Gå til innhold

Sykepleier - passer jeg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har lenge hatt ett ønske om å utdanne meg til sykepleier. Men jeg har aldri jobbet i helsesektoren. Jeg er så usikker på hvordan jeg takler dette med blod, sprøyter, avføring osv... Mange sier at dette blir man fort vant til, men jeg vet ikke.

Hvilke tanker hadde dere sykepleiere til dette før dere startet på studiet? Og ble man faktisk vant til det? Jeg ser ikke helt for meg at jeg skal stikke sprøyter på andre, men øvelse gjør vel mester?

Noen som vil fortelle litt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_pippi_*
Skrevet
Hei!

Jeg har lenge hatt ett ønske om å utdanne meg til sykepleier. Men jeg har aldri jobbet i helsesektoren. Jeg er så usikker på hvordan jeg takler dette med blod, sprøyter, avføring osv... Mange sier at dette blir man fort vant til, men jeg vet ikke.

Hvilke tanker hadde dere sykepleiere til dette før dere startet på studiet? Og ble man faktisk vant til det? Jeg ser ikke helt for meg at jeg skal stikke sprøyter på andre, men øvelse gjør vel mester?

Nå er ikke jeg sykepleier men jeg har ofte hørt om folk som studerer sykepleie som besvimer de første gangene de ser blod, tar sprøyter osv. Det blir vel en vanesak. Jeg skal bli helsesekretær og der har vi også folk som besvimer bare de ser en sprøyte omtrent :ler:

Måtte bare skrive det ;)

Skrevet

Hei!

jeg er sykepleierstudent og besvimte lett før.men føler dette har begynt å gå over nå.grudde meg masse til vi skulle øve på å sette sprøyter på hverandre,men det gikk faktisk kjempebra når jeg sto midt oppi det ;) har vært på nippet til å svime av et par ganger ja,men det er det MANGE som gjør!så ja,man venner seg til det meste!

lykke til :)

Skrevet

Enkelte ting blir man vant til, mens andre ting kommer man aldri til å takle. Hva vet man nok ikke før man har prøvd det.

Skrevet

Det er flott at du vil utdanne deg til Sykepleier,

helsevesenet trenger deg virkelig.

Spørsmålet er hvorfor du ønsker denne

utdannelsen?

Den viktigste egenskapen en sykepleier bør ha,

er å være glad i mennesker. Kunne yte omsorg

profesjonelt,men også personlig.

Dagens helsevesen trenger virkelig mennesker

som kan se mennesket bak diagnoser og

medisiner. Som sykepleier vil du også få

mye ansvar for at behandlingen blir utfør slik

den er foreskrevet. Du vil også måtte gi

mye av deg selv,gi empati,trygghet,trøst,

ta deg av pårørende osv....

tekniske ting (som f.eks. sprøytesetting)

er bare øvelse og en "teknisk" ting,og

det vil komme av selv,etter den praksisen

du skal ha under utdanningen.

Det er også viktig å sette grenser,ta vare på seg

selv i den krevende jobben det tross alt er

å være sykepleier. Dette er det fokusert mye på

under utdanningen,men det kan være lett å

glemme når en begynner i jobb.

Ønsker deg lykke til med ditt valg!!

Hilsen Sykepleier

• Liker 1
Skrevet
Hei!

Kan du ikke prøve å jobbe litt innenfor helsesektoren først? F.eks på et sykehjem eller sykehus som pleieassistent? Da får du kanskje litt følelsen av hvordan det er, mtp vasking,avføring og slikt. Jeg utdanner meg ikke til sykepleier,men til radiograf og vi må lære å stikke (sette veneflon). Jeg grudde meg så sinnykt til dette og holdt på å gå i bakken den første gangen jeg skulle sette veneflon. Men tror det bare er en terskel man må over, så har man gjort det en gang går det som oftes mye enklere neste gang. Nå synes jeg det er kjempemorsomt å stikke :ler: Og man lærer jo også mye om det på skolen, øver på hverandre og får ting nøye forklart så det bli vel en tilvenning. Tror nok de aller aller fleste gruer seg til å lære slike ting,sånn var det ihvertfall i min klasse, så du er nok ikke alene! Synes ihvertfall ikke at dette skal stoppe deg fra å bli sykepleier hvis du ellers har det som skal til. Lykke til ihvertfall! :)

Skrevet

Man venner seg til andres drit og møkk, og etterhvert opparebider man seg et vern! Sykepleieryrket er givende og er myntet på positive overskudds- og omsorgsmennesker! :):):)

Skrevet

Jeg er heller ikke sykepleier, men har jobbet i omsorgsbransjen i over et år nå. Før jeg begynte der kunne jeg aldri forestilt meg at jeg kunne klare å stelle, vaske og skifte bleie på voksne mennesker. Jeg må innrømme at det ikke var en spesielt koselig opplevelse første gangen, men det er faktisk overraskende hvor fort man venner seg til det!

Det er fortsatt ikke spesielt morsomt, men det plager meg ikke nevneverdig, med mindre det lukter veldig vondt (noe det gjør i enkelte tilfeller).

Jeg jobber forresten med eldre mennesker, i såkalte "omsorgsboliger". Bare til opplysnig :)

Skrevet

Sykepleiere bør være trinne, positive, blide og ha masse livsenergi de kan øse ut til andre! De skal være til omsorg, støtte og hjelp, og ikke være så sure, overarbeidet og bitre som de ser ut til å være i dag.

Skrevet
Sykepleiere bør være trinne, positive, blide og ha masse livsenergi de kan øse ut til andre! De skal være til omsorg, støtte og hjelp, og ikke være så sure, overarbeidet og bitre som de ser ut til å være i dag.

bør sykepleiere være trinne...? :ler:

Skrevet
Det er flott at du vil utdanne deg til Sykepleier,

helsevesenet trenger deg virkelig.

Spørsmålet er hvorfor du ønsker denne

utdannelsen?

Den viktigste egenskapen en sykepleier bør ha,

er å være glad i mennesker. Kunne yte omsorg

profesjonelt,men også personlig.

Dagens helsevesen trenger virkelig mennesker

som kan se mennesket bak diagnoser og

medisiner. Som sykepleier vil du også få

mye ansvar for at behandlingen blir utfør slik

den er foreskrevet. Du vil også måtte gi

mye av deg selv,gi empati,trygghet,trøst,

ta deg av pårørende osv....

tekniske ting (som f.eks. sprøytesetting)

er bare øvelse og en "teknisk" ting,og

det vil komme av selv,etter den praksisen

du skal ha under utdanningen.

Det er også viktig å sette grenser,ta vare på seg

selv i den krevende jobben det tross alt er

å være sykepleier. Dette er det fokusert mye på

under utdanningen,men det kan være lett å

glemme når en begynner i jobb.

Ønsker deg lykke til med ditt valg!!

Hilsen Sykepleier

Veldig fint sagt :)

Skrevet

Bra sagt. Det stremmer med inntrykket jeg har fått de siste årene også. I tillegg kjenner jeg godt til yrket. De bør være blide og positive i all sin omgang med beboerne/pasientene!

Skrevet

De bør ha respekt for alle mennesket,gode utviklede empatiske evner, god innsikt i kriser og psykologi og beherske kunsten å kommunisere.

Gjest Hovedinnlegger
Skrevet

Hei og takk for gode svar og oppmuntringer! Kanskje det er håp for meg også. Jeg er både trinn, blid og glad, så det burde ikke være noe problem:-)

Skrevet
Jeg er heller ikke sykepleier, men har jobbet i omsorgsbransjen i over et år nå. Før jeg begynte der kunne jeg aldri forestilt meg at jeg  kunne klare å stelle, vaske og skifte bleie på voksne mennesker. Jeg må innrømme at det ikke var en spesielt koselig opplevelse første gangen, men det er faktisk overraskende hvor fort man venner seg til det!

Det er fortsatt ikke spesielt morsomt, men det plager meg ikke nevneverdig, med mindre det lukter veldig  vondt (noe det gjør i enkelte tilfeller).

Jeg jobber forresten med eldre mennesker, i såkalte "omsorgsboliger". Bare til opplysnig :)

Enig. Jeg jobbet som pleieassistent en kort periode, og det var virkelig ikke noe problem å venne seg til "ekle ting" i det hele tatt. Nå er jeg ikke så pysete ellers heller, men jeg har valgt en utdanning og jobb innen noe HELT annet og mye mer "renslig" - og jeg var ikke vant til å jobbe med mennesker. Likevel gikk det greit. Det som sleit litt på meg var mer at jeg ikke har sosialt overskudd til å jobbe med folk dag ut og inn, selv om det selvsagt er givende kan det nok være slitsomt for endel. Men om man er mer sosial og utadvendt enn meg vil jeg tro man kan passe.

Jeg ville i hvert fall tenkt mer på om jeg var en passe positiv overskuddsperson, enn om jeg syntes bleier var ekkelt:-)

Skrevet

Her var det mye bra! :) Jeg er selv sykepleier, og synes det er veldig viktig at vi er positive, blide og energiske, og det viktig å gi masse omsorg til dem vi jobber for: pasientene og beboerne! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...