Gjest Lisa Marie Skrevet 28. september 2006 #1 Skrevet 28. september 2006 Hei! Jeg vurderer å begynne på Allmennlærerutdanningen her i Stavanger til høsten, og har noen spørsmål i den forbindelse. * Hvordan er studiet lagt opp på UiS, er det mye obligatorisk undervisning? * Når får man først prøve seg i praksis, og hvor lenge varer praksisperiodene? * Var du fornøyd med opplegget på UiS? * Er det kjekt å jobbe i småskolen? * Hvilke fordeler/bakdeler synes du det er med å jobbe med små vs. store barn? * Finnes det noen grunner til at jeg burde tenke meg om noen ganger ekstra før jeg velger en slik yrkesretning? * Er lydnivået noe man lærer seg til å takle? * Hva er det beste med å jobbe som lærer for de yngre barna? * Hva er det du liker minst med denne jobben? * Hvor mange timer jobber du gjennomsnittlig i uka? * Er jobben din mest slit, eller mest trivelig og givende? Håper på mange svar fra dere som er i læreryrket, spesielt dere som jobber med de yngre barna. Hilsen fra nysgjerrig jente, som er glad i mennesker...
Gjest Lisa Marie Skrevet 29. september 2006 #2 Skrevet 29. september 2006 Er det virkelig ingen her som er, eller har jobbet som lærer?
nea Skrevet 29. september 2006 #3 Skrevet 29. september 2006 Hei! Jeg vurderer å begynne på Allmennlærerutdanningen her i Stavanger til høsten, og har noen spørsmål i den forbindelse. * Hvordan er studiet lagt opp på UiS, er det mye obligatorisk undervisning? * Når får man først prøve seg i praksis, og hvor lenge varer praksisperiodene? * Var du fornøyd med opplegget på UiS? * Er det kjekt å jobbe i småskolen? * Hvilke fordeler/bakdeler synes du det er med å jobbe med små vs. store barn? * Finnes det noen grunner til at jeg burde tenke meg om noen ganger ekstra før jeg velger en slik yrkesretning? * Er lydnivået noe man lærer seg til å takle? * Hva er det beste med å jobbe som lærer for de yngre barna? * Hva er det du liker minst med denne jobben? * Hvor mange timer jobber du gjennomsnittlig i uka? * Er jobben din mest slit, eller mest trivelig og givende? Håper på mange svar fra dere som er i læreryrket, spesielt dere som jobber med de yngre barna. Hilsen fra nysgjerrig jente, som er glad i mennesker... ← Har ingen erfaring med UiS men er nesten ferdig med lærerutdanningen på HiA - praksisperiodene er lik over hele landet tror jeg, tre uker hvert semester ca. - det er kjempe interessant å jobbe i barneskolen, det er gøy å se elevenes engasjement i det du underviser i, noe du skjeldent ser på ungdommsskolen. - Faglig er det lettere på barneskolen, mens pedagogisk mener jeg det er lettere på ungdomsskolen. - små barn er veldig avhengige av en voksen og kan nesten ikke klare seg selv. det er mye mer jobb med de små enn med de store. Utfordringene kan være større på ungddomsskolen med tanke på å motivere alle, både de sterke og de svake! - Det du må tenke ekstra på er om du klarer ansvaret. Du er faktisk med å former barna for resten av livet. Det de ikke lærer vil i mange tilfeller forfølge dem resten av livet og kan lage store problemer. Du må også kunne være et forbilde for elevene. Du må også være omtenksom og vise elevene dine at du bryr deg. Mange lærere ar problemer med at de ikke for koblet av jobben når de er hjemme. - Lydnivået kan du mange ganger styre selv. Noen lærere liker det bråkete mens andre krever "knappenålsro". Kommer helt ann på hvordan elevene ser på deg, får du respelt så lystrer de somregel. Ta med elevene på råd, de er ganske så fornuftige av seg når de bare vil.. -Det beste med jobben er å se de engasjerte fjesene når de skal lære noe nytt, og når de har strevet seg frem til lærdom! Når de liker seg viser de det med hele seg! - Elever en ikke når inn til eller ikke ser. En lærer har ansvaret for en god mengde med elever og ikke alle er like utagerende. Når en i ettertid ser elever en kunne ha hjulpet så svir det godt. men men.. en kan desverre ikke redde alle, selv om en må prøve så godt en kan. - Kommer ann på hvilken stillingsprosent du har, 100% er 8 til 4 hver dag så vidt jeg vet.. nye regler nå. - Det lille jeg har jobbet så er det mest stress, men når du kommer inn i rutiner og får erfaring er det bare givende. Det blir lettere og lettere jo lengre du jobber.( lettere for meg nå enn når jeg begynte for 3 år siden) Nå skal det sies at jeg kun har erfaring fra praksis i skolesammenheng pluss noen få vikartimer. Jeg har også fått erfaringer fra lærere som har vært i yrket i mange år:) Lykke til:)
Krista83 Skrevet 29. september 2006 #4 Skrevet 29. september 2006 Jeg holder på med mitt fjerdeår på allmenn lærer ved UIS Nå har de endret det litt siden jeg begynte, men det var ganske fritt da jeg gikk. Det heter vell ikke at noe er obligatorisk, men det lønner seg abolutt å gå på forelesninger. Og så er det vell noe drama som ER obligatorisk ettersom du må ha så så mange timer med det. Praksisen hadde vi første gang etter bare noen uker, på denne måten så sluttet de som ikke følte at dette var det rette for de tidlig. Periodene varierer litt de to første året 3 eller 4 uker, neste år hadde vi 5+3 uker. I fjor hadde jeg to uker.. HAr kun vært i praksis på barneskolen og likte meg best på mellomtrinnet da. Gleder meg til å bli ferdig nå og komme meg ut i jobb...
Pauline Skrevet 30. september 2006 #5 Skrevet 30. september 2006 Kjenner ikke tiil hvordan lærerutdanninga i Stavanger er nå, men kan svare på noe av det andre: * Er det kjekt å jobbe i småskolen? Det er utrolig kjekt å jobbe i småskolen. Det er fart og tempo og ingen dag er lik. Du er med å bety noe i et barns viktigste år, og du blir utrolig glad i barna. Det sies at man må være så tålmodig for å jobbe med barn. Jeg er en ratløs sjel som liker at dt skjer noe, og slik er barna og Det går helt fint. Det skjer mye nytt og spennende i skolen og du får være med på mye spennende. * Hvilke fordeler/bakdeler synes du det er med å jobbe med små vs. store barn? Har bare jobba på u-skolen da jeg var noen få år eldre enn elevene, så mine erfaringer derfra er ikke relevante. Det var egentlig der jeg ville jobbe da jeg utdanna meg, men tilfeldighetene ville noe annet. Trives best i 1 -4. Tempoet er nok høyest der, men jeg tror jeg passer best der. Kanskje ikke så lurt å starte i 1 eller 2 med leseopplæring når du er ny. * Finnes det noen grunner til at jeg burde tenke meg om noen ganger ekstra før jeg velger en slik yrkesretning? Ikke slik jeg ser det. Lønna er helt anstendig. Arbeidsdagene er ikke kortere enn andre steder, men du har det litt mer fleksibelt på mange måter. * Er lydnivået noe man lærer seg til å takle? Kjenner meg ikke helt igjen når "bråkeskolen" beskrives, men det er klart der er lyd. Du venner deg til det. I tillegg er det lurt å være veldig streng på at noen ganger SKAL DET VÆRE STILLE! * Hva er det beste med å jobbe som lærer for de yngre barna? Spontaniteten, gleden, å være med å lære dem basiskunnskaper som de får glede av senere i livet... KOntakt med barna og foreldrene. * Hva er det du liker minst med denne jobben? Alle barn har det ikke like bra. I skolen ser du bak fasadene. Du har kontakt med barnevern og ppt. Noen ganger klarer vi å hjelpe. Andre ganger er det å stå å se på at barn har det vondt selv om alle instanser er inne. Det kan og til tider være en byråkratisk prosess. Når du jobber med juleforberedelse 40 timer i uka i desember er det ikke like kult å lage jul hjemme. * Hvor mange timer jobber du gjennomsnittlig i uka? Ganske mange, er jeg redd, men jeg liker jobben. Det blir en livsstil. Man tenker nok jobb mer enn i en del andre bransjer. Det er travle tider fra sommer til høstferie, så litt roligere før det blir travelt til jul. (Barneskole) * Er jobben din mest slit, eller mest trivelig og givende? Mest trivelig og givende, men jeg kan bli utrolig trøtt av og til, men det kan veninnene mine som sitter på kontor og. Håper det var svar på litt. Hadde valgt samme yrket igjen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå