Gjest elev Skrevet 26. september 2006 #1 Skrevet 26. september 2006 Holder på med en case om aids. Har funnet endel info om hiv- viruset, å i casen skal jeg bl.a ha med årsaksforhold om aids, men jeg finner kun info om hiv. Hiv er jo et virus som bryter ned kroppens immunforsvar, å mange utvikler aids etter noen år. Men årsaken til aids kan da ikke være en følge av hiv- viruset? Sliter virkelig med å finne årsaken til aids
~umulia~ Skrevet 26. september 2006 #2 Skrevet 26. september 2006 Hiv er viruset, og som du skriver bryter viruset ned immunforsvaret. Aids er sykdommen hiv viruset fører til.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #3 Skrevet 26. september 2006 Så årsaksforhold til aids er hiv? *må ha det inn med teskje*
Gjest gjesta Skrevet 26. september 2006 #4 Skrevet 26. september 2006 Hiv viruset kan holdes i sjakk i mange år. Men sakte vil kroppen ikke klare å forsvare seg lenger (noen overlever hiv) og du vil utvikle sykdommen aids. Pga av for mye virus i blodet. Du vil da få en rekke symptomer på sykdommen. Så forskjellen er hiv = virus aids = sykdom
Gjest Neffi Skrevet 26. september 2006 #5 Skrevet 26. september 2006 Det er ofte ganske "diffust" å definere når man har fått aids - utviket aids. Men man kan si at det er på det stadiet da kroppen ikke lenger kan ta imot flere infeksjoener, og da den ikke lenger vil klare seg... Immunforsvaret er nedbrutt, så og si... Og man har så mange infeksjoner som ikke vil gå i retur...
Gjest Neffi Skrevet 26. september 2006 #6 Skrevet 26. september 2006 Ja, en sykdom/symptom forårsaket av en rekke andre sykdommer.
Gjest elev Skrevet 26. september 2006 #7 Skrevet 26. september 2006 Nå er jeg med ja Takk for fine svar. Det hender at man må ha det forklart på en enkel måte for å få bedre forståelse.
Gjest Gjest1 Skrevet 26. september 2006 #8 Skrevet 26. september 2006 Man går mer og mer bort i fra bruken av begrepet aids. Forskjellige land har forskjellig begrepsbruk, altså kan land A si at du har aids når ditten og datten er sånn og sånn, men land B kan bruke helt andre måleenheter.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #9 Skrevet 26. september 2006 Man går mer og mer bort i fra bruken av begrepet aids. Forskjellige land har forskjellig begrepsbruk, altså kan land A si at du har aids når ditten og datten er sånn og sånn, men land B kan bruke helt andre måleenheter. ← hva mener du? andre målenheter?
Gjest Gjest1 Skrevet 26. september 2006 #10 Skrevet 26. september 2006 (endret) hva mener du? andre målenheter? ← Hm, bør vel spesifisere litt ja Tenkt eksempel: Norge mener at man har aids dersom man har tre infeksjoner gående i kroppen samtidig. USA mener du har aids dersom det er snakk om 5... Hva er aids? Aids er en forkortelse for det engelske begrepet aquired imminodeficiency syndrome. På norsk vil man si ervervet immunsviktsyndrom. Syndrom betyr en gruppe symptomer som tilsammen karakteriserer en bestemt lidelse. Aids er et samlebegrep for en rekke sykdommer som har det til felles at de skyldes et nedsatt immunforsvar som følge av hiv.. Sitat forkortet ihht regler om kopirett. Mie (mod). http://hivnorge.no/hiv&aids/hiv.php (Hentet herfra). Ifølge mine venner som jobber med dette (jeg jobbet med hiv/aids tidligere), er man altså på vei bort fra å bruke aids som begrep. Mye også fordi medisinene i den vestlige verden i dag er så gode. Enkelt forklart: Kåre Hansen har levd med en hiv-diagnose i 15 år. Han blir syk, og legges inn på sykehus med lungebetennelse, nyreproblemer og soppinfeksjon i munn og svelg. Etter behandling med tradisjonelle medisiner, samt hiv-medisiner blir han bedre, og tallene som måler antall slemme hiv-infiserte celler i kroppen er på vei nedover vil det jo være feil å påstå at Kåre fremdeles kan påstås å ha aids, ettersom infeksjonene jo er borte. Endret 27. september 2006 av Mie
Gjest elev Skrevet 26. september 2006 #11 Skrevet 26. september 2006 Her var det mye nyttig informasjon. Jeg suger den til meg Har også fått med meg at Pluss, landsforeningen mot aids har byttet navn til Hivnorge.
Gjest Gjest1 Skrevet 26. september 2006 #12 Skrevet 26. september 2006 Her var det mye nyttig informasjon. Jeg suger den til meg Har også fått med meg at Pluss, landsforeningen mot aids har byttet navn til Hivnorge. ← Aksept er også en forening, de er under Kirkens Bymisjon. Er mye spennende på trappene i arbeidet mot hiv/aids for tiden
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå