Gjest Gjest Skrevet 25. september 2006 #1 Skrevet 25. september 2006 Heisann. Jeg har en lei tendens til å skrive for hardt. Etter mange år har jeg fått en liten pute på ringfingeren fordi jeg trykker pennen ned på fingeren. I det siste har jeg skrevet veldig mye notater. Av og til vil liksom skrivingen ikke sitte, hånden er lei. Føler nesten at jeg kjenner det ørlite litt på underarmen. Vanskelig å endre skrivemåte etter 20 år. Noen som har noen tips?
Brunhilde Skrevet 25. september 2006 #2 Skrevet 25. september 2006 Det kan hjelpe å holde penn/blyant mellom peke- og langfingeren når du skriver. Du støttet med tommelen som om du holdt vanlig. Andre råd har jeg dessverre ikke.
Chelsea Skrevet 25. september 2006 #3 Skrevet 25. september 2006 Jeg får også det problemet av og til men bare når jeg skriver med kulepenn. Bruker derfor veldig ofte en trykkeblyant med mykt bly og har da ikke problemer. Om det er psykisk eller noe i det vet jeg ikke helt, gitt. Skriver du med kulepenn kanskje?
Gjest gjesta Skrevet 25. september 2006 #4 Skrevet 25. september 2006 (endret) Jeg har skriveklump på langefingeren som ikke går bort. Den er ikke så vakker, men med åra har jeg lært meg å elske den. Edit: Forresten skriver jeg også altfor hardt. Eksamener og andre situasjoner hvor jeg må skrive mye på kort tid er en skikkelig prøvelse. Elendig teknikk, ja. Endret 25. september 2006 av Sweet Jane
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #5 Skrevet 26. september 2006 Har samme problemet, ja. Jeg har ikke klart å gjøre noe med teknikken, så jeg har heller gått til innkjøp av en sånn liten skumputesak man fester på blyanten/pennen. Den polstrer godt over der klumpen ville kommet, så man ikke presser den harde pennen ned i fingeren, men puten i stedet gjør det mykt.
Gjest Kitten Skrevet 26. september 2006 #6 Skrevet 26. september 2006 Har samme problemet, ja. Jeg har ikke klart å gjøre noe med teknikken, så jeg har heller gått til innkjøp av en sånn liten skumputesak man fester på blyanten/pennen. Den polstrer godt over der klumpen ville kommet, så man ikke presser den harde pennen ned i fingeren, men puten i stedet gjør det mykt. ← Det er et godt tips! Dessuten så forandrer man grepet litt, slik at det ikke blir like hardt når man skriver uten.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #7 Skrevet 26. september 2006 Jeg skriver nok med kulepenn ja:) Merker det blir litt bedre om jeg skriver med blyant, men samtidig blir notatene noe mer ulesbare. Men kanskje jeg skal prøve en slik skumpute sak, får man kjøpt sånne på vanlig bokhandel?
Malama Skrevet 26. september 2006 #8 Skrevet 26. september 2006 Har noe av det samme problemet selv. Nå skriver jeg svært lite, men da jegvar yngre (=gikk på skole/studerte) hadde jeg en klump på fingeren som kom av feilaktig skriveredskapholdeteknikk ja. Oppdaget at jeg holdt pennen bedre, skrev penere og i det hele tatt... da jeg hadde en fyllepenn. Noe psykisk med den pennen tror jeg. At da skulle jeg skrive pent, holdt den automatike annerledes... En slik skumputesak, eller prøv et "helt annerledes skriveredskap" for å se om du klare å overvinne det ved å psyyksik få deg selv til å holde den på en annen måte slik jeg gjorde med fyllepennen. Eller lev med det. Evt bli pc'bruker som ikke skriver med penn/blyant annet enn til handlelister, det løser også problemet pået vis. (forøvrig er det på langefingeren jeg fikk min "skriveklump" jeg da, for jeg holder pennen/blyanten mellom lange og pekefinger slik Brunhilde sier vi skal gjøre...)
Eve Luna Skrevet 26. september 2006 #9 Skrevet 26. september 2006 Derfor er det er viktig å lære barn å holde penn/blyant riktig fra første stund. Er ikke der lærerens og foreldrenes ansvar? Ikke rart dere har problemer med dette i voksen alder.
Malama Skrevet 26. september 2006 #10 Skrevet 26. september 2006 Sikkert, men hva ER rett måte? (slik at jeg kan lære det rett til neste generasjon?) Uansett hvordan man holder den vil den jo gjerne presse mot ett eller annet sted ettersom man altså holder en blyant eller en penn mot det samme stedet på fingeren, dag inn og dag ut, år etter år. Med mindre "den rette måten" er å variere fra dag til dag, så vil man vel få "slitasjeskade"?
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #11 Skrevet 26. september 2006 Skumputesak får man her i byen ihvertfall tak i i de aller fleste bokhandlere. Det går an å få skriveklump på fingeren selv om man holder redskapen riktig. Det er det at man gjerne holder for hardt som er problemet. Pennen vil jo også med riktig teknikk hvile på ene fingeren, og dermed tære på tidligere nevnte kroppsdel ved et hardt og fast grep.
Tusseline Skrevet 26. september 2006 #12 Skrevet 26. september 2006 Samme problem her. Jeg har prøvd andre skivemåter, men jeg vender alltid tilbake til den "gode", gamle. Føler ikke jeg klarer å skrive skikkelig hvis ikke.
Gjest Gjest1 Skrevet 26. september 2006 #13 Skrevet 26. september 2006 Ergoterapeutene mine ga meg skumputer til pennebruk. Samme greie som rørleggere bruker (eller var det elektrikere?) Ihvertfall; de kommer i lange, myke rør, hvis du kjenner en håndverker kan du sikkert be om litt avkapp. Hullet inni er like tykt som en penn/blyant, også er den kanskje en halv cm. tykk utover det. Funker kjempebra, og er billigere enn å kjøpe dyre penner hos bokhandlere
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2006 #14 Skrevet 27. september 2006 I bokhandlere koster det vel ca 5-10 kroner for en slik, og det er jo ikke akkurat noe man trenger bøtter og spann av, kan jo bruke den samme på flere penner, så det er ikke noe formue
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2006 #15 Skrevet 27. september 2006 Derfor er det er viktig å lære barn å holde penn/blyant riktig fra første stund. Er ikke der lærerens og foreldrenes ansvar? Ikke rart dere har problemer med dette i voksen alder. ← Da jeg gikk på barneskolen og lærte å skrive osv, ble vi alltid rettet på om vi hadde feil teknikk. Vi måtte tegne små kruseduller og deretter store, for å se hva slags bevegelser vi brukte, og var det en dårlig teknikk ble det rettet på. Kan ikke tenke meg at klassen jeg gikk i var den eneste som lærte dette, og jeg husker mange som likevel holdt blyanten som om det gjald livet. Så det er vel ikke bare lærernes og foreldrenes ansvar? Barna har vel et ansvar for å ta til seg lærdommen også? Barn klarer jo å lære alfabetet og at de ikke skal løpe ut i veien!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå