Gjest Gjest Skrevet 25. september 2006 #1 Skrevet 25. september 2006 I enkelte oppskrifter på www.detsoteliv.no står det gjerne; "denne kaken inneholder ikke noe fett!" , men tilgjengjeld så er kaken stappfull av sukker!! Hva er verst? Smøret eller sukkeret? Er det ikke bedre å spise en kake hvor det er litt smør og mye mindre sukker? :klø:
Cilla Skrevet 25. september 2006 #2 Skrevet 25. september 2006 Kalorimessig er det best med minst mulig sukker, spesielt hvis du slanker deg. Men fett er ikke så bra for kolestrol og blodåret og slikt.
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2006 #3 Skrevet 25. september 2006 Med tanke på at smør ofte kan erstattes med olje så holder jeg meg oftest til kaker der der "reklameres" med lite sukker. Sukkeret bytter jeg som regel ut med sirup.
Gjest gjesta Skrevet 25. september 2006 #4 Skrevet 25. september 2006 Kalorimessig er det best med minst mulig sukker, spesielt hvis du slanker deg. Men fett er ikke så bra for kolestrol og blodåret og slikt. ← Kalorimessig inneholder jo 1 gram fett 9 kcal, mens 1 g sukker inneholder "bare" 4 kcal. Så 100 gram sukker inneholder mindre kalorier enn 100 gram fett Hverken sukker eller mettet fett er sunt da, det er ikke det jeg sier, men mange har blitt veldig hysteriske ovenfor sukker plutselig.. Sunnhetsmessig ville jeg ha valgt en kake med lite smør, og så erstattet sukkeret med fruktose eller splenda (hvis du er veldig opptatt av kalorier)..
Mona Skrevet 26. september 2006 #5 Skrevet 26. september 2006 Jeg leste en artikkel i KK hvor ernæringsfysologen sa hun pleide å ta mer smør og mindre sukker i kakene. Men den ene gangen jeg prøvde dette var ingen suksess, kaken ble ikke stekt godt nok og smakte "annerledes".
skrue Skrevet 27. september 2006 #6 Skrevet 27. september 2006 Vil vel si at dersom man må tenke på hva en kake innholder så spiser man kaker for ofte Eventuelt for mye av kaken når man først er i gang.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2006 #8 Skrevet 27. september 2006 Med tanke på at smør ofte kan erstattes med olje så holder jeg meg oftest til kaker der der "reklameres" med lite sukker. Sukkeret bytter jeg som regel ut med sirup. ← Er det noen forskjell på om sukkeret kommer i form av raffinert sukker eller sirup?
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2006 #9 Skrevet 27. september 2006 Vil vel si at dersom man må tenke på hva en kake innholder så spiser man kaker for ofte Eventuelt for mye av kaken når man først er i gang. ← sant nok
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2006 #10 Skrevet 28. september 2006 Er det noen forskjell på om sukkeret kommer i form av raffinert sukker eller sirup? ← Husker ikke detaljene, men det er noe med at sirup er mindre behandlet, og inneholder litt næringsstoffer og ikke kun tomme kalorier. I tillegg har jeg hørt (med alle mulige forbehold her) at raffinert sukker kan inneholde rester av kjemikaliene som blir brukt for å få det hvitest mulig. Så når sirup uansett smaker bedre, så blir det til at jeg bruker det
Mona Skrevet 28. september 2006 #11 Skrevet 28. september 2006 Vil vel si at dersom man må tenke på hva en kake innholder så spiser man kaker for ofte Eventuelt for mye av kaken når man først er i gang. ← Så sant så sant, livretten nærmest!
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2006 #12 Skrevet 28. september 2006 Husker ikke detaljene, men det er noe med at sirup er mindre behandlet, og inneholder litt næringsstoffer og ikke kun tomme kalorier. I tillegg har jeg hørt (med alle mulige forbehold her) at raffinert sukker kan inneholde rester av kjemikaliene som blir brukt for å få det hvitest mulig. Så når sirup uansett smaker bedre, så blir det til at jeg bruker det ← Da lærte jeg noe i dag også. Takk for svar
Gjest TS Skrevet 28. september 2006 #13 Skrevet 28. september 2006 Vil vel si at dersom man må tenke på hva en kake innholder så spiser man kaker for ofte Eventuelt for mye av kaken når man først er i gang. ← Det er jeg enig i. Men i dette tilfellet er ikke jeg den store kakespiseren, det hender en gang i blant at jeg får lyst til å lage en kake og titter da gjerne på www.detsoteliv.no etter oppskrifter. I mange av oppskriftene står det altså at "denne kaken inneholder ikke noe fett!!!!" (med maaange utropstegn etter), så denne kan man bare fråtse i liksom Det var derfor jeg lurte på hva som var verst av smør og sukker. Flere av kakene på siden der er skikkelig seige pga et enormt sukkerinnhold. Er vel en grunn til at siden heter "det søte liv".
Gjest Gjest_Ava_* Skrevet 28. september 2006 #14 Skrevet 28. september 2006 Det spørs om man mener hva som er sunnest eller hva som inneholder mest kalorier. 1g fett inneholder rundt dobbelt så mye energi som 1g sukker. Men fett er jo noe som kroppen trenger, mens sukker klarer den seg uten så lenge man får i seg nok karbohydrater ellers. Meierismør er jo heller ikke den sunneste formen for fett da, men det kan jo ofte byttes ut. Jeg vil si at det er sunnest med en kake med litt fett og litt sukker, men det er verst kalorimessig med en veldig fet kake.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå