Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
En netto mnd lønn på 15.000 vil jeg tippe blir ca 20.000 brutto - ganget med 12 = 240.000. Ganger man dette med 3 får man 720.000 - dette er det banken vil låne henne! Uten egenkapital eller noen til å kausjonere for topplånet (avstanden opp til 950.000) får hun ikke kjøpt disse boligene.

Med 15.000 utbetalt får man glatt låne en million. Har du vært i banken og spurt i det siste, eller tror du at bankene fremdeles benytter 3-gangen? De gjør ikke det skjønner du... Ofte holdes studielån utenfor også, litt avhengig av bankens praksis.

Forøvrig har jeg kommentert generelt siden jeg ikke vet hva TS tjener. Jeg sier bare at de fleste med en normal lønn vil kunne få låne en million.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Bostøtte er ment å dekke de med veldig lav eller ingen inntekt. Her i Bergen ligger inntektsgrensen på rundt 160.000 - neppe aktuelt for M.P.

Gjest Blondie65
Skrevet
Med 15.000 utbetalt får man glatt låne en million. Har du vært i banken og spurt i det siste, eller tror du at bankene fremdeles benytter 3-gangen? De gjør ikke det skjønner du... Ofte holdes studielån utenfor også, litt avhengig av bankens praksis.

Forøvrig har jeg kommentert generelt siden jeg ikke vet hva TS tjener. Jeg sier bare at de fleste med en normal lønn vil kunne få låne en million.

Ja jeg har vært og spurt. De bruker den formelen fremdeles. I tillegg bruker de Sifo modellen - dvs. de regner ut hvor mye du skal sitte igjen med etter at lån og slikt er betalt. Hvis lånesøknaden ikke går opp etter Sifo-modellen så får du ikke lån.

Men du har ikke svart på hvordan du mener at trådstarter skal klare å betjene lån til 1-1.100.000 + fellesutgifter til kr 4.000.

Skrevet

Det er dyrt om man er alene, det er dyrt om man er en familie. Selv om man er to foreldre med barn er det ikke gitt at man har to gode inntekter. Det er ikke bare enslige som "lider" med prisene som er i dag, men vi må alle ta tæring etter næring, og evt. ofre noe, det være seg størrelse, beliggenhet osv.

Skrevet
Son enslig er det faktisk veldig vanskelig å få lån hvis man er lavtlønnet. Jeg jobbet i butikk med årslønn på 230.000 (jobbet 6 dager i uka), hadde 200.000 i egenkapital men fikk likevel ikke lån i banken. Hvis du kjenner en lavtlønnet som fikk 100% finansiering var det enten en saksbehandler som ikke gjorde jobben sin godt nok (lite sannsynlig, siden banken fortalte meg at de ikke fikk igjennon lånepapirene gjennom datasystemet hvis lønna var for lav) eller at foreldre har stilt som kausjonister (mest sannsynlig).

Som sagt fikk ei jeg kjenner som har 15.000 utbetalt i måneden og 230.000 i studielån låne 1,1 mill. Ingen kausjonister. Det har ikke noe med at saksbehandleren ikke gjorde jobben sin godt nok - det handler om skjønn. Noen banken lar fremdeles konsulentene sine bruke det, de ser kunden an.

Skrevet
Ja jeg har vært og spurt. De bruker den formelen fremdeles. I tillegg bruker de Sifo modellen - dvs. de regner ut hvor mye du skal sitte igjen med etter at lån og slikt er betalt. Hvis lånesøknaden ikke går opp etter Sifo-modellen så får du ikke lån.

Javel. Så fint at du vet bedre enn meg som jobber i en bank da. SIFO-modellen er heller ikke absolutt i låneberegningen. Til din orientering.

Men du har ikke svart på hvordan du mener at trådstarter skal klare å betjene lån til 1-1.100.000 + fellesutgifter til kr 4.000.

Det har jeg da aldri sagt at hun vil klare heller. Jeg har sagt at en person som har utbetalt 15.000 kan betjene et lån på en million. Jeg vet ikke hva TS tjener, men hvis hun har (tenkt eksempel) 15.000 utbetalt og bare har 4.000 å bo for spørs det om det kanskje må omprioriteres litt.

Har hun mindre enn 15.000 utbetalt kan det være en idé å se seg om en bedre betalt jobb.

Skrevet

Vi er fremdeles langt over budsjettet til M.P.

Som en rent generell kommentar vil jeg si at det ikke er alle som har bra budsjetter da de prioriterer feil. Sier ikke at dette gjelder M.P.

Skrevet
Jeg er bare 26, null egenkapital, er ikke klar til kjøpe meg noe ennå uansett.

Sentrum mener jeg maks 15 min gange til sentrum, st.hanshaugen, bislett, nedre majorstua eller frogner. Jeg jobber midt i sentrum og ønsker helst å gå, sykkler blir stjålet. Og alle andre steder er utrygge, jeg er jente og har blitt trakasert og fulgt etter av narkiser etter jobb om jeg flytter så langt ned som ved hausmannsgate...Etter en nattevakt da jeg hadde jobbet på sykehuset ble jeg jaget hjem asså, etter å gått av morgenbussen, aldri mere østkanten av sentrum for meg.

Dette blir fryktelig vanskelig, men jeg ønsker ikke å bruke for mye tid i kollektivtrafikken da den er dyr og håpløs utover vinteren.

Ingen er slemme her, jeg ønsker å lufte denne debatten, og mener det skal være noe supsidier som kan hjelpe enslige i fremtiden, mer enn den dag i dag...

Det er bare å innse at det er der områder som er dyre, og på en lav eller middels inntekt vil det nok ikke være mulig å kunne kjøpe seg en leilighet der. Sånn er det bare, man må bare innse det, bite i det sure eplet og lete etter en leilighet litt lengre fra sentrum.

Skrevet
Kr 980.000 i prisantydning - + kr 2.850 i mnd felleskostnader. Hvis man da jobber i sentrum av Bergen tilkommer enten 770,- eller 840,- pr mnd i månedskort. Jeg drar ikke den veien så jeg vet ikke om det er 3 eller 4 soner.

Vi er fremdeles langt over budsjettet til M.P.

Nå var det ikke M.P. jeg svarte helle da. Jeg svarte deg. Jeg viste deg en leilighet til under en million, med en helt vanlig husleie. Busskort skal man ofte ha likevel. Hvor mye vil du ha inkludert i millionen min egentlig?

Gjest Blondie65
Skrevet

Nå har jeg HELE tiden forholdt meg til M.P. sitt budsjett. At du velger å svare på andre ting enn det hun spør om er jo uinteressant for denne tråden vel?

M.P. har sagt at det hun har til rådighet er 4.000 pr mnd - inne i disse må hun også beregne månedskort.

Det har blitt vist frem noen leiligheter til ca 1.000.000 - men alle disse har hatt fellesgjeld med fellesutgifter i tillegg til lånet man må ta. Når man skal låne må man beregne alle kostnadene med - og altså i dette tilfellet hadde man kr 4.000.

Jeg arbeider ikke i bank og må derfor forholde meg til de svarene jeg får når jeg henvender meg. Jeg har skrevet grundige søknader og hatt mange samtaler med diverse banker og svaret har alltid vært det samme: 2,5 til 3 gangen brukes og Sifo-modellen. Jeg vet dette fordi jeg SPURTE etter kriteriene de legger til grunn. At din bank ikke gjør dette er interessant - men det visste altså ikke jeg at det var unntak fra.

Skrevet

Sentrum mener jeg maks 15 min gange til sentrum, st.hanshaugen, bislett, nedre majorstua eller frogner. Jeg jobber midt i sentrum og ønsker helst å gå, sykkler blir stjålet. Og alle andre steder er utrygge, jeg er jente og har blitt trakasert og fulgt etter av narkiser etter jobb om jeg flytter så langt ned som ved hausmannsgate...Etter en nattevakt da jeg hadde jobbet på sykehuset ble jeg jaget hjem asså, etter å gått av morgenbussen, aldri mere østkanten av sentrum for meg.

Dette blir fryktelig vanskelig, men jeg ønsker ikke å bruke for mye tid i kollektivtrafikken da den er dyr og håpløs utover vinteren.

Ingen er slemme her, jeg ønsker å lufte denne debatten, og mener det skal være noe supsidier som kan hjelpe enslige i fremtiden, mer enn den dag i dag...

Bergen hørtes heller ikke enkelt ut.

Blondie65, du er flink til å se andres behov, håper jeg oxo kan vurdere mine egene nøye. Blir strax husløs så...

Hvis det bare er frogner og sthanshaugen som er bra nok for deg, så synes jeg ikke synd på deg. Hva med de familiene som knapt har råd til å bo på østkanten, ville det vært riktig å gi deg bostøtte så du kan bo på i et av landets dyreste strøk, mens sosialklienter og alenemødre knapt har råd til husleia på romsås(som er billigste område i byen)?? Eller mener du alle med din inntekt eller lavere skal få bostøtte? For eneste effekt av det er jo at prisene ville steget ytterligere. (enkel mikroøkonomisk teori)

Og jeg synes argumentasjonen din er syltynn, og full av masse bortforklaringer. Selv har jeg syklet rundt i denne byen i 15 år og aldri blitt frastjålet en sykkel! Det gjelder bare å ikke kjøpe dyreste sykkelmodell og å kjøpe en skikkelig sykkellås. Og hvis sykkelen så blir stjålet, så gjør det ikke all verden hvis man ikke har en så dyr modell (min nåværende sykkel kostet 1000 kr brukt, er i tipp-topp stand og jeg har nå hatt den i 5 år).

I tillegg så mener jeg man må være forsiktig uansett hvor man er i byen nattestid. Jeg bor selv på østkanten, og jeg går aldri hjem midt på natta. Det gjorde jeg ikke da jeg bodde på vestkanten heller. Og hvis jeg ser noe bråk eller gjenger her jeg bor, så går jeg selvsagt aldri bort og ypper til bråk, så jeg har jo selvsagt ikke blitt innblandet i noe som helst alle de åra jeg har bodd her.

Jeg tror det er veldig naivt å tro at det bare skjer masse fæle ting på østkanten, mens man er veldig trygg på vestkanten. Slottsparken er jo beryktet for at det skjer masse voldtekter der, husker det var en bølge akkurat i det området for en 10 år siden. Og igjen ser vi at det skjer voldtekter der (apropos hvis du skal gå fra byen og hjem til frogner).

Jeg er altså enig at det ikke er lett å være enslig når man skal inn på booligmarkedet, men da forutsetter jeg at man ikke har krav om å bo på frogner (forøvrig synes jeg ikke det er noe hyggelig på frogner. har bodd der og menneskene der var lite hyggelige. På østkanten derimot hilser man på naboene og den lokale grønnsakshandleren).

Skrevet
Nå har jeg HELE tiden forholdt meg til M.P. sitt budsjett. At du velger å svare på andre ting enn det hun spør om er jo uinteressant for denne tråden vel?

Jeg spurte hvor mye hun tjente. Siden jeg ikke vet det gjorde jeg klart og tydelig at jeg tok utgangspunkt i en relativt vanlig lønn.

Det har blitt vist frem noen leiligheter til ca 1.000.000 - men alle disse har hatt fellesgjeld med fellesutgifter i tillegg til lånet man må ta. Når man skal låne må man beregne alle kostnadene med - og altså i dette tilfellet hadde man kr 4.000.

Igjen, jeg har uttalt meg på generelt grunnlag - om hva man kan forvente med en vanlig lønn.

4.000 i måneden (inkl. busskort) blir for lite om man skal kjøpe leilighet. Da bør man

a) omprioritere forbruket

b) finne seg en bedre betalt jobb

Skrevet
Javel. Så fint at du vet bedre enn meg som jobber i en bank da. SIFO-modellen er heller ikke absolutt i låneberegningen. Til din orientering.

Det har jeg da aldri sagt at hun vil klare heller. Jeg har sagt at en person som har utbetalt 15.000 kan betjene et lån på en million. Jeg vet ikke hva TS tjener, men hvis hun har (tenkt eksempel) 15.000 utbetalt og bare har 4.000 å bo for spørs det om det kanskje må omprioriteres litt.

Har hun mindre enn 15.000 utbetalt kan det være en idé å se seg om en bedre betalt jobb.

Ja, nå er jeg veldig nysgjerrig på hvilken bank du jobber i. For jeg har vært innom de største forretningsbankene og fått samme svaret som andre nevner her: 3X inntekten er irrelevant, så lenge man ikke tjener nok i forhold til sifo-modellen (dvs 7500 til forbruk for en enslig). Jeg la fram masse dokumentasjon satt opp på en ryddig profesjonell måte (har jobbet med økonomi), men fikk blankt avslag så lenge inntekten min var for lav. Selv om jeg altså har masser av egenkapital og har satt av penger på høyrentekonto hver måned i flere år var det umulig for meg å få et eneste krone i lån. :forvirret:

Skrevet
Jeg er 26 år, enslig, og må skaffe meg 1 roms i oslo sentrum.

Tjener ikke mye av å stå i butikk. Hvordan i helv**e skal jeg klare mer enn 4000 i måneden?

Jeg lurer litt på hva du har utbetalt, som ikke kan klare mer enn 4000 kr i måneden på boutgifter?

Skrevet

Bergen hørtes heller ikke enkelt ut.

Blondie65, du er flink til å se andres behov, håper jeg oxo kan vurdere mine egene nøye. Blir strax husløs så...

Jaja, noen er i overkant kravstore, gitt... St. Hanshaugen, majorstua, Frogner og Bislett er de desidert dyreste strøkene i byen. Og nei, det er ikke tryggere der enn f.eks. på Grønland (bodd der i flere år selv). Du, som alle andre, får sette tæring etter næring. Velger du luksuslivet på vest med lavtlønnsyrke, får du leve på spaghetti og ketchup fra First Price, da, og klær fra Fretex. Jeg syns virkelig ikke noe som helst synd på deg.

Skrevet
Ja, nå er jeg veldig nysgjerrig på hvilken bank du jobber i. For jeg har vært innom de største forretningsbankene og fått samme svaret som andre nevner her: 3X inntekten er irrelevant, så lenge man ikke tjener nok i forhold til sifo-modellen (dvs 7500 til forbruk for en enslig). Jeg la fram masse dokumentasjon satt opp på en ryddig profesjonell måte (har jobbet med økonomi), men fikk blankt avslag så lenge inntekten min var for lav. Selv om jeg altså har masser av egenkapital og har satt av penger på høyrentekonto hver måned i flere år var det umulig for meg å få et eneste krone i lån. :forvirret:

SIFO-modellen sier at en kvinne mellom 20 og 50 år har et forbruk på 6650 i måneden. Kan du dokumentere at du ikke bruker 1390 kroner på telefon, mediebruk, diverse fritidsartikler eller 680 kroner til klær i måneden kan man legge inn avvik.

Prøv heller en liten lokal sparebank, de er ikke så firkantige som de store forretningsbankene.

Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg lurer litt på hva du har utbetalt, som ikke kan klare mer enn 4000 kr i måneden på boutgifter?

Er vel ikke DET som er poenget? Hun har akkurat begynt å sjekke markedet og er helt rystet over prisene. Sånn oppfatter jeg henne.

Skrevet
Er vel ikke DET som er poenget? Hun har akkurat begynt å sjekke markedet og er helt rystet over prisene. Sånn oppfatter jeg henne.

Ingen grunn til å rope. Hadde vi visst hva TS tjener kunne man kommet med innspill til hvor mye det er vanlig å bruke på bolig med en slik lønn. Forøvrig er jeg overrasket over at noen blir "rystet" over at 4.000 er litt knapt dersom man ønsker å kjøpe bolig.

Skrevet

Det virker da snarere som at poenget hennes er å sette søkelys på at det er vanskelig for enslige å bo i byene? I tillegg til å etterlyse støtteordninger for enslige.

Mitt spørsmål om de 4000 hadde sammenheng med at jeg lurer på om hun kanskje har rom for å prioritere litt annerledes i sitt private forbruk? Man skal jo jobbe ganske lite for å bare ha nok utbetalt til å kunne bruke 4000 i måneden på å bo om man ikke har forsørgeransvar eller har mye annen gjeld.

Skrevet
Jaja, noen er i overkant kravstore, gitt... St. Hanshaugen, majorstua, Frogner og Bislett er de desidert dyreste strøkene i byen. Og nei, det er ikke tryggere der enn f.eks. på Grønland (bodd der i flere år selv). Du, som alle andre, får sette tæring etter næring. Velger du luksuslivet på vest med lavtlønnsyrke, får du leve på spaghetti og ketchup fra First Price, da, og klær fra Fretex. Jeg syns virkelig ikke noe som helst synd på deg.

Jeg er nok litt kravstor, men jeg kan ikke se at du kan forsvare noe siden du ikke har opplevd noe. DET har jeg. Og det opp til flere ganger. Hadde jeg opplevd dette på bislett hadde jeg da ungått området, sannt?

Jeg er ikke ute etter luksus, men det er for meg uforsvarlig når man vet bedre. Alle erfaringer sier at jeg ikke er trygg selv om husleia er ok.

Markedet kan være marked, men hvem skal hjelpe de som ikke strekker til?

<<<<<<<<<Må man være taper når man er ensllig???<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...