Wonders Skrevet 24. september 2006 #1 Skrevet 24. september 2006 (endret) Jeg er 26 år, enslig, og må skaffe meg 1 roms i oslo sentrum. Tjener ikke mye av å stå i butikk. Hvordan i helv**e skal jeg klare mer enn 4000 i måneden? Jeg har bodd i bofellesskap i snart 10 jævla år, og det er på høy tid å flytte helt alene, men det strekker ikke til økonomisk. Man får jo ikke noe bra sted for så lite penger. Da må man langt ut av byen, og da må jeg ha månedskort, og det koster nesten 1000 kr i mnd... Hvorfor finnes det ikke noe bo-støtte for enslige? Jeg kunne sikkert gått til angrep på alle som får sydd puter under armene, men jeg har heller lyst å spørre hvorfor ikke noen tenker på åssen i huleste enslige skal klare disse utgiftene... Jeg er blitt frustrert og engstlig med tanke på min nærmeste fremtid. På boligjakt i hovedstaden. Endret 24. september 2006 av M.P
LilleLy Skrevet 24. september 2006 #2 Skrevet 24. september 2006 Ja, det er frustrerende med de høye prisene i hovedstaden. Selv er både jeg og mannen i en heldig situasjon da vi begge har jobber som iallfall er rimelig godt betalt. Men vi har heller ikke råd til å bo i sentrum. Vi bor noen km utenfor sentrum og betaler en god del mer enn 4000 hver med lån og avdrag i måneden. Og mer blir det når rentene stiger. Men jeg sykler til jobb hele sommerhalvåret og prøver å gå selv om det tar sin tid ellers. De kaldeste vintermånedene tar jeg t-bane e.l. dersom jeg må det. Likevel så må jeg nok si at jeg ikke synes det er det offentliges ansvar å sørge for at vi kan bo midt i Oslo sentrum. Det høres kanskje litt kaldt ut, men det er rett og slett ingen menneskerett å få bo i de dyreste strøkene i byen. Dette et politisk spørsmål.Nå vet jo ikke jeg hvordan du definerer Oslo sentrum. Hvis du jobber i butikk så er det kanskje litt fleksibelt sånn at du kan bo og jobbe utenfor Oslo isteden? Mener ikke å være slem!!
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #3 Skrevet 24. september 2006 Jeg er 26 år, enslig, og må skaffe meg 1 roms i oslo sentrum. Tjener ikke mye av å stå i butikk. Hvordan i helv**e skal jeg klare mer enn 4000 i måneden? Jeg har bodd i bofellesskap i snart 10 jævla år, og det er på høy tid å flytte helt alene, men det strekker ikke til økonomisk. Man får jo ikke noe bra sted for så lite penger. Da må man langt ut av byen, og da må jeg ha månedskort, og det koster nesten 1000 kr i mnd... Hvorfor finnes det ikke noe bo-støtte for enslige? Jeg kunne sikkert gått til angrep på alle som får sydd puter under armene, men jeg har heller lyst å spørre hvorfor ikke noen tenker på åssen i huleste enslige skal klare disse utgiftene... Jeg er blitt frustrert og engstlig med tanke på min nærmeste fremtid. På boligjakt i hovedstaden. ← Tør jeg spørre hvor mye du tjener? Har man et lavtlønnsyrke (fulltid) har man vel ofte 14.000-15.000 utbetalt i måneden. Ei jeg kjenner fikk akkurat låne 1,1 mill av banken med det lønnsgrunnlaget, og det er ikke noe problem å finne seg en leilighet til den prisen. Jeg ser du skriver at du MÅ ha en leilighet i Oslo sentrum. Oslo sentrum er dyrt, face it. Man trenger ikke å flytte langt unna byen før prisnivået er et helt annet.
Gjest Blondie65 Skrevet 24. september 2006 #4 Skrevet 24. september 2006 Det er nok ikke bare Oslo sentrum som er et helvte for enslige - det gjelder Bergen sentrum også. Likevel går det an å finne seg noe her for rundt 4.000 - 5.000 i mnd med gåavstand til sentrum. Er redd man er nødt til å foreta noen valg. Jeg jobber langt utenfor sentrum og har valgt å bo sentrumsnært likevel fordi i denne byen lar det seg vanskelig gjøre for en enslig å kombinere et aktivt liv med å bo utenfor sentrum. Alt av kino, restaurant, konsert og uteliv foregår i sentrum, når man da skal hjem igjen må man betale i dyre dommer for taxi og utsette seg for faren med å stå i køen. Jeg betaler i dag 4.900/mnd i husleie pluss strøm. I tillegg er det 840/mnd i månedskort, og med det åndsvake sonesystemet som finnes i denne byen betyr det at jeg kan dra i en retning men straks jeg skal besøke venner i en annen bydel så må jeg "punge" ut med nye kronasjer på bussen. Jeg vet ikke hvor langt du kommer med buss for 1000/mnd men kanskje du bør vurdere og priorietere ut fra hva som er viktigst når det gjelder bo/uteliv/jobb. Sette deg opp en liste og rett og slett finne ut hva som er viktigst. Jeg forstår godt at du er lei av kollektivtilværelsen. Kanskje du blir nødt til å overleve den en stund til for å spare opp noen midler? Kanskje du kan finne deg en jobb i en annen del av byen som gjør at du kan bo litt lenger ute og få et rimeligere månedskort? Kan du kanskje anskaffe en moped til tur/retur på jobb? Mopeder er rimeligere å holde en bil og mye billigere i anskaffelse også. "Stilige" nye mopeder fra Vespa f.eks. i retro stil koster 25.-30.000. Mye lettere å komme seg gjennom køer og slikt også. Men jeg skjønner frustrasjonen din - det er knall tøft å være singel i dagens uteleie/kjøpemarked. Ingen som ikke er i vår situasjon kan skjønne det.
Gjest Blondie65 Skrevet 24. september 2006 #5 Skrevet 24. september 2006 Tør jeg spørre hvor mye du tjener? Har man et lavtlønnsyrke (fulltid) har man vel ofte 14.000-15.000 utbetalt i måneden. Ei jeg kjenner fikk akkurat låne 1,1 mill av banken med det lønnsgrunnlaget, og det er ikke noe problem å finne seg en leilighet til den prisen. ← For en enslig person, uten kausjonist og egenkapital? Neppe ...! Og så må du fortelle meg hvor det er så lett å få leiligheter til den prisen - for nå er jeg veldig nysgjerrig.
Gjest Gjesta Skrevet 24. september 2006 #6 Skrevet 24. september 2006 Likevel så må jeg nok si at jeg ikke synes det er det offentliges ansvar å sørge for at vi kan bo midt i Oslo sentrum. Det høres kanskje litt kaldt ut, men det er rett og slett ingen menneskerett å få bo i de dyreste strøkene i byen. Dette et politisk spørsmål.Nå vet jo ikke jeg hvordan du definerer Oslo sentrum. Hvis du jobber i butikk så er det kanskje litt fleksibelt sånn at du kan bo og jobbe utenfor Oslo isteden? Mener ikke å være slem!! ← Veldig enig i dette. Det er ikke en menneskerett å bo i Oslo sentrum. De aller fleste har vel ønsker ang det med å bo som de ikke får realisert pga pris?
Donpedro Skrevet 24. september 2006 #8 Skrevet 24. september 2006 Man må ikke bo midt i sentrum. For øvrig bør de fleste innen en viss alder ha klart å spare seg opp bittelitt av egenkapital. Her er boliger i Oslo til under 1 mill: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/r...ES&areaId=20061
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #9 Skrevet 24. september 2006 Man må ikke bo midt i sentrum. For øvrig bør de fleste innen en viss alder ha klart å spare seg opp bittelitt av egenkapital. Ved hvilken alder mener du, og hvor mye bør en ha klart å spare opp?
Gjest Blondie65 Skrevet 24. september 2006 #10 Skrevet 24. september 2006 Her er boliger i Oslo til under 1 mill: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/r...ES&areaId=20061 ← De t0 første annonsene har kr 1 i kjøpspris. Det er fordi man skal friste folk til å tegne seg uten at man har regnet ut hva prisen er. De neste par har et lavt innskudd på et sted mellom 250-350.000 + fellesgjeld fra 700-1.mill. Med mindre man har de 250.-350.000 i egenkap. får man ikke kjøpt disse leilighetene for man får sjelden låne 100 % som enslig person. Jeg tror også at man bør forstå at det trådstarter mener er at hun har kr 4.000 til bolig. Skal hun ut med månedskort i tillegg blir det kr 5.000. Det er faktisk slik man må tenke. Alle de boligene du har vist her får mer i totalkostnad enn dette pr måned - selv om man kan holde et tre timers foredrag om hvor smart det er å eie sin egen bolig og at man får skattefradrag for rentene etc. Har man 4.000 å bruke er det det man har - ikke 5-6-7.000.
Donpedro Skrevet 24. september 2006 #11 Skrevet 24. september 2006 (endret) Ved hvilken alder mener du, og hvor mye bør en ha klart å spare opp? ← De er selvsagt individuelt, avhengig av når man begynner å jobbe, hva slags studier man tar, hvor man bor osv. Nettopp derfor jeg ikke var mer spesifik, men skrev " de fleste" og "bittelitt av egenkapital". Og jeg gjentar; man MÅ ikke bo i Oslo sentrum, selv om man er enslig. Man kommer langt på sykkel om sommeren, og månedskort i denne kommunen koster ikke 1000 kr. Eventuelt kan man søke jobb et sted lenger utenfor byen (hvis det er i sentrum man jobber), hvis dette er mulig. Så blir det billigere å leie. Endret 24. september 2006 av Donpedro
Gjest Blondie65 Skrevet 24. september 2006 #12 Skrevet 24. september 2006 Jeg ser på http://www.sporveien.no/templates/Page____199.aspx at det er kr 720/mnd som er prisen på mnd kort. Dette visste ikke jeg siden jeg bor utenfor Oslo ... Likevel er 4.720 mer enn 4.000 ...!
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #13 Skrevet 24. september 2006 For en enslig person, uten kausjonist og egenkapital? Neppe ...! Påstår du jeg lyver? Denne personen skulle få låne 1,1 mill i SpareBank1. Og så må du fortelle meg hvor det er så lett å få leiligheter til den prisen - for nå er jeg veldig nysgjerrig. Denne for eksempel? http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=8417247
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #14 Skrevet 24. september 2006 Påstår du jeg lyver? Denne personen skulle få låne 1,1 mill i SpareBank1. Denne for eksempel? http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=8417247 ← ...og for å svare meg selv før du gjør det. Grunnen til at jeg lenka til en leilighet i Bergen var at du dro fram Bergen i ditt innlegg lengre opp. Gi meg beskjed om jeg skal finne en leilighet i Oslo til deg også.
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #15 Skrevet 24. september 2006 Med mindre man har de 250.-350.000 i egenkap. får man ikke kjøpt disse leilighetene for man får sjelden låne 100 % som enslig person. ← Vrøvl! De fleste banker tilbyr 100%-finansiering til bankens beste rente om du oppretter en BSU-konto der. Her er et par fine leiligheter i Oslo; http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=8378223 http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=8378039 http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=8420387
Gjest Blondie65 Skrevet 24. september 2006 #16 Skrevet 24. september 2006 Vrøvl! De fleste banker tilbyr 100%-finansiering til bankens beste rente om du oppretter en BSU-konto der. ← Det forutsetter at man har null i annen gjeld og at man kan betjene lånet. Dvs. at kr 4.000 som M.P. har sagt hun har til boligkjøpet skal dekke både innskuddet og fellesgjelden. 1 mill i lån er ca kr 4.000 i avdrag til vanlige betingelser. http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=8378223 kr 950.000 + kr 1.400/mnd i felleskost. http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=8378039 kr 950.000 + kr 1.430/mnd i felleskost. http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=8420387 kr 950.000 + kr 1.800/mnd i felleskost. 4.000 + 1.400-1.800 er fremdeles for dyrt for M.P. - og i tillegg kommer da evt. mnds.kort på kr 720,- Banken lar deg låne 2,5 til 3 ganger årsinntekt. Det må man også ta med i betraktningen. De er vanskelige med en gang det er en person alene uten kausjonist og uten egenkapital, selv om de altså er greiere med førstegangs etablerere med BSU konto. En netto mnd lønn på 15.000 vil jeg tippe blir ca 20.000 brutto - ganget med 12 = 240.000. Ganger man dette med 3 får man 720.000 - dette er det banken vil låne henne! Uten egenkapital eller noen til å kausjonere for topplånet (avstanden opp til 950.000) får hun ikke kjøpt disse boligene. Mitt råd til M.P. er: opprett BSU med en gang. Og gå gjennom priorietene (hvor skal man bo/arbeide) slik at man ser hva som er viktigtst.
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #17 Skrevet 24. september 2006 Vrøvl! De fleste banker tilbyr 100%-finansiering til bankens beste rente om du oppretter en BSU-konto der. ← Son enslig er det faktisk veldig vanskelig å få lån hvis man er lavtlønnet. Jeg jobbet i butikk med årslønn på 230.000 (jobbet 6 dager i uka), hadde 200.000 i egenkapital men fikk likevel ikke lån i banken. Hvis du kjenner en lavtlønnet som fikk 100% finansiering var det enten en saksbehandler som ikke gjorde jobben sin godt nok (lite sannsynlig, siden banken fortalte meg at de ikke fikk igjennon lånepapirene gjennom datasystemet hvis lønna var for lav) eller at foreldre har stilt som kausjonister (mest sannsynlig). Det er idag veldig vanlig at foreldre stiller som kausjonister, siden de ofte sitter på store verdier i egen bolig. For mange er også inngangen til boligmarkedet forskudd på arv fra foreldre. Jeg er enig med TS at det er dyrt å bo alene. Men jeg synes heller ikke det er en menneskerett å bo i Oslo sentrum. Selv om man finner mye billig på oslos østkant, så har man fortsatt ingen å dele de faste utgiftene på. Jeg har vært heldig å få leie veldig billig av noen jeg kjenner (langt under markedspris). Men hvis ikke måtte jeg fått meg et rom i bofellesskap, og jeg må ærlig talt innrømme at jeg er fordømt lei av å leve i andres rot og møkk slik det har blitt til i de kollektivene jeg har bodd. Mye bråk og fyll til langt på natt har det også vært.
Wonders Skrevet 24. september 2006 Forfatter #18 Skrevet 24. september 2006 Jeg er bare 26, null egenkapital, er ikke klar til kjøpe meg noe ennå uansett. Sentrum mener jeg maks 15 min gange til sentrum, st.hanshaugen, bislett, nedre majorstua eller frogner. Jeg jobber midt i sentrum og ønsker helst å gå, sykkler blir stjålet. Og alle andre steder er utrygge, jeg er jente og har blitt trakasert og fulgt etter av narkiser etter jobb om jeg flytter så langt ned som ved hausmannsgate...Etter en nattevakt da jeg hadde jobbet på sykehuset ble jeg jaget hjem asså, etter å gått av morgenbussen, aldri mere østkanten av sentrum for meg. Dette blir fryktelig vanskelig, men jeg ønsker ikke å bruke for mye tid i kollektivtrafikken da den er dyr og håpløs utover vinteren. Ingen er slemme her, jeg ønsker å lufte denne debatten, og mener det skal være noe supsidier som kan hjelpe enslige i fremtiden, mer enn den dag i dag... Bergen hørtes heller ikke enkelt ut. Blondie65, du er flink til å se andres behov, håper jeg oxo kan vurdere mine egene nøye. Blir strax husløs så...
Donpedro Skrevet 24. september 2006 #19 Skrevet 24. september 2006 Det finnes bostøtte, men vet ikke hva grensen ligger på. De fleste jeg kjenner, både studenter og lavtlønnede klarer å spare litt penger, håper du også kan få til dette, så kanskje det lysner litt. Vet ikke hvorfor du ikke har gjort det før, men det piller forsåvidt ingen rolle. Men synes som sagt du er for kresen mht hvor du vil bo, økonomi tatt i betraktning. (Ville ikke bodd rundt Hausmannsgt selv, men det finnes andre steder).
Gjest Blondie65 Skrevet 24. september 2006 #20 Skrevet 24. september 2006 Påstår du jeg lyver? Denne personen skulle få låne 1,1 mill i SpareBank1. Denne for eksempel? http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=8417247 ← Kr 980.000 i prisantydning - + kr 2.850 i mnd felleskostnader. Hvis man da jobber i sentrum av Bergen tilkommer enten 770,- eller 840,- pr mnd i månedskort. Jeg drar ikke den veien så jeg vet ikke om det er 3 eller 4 soner. Vi er fremdeles langt over budsjettet til M.P.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå