Cathie Skrevet 27. september 2006 #1 Skrevet 27. september 2006 Tenkte jeg skulle prøve å pumpe meg sånn at jeg kunne få en natt med søvn sånn at pappa'n kunne ta nattevåkene med flaske for en natt. Går det an at jeg sover en natt uten å amme? Eller blir melkesprengen for ille da? Og produksjonen, går den ned hvis jeg ikke ammer 1 eller 2 måltider sånn en natt? Evt. hvor mye må jeg pumpe meg for at han skal få nok mat til 1-2 måltider?
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2006 #2 Skrevet 27. september 2006 Hvor mye kommer ann på hvor gammelt barnet er. Sannsynligvis så er det først og fremst pga kosen babyen våkner om natta og ikke så mye for melka, så du trenger nok ikke så veldig mye. Men du vil nok føle deg temmelig sprengt om morgenen.. Pass på dersom du får klumper i brystene, da må du massere (forsiktig) bort dem så fort som mulig. Nattamming er svært viktig for melkeproduksjonen. Det forekommer allikevel babyer som allerede fra fødselen sover natta gjennom og mammaer som allikevel har nok melk. Dette vet du ikke får du prøver, men vær bevisst på at melkemengden kan minke dersom du velger å ikke amme en natt. Hva med å la barnet sove i samme seng som deg? Da slipper du å våkne skikkelig for å amme barnet? Det er kanskje en mer lettvint løsning dersom det passer for deg. Selv sover jeg ikke i det hele tatt med babyen min i senga, men for mange fungere det fint.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2006 #3 Skrevet 27. september 2006 Tenkte jeg skulle prøve å pumpe meg sånn at jeg kunne få en natt med søvn sånn at pappa'n kunne ta nattevåkene med flaske for en natt. Går det an at jeg sover en natt uten å amme? Eller blir melkesprengen for ille da? Og produksjonen, går den ned hvis jeg ikke ammer 1 eller 2 måltider sånn en natt? Evt. hvor mye må jeg pumpe meg for at han skal få nok mat til 1-2 måltider? ← Det går helt fint å sove en natt uten å pumpe, men det kan være du vil få litt melkespreng på morningen. Men da er det bare til å legge barnet til brystet, og massere litt ekstra. Du vil IKKE få mindre melk, ved å ikke amme en natt. Selv små babyer kan sove gjennom hele natten, og en vekker de ikke midt på natten, om de ikke er undervektig da. Det kan også være litt kjekt for pappaen å få ta sin del, så er du frisk og opplagt dagen etter til å ta din turn igjen.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2006 #4 Skrevet 27. september 2006 Hvor mye kommer ann på hvor gammelt barnet er. Sannsynligvis så er det først og fremst pga kosen babyen våkner om natta og ikke så mye for melka, så du trenger nok ikke så veldig mye. Men du vil nok føle deg temmelig sprengt om morgenen.. Pass på dersom du får klumper i brystene, da må du massere (forsiktig) bort dem så fort som mulig. Nattamming er svært viktig for melkeproduksjonen. Det forekommer allikevel babyer som allerede fra fødselen sover natta gjennom og mammaer som allikevel har nok melk. Dette vet du ikke får du prøver, men vær bevisst på at melkemengden kan minke dersom du velger å ikke amme en natt. Hva med å la barnet sove i samme seng som deg? Da slipper du å våkne skikkelig for å amme barnet? Det er kanskje en mer lettvint løsning dersom det passer for deg. Selv sover jeg ikke i det hele tatt med babyen min i senga, men for mange fungere det fint. ← Mener du helt seriøst, at melkeproduksjonen går så kraftig ned at en kan risikere å ikke ha mer melk? Eller er det bare for å skremme nybakte mammaer, til å amme mest mulig? Unner du virkelig ikke denne moren en god natt søvn, og foreslår at babyen skal sove sammen med henne for at hun bare må amme, helt seriøst? Vekker du ditt eget barn midt på natten om det sover godt, bare for å amme det? Ingen jeg kjenner har gjort det, og en god del av mine venninner har ammet i over 1 år. Og de har latt pappaen ta sin del av nattevåken i begynnelsen, for at mor skulel få litt søvn også. Pappaene har syns dette var veldig koselig, for de følte de fikk et nærere forhold til sitt eget barn. Noe som også er viktig.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2006 #5 Skrevet 28. september 2006 Nei, det er ikke det jeg sier. Jeg har selv hatt et barn som sov natta gjennom fra hun var nyfødt og til hun fylte 5 måneder uten å ha hatt noen problemer med melkeproduksjonen. Jeg prøver bare å komme med alternative løsninger, slik at både mor og far kan våkne uthvilt. (merk at jeg også skriver at samsoving ikke passer for alle.) Men jeg sier også at natteamming er viktig for melkeproduksjonen. For det ER den. Noen mødre er ekstremt vare for melkeetterspørselen og produserer mindre etter bare en natt uten amming. Men dette kan taes igjen i etterkant. Ved å legge barnet til litt oftere dagen etter (eller noen dager etter) så vil melkeproduksjonen øke igjen. Jeg prøver ikke å skremme noen, jeg ønsker bare å bidra til at ts kan ta et kvalifisert valg.
jordbær Skrevet 28. september 2006 #6 Skrevet 28. september 2006 Et tips kan være å sove på et annet rom.. For pappaer er ikke innebygd med den "våkne bare babyen sier grynt"-greia slik som vi er.. Men de får det hvis de er alene med de.. Hehe.. Jeg opplevde at jeg måtte sparke i samboern min og vekke han, for og få han til å mate henne.. Jeg våknet som vanlig og han...sov. Ev. finn deg sov i ro. Men nei. Du trenger ikke bekymre deg for melka di. Skulle den minske, kommer den raskt tilbake i samme mengden uansett.. Det er bare å amme litt oftere en stund. Men det trenger du nok ikke tenke på for ei natt uansett. Ang. mengde. Bedre med for mye enn for lite. Snuppa mi er flaskebarn. Da hun var 6 uker spiste hun ca 80ml til hvert måltid. Ved 9-ukersalderen var det ca 100ml. Og nå er hun 12 uker og spiser ca 120-150ml.
Cathie Skrevet 29. september 2006 Forfatter #7 Skrevet 29. september 2006 Tusen takk for svar!! Ang det å sove i vår seng så hjelper ikke det så mye da han ikke klarer å få "rikktig" tak på puppen liggende. Pluss at jeg sover veldig dårlig siden jeg ligger så på vakt. Sønnen min er bare 3 uker, så da holder det vel med ca 100ml (en liten flaske) Dette skal prøves ja
Eliza Doalot Skrevet 29. september 2006 #8 Skrevet 29. september 2006 Høres utrolig deilig ut!! Hadde også store planer om å gjøre det sånn, før snuppa ble født. Nå har jeg innsett at det er mer forstyrrende for meg å først måtte vekke mannen (for det må jeg, han hadde sovet selv om huset raste sammen), så ligge å høre snuppa sutre mens flasken ble varmet, for så antagelig ligge å høre etter om det gikk bra med flaskemating på natta. Dessuten hadde jeg ligget og vært redd for at hun skulle våkne så mye at hun ikke ville legge seg å sove igjen. Like greit å gi henne mat selv har jeg funnet ut, Men det hadde vært utrolig deilig med en hel natts sammenhengende søvn ja....
jordbær Skrevet 29. september 2006 #9 Skrevet 29. september 2006 Som jeg sa. Legg dere på et annet rom. For hvis pappa for ansvaret alene, blir han like mye på vakt som oss. Opplevde akkurat det samme som eliza doalot. Det fungerer også fint hvis du bare mater baby og pappa henter og leverer baby i seng, samt gir smokken og passer på at den har det fint... Hvis man ikke vil pumpe..
Imax Skrevet 30. september 2006 #10 Skrevet 30. september 2006 Ungen min sov en helt natt her, fra 22 til 6 (ungen er 2 mnd). Jeg måtte opp halv fem fordi jeg var helt sprengt Så det er ikke gitt at du kan droppe nattamming helt (men kanskje 22-04 el 05 er en "hel" natt for deg?) for en natt, men det kommer an på melkeproduksjonen din da. Lykke til (men det kan nok være at det å sove en hel natt er en luksus du ikke kan unne deg de nærmeste månedene).
Eliza Doalot Skrevet 30. september 2006 #11 Skrevet 30. september 2006 For meg er det viktig å få flest mulig timers søvn fra jeg legger meg til jeg må gi mat. Jeg merker enorm forskjell om jeg har fått mer eller mindre enn tre timer før jeg blir vekket. Derfor begynte jeg å ta henne opp å i henne mat (mens hun sover, faktisk) når jeg legger meg rundt midnatt. Etter det sover hun til mellom 5 og 6 før hun vil ha mat, og så etter det til mellom 8 og 9. Vi har funnet vår rytme som gjør at jeg blir uthvilt, og egentlig ikke gjør noe særlig av at jeg vekkes om natten.
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2006 #12 Skrevet 30. september 2006 Samsoving anbefales ikke, skummelt med tanke på krybbedød. Jeg samsov med min førstefødte, gikk bra det, men nå med min siste ville jeg ikke drømt om å la babyen ligge i min seng og sove sammen med meg. Du mister ikke melka på å ikke gi nattmåltid. Når barnet blir eldre skal det jo vennes til å sove natten igjennom uansett, og du vil jo ha melk i brystene på dagtid alikevel. Men du vil nok oppleve å våkne opp om morgenen med mye spreng. Da kan du jo legge barnet til om morgenen, og så eventuelt pumpe litt for å bli kvitt litt av trykket i det andre brystet. Skikkelig melkespreng kan gi tette melkeganger hvis du blir gående for lenge, så pumping er lurt når brystene er for tunge.
Cathie Skrevet 30. september 2006 Forfatter #13 Skrevet 30. september 2006 Tror nok jeg må regne med heftig spreng på morgenen kanskje, men for meg er en hel natt fra 24 til 06 eller noe rundt der i alle fall... Så det skal gå greit tror jeg. Men det er ikke selve amminga som er så utrolig slitsom, men det at han har det for seg at etter han har spist så gidder han ikke sove igjen før det har gått 1-2 timer Sånn at jeg kan egentlig bare amme han også gi han til pappa'n, men da er jeg allerede så våken at jeg sliter med å sovne igjen, hvertfall hvis han sutrer eller lager noe særlig lyd. Så da er det liten vits.
Grooo Skrevet 30. september 2006 #14 Skrevet 30. september 2006 Jeg er livredd for melkespreng, - som igjen fort fører til brystbetennelse. Ei på barselgruppa må har hatt en heftig runde med det nå, feber og besvimelse... Antibiotika er ikke artig når man ammer
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2006 #15 Skrevet 30. september 2006 Jeg er livredd for melkespreng, - som igjen fort fører til brystbetennelse. Ei på barselgruppa må har hatt en heftig runde med det nå, feber og besvimelse... Antibiotika er ikke artig når man ammer ← jenta mi har sovet hele natta (6-9 timer) siden hun kom hjem fra sykehuset. Jeg våkner hver morgen med melkespreng, men har ikke opplevd hverken tilstoppede melkeganger eller betennelse. Passer på å tømme brystene skikkelig en gang i mellom, og har godt med klær på overkroppen. Jeg pleier også å pumpe helt tomt før jeg legger meg. Da blir ikke sprengen fullt så ille om morgenen. (Strategien fører selvsagt til at produksjonen er i taket, men men... ) blir sprengen for ille, så våkner du. Da kan du jo enten "hurtigamme" og så gi ungen til far, eller pumpe/håndmelke av det verste trykket og hoppe i seng igjen. Samsoving er trykt hvis -ingen av dere røyker -ingen av dere snorker -ingen av dere er svært overvektige -barnet har egen dyne
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #17 Skrevet 1. oktober 2006 ....snorker? ← Kan ikke mye om dette, men antar det er pga faren for at mange sover tyngre når de snorker (apne ol). Gjest over glemte også at madrassen må være brukbart hard slik at barnet ikke havner i en grop, og sovemidler/alkohol ikke kombineres med samsovig. Men det sier vel seg selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå