Gå til innhold

Fabeldyr


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Centaur, (Kentaur på norsk)

Kentaurer har hestekropp... Og når jeg tenker etter har jeg aldri sett en kvinnelig kentaur, men de burde logisk sett finnes. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter sirene ja. Sånn som de i Odysseen :) Gresk mytologi er gøy

Er sirenene halvt fugler?! Det hørtes ikke kjent ut engang. Jeg tror jammen jeg burde lese Odyséen en gang til, gitt... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Norwegian Blue

Vet ikke om de blir beskrevet som fugler, men de blir avbildet som det i gresk mytologi

Edit. Mener altså at de blir avbildet som menneskefugler i gresk billedkunst som illustrer fortellingen om Odysseus. If that makes sense :sjenert:

Jeg tenker forøvrig alltid på fuglene i Ronja Røverdatter jeg. "Nu skal blodet flyta!"

Endret av Norwegian Blue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om de blir beskrevet som fugler, men de blir avbildet som det i gresk mytologi

Edit. Mener altså at de blir avbildet som menneskefugler i gresk billedkunst som illustrer fortellingen om Odysseus. If that makes sense  :sjenert:

Det maker mye sense! Jeg er forresten ganske så interessert i gresk mytologi, jeg har bare ikke gjort så mye for å sette meg inn i det. Foreløpig!

Jeg tenker forøvrig alltid på fuglene i Ronja Røverdatter jeg. "Nu skal blodet flyta!"

Villvetter! Scaryyyy!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norwegian Blue

Gresk mytologi er kjempespennede, det er så utrolig mye å hente derfra. Vurderte å studere det faktisk, men det ble noe annet. Så det får bli en hobby :)

Villvetter! Scaryyyy!!

Det var de heter ja. Å, må se Ronja Røverdatter igjen snart altså, det er så gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Gjest_Maiken_*

Wikipedia: Sirene er navnet på et vesen fra gresk mytologi. De finnes først omtalt i skrift i Odysseen som vesener som prøver å lokke sjøfolk med sin sang. Her er de imidlertid ikke beskrevet. Sirenene avbildes i gresk kunst som fugler med menneskehode, senere som fugler med kvinnelig torso og hode. Deres navn er Parethenope, Ligea og Leukosia. Mot slutten av oldtiden endrer de skikkelse til kvinner med fiskehale. I senere tid er ordet sirene også blitt et synonym for havfrue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...