Kittykat Skrevet 26. september 2006 #1 Skrevet 26. september 2006 Datteren vår må trekke en tann pga hull. Det har gått så langt at trekking er den eneste løsningen. Det er en jeksel, så jeg lurer egentlig på hvor lenge hun må gå uten tann før en ny vokser ut. Når vi var til kontroll forrige uke så ble jeg overrasket over at tannlegen fant hull for vi har vært nøye med tannpussen. Og jeg ble enda mer overrasket i dag når vi kom og den tannlegen sier at den må trekkes. Og han så med en gang at tannen måtte trekkes, det så ikke tannlegen vi var til forrige uke....
Sniglå Skrevet 27. september 2006 #2 Skrevet 27. september 2006 Det kommer helt an på hvilken jeksel det er og hvor gammel datteren din er det! Ellers tipper jeg at den første "tannlegen" egentlig var en tannpleier som så et hull og sendte deg videre til tannlege for å fikse dette. Kanskje derfor hun/han ikke kunne si noe om trekking i første omgang.
Kittykat Skrevet 27. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 27. september 2006 (endret) Det kommer helt an på hvilken jeksel det er og hvor gammel datteren din er det! Ellers tipper jeg at den første "tannlegen" egentlig var en tannpleier som så et hull og sendte deg videre til tannlege for å fikse dette. Kanskje derfor hun/han ikke kunne si noe om trekking i første omgang. ← Den første tannlegen var en tannlege, ikke tannpleier. Datteren vår ville ikke ta bilde sist gang så derfor fant de det ikke ut. Tannen er den 4dje tannen på siden når man teller fra den høyre fortannen. Hun er 6 år gammel. Endret 27. september 2006 av Kittykat
Gjest Gjesta Skrevet 27. september 2006 #4 Skrevet 27. september 2006 Hei! Det første som slår meg er det at det er lettere å trekke tannen siden hun "ikke har bruk for den" og at det kanskje er bedre for henne enn å borre siden det kan bli trumatisk til en annen gang. Jeg tror rett og slett at det tannlegen mener er at det er det beste for begge parter at den trekkes, selvom det kanskje høres veldig drastisk ut. Men i og med at den tannen skal ut uansett... Jeg veit egentlig ikkenoe, men bare satt og kokkelurte litt for meg selv xx
tattoopia Skrevet 27. september 2006 #5 Skrevet 27. september 2006 tannleger borer ikke i melketenner. de skal falle ut i alle fall å derfor trekker de tennerne fremfor å borre
Kittykat Skrevet 27. september 2006 Forfatter #6 Skrevet 27. september 2006 tannleger borer ikke i melketenner. de skal falle ut i alle fall å derfor trekker de tennerne fremfor å borre ← Han sa at han kunne borre, ta i sånn medisin og så fylle igjen. Men tannpinen ville jo komme tilbake til slutt igjen uansett. Jeg selv synes at dette høres tungvint ut. Det er gjerne mer arbeid i dette enn det er å trekke ut tannen ( eller kanskje like mye ), så jeg er egentlig enig med tannlegen, men jeg lurer på hva datteren vår vil føle eller si jeg. Jeg aner ikke når den jekselen egentlig felles, så det blir jo litt surt hvis hun må gå uten tann i 5-6 år liksom. Samboeren er litt bekymret for dette. F eks når hun skal spise, men jeg sa at hun må bare venne seg til å tygge på den andre siden og at det er egentlig bare en vanesak. Jeg er ikke sikker på hva jeg skal gjøre. Blir litt kjedelig å få en time for å trekke tannen og hun har fått beroligende og alt og så går det til bloksberg fordi hun vil ikke likevel......Vi har snakket med henne og forklart hva som skal skje og hvorfor det må gjøres. Det virker helt greit for henne, det er når hun er hos tannlegen og han skal gjøre det at det gjerne går skeis......
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2006 #7 Skrevet 27. september 2006 Jeg ble litt nervøs nå jeg.. Får barn store hull om man pusser bra? Av og til er jeg litt rask med børsten, men som regel er vi nøye.. Hadde i grunnen regnet med at det da ikke blir noen hull jeg?
Malama Skrevet 27. september 2006 #8 Skrevet 27. september 2006 Kan ikke tro at det vil være noe stort problem for henne å være uten denne tannen. Det er en melketann det er snakk om, og de skulle hun jo usnett mistet i løpet av de neste årene. (og dess lenger fremme tennene er dess tidligere byttes de normalt sett ut sånn ca) Om det blir et hull mellom tennene må hun gjerne passe på å fjerne matrestene skikkelig derfra ved tannpuss da, men det vil ikke bli slik at hun bare kan tygge på ene siden av munnen de neste 6 årene, slik du ser for deg som et skrekksenarie. Tenner "vandrer" gjerne litt og tilpasser seg plassen om nødvendig også. Jeg mangler flere tenner jeg, i voksen alder, og vil aldri få dem. Dvs, jeg har fått dem, men de er trukket ut, og jeg får dem naturligvis aldri tilbake. De er trukket ut pga mangel på plass, og de andre tennene mine har derfor "vandret" fint på plass og fyller hele kjeven min. Det gjorde de meget fort (men det er altså fordi jeg ikke hadde plass til alle tennene mine da)
Kittykat Skrevet 27. september 2006 Forfatter #9 Skrevet 27. september 2006 Jeg ble litt nervøs nå jeg.. Får barn store hull om man pusser bra? Av og til er jeg litt rask med børsten, men som regel er vi nøye.. Hadde i grunnen regnet med at det da ikke blir noen hull jeg? ← Det samme trodde jeg så jeg ble overrasket over at det var hull i det hele tatt jeg. Og så så stort at tannen må trekkes. Vi er jo nøye med tannpussen. Kan ikke si jeg følte meg høy i hatten iallefall.......
Caramia Skrevet 27. september 2006 #10 Skrevet 27. september 2006 (endret) Det er ikke noe problem og være uten et par tenner (iallefall ikke melketenner). Som liten måtte jeg trekke flere tenner, og det var aldri noe problem. Trakk også jeksler, og jeg hadde ingen problemer med det i det hele tatt. Som du sa tygde jeg på den andre siden til det var ordentlig grodd og da kunne jeg tygge med begge sider igjen. Ikke noe å bekymre seg for Endret 27. september 2006 av Caramia
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2006 #11 Skrevet 27. september 2006 tannleger borer ikke i melketenner. de skal falle ut i alle fall å derfor trekker de tennerne fremfor å borre ← Det bores også i melketenner. Trekker man tenner til 4-5-åringer uten at man absolutt må kan man risikere feil tannstilling i munnen. Tennene som er igjen vil over tid trekke seg sammen og minske gapet etter den trekte tanna, i verste fall kan det føre til at den nye tanna ikke får plass når den tid kommer. nero
LittlePrincess Skrevet 27. september 2006 #12 Skrevet 27. september 2006 Jeg ble litt nervøs nå jeg.. Får barn store hull om man pusser bra? Av og til er jeg litt rask med børsten, men som regel er vi nøye.. Hadde i grunnen regnet med at det da ikke blir noen hull jeg? ← Alle kan få store hol uansett kor mykje ein pussa. Ete ein mykje søtt vil det jo slite på mykje på tenna uansett liksom... Eller tek eg heilt feil no? Er jo ikkje slik at man kan ete kva som helst uten å tenke på tenna så lenge man pussa bra!
Helen Skrevet 27. september 2006 #13 Skrevet 27. september 2006 Noen har sterke tenner, mens andre ikke har det, sånn er det bare. Søstera mi har 3 gutter, den eldste på 15 har aldri hatt hull, selv om tannpussen er så som så de siste årene. Men de to andre på 11 og 8 har måttet i narkose for å trekker tenner, spesielt ille var yngstemann som måtte trekke alle fire fortennene som 4 åring, han var uten tenner til han var fylt 7 år. Så selv om de er brødre, matvanene er den samme, tannpussen like så, så er det alikevel stor forskjell på hvor sterke tenner man har.
Kittykat Skrevet 27. september 2006 Forfatter #14 Skrevet 27. september 2006 Noen har sterke tenner, mens andre ikke har det, sånn er det bare. Søstera mi har 3 gutter, den eldste på 15 har aldri hatt hull, selv om tannpussen er så som så de siste årene. Men de to andre på 11 og 8 har måttet i narkose for å trekker tenner, spesielt ille var yngstemann som måtte trekke alle fire fortennene som 4 åring, han var uten tenner til han var fylt 7 år. Så selv om de er brødre, matvanene er den samme, tannpussen like så, så er det alikevel stor forskjell på hvor sterke tenner man har. ← Jeg har ikke sterke tenner i det hele tatt. Har fått hull på hull i mange tenner, rotfyllinger osv. Ikke kjekt. Hver gang jeg går til kontroll, så er det ett eller flere hull som må ordnes. Surt, surt, surt..... Pappaen til ungene har sterke tenner derimot. Han har så og si aldri hatt et eneste hull. Jeg håper i det lengste at ungene arver pappaen sterke tenner, men det ser dårlig ut for datteren vår gitt.....
Trollmor Skrevet 30. september 2006 #15 Skrevet 30. september 2006 Min sønn måtte også trekke en melke-jeksel i den alderen, så her kommer ett par gode råd...: Ha smertestillende for hånden, og gi gjerne dette med en gang dere kommer ut fra tannlegen. Det gjør utrolig vondt når bedøvelsen går ut. Spør tannlegen om han setter inn "ei falsk tann" eller en stopper der han trekker. Det som skjedde med min sønn var nemelig at tennene trakk seg sammen der det manglet ei tann. Dette førte til at etterhvert som de permanente tennene kom, var det for lite plass. Han har nå endt opp med regulering pga den ene tanna. Og vi med en regning på 12-15 tusen. Lykke til, det blir nok en dag med mange tårer.
org Skrevet 1. oktober 2006 #16 Skrevet 1. oktober 2006 (endret) Gutten vår måtte trekke av samme grunn. Det var nr. 3 fra fremre fortann som det var et digert hull i. Han fikk skikkelig tannpine, og det var han selv som fikk avgjøre om den skulle trekkes eller ikke. Han valgte å trekke, for det var skrekkelig vondt i tanna. Vi ringte tannlegen, forklarte situasjonen, men fikk beskjed om at det var ventetid. Like etter ringte tannlegen og sa de hadde fått en avbestilling. Vi kunne komme _nå_! Full fart. Litt mat i forbifarten (lurt, for de får ikke spise før etter to timer), tannpuss og så rett nedover. Han fikk bedøvelse - den er jo ubehagelig, da. Men tannlegen smurte jo på litt bedøvelseskrem før hun satte sprøyta. Litt ekkel smak av bedøvelsen er det også. Så begynte tannlegen og skulle trekke. Au, han trengte mer bedøvelse. Det fikk han, kjente ikke noe denne gangen. Trekking igjen - og tanna for ut. Det var ikke vondt, men litt ubehagelig. Han felte ikke en tåre på hele seansen. Gikk riktig bra. Si til jenta at hun _ikke_ må tygge på innsida av kinnet (hun er jo bedøvd). Sørg for å ha smertestillende i hus, evt stikkpiller hvis barnet synes det er ok. Gutten vår ville ha en stikkpille når bedøvelsen var på vei ut, for da gjorde det litt vondt. Vi pusset forsiktig der tanna har vært noen dager, for litt ømt var det. Tygging av mat går helt greit, og nå er ny tann allerede på vei ut. Det går fortere å få ny tann når den gamle er vekk, for da er det ingenting som holder tilbake. Dette går så bra, og jenta vil nok ikke ta skade av det. Lykke til! edit: litt tilleggsopplysninger :-) Endret 1. oktober 2006 av org
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå