Gå til innhold

Hvor mye penger legger dere i

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har en sønn som blir 5 år snart. Jeg blir veeeldig fristet til å kjøpe alt

han måtte ønske seg - Hvor mye bruker dere på presanger?

Videoannonse
Annonse
Gjest marthepia
Skrevet (endret)

Vi bruker mellom 500 - 1000 kr på Emma. Slik blir det nok framover også. Spørs hva vi finner til henne. Til 1 årsgave fikk hun et "lekehus" som vi kjøpte på ringo til 999kr.

Endret av marthepia
Skrevet

Åh, det varierer egentlig. Til bursdag (hun har i oktober) får hun som regel en leke e.lign. Noe hun har ønsket seg leeenge. Og da kan prisen bli fra 400-600,- alt ettersom egentlig.

For noen dager siden sier hun at hun ønsket seg såååå sånn Nintendo. Ok, sjekka på nettet hva det kosta. IIIIK!!!! :overrasket: Bortimot 1800,- for sånn pakke greie med selve Nintendogreia, 2 spill og en veske. Det er uansett uhoooorvelig mye penger. Men, jeg har snakka med moder og fader'n og de var mer en villig til å være med på sponse en slik gave til henne til jul. Og med 4 stk blir det ikke så gæli julegave.

Når tøtta var 5 år - tror jeg det var - ønska hun seg en sånn spesiell Barbie dukke til jul. (Noe havfrue greier) til kr 199,- og den fikk hun + noen klær hun trengte. Hun var såååå fornøyd. Men, det er no fortsatt lov å "bruke hue" mener jeg.

Kommer hun en dag og sier "jeg ønsker meg laptop" i julegave får hun et definitivt NEI!

Skrevet

Her får ungene for ca 500,- til bursdag, til jul blir det for ca 1000,-.

Vi har 4 unger så det sier seg selv at vi ikke har råd til allverden til hver enkelt.

Men hvis det er noe de ønsker seg veldig eller trenger da hender det at det blir litt dyrere.

Feks til jul fikk eldste jenta gitar, den kostet 1400 kr. Hun hadde gitarkurs på skolen så jeg trodde jeg var supersmart som kjøpte den til henne fordi hun syntes det var morro å spille.

Men nå har den ligget på rommet hennes og støvet ned siden jul, godt jeg kjøpte med bag :forvirret:

Jeg har angret litt på den gaven kan du si :sjenert:

Skrevet

Morsomt å høre hvor mye andre legger i gaven :) Selv skal jeg kjøpe en is maskin, - den har han ønsket seg leeenge;)

Skrevet

Det varierer hos oss også. Dersom det er noe de ønsker seg og vi samtidig mener at de trenger det så kan vi legge en del kroner i det. Dette gjelder som f.eks ny sykkel når de har vokst fra den gamle. I fremtiden ser jeg for meg at langrennski, slalomutstyr, fiskeutstyr o.l også blir bursdagsgaver.

Skrevet

Her får hun gaver mellom 1000-2000 kr.

Hun er nå 5 år.

Skrevet

Hvis de trenger noe ifm hobbyer etc. så legger jeg lett i litt mer penger - og enkelte ganger kan det bli ganske dyre gaver. Men det er kun fordi at det dreier seg om noe de trenger akkurat da. Jeg har f.eks. kjøpt ski, mobiltelefoner, snowboard, inline-skøyter, dyre klær, slagverk, elektrisk gitar, PC, Mp3-spillere, terreng-sykkel til jul og bursdager til guttene mine.

Nå er de blitt så store at jeg fikk et bar tips av en kollega av meg. Kjøp hver sin store kiste eller oppbevaringsbenk, og begynn å samle på ting de vil trenge når du flytter hjemmefra. Det syntes jeg var helt genialt og noe jeg vet de kommer til å sette pris på når de om ikke så altfor lenge forlater barndomshjemmet sitt.

Skrevet

Det varierer veldig, alt etter hva de har bruk for. Ting som ski, sykkel o.l "må" de jo ha uansett, men vi kjøper i utgangspunktet ikke slikt uten at det er enten jul eller bursdag.

Mine barn er etterhvert så store at de har en viss forventning om hva de får. Eldstemann har ofte så dyre gaveønsker (ofte datadill) at han ønsker seg penger både fra oss og andre i familien, og dermed får kjøpt akkurat det han vil ha. Til jul gir vi ikke penger, men organiserer oss gjerne med andre i familien hvis han ønsker/trenger noe dyrt.

Men utgangspunktet er ca 1000 kr pr barn, pr anledning.

Skrevet

Vi bruker å kjøpe gaver for ca 500,- til bursdag og litt mer til jul (oppunder 1000,-). Men barna er fortsatt så små at summer ikke betyr noe for de. Finner jeg en leke de ønsker seg (som viser seg å være rimelig) - får de den sammen med klær. Kan også komme på å kjøpe praktiske ting (sykkel, skipakke osv) til en høyere sum.. Da er det stort sett ting de trenger og som jeg ville ha kjøpt allikevel.

Gjest Gjest_tattoopia_*
Skrevet
Her får ungene for ca 500,- til bursdag, til jul blir det for ca 1000,-.

Vi har 4 unger så det sier seg selv at vi ikke har råd til allverden til hver enkelt.

Men hvis det er noe de ønsker seg veldig eller trenger da hender det at det blir litt dyrere.

Feks til jul fikk eldste jenta gitar, den kostet 1400 kr. Hun hadde gitarkurs på skolen så jeg trodde jeg var supersmart som kjøpte den til henne fordi hun syntes det var morro å spille.

Men nå har den ligget på rommet hennes og støvet ned siden jul, godt jeg kjøpte med bag  :forvirret:

Jeg har angret litt på den gaven kan du si  :sjenert:

er det ikke litt omvendt? bruke 500 til bursdag og 1000 til jul. logisk sett skulle det jo være omvendt spør du meg. bursdag har ungen en gang i året å den dagen har ungen alene som regel. mens jula er noe alle har.

synes julehysteriet er helt fullstendig galskap.

personlig så kjøper jeg heller noe større til bursdag enn til jul. i jula får ungene så mye i alle fall

Skrevet

Vi kjøper gaver til barna for ca 1000 kr. Dersom det er spesielle ting de ønsker seg kan det bli dyrere, men da blir det ofte spleis med andre også.

Skrevet

Alt for mye... :ler:

ligger vel rundt 1000 kr til bursdag og 1000 kr til jul

Tuppa blir 2 nå snart, men jeg vil prøve å ikke ende opp med det dyreste i leketøysbutikken denne gangen :sjenert:

Hun har så mye leker og ting at det flyter her...

Vurderer sterkt å åpne en brukt leketøysbutikk her ja ;)

Skrevet

Foreløpig bruker vi ikke så mye penger på gaver til jenta vår. Ikke fordi vi ikke har råd men fordi vi synes det er unødvendig. Alt fra 200 og oppover alt etter hva hun trenger. Kjøper stort sett klær eller utstyr hun trenger, og leker innimellom hvis vi finner noe som vi tror hun setter pris på.

HVis hun trenger ny utedress blir det jo ganske dyrt, men det er jo da noe hun trenger.

Når hun blir større kan det nok bli dyrere gaver innimellom.

Skrevet

Ca 500 kr vil jeg tippe. Vanligvis kjøper vi klær + en leke, film, hobbysaker etc. Noe nyttig + noe de ønsker seg. Det hender gaven blir dyrere, men da er det snakk om sykkel eller noe.

Jeg er helt anti-gavehysteri jeg da :sjenert:

Skrevet

Da barna var små og kun ønsket seg enkle leker, så fikk de det de ville ha. Datter fikk en gang en lekehund som kostet 99,- til jul - og det var verdens beste gave syntes hun. Det er jo ikke nødvendig å kjøpe dyrt bare for å gjøre det.

Skrevet

Det varierer, men rundt 1000-lappen ligger det vanligvis på.

Kjøper ikke så dyr presang til sønnen vår som er 2 år, siden han ikke skjønner så mye av det enda. Kjøper heller noe når han trenger det.

Dattera vår på 10 år har både dyre og rimeligere ønsker. Ønsker hun seg noe som er ekstra dyrt så hender det at vi gir etter, hvis ikke så gir vi penger også legger hun til det som mangler selv.

Skrevet
er det ikke litt omvendt? bruke 500 til bursdag og 1000 til jul. logisk sett skulle det jo være omvendt spør du meg. bursdag har ungen en gang i året å den dagen har ungen alene som regel. mens jula er noe alle har.

synes julehysteriet er helt fullstendig galskap.

personlig så kjøper jeg heller  noe større til bursdag enn til jul. i jula får ungene så mye i alle fall

Jeg tenkte akkurat det samme. Bursdagen er jo mye "viktigere" enn jul. Og dessuten til jul får de jo ørten andre gaver.

Eldste er 5 år, og vi har ikke hatt behov for å kjøpe dyrere gaver enn 1000, dvs. sykkelen rundet vel rett over inkl. hjelm. Men selvfølgelig når de skal ha fullt skiustyr osv. blir det kanskje dyrere.

Prøver uansett å beholde fornuften. Barna bryr seg ikke om hva det koster, det er iallefall helt sikkert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...