Champagnepiken Skrevet 26. september 2006 #1 Skrevet 26. september 2006 Hjelp! Jeg hadde en gang i tiden en kjempegod oppskrift på en vegetarisk suppe, der både små røde splittlinser og hele byggryn var blant ingrediensene. Har kjempelyst til å lage den igjen, men finner ikke oppskriften! Noen som har noe som minner?
pulverheksa Skrevet 26. september 2006 #2 Skrevet 26. september 2006 Husker du noen flere av ingrediensene? I så fall er det bare å eksperimentere seg frem, blir ikke samme suppa, men skal mye til at den blir uspiselig...
Champagnepiken Skrevet 26. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 26. september 2006 Nei, det er jo det jeg i grunnen ikke gjør. Kom på det da jeg ryddet i matskapet og fant både linser og gryn... Men det må jo ha vært noe buljong eller noe. Og sannsynligvis bokstomat eller tomatpuré, og muligens løk...
pulverheksa Skrevet 26. september 2006 #4 Skrevet 26. september 2006 da ville jeg bare eksperimentert... Elsker å prøve meg frem på kjøkkenet. Hmm hva ville jeg gjort... Legg en god neve byggryn i bløt i vann, de bør ligge i ca 6-12 timer Hakk løk og svisj til de blir myke i olje, ha i litt tomatpure, ha i byggryna med bløte vann + en boks hakka tomat, la det koke i ca 10 min, før du har i en neve linser, og andre grønnsaker som du ønsker å ha i suppa, kok det hele ferdig. tar ca 15 min. Som krydder kan du ha i hvitløk, chili, kanel, stjerneanis, muskat, karri osv osv, ta det du liker. Vet ikke om dette ble noe særlig hjelp... Men det kan være et utgangspunkt. Du kan prøve å søke på nett, men da ender jeg alltid med å må handle, må innrømme jeg syns å eksperinemter med det jeg har er morsommere.
Champagnepiken Skrevet 26. september 2006 Forfatter #5 Skrevet 26. september 2006 Det som var så innmari kjekt med den suppa, var at byggryna faktisk ikke trengte bløtlegging først. Husker at jeg syntes det var rart. Men jeg kan jo prøve meg fram, for jeg er helt enig - det er moro. Bare lurte på om noen satt på en oppskrift.
pulverheksa Skrevet 26. september 2006 #6 Skrevet 26. september 2006 Du kan jo prøve denne: piafs bygg og linse suppe Står litt nedpå siden
pulverheksa Skrevet 26. september 2006 #7 Skrevet 26. september 2006 Byggryn må ikke bløtes, de trenger bare lengre koketid ubløtt.
Champagnepiken Skrevet 26. september 2006 Forfatter #8 Skrevet 26. september 2006 :ler: Det der er sørenmeg den oppskriften jeg brukte... Takk!
Gjest piaf Skrevet 26. september 2006 #10 Skrevet 26. september 2006 ...og der var piaf også på plass i tråden! Si linser og byggryn, så tar det ikke lang tid. Er du sikker på det var oppskriften min du brukte, Champagnepiken? Jeg syntes nemlig det du først beskrev hørtes ut som en god suppe (har også en pose røde linser i skapet som jeg ikke har nok bruksområder til), derfor googlet jeg og fant umiddelbart denne oppskriften på linsesuppe, litt nede på siden. Uansett, jeg har ihvertfall lyst til å prøve den også!
Champagnepiken Skrevet 26. september 2006 Forfatter #11 Skrevet 26. september 2006 Det var ikke akkurat den oppskriften, men den så himla god ut! Og siden jeg hadde tenkt å lage tomatsuppe med spekeskinke i morgen, tror jeg nettopp den planen ble endret... Takk skal dere ha!
Champagnepiken Skrevet 28. september 2006 Forfatter #12 Skrevet 28. september 2006 Må bare si at jeg prøvde den oppskriften med spekeskinke i går. Og fy søren, for ei god suppe! Den innlemmes herved i repertoaret hjemme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå