Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Dette er jo en digresjon, da, men... Dersom hun tjener 19.500 kr brutto, vil hun ved tabelltrekk trekke 5.701 kr i skatt, og ha utbetalt 13.799 kr. Og da har man råd til å betale mer enn 4.000 kr i husleie og reise t/r jobb hver måned, med mindre man sparer seg opp egenkapital, men det høres ikke ut som TS gjør det. ;)

Lenke til utregningen: Skatteetaten - tabelltrekk

Endret av niomi
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har skattet 36% i mange år på en lønn +/- 200 000. Og nei, jeg har ikke fått igjen mere enn et par hundrelapper på skatten.

Da hadde jeg klaget på ligningen øyeblikkelig.

Raskt regnestykke: Lønn 200 000, gir trygdeavgift på 15800, og nettoskatt på 28980 (trekker fra minstefradrag på 61100 og personfradrag på 35400). Til sammen 44780, fordelt på 10,5 måneder blir 4265 i måneden, som er ganske nøyaktig 25%. Og det er uten noen andre fradrag enn de alle får.

Skrevet
Det stemmer, man betaler ca. 25%

javel? jeg har prosenttrekk, ca 200 000 i året og med lån på 850 000 skulle jeg betale 27%.

Skrevet
Da hadde jeg klaget på ligningen øyeblikkelig.

Raskt regnestykke: Lønn 200 000, gir trygdeavgift på 15800, og nettoskatt på 28980 (trekker fra minstefradrag på 61100 og personfradrag på 35400).  Til sammen 44780, fordelt på 10,5 måneder blir 4265 i måneden, som er ganske nøyaktig 25%.  Og det er uten noen andre fradrag enn de alle får.

Jeg syntes det var mye og har klaget på ligningen tidligere, men fikk ikke medhold. Og etter at jeg flyttet og fikk nytt likningskontor, er trekket fortsatt det samme.

Skrevet
Jeg syntes det var mye og har klaget på ligningen tidligere, men fikk ikke medhold. Og etter at jeg flyttet og fikk nytt likningskontor, er trekket fortsatt det samme.

Men dette er jo ikke skjønn, det er ren regning. Reglene er like for alle, og skulle gi en skatt omtrent som den jeg har regnet ut. Har du fradrag, blir skatten lavere.

Skrevet
Men dette er jo ikke skjønn, det er ren regning.  Reglene er like for alle, og skulle gi en skatt omtrent som den jeg har regnet ut.  Har du fradrag, blir skatten lavere.

Men jeg må nå nesten bare akseptere det; jeg kan jo ikke overstyre ligningskontoret heller.

Skrevet
Jeg har skattet 36% i mange år på en lønn +/- 200 000. Og nei, jeg har ikke fått igjen mere enn et par hundrelapper på skatten.

Er du sikker? Trekker du flatt 36% eller har du tabell i tillegg? For hvis du har tabell så er ikke den på 36% selv om det står det på skattekortet. Prosentsatsen skal bare trekkes av bi-inntekter.

Jeg leverte 36% kortet mitt i fjor (det reservekortet) og fikk igjen over 20 000 i år. Da tjente jeg ca 250 000.

Skrevet
Er du sikker? Trekker du flatt 36% eller har du tabell i tillegg? For hvis du har tabell så er ikke den på 36% selv om det står det på skattekortet. Prosentsatsen skal bare trekkes av bi-inntekter.

Jeg leverte 36% kortet mitt i fjor (det reservekortet) og fikk igjen over 20 000 i år. Da tjente jeg ca 250 000.

Jeg har prosentkort.

Skrevet

Da ville jeg tatt kontakt med noen for å ordne opp, for det er helt feil. Jeg har til og med formue, siden hele lånet stod på mannen sist gang. Likevel fikk jeg faktisk igjen.

Skrevet
Men altså; 15000 utbetalt i en butikkjobb? tror ikke det...

120kr/t ganger 162,5t/mnd er en mndslønn på 19500,-

minus 36% skatt er utbetalt 12480,-

og såpass som 120,-/timen er det faktisk ikke mange som har i butikk...

23500 brutto gir ca 15000 utbetalt med 36% skatt. 144,- timen er en fryktelig god timelønn til å jobbe i butikk.

så om man er litt realistisk og regner med kanskje 12000-13000 utbetalt er det ikke så rart at smertegrensen for å bo er 4000?

kanskje hun ikke vil bruke mer fordi hun prøver å spare til egenkapital senere?

Thank you! Fin mal. +Null kr i kveldstillegg, inget xtra for helge-jobbing, sånn er det bare i butikk.

Jeg er så glad jeg ser så mange flotte svar så langt!!! Hjertlig tusen takk alle sammen .Jeg vil nok lykkes i både det ene og det andre til slutt. :kghjerte::heiajente:

Skrevet
Men altså; 15000 utbetalt i en butikkjobb? tror ikke det...

120kr/t ganger 162,5t/mnd er en mndslønn på 19500,-

minus 36% skatt er utbetalt 12480,-

og såpass som 120,-/timen er det faktisk ikke mange som har i butikk...

23500 brutto gir ca 15000 utbetalt med 36% skatt. 144,- timen er en fryktelig god timelønn til å jobbe i butikk.

så om man er litt realistisk og regner med kanskje 12000-13000 utbetalt er det ikke så rart at smertegrensen for å bo er 4000?

kanskje hun ikke vil bruke mer fordi hun prøver å spare til egenkapital senere?

Jeg har jobbet i butikk, og da var det ikke snakk om å ha 5 dagers uke. Jobbet 6 dager, i tillegg hadde jeg enkelte kontoroppgaver, så da ble ofte arbeidsdagen mye lenger enn 8 timer. Det var dårlig med overtidsbetaling og UB-tillegg, men fikk betalt lunsjpause siden vi bare tok et kvarter hver.

Og skatten i Norge er 28%. marginalskatten er for mange 36% (skattesatsen for siste inntektskrone, dvs den deriverte). Man betaler høyere skatt hele året for å få halv skatt i desember og få feriepengene utbetalt uten skatt. Derfor tror mange at skatten er høyere enn den virkelig er, men skatten er altså 28% for inntekten sett under ett! Dessuten har man minstefradrag og diverse andre fradrag (som feks renteutgifter), så det vanlige er jo å betale mindre enn 28%. Det er selvsagt de som betaler mer enn 28% med toppskatt, formuesskatt, fordelsbeskatning og eventuell eiendomsskatt (opp til kommunen å bestemme) osv osv.

Skrevet

Og til den her som mener at sosialklienter ikke skal få bo i kommunale leiligheter som ligger rimelig sentralt: du trenger ikke være misunnelig på de som får bo i slike kommunale leiligheter, siden det er masse bråk i mange av disse blokkene. Jeg bor rimelig sentralt i Oslo, har kjøpt en leilighet som kostet meg mye. Like ved ligger en kommunal leilighet, men jeg ville jo aldri i verden bodd der, med tanke på alt søppelet som er der og husbråket (ja dette er en blokk det har vært mye problemer med). Også sosialklienter skal bo et sted, og jeg tror ikke det er noen løsning å sende dem ut på et øde sted.

Skrevet
For ett usaklig innlegg. :overrasket:  Hvis du sjekker de leilighetene du henviser til her, ser du at alle har fellesgjeld, og totalt sett overstiger prisene for leiligheten langt over 1 mill.

Det var da voldsomt da. Usaklig? Hvordan er det med matematikkunnskapene egentlig? Bare for å ta to eksempel:

http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=8378039

Prisantydning: 950.000,-

Fellesgjeld: 11.157,-

Hmm, skalvise... I mitt hode blir det 961.157,- - men du kommer kanskje fram til noe annet?

http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=8378223

Prisantydning: 950.000,-

Fellesgjeld: 50.425,-

Fellesformue: 621,-

Det blir 999.804,- Hvor langt over 1 mill. er det?

