Gå til innhold

Reise til Kanarieøyene i Januar

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei som dere ser er jeg ny bruker her på forumet, wow 2 meldinger :legrine:

Har lest en del her men ettersom jeg alltid lurer på så mye tenkte jeg at det var like greit å registrere seg og begynne å spørre istedet for å lure videre.

Nå har det seg sånn at vi (mannen, datter´n på 1 1/2 og jeg) har bestemt oss for å reise en uke til Kanarieøyene i januar, men aner ikke hvor vi skal dra.

Uaktuelt er:

Lanzarote (kun fordi jeg har vært uheldig der ang voldsomt mye kakkerlakker på Playa Blanca, ellers likte jeg faktisk øya og menneskene ganske godt)

Furtuventura: har bare ikke en god følelse for denne øya, men kom med din mening hvis jeg tar feil

Ellers er vi åpne for det meste bortsett fra, og her kommer det: vi orker ikke sånne steder med bare barnefamilier (selv om vi har en liten selv), All Inclusive hoteller eller hotell komplekser langt utenfor byen med bare norske fastboende.

Vi bor gjerne på familiehoteller, men de må ligge sånn til at vi kan finne et koselig sted å spise og gjerne bli kjent med nye mennesker. Vi liker å gå mye, selv med hun lille og holder ut på stranda toppen 2 timer før vi kjeder oss. (Stranda er kun for hennes skyld) Ikke misforstå, vi er ikke fanatiske friluftsmennesker, men liker å se på dagliglivet og mennesker der vi reiser

Vi reiste masse før vi fikk barn og hadde da allltid gleden av å bli kjent med nye mennesker i alle aldre, men med en liten en er jeg straks litt mer usikker.

Hva egner seg for oss? Har noen av dere noen gode tips for en uke ang sted å bo, ting som er verdt å gjøre osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal iallefall til playa del ingles. men har ikke vært der før så vet ikke om jeg kan anbefale det enda. Men reiser før deg så jeg kan fortelle deg det senere :)

Skrevet
Ellers er vi åpne for det meste bortsett fra, og her kommer det: vi orker ikke sånne steder med bare barnefamilier (selv om vi har en liten selv), All Inclusive hoteller eller hotell komplekser langt utenfor byen med bare norske fastboende.

Vi bor gjerne på familiehoteller, men de må ligge sånn til at vi kan finne et koselig sted å spise og gjerne bli kjent med nye mennesker. Vi liker å gå mye, selv med hun lille og holder ut på stranda toppen 2 timer før vi kjeder oss. (Stranda er kun for hennes skyld) Ikke misforstå, vi er ikke fanatiske friluftsmennesker, men liker å se på dagliglivet og mennesker der vi reiser

Da må dere ihvertfall ikke dra til Gran Canaria.

Skrevet (endret)

Gran Canaria kan være ok, bare man ikke drar til veldig typiske turistplasser som playa del ingles, puerto rico osv... Har ikke vært på Tenerife, men har hørt det er fint der.

Endret av Latee
Skrevet

Jeg ville i alle fall valgt Gran Canaria fremfor de andre øyene i januar. Den beste temperaturen finner du i alle fall der.

Det er mye turister på Gran Canaria, men det er i tillegg perfekt for barn. Ville ikke dratt til Playa del Ingles med barn tror jeg, men det er plenty av fine steder noen kilometer utenfor. Puerto Rico er greit, men veldig bratt. Dårlig med skikkelige strender og mye "skrap"-butikker o.l.

Ikke velg de stedene som ligger øde til. Der er det stort sett bare hoteller.

Skrevet

Hei takk for raske svar, men kanskje dere kan hjelpe til litt mer?

Tenerife, uten tvil...

:)

Gjerne Tenerife, men hvorfor? har du noe sted å anbefale?

Jeg vet at Gran Canaria kan være både og, derfor dette inlegget. Noen er for og andre imot, men jeg lurer på hva som er best sted for oss med tanke på det jeg har beskrevet av ønsker.

Jeg må si at jeg heller litt mot Tenerife, men er så usikker på hvilken side av øya osv...

