Gå til innhold

Hund som blir aggressiv ved kloklipp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden vår som ellers er snill og lydig blir veldig aggressiv når vi forsøker å klippe klørne hennes. Hun glefser og biter og vrir seg som en orm for å unnslippe. Noen som har tips? Har aldri klippet så langt inn at hun har begynt å blø, men hun synes tydeligvis det er ubehagelig allikevel.

Videoannonse
Annonse
Gjest hufse-tufsa
Skrevet

Ja, kjenner til det.

Flere løsninger: Noen bruker munnkurv for å unngå å bli bitt.

Alternativt er å ta kloklipp hos dyrlegen, etter at dyrlegen har gitt en likegladsprøyte.

Snakk med dyrlegen din om hva som er best for din hund.

Godt det ikke er så ofte klørne må klippes for det blir lett stress, både for hund og eier. Lykke til.

Skrevet

jeg klipper neglene på hunden min i dyrebutikken,jeg.der jeg bor gjør de det for 50 kr,og de vet hvordan og hvor mye som kan tas.klippet selv før noen få ganger,men kviet meg alltid for å gjøre det. klippet over nerven en gang,og etter det har jeg ikke turt å gjøre det igjen.

Skrevet (endret)

Sliter med å få klipt klørne til hunden min jeg også, han blir ikke agressiv, men greier bare ikke å ligge rolig så jeg får klipt dem uten å være livredd for å klippe feil. Tror han er litt redd tangen og prøver å distrahere meg. ;)

Gikk til innkjøp av en klofil for et par måneder siden, når jeg begynner å file slår han seg lettere til ro enn ved klipp, men guuud for en langtekkelig jobb! Likevel verdt et forsøk, kanskje?

Endret av Vendie
Skrevet

Du kan også forsøke å venne henne til det gradvis. F.eks ta frem klosaksa og la henne snuse på den og bli vant til den - uten å nærme seg labbene hennes. Deretter gradvis nærme seg labbene, uten å gjøre noe stort nummer ut av det. F.eks stryke henne på og under labbene uten klosaksa, rose rolig og kanskje leke etterpå.

Så kan du etterhvert la klosaksa komme borti labbene, fortsatt uten å klippe. Rose rolig, evt. også gi godbit eller leke etterpå. Kanskje hun kan få godbit hver gang hun snuser på klosaksa eller holder seg rolig når du fikler med labbene? På denne måten kan hun kanskje vennes til at kloklipping ikke er så farlig. :)

Gjest Trinn 1 instruktør
Skrevet

Jeg tror nå heller hunden er redd og ikke aggressiv....

Min hund er også ganske redd klo klipp, en bom var nok. Måtte ta henne til dyrelegen neste gang og de klarte det såvidt uten å sedere henne....

Nå har jeg trent på klo klipp uten å klippe, bare berørt labben og gitt godbit. Dette har hjulpet mye. Hun er litt skeptisk enda men ikke mer en at jeg klarer å klippe det som trengs....

Skrevet

Jeg ville sett an hunden. En typisk redd og forsiktig hund ville jeg prøvd å venne til situasjonen med godbiter og ros, gradvis tilvenning slik mange andre her har foreslått.

Men jeg ville også vært bestemt i det jeg gjorde, spesielt over en mer trygg hund. Min var ganske tøff, men syntes bare ikke det var noe særlig - og da bare holdt jeg på, og overså alle krumspringa hans totalt. Jeg sa også 'nei' når han prøvde å slippe unna.

Poenget mitt er at det er lett å overdrive rosen også, slik at du bygger oppunder redselen om at kloklipp er noe farlig.

Skrevet

Min første hund var sånn. Men fannt en dyktiog dyrlege som bare satte seg ned med han og klippte. Ikke noe problem ;) Ville prøvd å få noen andre til å gjøre det, feks dyrlegen.

Skrevet

Hva med å avlede hunden med noe den elsker under klippingen da? Hundesnop, is...et eller annet som gjør hunden mer oppmerksom på digg en klipp?

Skrevet

har opplevt det samme. har en sta hund så må lokkes til det meste. det kan være skummelt å bli klippt.... du kan fort lære din hun til "like" det.

Prøv først med å vise klippesaksa (sett den fra deg) og ta på poten. si samtidig flink jenta/gutt (med riktig entusiasme). slip poten og gi en gobit. pause på 10 sek. gjør det noen gang. hvis dette går bra så neste steg er å løfte poten, ta på poten med saksa (1-2 sek) og si med den samme flink--/--. + godbit. Lat som du klipper noen runder og da kan du prøve å klippe en negl til slutt. "flink --/--" + godbit. Det er nok for en dag. så gjør du samme øvelsen hver dag, noen dager, k :klappe: an også øve først uten å klippe på ordentlig. Til slutt går det så greit.

Skrevet

Ta det gradvis, altså en klo om dagen f. eks og gi masse ros og godbit, neste dag tar du den andre kloen osv. Jeg ville ikke tatt på munnkurv, for da vil den forbinde kloklipp med noe negativt. Gjør som jeg sa i begynnelsen, og etterhvert kan du begynne med to klør om gangen osv. Det tar en stund, men det hjelper!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...