre, det er ikke sikkert at du må trekke tannen. Først av alt, ring og få en time hos tannlegen til undersøkelse. Der forklarer du hva som er galt. Tannlegen tar bilde av tannen og prøver å finne ut hva som er galt. Er det et hull, så borres og fylles det igjen. Det koster ca 1000,-. Må det bli en rotfylling, så kommer det an på om det er betennelse eller ikke. Er det betennelse så får du "medisin" i tannen, dvs tannlegen borrer, ligger i "medisin og tetter igjen hullet. Dette gjøres for at betennelsen skal gå vekk/eventuelt at gjenværende nerver skal dø. Når betennelsen er borte så kan hullet tettes. Er det ikke betennelse, så borres og tettes hullet. Rotfylling kommer kanskje mellom 1500 og 2000,-. Dette er forskjellig fra tannlege til tannlege, men jeg har ikke betalt mer enn dette for rotfylling og da har jeg gått hos en privat tannlege. De er litt dyrere enn de offentlige tannlegene. Jeg tviler sterkt på at du trenger å reise til hjemlandet ditt for å få ordnet tannen din. Og jeg tviler sterkt på at den må trekkes. Jeg har hatt mange plager og mange hull i mine tenner, men jeg har ikke måttet trekke en eneste tann. Ring til tannlegen Mandag morgen ( når de åpner ) og spør om de har ledig time samme dag. Du kan ikke gå rundt og ha vondt i tannen uten å gå til tannlegen. Tannlegen er den eneste som kan gi deg et sikkert svar på hva som må gjøres. Jeg ønsker deg lykke til og jeg tror også at dette skal gå veldig bra Endret 30. september 2006 av Kittykat
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå