Gå til innhold

Lærerstudier på nett?

Fremhevede innlegg

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Vurderer sterkt å skifte yrke til noe som er "litt" mer familievennlig og mindre mas og jag.

Lærer var en av tankene mine. Men jeg har ikke mulighet for å sette meg på skolebenken i årevis, dessverre. Er det mulig å ta lærerstudiet på nett el. l? Noen som har gjort det? Hvordan ser det ut for arbeidsgiver, kontra en "vanlig" lærereksamen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vurderer sterkt å skifte yrke til noe som er "litt" mer familievennlig og mindre mas og jag.

Lærer var en av tankene mine. Men jeg har ikke mulighet for å sette meg på skolebenken i årevis, dessverre. Er det mulig å ta lærerstudiet på nett el. l? Noen som har gjort det? Hvordan ser det ut for arbeidsgiver, kontra en "vanlig" lærereksamen?

Ja, ikke no' problem. Lærerstudiet kan en ta som brevkurs/nettstudie. Ikke så vanskelig studie :)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Ja, ikke no' problem. Lærerstudiet kan en ta som brevkurs/nettstudie. Ikke så vanskelig studie  :)

Takk for utrolig kjapt svar!

Vet du hvem som tilbyr?

Skrevet

Tror de har det på høyskolen i Volda og i Kristiansand.

Da er det også mulig å ta det på deltid...

Skrevet

Høgskulen i Sogn og Fjordane tilbyr lærerstudiet på deltid.

Gjest Isbiten - ikke innlogget
Skrevet

Eh - snakker du om lærerstudier er det nok litt mer jobb enn bare å ta det ved siden av alt annet, som en "biting". Hva gjør du med praksis, f.eks? Du skal ha 20 uker praksis, om jeg ikke husker helt feil.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Eh - snakker du om lærerstudier er det nok litt mer jobb enn bare å ta det ved siden av alt annet, som en "biting". Hva gjør du med praksis, f.eks? Du skal ha 20 uker praksis, om jeg ikke husker helt feil.

Det er jo derfor jeg spør.

Jeg har absolutt ikke mulighet til å reise til andre siden av landet for å ta noe på deltid, jeg bor her jeg bor og må studere på kveldstid når barnet har lagt seg. Har en familie å ta hensyn til, og er nødt til å jobbe fullt for å få endene til å møtes. Derfor spør jeg. Ikkeno å ta "erru dum eller bare serru sånn ut" tonen for det.

Skrevet

Oi.. Litt vel touchy? Tipper isbiten bare ville hjelpe. Snakker du om 4årig lærerskole, eller har du 160 studiepoeng (det er vel dette som kreves?) fra før og tenker å ta PPU (praktisk pedagogisk utannelse)? PPU er et år fulltid.

Begge studiene krever praksisperioder.

Lærerskolen gir deg kompetanse til barneskole+u.skole

PPU til uskole + vgs + voksenopplæring.

Leter du etter familievennlig arbeid husk på at lærere ofte har mye retting og forberedelse. Velger du fag som kunst & håndværk, gym, og til dels også matte går det mye mindre tid bort til sånt. Språkfag er mye slit!

Skrevet

Man kan fint ta det som brevkurs. Praksisen kommer etterhvert/avtales.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Oi..  Litt vel touchy? Tipper isbiten bare ville hjelpe. Snakker du om 4årig lærerskole, eller har du 160 studiepoeng (det er vel dette som kreves?) fra før og tenker å ta PPU (praktisk pedagogisk utannelse)? PPU er et år fulltid.

Begge studiene krever praksisperioder.

Lærerskolen gir deg kompetanse til barneskole+u.skole

PPU til uskole + vgs + voksenopplæring.

Leter du etter familievennlig arbeid husk på at lærere ofte har mye retting og forberedelse. Velger du fag som kunst & håndværk, gym, og til dels også matte går det mye mindre tid bort til sånt. Språkfag er mye slit!

Takk for svar. Jo, kanskje litt touchy, men er litt lei av at folk ikke kan lese før de svarer.

Jeg har ingen utdannelse utover videregående, og det jeg lurte på var om noen tilbyr lærerstudier på nett. Altså "går det an å bli lærer uten å fysisk gå på skole hver dag". (Under utdannelsen altså, ikke etterpå :ler: )

Har søkt på nettet, men finner ingenting. Men ofte finnes det mennesker her på KG som vet ting som ikke Google vet.

Forresten, takk for veldig praktiske tips i tillegg! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...