Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #41 Skrevet 24. september 2006 Markedet kan være marked, men hvem skal hjelpe de som ikke strekker til? <<<<<<<<<Må man være taper når man er ensllig???<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< ← Det er ingen menneskerett å bo i de dyreste strøkene. Man er ingen taper selv om man er enslig!
Gjest Aloha Skrevet 24. september 2006 #42 Skrevet 24. september 2006 Det er mange, veldig mange, som ser seg nødt til å bo utenfor Oslo sentrum, selv om de skulle ønske det aldri så mye. Det er nok et av de dyreste områdene i hele Norge å bosette seg, og har man max 4000 til rådighet pr mnd (inkludert reisekostnader attpåtil) kommer man ikke langt. Jobber du fullt? Hvis ikke kan du kanskje få en høyere stillingsprosent i en annen eller tilsvarende butikk litt utenfor/i byen? Slik vil du tjene mer og ha råd til en leilighet litt utenfor og ta tog/bane også. Bare et forslag. Man er ingen taper selv om økonomien ikke strekker til alt. De fleste av oss må ta hensyn til økonomi når vi tar våre valg om bosted og livsstil.
Gjest niomi Skrevet 24. september 2006 #43 Skrevet 24. september 2006 <<<<<<<<<Må man være taper når man er ensllig???<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< ← Så man er en taper fordi man ikke kan bo i Norges dyreste strøk..? Jaja, jeg er vel en taper, jeg, da, som bor i Oslo sørøst. Btw: Jeg har bodd mange steder rundtomkring. Og ja, man kan få tilslengt en del ekle/seksuelle kommentarer i Oslo øst. Men jeg vil påstå at fulle nordmenn rundt Karl Johan/Vika/Storgata er mye verre. For de slenger ikke bare med leppa - de er seksuelt fysiske. Hausmannsgate holdt jeg meg alltid unna etter mørkets framskudd. For der er folk dopa på gudene vet hva. Men man har alternativer til Hausmann - Brugata ned til Grønlandsleiret er et ypperlig alternativ.
trønder Skrevet 24. september 2006 #44 Skrevet 24. september 2006 Men man har alternativer til Hausmann - Brugata ned til Grønlandsleiret er et ypperlig alternativ. ← Enig i hele innlegget ditt! Men er ikke Brugata den gata hvor de driver og skyter mot en restaurant til stadighet?
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #45 Skrevet 24. september 2006 Enig i hele innlegget ditt! Men er ikke Brugata den gata hvor de driver og skyter mot en restaurant til stadighet? ← Hei, trønder! Det er skyting overalt i denne byen. For ikke lenge siden var det skyting både på aker brygge og på Skøyen, som jo begge er regnet som fine områder i byen. Jeg vil imidlertid fraråde alle til å gå alene midt på natta i områder hvir det ikke er veldig mange folk samlet. Det har skjedd mange voldtekter den siste tiden, noe som særlig gjør det nødvendig å være forsiktig. Når man skal hjem fra byen tar man taxi, enkelt å greit. Hvis man ikke har råd til det får man dra tidligere så man rekker siste buss hjem/ta nattbuss. Alternativkostnaden kan bli så mye høyere, så det er så absoolutt verdt å investere i taxi (helst sammen med noen andre, siden det finnes noen fæle taxi-sjåfører også )
Ciara Skrevet 24. september 2006 #46 Skrevet 24. september 2006 Jeg går i Oslo sentrum midt på natta jevnlig uten problemer. Men går helst ikke de verste gatene om jeg kan unngå det, selv om det alltid har gått fint. Holder meg unna horestrøket og Rosenkrantzgt og Karl Johan i helgenettene, der kan det være ufyselig. Men ellers føler jeg meg trygg
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #47 Skrevet 24. september 2006 Jeg går i Oslo sentrum midt på natta jevnlig uten problemer. Men går helst ikke de verste gatene om jeg kan unngå det, selv om det alltid har gått fint. Holder meg unna horestrøket og Rosenkrantzgt og Karl Johan i helgenettene, der kan det være ufyselig. Men ellers føler jeg meg trygg ← Jeg var også veldig naiv før og gikk hjem fra byen. Men kjenner en som nesten ble voldtatt (utrolig nok klarte hun å komme seg unna, men hun har virkelig fått skrekken etter dette). Og jeg vet det ikke er verdt å spare de taxi-pengene hvis jeg blir utsatt for noe liknende. Forrige helg ble jo en jente voldtatt ved Saras telt på Karl Johan! Jeg mener ikke jenter er skyld i voldtekter selv om de opptrår uforsiktig (viktig å på presisere at kvinnen aldri har skyld!), men på samme måte som at hvis jeg lar leiligheten eller sykkelen min stå ulåst, så er sannsynligheten mye større for at jeg blir utsatt for tyveri. Det går an å forsikre seg mot tilfeldige overfallsmenn ved ikke å gå alene i byen midt på natta. (en annen sak er jo at de fleste voldtektene faktisk skjer mellom bekjente, og det er vanskeligere å unngå. Da er grensesetting viktig forebygging bla).
Gjest Eir Skrevet 24. september 2006 #48 Skrevet 24. september 2006 Hvorfor finnes det ikke noe bo-støtte for enslige? ← Fordi det ikke er dyrere å bo alene, det er bare rimeligere å bo sammen med noen. En enslig person har den reelle kostnaden for en person, ett par sparer penger i forhold til dette, fordi man får en storbrukseffekt på det aller meste av utgifter. Så dette handler bare om prioritering, enten må du fortsette å bo sammen med andre, eller så må du flytte til ett rimeligere sted. Og dersom du bare har 4000,- til boutgifter i måneden, så bør du kanskje vurdere å bytte jobb også, siden det ikke er penger man kan kjøpe noe for, uansett.
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #49 Skrevet 24. september 2006 Jeg er nok litt kravstor, men jeg kan ikke se at du kan forsvare noe siden du ikke har opplevd noe. DET har jeg. Og det opp til flere ganger. Hadde jeg opplevd dette på bislett hadde jeg da ungått området, sannt? Jeg er ikke ute etter luksus, men det er for meg uforsvarlig når man vet bedre. Alle erfaringer sier at jeg ikke er trygg selv om husleia er ok. Markedet kan være marked, men hvem skal hjelpe de som ikke strekker til? <<<<<<<<<Må man være taper når man er ensllig???<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< ← Det er mange rare poenger folk prøver å få fram i denne tråden, og jeg er enig i at du er kravstor. Det er feks mange områder utenfor sentrum hvor det er mulig å leie hybel eller leilighet i bolighus, også på vestkanten, hvor man får mer for pengene enn i sentrum, og hvor det er hyggelig og trygt, og det går kollektivtransport. Ellers er jeg jo enig i at prisene i Oslo sentrum (ikke bare vestkanten) er veldig høye - og det ER ikke lett å være enslig leietaker (eller kjøper). Jeg har selv bodd i Oslo sentrum (Hegdehaugsveien) og sentrum øst for 6-8 år siden, og betalte da 2,5 -3 000 kr mnd i leie for hybelleilighet. Da leide jeg av bekjente, men markedsleia lå ikke SÅ mye høyere, og da var prisene allerede på god vei opp. Nå er det enda verre. Jeg kjenner også endel single uten fast høy inntekt, som bor i kollektiv i en alder av 35 og vel så det. De har utdanning i en bransje hvor nesten ingen får fast jobb - og de fleste jobbene er i Oslo, så skjebnen er å ikke få nok lån til noe eget, og de må bo steder med billig leie fordi de kan risikere å stå uten inntekt i perioder (nettopp derfor får de selvsagt ikke lån heller). Man kan si det er selvvalgt, men det er også frustrerende i lengden. Jeg er også som endel andre her nysgjerrig på inntekten din. Man må nok regne med å betale mer enn 4 000 om man skal leie for seg selv i Oslo sentrum og få mer en en hybel i kollektiv. Prisene i Bergen og Trondheim lgger vel i samme leia. Dessverre - jeg skulle nok også, i hvert fall i teorien, ønske leieprisene var bedre regulert. Samtidig er jeg helt enig med de som sier at det ikke er en menneskerett å bo i sentrum - det er svært mange som har måttet proritere å bo andre steder og som egentlig ikke lider under det. Bostøtte til normaltlønnede vil heller bidra til å skape enda større prispress på leiligheter i sentrum, ville det ikke?
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2006 #50 Skrevet 25. september 2006 Man må ikke bo midt i sentrum. For øvrig bør de fleste innen en viss alder ha klart å spare seg opp bittelitt av egenkapital. Her er boliger i Oslo til under 1 mill: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/r...ES&areaId=20061 ← For ett usaklig innlegg. Hvis du sjekker de leilighetene du henviser til her, ser du at alle har fellesgjeld, og totalt sett overstiger prisene for leiligheten langt over 1 mill. Skjønner godt enslig her som sliter med å finne seg en plass å bo. Er selv enslig med 2 barn. Heldigvis fikk jeg kjøpt meg bolig i 95 - da det var levelige priser. Å gå ut på boligmarkedet i dag er vanskelig både i og utenfor oslo, men også i resten av landet - stort sett-
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2006 #51 Skrevet 25. september 2006 Og jeg mener ikke å være frekk nå, men mange av de som ble avbilda/filma såg ut til å være sosialklienter... Såg ut som det iaf... ← Hvordan skiller du sosialklienter fra andre ved hjelp av kun utseende?
Gjest allium Skrevet 25. september 2006 #52 Skrevet 25. september 2006 Hvorfor finnes det ikke noe bo-støtte for enslige? ← Det ville kanskje hjulpet deg som enkeltperson. Kanskje. Men sett fra samfunnets synspunkt, så blir det jo ikke flere boliger i det eksklusive lille området du synes du er nødt til å bo i, selv om enslige får bostøtte. Så hva blir resultatet? Prisene stiger, og vi er like langt. Eventuelt får du råd til et sted å bo, men da blir det en annen som ikke får det, for det blir fortsatt ikke flere boliger av det.
Gjest niomi Skrevet 25. september 2006 #53 Skrevet 25. september 2006 Dette blir kanskje litt off-topic... Men, men jeg så reklame for en dokumentar(?) om en gjeng mennesker som skulle kastes ut fra blokka de bodde i. Blokka lå i Oslo, jeg vet ikke hvor sentralt, men fikk inntrykket av at det ikke var på landet akkurat. Og jeg mener ikke å være frekk nå, men mange av de som ble avbilda/filma såg ut til å være sosialklienter... Såg ut som det iaf... Og da antar jeg at de ikke jobber, hvorfor trenger de da å bo i sentrum, sånn at kommunen kan betale dyre, dyre husleier for dem??! Det er mulig de har et sosialt nettverk der, men tja... jeg vet ikke jeg. Ville ikke bodd i en by om det så brant en viss plass... Håper for alt i verden jeg får jobb utenfor. Helt greit å bo her(Bergen) som student en periode. Men disse køene, overalt, i trafikken, på butikkene, for å komme til lege. Og så mye jag og mas... Men, hver sin smak, jeg vet det ← Den gården er en kommunal bygård, hvor det ikke er gjort utbedringer på årevis. Kommunen er vel nødt til å fordele sine klienter utover byen, slik at de ulike bydelene deler på utgiftene til mennesker som trenger støtte til å holde seg på beina. Btw: Narkiser og slikt får ikke slike leiligheter, de som bor der er tidligere markiser, noen alkiser, folk med psykiske problemer, folk som er blitt uføre og minstepensjonister. Dersom nå denne gården blir solgt, vil disse menneksene stå uten tak over hodet snart. I tillegg til at de mister det nettverket de faktisk har klart å bygge seg opp. Men klart - om ikke lenge vil alle som er avhengig av kommunal støtte bo i drabantbyene, som oppover Groruddalen og nedover Søndre Nordstrand, hvor det er billig. Og hvordan kan det forsvares at det er disse bydelene som da må bære de sosiale utgiftene på disse menneskene på sitt vanlige budsjett, mens mer rike bydeler slipper unna utgiften med sosiale utgifter? En løsning er jo at sosialråden/deptet i Oslo tar over dette budsjettet selv.
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2006 #54 Skrevet 25. september 2006 Dette blir kanskje litt off-topic... Men, men jeg så reklame for en dokumentar(?) om en gjeng mennesker som skulle kastes ut fra blokka de bodde i. Blokka lå i Oslo, jeg vet ikke hvor sentralt, men fikk inntrykket av at det ikke var på landet akkurat. Og jeg mener ikke å være frekk nå, men mange av de som ble avbilda/filma såg ut til å være sosialklienter... Såg ut som det iaf... Og da antar jeg at de ikke jobber, hvorfor trenger de da å bo i sentrum, sånn at kommunen kan betale dyre, dyre husleier for dem??! Det er mulig de har et sosialt nettverk der, men tja... jeg vet ikke jeg. ← Gården det var snakk om i den dokumentaren var eid av kommunen. Den var ikke pusset opp på noen måte på mange år, og husleia var ikke høy da kommunen ikke trenger å betale markedsleie til seg selv. Poenget her var at gården skulle selges så kommunen kunne tjene en god del millioner. Et annet poeng var at bydelen (Sagene) gården ligger i har et høyt antall kommunle boliger med de kostnader og problemer det tross alt medfører, i forhold til andre, og man ønsker å avlaste ved å fjerne endel kommunale leiligheter. Hvis noen forbinder noe med byfornyelsen så er det slikt som gjør at man "skifter beboere" ved å pusse opp og heve husleiene med flere tusen så "røkla" må flytte og bedrestilte kan flytte inn. Det er forresten ikke lenge siden Sagene var "bare" fattig- og arbeiderstrøk, mine egne besteforeldre kom derfra - fra ett rom og kjøkken, sju søsken og fabrikkjobbing, og fram til nå har det hele tiden bodd mange minstepensjonister og ulike sosialklienter der. Så hvorvidt det er riktig å presse ut disse gruppene - som faktisk har bodd der i generasjoner, fordi man ved å selge og oppgradere kan tjene penger, kan man jo diskutere. Koneskvensene av dette er som Niomi sier (jeg er veldig enig i det innlegget); man presser svakerestilte grupper (fra sosialklienter via minstepensjonister til enslige som trdstarter) ut av sentrumsbydelene fordi det er markedet som styrer - og prisene er så høye. De svakerestilte/sosialklientene o.l må jo også fortsatt gjøre av seg et sted; for mange blir det Groruddalen som er eneste overkommelige alternativ innenfor bygrensa. Dette gjør DISSE boområdene mer belastet også.
