Gå til innhold

Psykisk og fysisk syk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg forbereder meg til en stor eksamen jeg skal ha.Jeg har vondt i hele kroppen.Spesielt i brystet,og det føles som om jeg har hjertearytmi enkelte ganger.(nå hørtes jeg sikkert innmari klagete ut..) Klarer ikke konsentrere meg.Grrr!Jeg har vært inne på sider og lest om mestring av eksamensangst,men der står det stort sett bare at man skal sove godt i nettene før den store dagen(noe som er totalt umulig..våkner hele tiden),ikke lese dagen før(noe jeg må for å roe nervene og bedre samvittigheten), og være godt forberedt(jeg leser virkelig alt jeg kan!! :frustrert: ). Har dere noen andre forslag.Som går mer på det psykiske?altså..ikke praktiske ting jeg kan gjøre.

Håper på kjapt svar.

Hilsen hjerteklapp

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Vet akkurat hvordan du har det! Sliter veldig med eksamensangst selv. Sammenligner meg med andre som er flinkere enn meg, og legger lista veldig høyt for meg selv. Har dårlig erfaringer med eksamener, noe som også resulteter i at jeg føler at dette er noe jeg ikke mestrer. Kommer inn i en mørk sirkel som til sist går løs på selvtilliten min. Jeg har nå begynt å arbeide med dette. Jeg har blant annet kjøpt en kjempebra cd som ved hjelp av brainwave-teknologi (tror jeg det er), skal få hjernen til å slappe av. Bli mer konsentrert, sove bedre om nettene, få bedre selvtillitt osv. Det høres kanskje litt overdrevent ut, men jeg føler allerede at cd-en har hjulpet meg veldig. Om det er placebo-effekt el ikke, er ikke godt å si. ;)

Jeg tror det viktigste for å mestre eksamensangst er at du har den grunnleggende tryggheten og selvtilliten i deg selv. Den som sier til deg:

- Du mestrer det du vil klare.

Begynn å jobbe med deg selv, lytt til kroppen din, snakk med venner, eller profesjonelle. Jeg er sikker på at det vil gå bra med eksamen din!

Skrevet

Vet ikke hvor du studerer, men på UiO har de grupper for mestring av eksamensangst. Ta kontakt med sosionomtjenesten.

Skrevet

En (nesten ferdigutdannet) psykolog-student tipsa meg om å puste inn gjennom nesa i 10 sekunder, og ut gjennom munnen i 8 sekunder. Det var noe om at da strakk man ut lungene og tvang dem til å ta opp mer oksygen, som virker beroligende.

Jeg har gjort det både på kveldene når jeg prøver å sove og underveis i eksamen, og det fungerer faktisk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...