Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nei, jeg er jo ingen ekspert da. Men en del sosialklienter skiller seg uten tvil ut fra andre som er i jobb og har litt bedre råd. Men det er bare en antaglese ettersom jeg ikke fikk sett programmet, men flere av de jeg så reklamen med tenkte det samme....

Er du seriøs? Den fjongeste damen i gaten kan være sosialklient- og

hva er gale med det? tror du alle er på kjøret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg bor i bergen, fikk låne en mill på 12000 i inntekt ;) kjøpte meg en to roms- som nå har steget mye i verdi og kan utvide til en tre roms om ett år eller to.

Gjest Blondie65
Skrevet
jeg bor i bergen, fikk låne en mill på 12000 i inntekt ;) kjøpte meg en to roms- som nå har steget mye i verdi og kan utvide til en tre roms om ett år eller to.

Hadde du noe egenkapital eller noen kausjonist?

Skrevet
Hadde du noe egenkapital eller noen kausjonist?

Bare tyve tusen - fikk start lån av kommunen..

Skrevet (endret)

Er det ikkke sånn at de som får startlån gjennom kommunen, ikke tilfredsstiller kravene for å få lån gjennom vanlig bank. Har nemlig en venn som er ung ufør og derfor ikke har utsikter til å få lån gjennom de vanlige kanalene(pga for lav inntjening) han fikk startlån og tilskudd fra kommunen til leilighet.

Nå er det jo mange som ikke tilfredsstiller kommunens krav, men heller ikke har inntekt høy nok til å få lån i bank. Fellesgjeld blir jo lagt til kjøpesum for å si noe om hva boligen koster når du skal låne...f.eks. en leilighet til 1 000 000 kr med fellesgjeld på 1 000 000 kr, da må du ha inntekt nok til å kunne betjene en gjeld på 2 000 000 kr. Dermed kan det bli vanskelig for mange å få lån

Endret av Nita
Gjest Blondie65
Skrevet

100% startlån får man kun hvis inntekten er lav nok. 40% kan man få med noe mer inntekt og 20% kan alle få. Jeg er usikker om disse grensene er lik fra kommune til kommune, men dette gjelder altså Bergen.

Skrevet

sitat trådstarter:

Jeg er 26 år, enslig, og må skaffe meg 1 roms i oslo sentrum.

Tjener ikke mye av å stå i butikk. Hvordan i helv**e skal jeg klare mer enn 4000 i måneden?

sitat slutt

På samme måte som jeg og mannen min klarte å betale til sammen 13000 i mnd. Han hadde 17000 utbetalt, jeg var student med litt ekstrajobb av og til. Det ble lite luksus og mye heimøl de tre årene, men vi klarte oss helt fint. Vi hadde også tenkt å kjøpe i sentrum, men fant ut at det gikk ikke an, så vi flytta til vålerenga. Man kan fremdeles gå til byen, det er et trygt og fint område og boligprisene er betraktelig lavere.

Jeg blir litt kvalm av disse "enslige" som syter over at de har det så tungt. Blokka vår er eid av ensliges landsforening, så vi får medlemsbladet deres et par ganger i året. Herregud så mye surmaga oppgulp! Hvis alle enslige har det så vanskelig, hvordan kan det ha seg at de enslige folka jeg kjenner har flere millioner i banken? Hadde de enda kjempet for at man skulle betale avgifter etter forbruk! Men nei da, det er så synd på dem som bor helt alene, så de skal ha skattefradrag :overrasket: Det hadde blitt meg ei syting hvis de hadde funnet seg en mann, da; "å stakkars oss, vi har ikke råd til å flytte sammen, for da mister vi skattefradraget" :klaske:

Skrevet

nå får du jammen meg bremse litt!!! Dette handler ikke om å stoppe kjeften på noen så du slipper å høre syting asså. Jeg har ikke en eneste gang hakka ned på noen, så kommer du å tråkker midt i salaten. Vet ikke hva som feiler deg, men noe god karma får du ikke. Heller bedriten, takk deg selv. Surpomp-

Hvilket par har 13000 kr i mnd?På 26 år???Har du noen å flytte m så fint for deg, men hadde du ikke hatt han, bare xtra jobben din, hvordan hadde du klart deg da? Mye dårligere enn oss enslige noengang har gjort, -Thank you!

Denne tråen skulle ikke handle om good vs bad, måtte bare sette deg på plass.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)
Jeg blir litt kvalm av disse "enslige" som syter over at de har det så tungt. Blokka vår er eid av ensliges landsforening, så vi får medlemsbladet deres et par ganger i året. Herregud så mye surmaga oppgulp! Hvis alle enslige har det så vanskelig, hvordan kan det ha seg at de enslige folka jeg kjenner har flere millioner i banken? Hadde de enda kjempet for at man skulle betale avgifter etter forbruk! Men nei da, det er så synd på dem som bor helt alene, så de skal ha skattefradrag :overrasket: Det hadde blitt meg ei syting hvis de hadde funnet seg en mann, da; "å stakkars oss, vi har ikke råd til å flytte sammen, for da mister vi skattefradraget"  :klaske:

Kan ikke du bare flytte ut av den blokken da og la enslige få bo der og så slipper du å lese om ting som du overhodet ikke forstår siden du ikke har vært enslig på en stund.

Det er et faktum at enslige taper i boligkøen sammenlignet med familier og par - det viser ALLE levekårsundersøkelser. Vi - og spesielt KVINNER - taper fordi vi ikke har råd til boliger av alminnelig standard. Jeg har selv nettopp flyttet fra et roms hybel til en toroms leilighet som jeg leier. Kjøpe bolig kan jeg bare drømme om i lang tid fremover.

Grunnen til at man vil ha skattelette for enslige fremfor betaling etter forbruk er fordi det ikke er så enkelt som man vil ha det til å få det til. Jeg har f.eks. en strømregning som ikke hadde vært nevneverdig høyere om vi hadde vært to om å dele den så hvordan skal dette bli en fordel? Det er ikke med strøm som det er med vann at man bruker halvparten av det når man er bare en person. Nettleien blir også den samme enten det er en eller fire i husstanden.

Av den grunn kjemper Ensliges Landsforening og noen ytterst få andre for at man skal få skattelette og bedre finansieringsordninger.

Du sitter og sier at vi som er enslige kommer til å sutre den dagen vi får kjæreste fordi vi da mister skattefradraget. Men selv bor du altså i en boligblokk som Enslliges Landsforening har kjøpt med henblikk på at enslige skal få seg en bolig - er du ikke litt flau?

Ingen enslige jeg kjenner har flere millioner i banken - er det galt at noen enslige har penger på bok? Svært mange har IKKE det - og disse har bruk for Ensliges Landsforening og at politikerne får øynene opp for situasjonen. Man kan godt si at dette bør være behovsprøvd slik at "rikinger" ikke får nok en skattelette. La fellesbeskatning av ektefeller og barnetrygd også være behovsprøvd da siden det er fare for at alle rikingene får et ekstra gode ...

I tillegg er du stor og brei i kjeften - som uregistrert gjest. Registrer deg og stå for dine meninger!

Endret av Blondie65
Gjest Selvvalgt singel, 35
Skrevet

Jeg synes det er dyrt å ha alle utgifter fullt opp alene. Jeg har valgt å leve som singel, men jeg hadde ikke hatt noe i mot å møte Drømmemannen. Men man må liksom ha andre grunner enn å dele utgiftene for å bli sammen, synes jeg.

Jeg betaler alt dobbelt da: strøm, husleie, lån, avgifter, bil, bensin, ja, og det går masse mat og drikke selv bare til 1 i husholdningen. Vaskemaskinen og oppvaksmaskinen går likevel, og man trenger fortsatt varme i huset selv om man bare er 1.

Jeg betaler en meget høy pris økonomisk foö å bo alene og leve alene: ferier er også ganske dyrt for bare 1 person.

Men sånn er det i Norge i dag: det finnes ingen politikk som omhandler denne problematikken.

Mange single mennesker er veldig ressurssterke og godt utdannet (og mange bor i byene). Derfor tenker kanskje politikerne at de ikke behøver å hjelpe denne gruppen. Det er ikke nødvendigvis riktig: Norge hadde hatt godt av en bevisst "1 i husstanden-politikk". Det er og blir hardt å overleve på en inntekt.

Det er typisk at det er gruppen intelligente og/eller velutdannede unge kvinner som er stor i singel-gruppen...de får også barn mye senere enn andre, eller de velger å ikke få i det hele tatt. Skal de straffes for det? :forvirret:

Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg synes det er dyrt å ha alle utgifter fullt opp alene. Jeg har valgt å leve som singel, men jeg hadde ikke hatt noe i mot å møte Drømmemannen. Men man må liksom ha andre grunner enn å dele utgiftene for å bli sammen, synes jeg.

Jeg betaler alt dobbelt da: strøm, husleie, lån, avgifter, bil, bensin, ja, og det går masse mat og drikke selv bare til 1 i husholdningen. Vaskemaskinen og oppvaksmaskinen går likevel, og man trenger fortsatt varme i huset selv om man bare er 1.

Jeg betaler en meget høy pris økonomisk foö å bo alene og leve alene: ferier er også ganske dyrt for bare 1 person.

Men sånn er det i Norge i dag: det finnes ingen politikk som omhandler denne problematikken.

Mange single mennesker er veldig ressurssterke og godt utdannet (og mange bor i byene). Derfor tenker kanskje politikerne at de ikke behøver å hjelpe denne gruppen. Det er ikke nødvendigvis riktig: Norge hadde hatt godt av en bevisst "1 i husstanden-politikk". Det er og blir hardt å overleve på en inntekt.

Det er typisk at det er gruppen intelligente og/eller velutdannede unge kvinner som er stor i singel-gruppen...de får også barn mye senere enn andre, eller de velger å ikke få i det hele tatt. Skal de straffes for det?  :forvirret:

:klappe::klappe::klappe::klappe:

Det er nettopp dette som er poenget. Man får stordriftsfordeler av å være to. En skattelette er ment å kompensere for dette.

Og er også helt enig i at skal man velge partner så skal vi vel ikke tilbake til den tiden det eneste viktige var å bli godt gift?

Skrevet
Er du seriøs? Den fjongeste damen i gaten kan være sosialklient- og

hva er gale med det? tror du alle er på kjøret?

Klart det. Men nå var jeg en av de som så dokuemnteraen, og det var et minimalt mindretall av de i blokken det her var snakk om som hadde jobb. Resten var trygdet, på den ene eller andre måten.

Skrevet

Men man må da ikke være par for å søke bostøtte? Og har man svært lav inntekt kan man søke om lån igjenom husbanken.. Men er det noen grunn til at man "må" kjøpe i stedne for å leie? Er jo ikke billigere å sitte med stor lån vs. husleie...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...