Gjest *Just-Me* Skrevet 26. september 2006 #1 Skrevet 26. september 2006 Brukte/bruker dere ullbodyer på deres nyfødte barn? ull er jo kjekt da, men hittill har jeg bare kjøpt inn bomullsbodyer. Er ullbodyen så super og kjekk at jeg bare MÅ ha den? Hvor kjøpte du den?
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #2 Skrevet 26. september 2006 Synes ikke man burde bruke ull eller noe fra dyreriket. Dyrene lir på grunn av at menneskene skal ha mat. Det er helt grusomt. Ble alle veganere ( selvsagt ikke over natten) så ville det vært mindre som sultet. Det er bedre å være veganer Sunnere, Billigere.
Gjest *Just-Me* Skrevet 26. september 2006 #3 Skrevet 26. september 2006 Lider sauen av å bli klippet nå også da? Vi spiser da ikke ulle heller... Lag gjerne et innlegg om synspunktene dine ang. dyr og vegetarianere, men jeg er ute etter relevante svar på inlegget mitt. har du aldri brukt en ullsokk??
Orthia Skrevet 26. september 2006 #4 Skrevet 26. september 2006 Jeg tenkte å kjøpe bodyer i ull/silke til mitt kommende desmberbarn.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 26. september 2006 #5 Skrevet 26. september 2006 Ull er bedre (men dessverre dyrere) enn bomull, spesielt nærmest huden. For om bomull blir fuktig, så blir den kald og tung, mens våt ull faktisk er like varm som tørr. Den puster også bedre, så barnet blir ikke så fort svett, og i hvert fall ikke så klam som i bomull. Spesielt om vinteren er ull kjempebra!
Arwen Skrevet 26. september 2006 #6 Skrevet 26. september 2006 Jeg kommer ikke til å bruke ull på babyen min, nå kommer den sent i mars da, men grunnen er vel heller at jeg ikke klarer det selv. Tanken på at en liten baby som ikke kan si fra skal ligge å klø er helt klaustrofobifremkallende hos meg (vet jeg er sær) Man får ull med bomull innerst. Det kommer jeg til å bruke når babyen er litt eldre.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 26. september 2006 #7 Skrevet 26. september 2006 Jeg kommer ikke til å bruke ull på babyen min, nå kommer den sent i mars da, men grunnen er vel heller at jeg ikke klarer det selv. Tanken på at en liten baby som ikke kan si fra skal ligge å klø er helt klaustrofobifremkallende hos meg (vet jeg er sær) Man får ull med bomull innerst. Det kommer jeg til å bruke når babyen er litt eldre. ← Babyulla klør ikke - garantert Jeg takler heller ikke ull på meg selv, men jeg har testa babyull rett på huden en hel dag, og det klødde faktisk ikke i det hele tatt.
Arwen Skrevet 26. september 2006 #8 Skrevet 26. september 2006 (endret) Blir det det samme som kløfri ull til voksne? Jeg klør av den også jeg. Jeg må hvertfall teste det før jeg bruker det på babyen (smart!) hvis det klør kommer jeg ikke til å bruke ull før de kan si fra at det klør... Jeg brukte bomullsstilongs med sånn strikket ullbukse utenpå da jeg var liten og kan ikke huske at jeg frøs eller var mye syk. Endret 26. september 2006 av Arwen
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 26. september 2006 #9 Skrevet 26. september 2006 Blir det det samme som kløfri ull til voksne? Jeg klør av den også jeg. Jeg må hvertfall teste det før jeg bruker det på babyen (smart!) hvis det klør kommer jeg ikke til å bruke ull før de kan si fra at det klør... Jeg brukte bomullsstilongs med sånn strikket ullbukse utenpå da jeg var liten og kan ikke huske at jeg frøs eller var mye syk. ← Nei, babyulla er enda tynnere og mykere. Vet ikke hva det er de gjør med den, men den er i hvert fall kjempedeilig. Tror det er samme greia som ammeinnlegg i ull, de klødde heller ikke selv om de var på et veldig kløe-utsatt sted Hvis du skal teste ulla, så test den på et sted der du pleier å klø mest. Inni albuen, f.eks. Putt en sokk eller en stillongs oppi ermet på genseren.
Arwen Skrevet 26. september 2006 #10 Skrevet 26. september 2006 Takk for tipset. Jeg er en super målestokk for stakkars babyhud. Får totalangst og har investert i skikkelig superundertøy i stedenfor ull. Nå trenger vi sansynligvis ikke ull på en god stund da, men skal teste det uansett.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #11 Skrevet 26. september 2006 Jeg brukte babyull på mine høst/vinterbarn. Et av barna reagerte på èn type (ble rød og irritert på huden), men ikke av den lette, tynne typen. Nå bor vi på et nokså værutsatt sted og ungene mine har tynt ullundertøy fra oktober til mars/april. Det er helt supert. Det regulerer varmen fint (du slipper f.eks. at barna har for mye på seg inne slik at de blir varm og dermed fryser når de kommer ut), man slipper plagg på plagg, og ull holder på varmen selv om det blir vått.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #12 Skrevet 26. september 2006 Jeg kommer ikke til å bruke ull på babyen min, nå kommer den sent i mars da, men grunnen er vel heller at jeg ikke klarer det selv. Tanken på at en liten baby som ikke kan si fra skal ligge å klø er helt klaustrofobifremkallende hos meg (vet jeg er sær) Man får ull med bomull innerst. Det kommer jeg til å bruke når babyen er litt eldre. ← Det finnes også ull blandet med silke. Den er vel også kløfri?
Chihiro Skrevet 26. september 2006 #13 Skrevet 26. september 2006 Ja, stakkars sauen, det må være grusomt å klippe håret! Jeg har brukt mye ullbodyer og ullstrømpebukser på min gutt. Han er født om sommeren, så jeg brukte ikke ull da han var nyfødt, men fra han var 2-3 mnd brukte vi ull hele høsten og vinteren. Jeg er veldig glad i ullundertøy, bruker ulltrøyer selv om vinteren. Slipper å bli kald og våt etter å ha svettet. Har brukt ullundertøy fra Sparkjøp (Tom og Trine) og Janus. Av disse liker jeg best Janus, synes det er mer elastisk og romsligere i størrelsen.
Murmelmy Skrevet 26. september 2006 #14 Skrevet 26. september 2006 Jeg har noen ulleplagg kjøpt på HM og de er så sinnsykt myke og gode. De er gaske like i konsistens som ammeinnleggene i ull
Gjest Gjest_Margrete_* Skrevet 26. september 2006 #15 Skrevet 26. september 2006 Brukte ullundertøy fra Janus først (tror det var det merket), deretter noe de selger på Cubus. Det var bra, med bomull på innsiden og ull utenpå. Holder seg bra i vask og varer lenge. Mener å huske at det fra Janus til de aller minste var veldig tynt, ble fort slitt hull på knær og tålte vask dårlig. Men veldig behagelig på og holdt varmen.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #16 Skrevet 26. september 2006 Synes ikke man burde bruke ull eller noe fra dyreriket. Dyrene lider på grunn av at menneskene skal ha mat. Det er helt grusomt. ← Sauene foretrekker nok en klipp istedet for å gå rundt hele sommeren med et 10 cm tykt ull-lag på seg. Selv når de er kortklipt bruker de å gjemme seg i skyggene når dagene er varmest på somrene. Dessuten vil ulla bli veldig tykk, skitten, sammenfiltret og sikkert ikke så særlig behagelig for sauen etter et par år uten klipp.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #17 Skrevet 26. september 2006 Jeg har alltid brukt mye ull på jenta mi (og meg selv ). De beste plaggene har vært de fra Nøstebarn (nostebarn.no) - dette er ubehandlet ull som man slipper å vaske så ofte, det er bare å lufte plaggene mellom bruk og flekkvaske om nødvendig. Nøstebarn har også ull/silke-klær som vi brukte mye i sommer. Bruker også mye Janus-ull. (kjøpt på bl a Obs)
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #18 Skrevet 26. september 2006 Ull er knallbra både til små og store barn. Høst, vinter og vår er det helt topp og klør ikke. Det tåler massevis av vask hvis man bare er påpasselig med å bruke ullvaskemiddel -milo - eller noe sånt. Ellers blir stoffet nesten helt "råttent" -tåler ingenting. Det har vi ødelagt mange ullkær på! Men når vi har passet på vasken har vi ulltrøyer som nå blir brukt av vårt tredje barn, og de er helt ok.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2006 #19 Skrevet 27. september 2006 Brukte ullundertøy fra Janus først (tror det var det merket), deretter noe de selger på Cubus. Det var bra, med bomull på innsiden og ull utenpå. Holder seg bra i vask og varer lenge. Mener å huske at det fra Janus til de aller minste var veldig tynt, ble fort slitt hull på knær og tålte vask dårlig. Men veldig behagelig på og holdt varmen. ← Men det som har bomull innerst og ull ytterst, det er vel ikke like bra som det som er av rent ull?
Pimbila Skrevet 27. september 2006 #20 Skrevet 27. september 2006 Jeg har Iris og Janus ullundertøy til barna mine. Til meg selv også. Jeg liker ikke Cubus sine bomull/ull-undertøy. Da er poenget borte, synes jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå