Gå til innhold

Arne Johannessen, leder i Politiets Fellesforbund


Noorgie

Anbefalte innlegg

Legger merke til at hver gang (nesten) ett eller annet skjer med norsk politi involvert, eller kriminalitet diskuteres så er det Arne Johannessen, leder i Politiets Fellesforbund som står frem i media. Såvidt meg bekjent er han tillitsvalgt for tjenestemennene tilsluttet Politiets Fellesforbund, men det er vel ikke så ofte han er intevjuet angående dette.

Har overhodet ikke politiet noen plan for hvem som bør stå frem i media, eller er Arne Johannesen bare utrolig PR kåt og elsker å stå frem?

"Romavlytting og teknisk sporing av mobiltelefoner og liknende ble tillatt fra 5. august i fjor. Politiet har sannsynligvis montert skjulte mikrofoner på kjøretøyer og gjennomført omfattende avlytting i terror-saken som nå er under opprulling, skriver Aftenposten.

Arne Johannessen, leder i Politiets Fellesforbund, vil ikke kommentere metodene som er brukt i jakten på de fire som nå er siktet for terrorplanlegging og beskytning av synagogen i Bergstien.

Ifølge han ligger norsk politi fortsatt etter Europa når det gjelder et par etterforskningstekniske hjelpemidler. Det dreier seg blant annet om data og dataavlesning.

– Kriminalitetsbildet er blitt slik at dataavlesning og kontroll av nettaktivitet blir mer og mer viktig, sier Johannessen. "

Kanskje henger jeg meg opp i bagateller her, men hvorfor er det en tillitsvalgt som representerer deler av de politiansatte som intevjues her (kan dette være en personalsak) og ikke operativt personell fra politiet, evt politiledelsen??????? :overrasket:

Joda jeg vet at en forbundsleder ikke nødvendigvis er det samme som en lokaltillitsvalgt, men det er vel medlemmenes sak som er det primære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ei venninne av meg søkte en gang stilling som kommunikasjonsrådgiver i politiet i stavanger, så de har nok det.

Ja den rådgiveren gir jo bare tlf nr til alle som spør om noe videre til Arne Johannessen, regner vel med at det er det enkleste. "Nei dette må dere ikke spørre oss i politiet om, ring heller til Arne Johannesen......." :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han uttaler se på vegne av de som er ansatt som politi, ikke politiet som organisasjon.

Jepp, og fagforbundene jobber jo også med faglige spørsmål. Det blir det samme når lederen for Norsk Journalistlag er intervjuet om mediefaglige saker, eller lederen for sykepleierforbundet om det som rører seg i helsesektoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, og fagforbundene jobber jo også med faglige spørsmål. Det blir det samme når lederen for Norsk Journalistlag er intervjuet om mediefaglige saker, eller lederen for sykepleierforbundet om det som rører seg i helsesektoren.

Ja, hvem er nå egentlig de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lederen for Norsk Journalistlag er An-Magritt Austenå, leder for Norsk Sykepleierforbund er Bente Slaatten. I tillegg er det vel Helga Hjetland som er leder for Utdanningsforbundet, mens Anders Folkestad er leder for Utdanningsgruppenes Hovedorganisasjon. I tillegg er vel Torunn Janbu (legeforeningen), Anders Ryssdal (advokatforeningen) og Diderik Coucheron (Befalets Fellesorganisasjon) noen av de forbundslederne som stadig vekk uttaler seg.

Og jepp, jeg er en sånn en som ringer dem i hytt og pine. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Kaida
Det har vel også med journalister som kanskje ikke skjønner helt hvem som er rett adressat for spørsmålene....

Jeg antar at de fleste journalister i saker som dette vil være på jakt etter

a) folk som kjenner saken(e)

b) folk som er kvalifisert til å svare

c) folk som faktisk vil og kan svare

d) folk som har en rolle som gjør at svaret deres faktisk er av allmenn interesse

Champagnepiken nevner flere eksempler på folk som fyller alle disse kriteriene. Jeg antar at gjesten har en haug med eksempler på folk som ville vært bedre egnet til å svare på de spørsmålene der journalistene ikke helt har skjønt hvem som er rett adressat.

Værsågod.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Alf

Slik jeg forstår denne saken er det fokus på Politietatens bruk av mikrofoner og annet teknisk etterforskningsutstyr.

For meg ville det de være mest naturlig å spørre noen ansvarlige i etaten om bruken av dette, eller evnt å gå skrittet høyere opp - til de som faktisk praksis på dette området; Politidirektoratet og Justisdepartementet.

Om jeg ville høre om den individuelle politimanns opplevelse av bruk ev slik utstyr så ville det være naturlig å snakke med Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Kaida
Om jeg ville høre om den individuelle politimanns opplevelse av bruk ev slik utstyr så ville det være naturlig å snakke med Johannessen.

Hvorfor det? Tror du Arne Johannessen har erfaring med bruk av slikt utstyr? Ville du ikke heller ha snakket off the record med noen som faktisk har brukt det? I tillegg til å få offisielle uttalelser fra dem som kan og vil?

;)

Mye tyder på at du ikke er journalist, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Tror du Arne Johannessen har erfaring med bruk av slikt utstyr? Ville du ikke heller ha snakket off the record med noen som faktisk har brukt det? I tillegg til å få offisielle uttalelser fra dem som kan og vil?

;)

Mye tyder på at du ikke er journalist, ja.

Mye tyder på at ikke du heller er journalist.

Om du skal snakke "off the record" som du sier, kan du heller ikke oppgi kilden din. Noe du helst unngår som journalist.

Forøvrig er praksis i politiet at man henviser til offisielle talsmenn/PR-avdelinger - som finnes både på distriksnivå og høyere nivå.

Tror nok Johannessen har god greie på hva som foregår i politet, i kraft av å være leder av fagforeningen.

Det du kaller "offisielle uttalelser" kommer fra representanter for Politiet - ikke fagforeningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og begge har rett. For jo, etaten har egne talspersoner. Men Johannesen er den offisielle talspersonen for de aktive polititjenestemennene - med andre ord mer "uavhengig" enn etatsfolkene. Så jeg (som ER journalist) ville faktisk snakket med begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke akkurat noen stor hemmelighet at spesielt debattprogram på tv har sine kjæledegger. Arne J. er en fra politiet og Mukthar er en fra muslimene. Det er nå helt legitimt å diskutere hvorvidt disse er de rette personene å ha med hver eneste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...