Gå til innhold

Med barn på toget

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal reise med toget med en månedsgammel baby - og lurer på hvordan tilbudet på toget er for oss med stor barnevogn og behov for plass og ro til soving/amming/stell osv.

Leser på nsb.no at det er noe som heter NSB Familie - og siden kundesenteret er stengt i dag, så tenkte jeg å spørre her om det er noen som har benyttet seg av dette som kan fortelle hvordan opplegget er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den familievognen jeg har vært på er vel litt mer tilrettelagt for eldre barn. Det er lekerom med bla video der. Men så de hadde et eget rom hvor det satt en gutt i rullestol, mulig det går ann å få et slikt rom. Ellers kan det fort bli litt bråkete med unger som leker.

Skrevet

Det finnes et tilbud til småbarn-babyer - bilettene kan ikke bestilles på nett, man må kjøpe de på togstasjonen( i mitt tilfelle Oslo S) - da fikk jeg en kupe hvor det var plass til barnevogn, mulighet for å lukke døren og trekke for gardinen - kunne amme uforstyrret uten å sjenere noen - lillejenta sov godt i vogna og det fungerte helt strålende. Det er plass til to barnevogner , og er to dobbeltsetet inne i kupeen. Kostet ingenting ekstra. Anbefales absolutt! :klappe:

Skrevet

skal du bare reise en kort strekning så er det egen plass til barnevogn og sånt. Det er bare å kjøpe billett på toget da. Og vugginga til toget gjør at babyen sover ekstra hardt og er så og si umulig å vekke for amming. Prøvde da vi kjørte tog på torsdag.

Skrevet

Takk for svar, jenter! :)

Vi skal kjøre ganske langt, så jeg hadde håpa at det var en eller annen mulighet for å få en kupe e.l, som gjest over her forteller om - høres jo helt ypperlig ut med et sted hvor man kan amme og stelle usjenert. :tommelsmil:

Skrevet

jeg har kjørt tog både med så små og med litt større barn. en gang hadde vi familievogn/barnekupe (husker ikke helt hva det het). må ærlig innrømme at det er like greit å kjøre i vanlig kupe.... noen unger i barnekupeen kan være veldig veldig slitsomme ...... ;)

Skrevet

Er ikke alle togstrekninger som har slike kupeer "gjest" (i innlegget før Liv) snakker om. Vet ihvertfall at på Rørosbanen og Nordlandsbanen går det Agenda-tog, og der er det bare vanlige sitteplasser, ikke noe plass å ha barnevogn ved den vanlige plassen, heller. Den må enten plasseres i gangen ved do og utgang eller stå slik at den sperrer for kaffe- og snop-automaten.

Ellers kan nok vanlig kupe passe bedre enn barnevogna for babyer, da større barn kreerer masse støy, og dette vil vel kunne holde babyen våken..?

Skrevet

Har snakka med NSB og de tilbyr spebarnskupe på strekningen vi skal reise - og jeg oppfatta det som om det var for de som reiser med spebarn, ikke for de med større barn. Uansett - greit å vite at man får plass til vogna og slipper å amme for "fullsatt sal", samtidig som babyen kan får ro - og samtidig ikke forstyrrer så mange andre om han skulle gråte.

Blir spennende å se om det fungerer greit! :)

Skrevet

Jeg jobber i NSB og det er foskjell på familievogn og spedbarnskupe..

Kupeen tilbys ofte til spedbarnsfam, handikappede eller andre med spesielle behov.

Familievognen har et lekerom med film og sånt til barna, men har ingenting med sitteplassene å gjøre. Du kan sitte hvor som helst i toget og likevel benytte deg av lekerommet som er åpent hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...