Skrevet

Det tror jeg ingen ting på!

Skrevet

Dersom man har ca 20.000 brutto, så sitter man igjen med ca 14.000 utbetalt. (Og tjener man mindre enn det på å jobbe fulltid i en butikk i Oslo, så bør man bytte jobb...) 4.000 i boutgifter tilsier at man sitter igjen med 10.000 til livsopphold, reise etc, og det er ren luksus. Skal man kjøpe bolig bør man med denne lønna beregne ca 6000 til livsopphold, max, og de resterende 8.000 til boutgifter, for å dele det litt grovt opp.

Skrevet
For ett usaklig innlegg. :overrasket:  Hvis du sjekker de leilighetene du henviser til her, ser du at alle har fellesgjeld,

Nei, jeg innrømmer at jeg ikke så igjennom de over 470 leilighetene jeg linket til. My bad, burde selvsagt gått gjennom alle for å hjelpe trådstarter.

Skrevet
(Og tjener man mindre enn det på å jobbe fulltid i en butikk i Oslo, så bør man bytte jobb...)

sånn er det dessverre å jobbe i butikk! det er ikke bare å bytte jobb, noen må fortsatt jobbe i butikk... og om man tjener bedre enn det hyler alle opp om at de som ikke har gått 3-5 år på høyskole tjener altfor mye, osv osv.

som i attføringstråden her på KG; noen foreslår å kjøre alle på attføring inn i ufaglærte jobber, for der trengs det arbeidskraft. så lager man en tråd her og lurer på hvordan man skal klare seg og får til svar at man må bytte jobb. det er ikke greit! ;)

Skrevet
sånn er det dessverre å jobbe i butikk! det er ikke bare å bytte jobb, noen må fortsatt jobbe i butikk... og om man tjener bedre enn det hyler alle opp om at de som ikke har gått 3-5 år på høyskole tjener altfor mye, osv osv.

Poenget er at det finnes mange butikker hvor man tjener rundt 20.000 i mnd, og da bør man prøve å få seg en jobb i en av dem istedet, dersom man har mindre penger, og synes det er for lite. Og jeg har selv jobbet i butikk i Oslo, så jeg vet at det ikke er så forferdelig vanskelig å få seg en slik jobb heller, for en normal og oppgående person. (Og dersom ingen vil jobbe i de butikkene hvor man tjener mindre enn det, så ender jo de også opp med å måtte sette opp lønna, for å få noen til å jobbe der, så ingen jobbe for så lite penger...)

Og hva andre folk har skrevet på forumet, i helt andre tråder, har vel nokså lite med meg å gjøre, så det ser jeg ingen grunn til å svare på. ;)

Skrevet
Jeg er 26 år, enslig, og må skaffe meg 1 roms i oslo sentrum.

Tjener ikke mye av å stå i butikk. Hvordan i helv**e skal jeg klare mer enn 4000 i måneden?  Jeg har bodd i bofellesskap i snart 10 jævla år, og det er på høy tid å flytte helt alene, men det strekker ikke til økonomisk.

Man får jo ikke noe bra sted for så lite penger. Da må man langt ut av byen, og da må jeg ha månedskort, og det koster nesten 1000 kr i mnd...

Hvorfor finnes det ikke noe bo-støtte for enslige?

Jeg kunne sikkert gått til angrep på alle som får sydd puter under armene, men jeg har heller lyst å spørre hvorfor ikke noen  tenker på åssen i huleste enslige skal klare disse utgiftene...

Jeg er blitt frustrert og engstlig med tanke på min nærmeste fremtid.

På boligjakt i hovedstaden.

Oslo sentrum er dyrt. Det er noe alle vet. Vi er to med rimelig god inntekt,men det kan ikke falle oss inn å betale en halv mill ekstra for å bo i sentrum. Vi har ikke kr til det, så vi flyttet ut av byen. Det medfører lengre reisetid til jobb,men det er snakk om å prioritere.

Det er in blant de helt unge, helst kal de bo med en kaffebar i underetasjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...