Gå til innhold

Vil til gynekolog vedr. pco/pcos

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne til gynekolog for å sjekke om jeg muligens har PCO/PCOS. Har aldri hatt underlivsundersøkelse hos fastlegen jeg går til nå, men vil heller til gynekolog. Kan jeg be henne om en henvisning fordi jeg ønsker det, eller må hun undersøke meg først? Vil helst ikke ha to undersøkelser...

Og vedrørende PCO/PCOS, så har jeg lange sykluser, fått kviser i en alder av 32, har litt for høy BMI, og veldig mye hår i ansikt og på mage/lår. Har også stemmeforandringer.

Noen som har peiling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Titt tei, er også en av de mange med PCO! Den første jeg vil si - ikke bruk for mye tid på å synes synd på deg selv pga denne diagnosen. Jeg har brukt altfor mange år på å tenke "hvorfor akkurat meg", "hvorfor har ikke andre like mye hår på lårene og i ansiktet som meg" osv osv. Dette hjelper ingenting. Som gynekologen sa til meg da jeg satt med tårer i øynene etter å ha fått diagnosen.

- Du er ung og sprek, bruk kreftene dine på utdannelse, etc. Ikke la dette ta knekken på deg. Husk at det alltid er noen som har det værre..

Ok, så spørsmålet ditt:

Etter å ha tatt blodprøver, blant annet konstatert for mye testosteron, og diagnosen pco, ble jeg henvist til en veldig bra gynekolog. Dersom du bor i Oslo, holder han til i Munchsgate. Absolutt å anbefale. Du tenker kanskje "HAN?!". Jeg lover deg, han er kjempeflink, og jeg synes faktisk menn kan være mye flinkere til å være forsiktig. Damer kan fort bli stressa og være litt hardhente. (ok, litt generalisering, men dette er min erfaring hos de kvinnelige gyn. jeg har vært hos)

Håper det ordner seg. Husk at fastlegen din ikke kan utføre det du trenger å få undersøkt som pco-pasient. Blant annet med ultralyd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...