Fint hvis noen av dere har litt mer å anbefale. ;)

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Når du skal reise i januar, ville jeg kun vurdert gran canaria. Men så liker jo jeg også varme når jeg skal ut og reise:)

Så utfra at jeg ønsker sol, bading og varme, er de andre øyene egentlig uaktuelle for meg

Skrevet (endret)

Jeg ville definitivt ha valgt Gran Canaria. Var der på ferie for noen uker siden. For dere med en liten er jeg enig i at Playa Del Ingles ikke er stedet, ei heller Las Palmas. Da jeg var der leide vi bil og kjørte rundt omkring på hele øya. Det desidert mest sjarmerende stedet på kysten var Puerto de Mogan. Det er langt fra så overfylt som mange andre steder, og det er ikke typisk skandinavisk heller. Dere ligger da riktignok et stykke fra flyplassen. Puerto de Mogan ligger sør-vest på øya, mens flyplassen ligger på vestsiden av øya. Men hvis dere flyr charter vil jo ikke dette by på noen problemer uannsett.

Hvis dere skulle velge Puerto de Mogan, eller Gran Canaria i det hele eller store, så er det MASSE å se. Øya har både tett granskog (nord), høye fjell (nord), kilometer lange strender (sør), kamelfarmer, plantasjer, supre shoppingmuligheter (Las Palmas og Telde), rett og slett alt. Siden dere ikke er direkte strandløver, kan dere jo eventuelt ta en dagstur til Playa Del Ingles, for det er en nydelig strand å bade på.

Som du sikkert har skjønt vil jeg anbefale denne øya på det varmeste. Lokalbefolkningen er også veldig hyggelige, dog det kan være lurt å ta med en liten ordbok. ;) Uannsett hva dere velger håper jeg dere får en deilig ferie. :rosasmil:

Og dere MÅ bestille Papas Arrugadas med Mojo saus hvertfall en gang. Dette er poteter kokt i saltvann og deretter lett ovnsstekt. Så det er selvfølgelig tilbehør til kjøtt eller fisk, men det smaker så fortreffelig at jeg har begynt å lage det her hjemme. Selvfølgelig kjøpte jeg med meg noen flasker Mojo saus også.

Endret av Caramia
Skrevet

Jeg var to uker på Gran Canaria i februar og det var overfylt over alt, også, eller skal jeg si ikke minst, i Mogan. Vi reiste langs kysten fra Playa del Ingles og opp til Mogan og var innom de fleste stedene på denne strekningen og alt var mer eller mindre likt (dvs stygt). Mogan var det eneste stedet med litt sjarm, men vi måtte brøyte oss fram her også. Gjennomturistifisert - ikke noe genuint. Ikke så rart i og med at hele det sydlige Gran Canaria er bygd for turister, så noe særlig canarisk dagligliv kan du ikke regne med å finne. Veldig mange eldre tyskere som gikk rundt i badebukse/bikini på gata og (selvsagt) mye fyll. Jeg drar ihvertfall aldri tilbake dit. Dessuten var det ikke akkurat strandvær i februar, men været forandrer seg jo.

Skrevet
Jeg var to uker på Gran Canaria i februar og det var overfylt over alt, også, eller skal jeg si ikke minst, i Mogan. Vi reiste langs kysten fra Playa del Ingles og opp til Mogan og var innom de fleste stedene på denne strekningen og alt var mer eller mindre likt (dvs stygt). Mogan var det eneste stedet med litt sjarm, men vi måtte brøyte oss fram her også. Gjennomturistifisert - ikke noe genuint. Ikke så rart i og med at hele det sydlige Gran Canaria er bygd for turister, så noe særlig canarisk dagligliv kan du ikke regne med å finne. Veldig mange eldre tyskere som gikk rundt i badebukse/bikini på gata og (selvsagt) mye fyll. Jeg drar ihvertfall aldri tilbake dit. Dessuten var det ikke akkurat strandvær i februar, men været forandrer seg jo.

Snakker du om Mogan nå eller Puerto de Mogan, det er nemlig to forskjellige steder???

Skrevet
Snakker du om Mogan nå eller Puerto de Mogan, det er nemlig to forskjellige steder???

Puerto de Mogan.

Skrevet

Jeg kan ikke si meg enig i den skildringen din, men mulig årstiden er avgjørende men da er det hvertfall rart at det i februar skulle være mer turister enn midt på sommern. Jeg hadde det iallefall suprt på Gran Canaria.

Skrevet
Jeg kan ikke si meg enig i den skildringen din, men mulig årstiden er avgjørende men da er det hvertfall rart at det i februar skulle være mer turister enn midt på sommern. Jeg hadde det iallefall suprt på Gran Canaria.

Er ikke Kanariøyene et typisk vinter/vår/høstreisemål? Jeg vet ihvertfall ikke om noen som drar dit om sommeren. Bortsett fra deg, da. Jeg skjønner forøvrig ikke at du kan si at du ikke er enig i skildringen min. Når jeg sier at sånn hadde jeg det på Gran canaria, så kan vel ikke noen være uenig i at jeg hadde det sånn? :klø:

Skrevet

Om vinteren er det jo mest skandinaver/tyskere/engelskmenn på øya, mens om sommeren er det flest spanjoler fra fastlandet, italienere osv..

Skrevet
Er ikke Kanariøyene et typisk vinter/vår/høstreisemål? Jeg vet ihvertfall ikke om noen som drar dit om sommeren. Bortsett fra deg, da. Jeg skjønner forøvrig ikke at du kan si at du ikke er enig i skildringen min. Når jeg sier at sånn hadde jeg det på Gran canaria, så kan vel ikke noen være uenig i at jeg hadde det sånn? :klø:

Om det er et vinter/vår/høstreisemål kommer vel an på hvor du reiser ut fra? Jeg bor ikke i Norge, så turistmålene herfra er nok annerledes.

Videre sa jeg aldri at jeg var uenig i at du opplevde PdM slik du opplevde det, da har du lest mer ut av det enn det det virkelig står. Jeg var uenig i at PdM er så turistisk som du skrev....noe jeg så spekulerte i at kunne være årstiden.

Skrevet
Videre sa jeg aldri at jeg var uenig i at du opplevde PdM slik du opplevde det, da har du lest mer ut av det enn det det virkelig står. Jeg var uenig i at PdM er så turistisk som du skrev....noe jeg så spekulerte i at kunne være årstiden.

Unnskyld meg, men hele det sydlige Gran Canaria er bygd opp rundt turistindustrien. Jeg synes også det var pent i Puerto de Mogan, men det var ikke noe mindre turister der enn på de andre stedene, og det var akkurat de samme juggelsjappene og pubene og barene der. Den eneste forskjellen var at bygningene var penere.

Skrevet

Du føler deg visstnok angrepet....hvilket det ikke er grunnlag for. Forskjellige meninger, that's it. Da jeg var i PdM var det rolig i forhold til f.eks. Playa del Ingles og andre store turistbyer. Men vi har da allerede sagt at dette antakeligvis er pga forskjellig tid på året...

Så for å ikke ødelegge topicen for de som vil planlegge ferie stopper jeg med denne diskusjonen. Har sagt det jeg ville. Jeg håper ''Gjest'' får en topp tur uannsett hvor hun velger å dra. :tommelsmil:

Skrevet
Om det er et vinter/vår/høstreisemål kommer vel an på hvor du reiser ut fra? Jeg bor ikke i Norge, så turistmålene herfra er nok annerledes.

Når man skriver her inne, går nok folk ut i fra at man skriver ut i fra norske forhold. Så det var ei som krangla om lengden på en utdanning her en gang. Etter mye fram og tilbake skriver hun at "Jammen, jeg bor ikke i Norge! Her hvor jeg bor er utdanningen to år." Kunne hun ikke sagt det med en gang, liksom.

Skrevet
Du føler deg visstnok angrepet....hvilket det ikke er grunnlag for. Forskjellige meninger, that's it. Da jeg var i PdM var det rolig i forhold til f.eks. Playa del Ingles og andre store turistbyer. Men vi har da allerede sagt at dette antakeligvis er pga forskjellig tid på året...

Angrepet? :overrasket: Kjære deg, jeg synes hele Gran Canaria var et høl og ser da ikke på det som noe angrep at andre mener noe annet. Da skulle jeg følt meg angrepet av alle de millionene som drar dit igjen og igjen også, da eller? Og TS har jo bedt om synspunkter på øya og jeg synes ikke det er å ødelegge tråden å gi henne det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...