Gjest Blondie65 Skrevet 25. september 2006 #55 Skrevet 25. september 2006 Jeg så også det programmet og kan bare stille følgende spørsmål: Hvor har kommunen tenkt at disse 600 husstandene skal bo? En ting er øket husleie og rasering av miljø. Men Oslo Kommune har ikke 600 leiligheter til disse. Skal de bo på gaten? Hva med å la dem "dø" ut - dvs ingen nye får flytte inn og etterhvert som de finner nye leiligheter til dem så får de flyttet dit. Men da tjener jo ikke kommunen på det selvsagt. Har sosialklienter, trygdemottakere og lignende ingen rettigheter? Jeg skjønner at kommunen ønsker å tjene penger, jeg skjønner også at man ikke vil ha alle sosialklientene på en plass. Men hvor skal de da bo? Bostøtten deres er knyttet til denne boligen. Flytter de til en annen plass har de ikke lenger krav på det. Det samme vil skje dersom ny eier velger å leie ut til dem - bostøtten gjelder kommunal husleie. Eneste grunnen til at vi hørte noe om dette var at det bor noen ressursterke personer som ikke ville finne seg i å bli skaltet og valtet med på denne måten.
Gjest Fruktfat Skrevet 25. september 2006 #56 Skrevet 25. september 2006 Men altså; 15000 utbetalt i en butikkjobb? tror ikke det... 120kr/t ganger 162,5t/mnd er en mndslønn på 19500,- minus 36% skatt er utbetalt 12480,- og såpass som 120,-/timen er det faktisk ikke mange som har i butikk... 23500 brutto gir ca 15000 utbetalt med 36% skatt. 144,- timen er en fryktelig god timelønn til å jobbe i butikk. så om man er litt realistisk og regner med kanskje 12000-13000 utbetalt er det ikke så rart at smertegrensen for å bo er 4000? kanskje hun ikke vil bruke mer fordi hun prøver å spare til egenkapital senere?
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2006 #57 Skrevet 25. september 2006 Men altså; 15000 utbetalt i en butikkjobb? tror ikke det... 120kr/t ganger 162,5t/mnd er en mndslønn på 19500,- minus 36% skatt er utbetalt 12480,- og såpass som 120,-/timen er det faktisk ikke mange som har i butikk... 23500 brutto gir ca 15000 utbetalt med 36% skatt. 144,- timen er en fryktelig god timelønn til å jobbe i butikk. så om man er litt realistisk og regner med kanskje 12000-13000 utbetalt er det ikke så rart at smertegrensen for å bo er 4000? kanskje hun ikke vil bruke mer fordi hun prøver å spare til egenkapital senere? ← En digresjon, men jeg kan ikke fatte og begripe at andre enn studenter vil jobbe i butikk, om dette stemmer. Ettersom jeg har fortstått er det ofte lange arbeidsdager og dårlig med kvelds- og helgetillegg også? Folk klager over helsesektoren, men der er det jammen meg mye bedre betalt, også for ufaglærte.
Gjest allium Skrevet 25. september 2006 #58 Skrevet 25. september 2006 Men altså; 15000 utbetalt i en butikkjobb? tror ikke det... 120kr/t ganger 162,5t/mnd er en mndslønn på 19500,- minus 36% skatt er utbetalt 12480,- ← Med en lønn på det nivået betaler man vel ikke 36% skatt?
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2006 #59 Skrevet 25. september 2006 Med en lønn på det nivået betaler man vel ikke 36% skatt? ← Det stemmer, man betaler ca. 25%
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2006 #60 Skrevet 25. september 2006 Med en lønn på det nivået betaler man vel ikke 36% skatt? ← Jeg har skattet 36% i mange år på en lønn +/- 200 000. Og nei, jeg har ikke fått igjen mere enn et par hundrelapper på skatten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå