Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har enhver intensjon om å tjene inn studielånet mitt etter endt utdannelse og det kjapt. Det har selvsagt mye å si hva du studerer, og hvilken jobb man ender opp med.... Jeg vil ha en jobb som faktisk gir meg noe og uten utdannelse ender man (ofte) opp med en kjedelig og ensformig jobb. Man skal tross alt jobbe en del år i livet sitt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
I de fleste andre land (unntatt de skandinaviske) er det en selvfølge at det skal lønne seg å ta høyere utdanning. Det er nettopp derfor at mange tar universitetsutdanning! Det er klart at man får mye tilbake for å studere, men økonomisk har man ingenting igjen for det i dette landet.

Akkurat det som er poenget. Selvfoelgelig valgte jeg utdannelse utifra at jeg ville utvikle meg og jobbe med noe som jeg finner interessant. Men naar alt kommer til alt saa vil jeg ikke sitte aa slite oekonimisk pga av dette ogsaa etter endt utdanning.

Som jeg sa alle kan ha en daarlig dag og det er da lov til aa syte litt ;)

Skrevet

Mye sant i dette utsagnet ditt trådstarter, men kommer nok veldig an på hva man utdanner seg til. Skulle du velge å utdanne deg til flyger eller annet yrke som advokat eller lignende tjener du nok inn igjen de utgifter du har hatt ved studie og man har en trygg jobb når man føsrt er komme seg ut i arbeid.

Som uskolert i dag har man straks veldig dårlige kort ved nedgangstider og man kan fort bli en tapende part fremfor en som har skole, dette da bedriftene stor ganske fritt i å kunne velge hvem de ønsker å beholde ved nedbemaninger i bedriften.

Når du ser litt i mediene og leser lokal avisene står det jo veldig ofte om mennesker som ikke har noen form for utdannelse overhodet og som har startet opp bedrifter som går godt og hvor de tjener gode penger. Alt de gjerne har en noen enkle kurs innen ting de kan få bruk for.

Skrevet

Jeg vil gjerne vise til den nye OECD rapporten, som beviser at høgere utdanning ikke lønner seg i norge. Det er vel kun to land hvor det lønner seg mindre enn i norge av de 30 landene undersøkelsen omfatter.

Gjest Cosmic Girl
Skrevet
Jeg vil gjerne vise til den nye OECD rapporten, som beviser at høgere utdanning ikke lønner seg i norge. Det er vel kun to land hvor det lønner seg mindre enn i norge av de 30 landene undersøkelsen omfatter.

Det er vel ingen som motstrider at det ikke lønner seg økonomisk? Eneste jeg reagerte på, er at jeg fikk inntrykk av at man kun skulle ta høyere utdanning pga økonomiske faktorer, og ikke pga personlige.

Har du forøvrig link? Hadde vært gøy å lese.

Skrevet

Valgte utifra intresse og ikke lønn.

Kommer nok muligheter til å gå opp en del etter hvert.

Men så lenge jeg har råd til tak over hodet og til å begynne med sprangridning igjen så har jeg det som plommen i egget.

Har jo valgt utdannelse fordi jeg ville, og liker jo både studiet og jobben som jeg får, er bare så kjedelig at det ikke skal lønne seg mer.

[/quote

Her er det størst forskjell på menn og kvinner. Kvinner tar seg "dårlig" betalte jobber, gjerne etter lang uttdanning, og sier at det er helt greit fordi de heller vil ha en dårlig betalt jobb som de trives i, enn en bedre betalt som de misstrives i.

Mange menn tenker som så, at de vil ha en godt betalt jobb og jaggu klarer de det "kunststykket" å trives i den også!!!

Jeg kunne aldri ha tenkt meg å ta en utdannning som ikke ville gi meg muligheten til å tjene relativt godt. Har trivdes kjempegodt i alle jobbene mine så langt i livet. :)

Skrevet

Her er det størst forskjell på menn og kvinner. Kvinner tar seg "dårlig" betalte jobber, gjerne etter lang uttdanning, og sier at det er helt greit fordi de heller vil ha en dårlig betalt jobb som de trives i, enn en bedre betalt som de misstrives i.

Mange menn tenker som så, at de vil ha en godt betalt jobb og jaggu klarer de det "kunststykket" å trives i den også!!!

Jeg kunne aldri ha tenkt meg å ta en utdannning som ikke ville gi meg muligheten til å tjene relativt godt. Har trivdes kjempegodt i alle jobbene mine så langt i livet. :)

Tror du har et godt poeng her. Er litt tabu for kvinner a velge jobb utifra det som lonner seg okonomisk.

Skrevet (endret)
For de fleste lønner det seg tross alt, en pleieassistent tjener mye mindre enn en sykepleier for å ta et eksempel.

Selv gikk jeg opp 150 000 i årslønn dagen etter at eksamenspapirene mine var klare. Da hadde jeg tatt utdannelse på deltid ved siden av jobben. Jobben min var den samme, men jeg var ufaglært. Så for meg lønnet det seg absolutt. Og jeg jobber i offentlig sektor.

Selvfølgelig, pleieassistent hadde vel ingen utdannelse i det hele tatt.

Jeg er hjelpepleier og tjener ikke veldig mye mindre enn sykepleierne. Ei sykepleier-venninne av meg som jobber på samme avdeling tjener 10 000 mer enn meg i året.

Det er klart etter hvert vil det bli noe penger ut av det,men det er en veldig liten forskjell.

Jeg har tenkt på sykepleien til neste år,men det har ingen verdens ting med lønnen og gjøre ihvertfall,for da kunne jeg like godt vært hjelpepleier og sluppet 3 år på høyskole og hva det måtte følge med seg av utgifter...

Endret av Malina
Skrevet

Det er kanskje ikke så mange land der høyt utdannede yrkesgrupper krever fellesforhandling av lønn for alle med samme utdanning i hele landet heller?

Har disse andre landene kanskje vesentlig lavere lønn for de uten utdanning, slik at det er dette som gjør forskjellene store - ikke det at lønn for de utdannede er så høy?

Finner ikke svarene i artiklene.

Jeg har jobbet med svensker, dansker, finner og belgiere på samme utdanningsnivå tidligere. Jeg var den med høyest lønn. (sier ikke at det alltid vil være slik, men vi er da rimelig kjent for høyt lønnsnivå her i landet)

Hva utgjør da forskjellen?

Jeg tror det er dårlig dårlig dårlig studiefinansiering. Fordeling lån/stipend og lave renter på studielån husker jeg var store temaer da jeg gikk på skolen for 10-15 år siden. Danmark og Sverige hadde subsidierte renter og vesentlig høyere stipendandel enn vi.

Og så er det lavere lønninger for de uten utdanning. Dette er ikke et ønskelig scenarie, men om alle uten utdanning hadde lavere lønn - ville det jo "lønne seg med høyere utdannelse" selv med dagens lønnsnivå. Selv om de med høyere utdanning ikke hadde en krone mer i lommeboka.

Syns i grunnen den undersøkelsen gir flere spørsmål enn svar.

Hvorvidt man er opptatt av privatøkonomi og lønnsomhet i utdannelsen er ulikt. Men om man er det (som jeg var) er det ikke vanskelig å finne utdanninger som lønner seg på relativt kort sikt. Selv om min retning ikke passer for alle, er det helt valgfritt også å utdanne seg til et yrke man vet har lav lønn, men lang studietid. Det er et personlig valg, og jeg syns det er flott at enkelte som har tatt det valget faktisk mener det er greit. Du utdanner deg ikke til førskolelærer for å bli lønnsvinner i Norge i dag (dessverre - brukte eksempelet på den mest underbetalte arbeidsgruppen jeg kjenner til).

Skrevet

Jeg vil nok tro at en del utdanningstyper også er verdifulle økonomisk. Det handler jo mye om hvilke valg vi tar. Selv har jeg valgt å jobbe i det offentlige foreløpig, og dermed tjener jeg ikke like mye som mine kullkamerater som jobber i det private. Likevel synes jeg utdanning gir en enorm ballast personlig og faglig som jeg ikke ville byttet bort med høyere betaling i en for meg kjedeligere stilling :) men det var nå min mening!

• 19 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Helt riktig , utdannelse lønner seg nesten ikke i dette landet. 

har selv et kusine som er fysioterapeut med bachelor , mens jobben vil gjerne hun skal ta master . Men lønnen man får ekstra er så lite at det ikke er verdt å bruke 2 år med tapt inntekt på det, hun går da i minus på å gjøre det. 

Så det er et paradoks at vi belønner de uten utdannelse så høyt at det nesten ikke er verdt det i mange tilfeller og ikke verdt det i andre. Føler selv at man blir holdt tilbake for hardt arbeid og innsats i dette landet . Man blir skattet så hardt og gjør så  en del ikke gidder å legge inn mer innsats.

Anonymkode: 5a07e...260

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo bare tull. Jeg har fått jobb nettopp pga min utdanning, og da var ikke tema for utdanning relevant en gang. Den har også gitt meg høyere lønn enn hvis jeg ikke hadde tatt den.

Anonymkode: fe8a0...fa2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

har selv et kusine som er fysioterapeut med bachelor , mens jobben vil gjerne hun skal ta master . Men lønnen man får ekstra er så lite at det ikke er verdt å bruke 2 år med tapt inntekt på det, hun går da i minus på å gjøre det. 

Så det er et paradoks at vi belønner de uten utdannelse så høyt at det nesten ikke er verdt det i mange tilfeller og ikke verdt det i andre. Føler selv at man blir holdt tilbake for hardt arbeid og innsats i dette landet . Man blir skattet så hardt og gjør så  en del ikke gidder å legge inn mer innsats.

Så bra du drar opp en 19 år gammel tråd for å fortelle at det ikke vil lønne seg for kusinen din å ta master 👏

Anonymkode: 98b80...6a1

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Man kan spotte utdannelse så mye man vil.

Men det vil alltid lønne seg!

Det finnes en viss prosent som finner sin vei utenom og klarer seg bedre. De representerer ikke statistikken. Vel fortjent, men de er unntakene.

Anonymkode: d4773...9b6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så bra du drar opp en 19 år gammel tråd for å fortelle at det ikke vil lønne seg for kusinen din å ta master 👏

Alltid en trådpoliti som må kommentere gamle tråder.

Anonymkode: 81195...2ec

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
punktom skrev (På 21.9.2006 den 16.36):

Hvor mye studielån har du?

Med seks år med studielån betaler jeg halvparten av dette i måneden.

Tull. Jeg tok bachlor over 4 år. Deltid siste to årene. 

Betaler over 3000 år måned. Var ferdig utdannet i 2023.

Lån på ca 450.000 samlet. 

Anonymkode: dae46...43c

AnonymBruker
Skrevet
Gjest surva skrev (På 21.9.2006 den 16.05):

Diskuterte hvorvidt det lønner seg og utdanne seg i dag og ble litt grinete. Et grovt overslag på hva jeg "taper" på å utdanne meg (tapt inntekt, studielån og renter) og kommer på drøyt 2,5 mil!!!!

Som om det ikke er nok så får jeg en start lønn på 310 000kr etter 5års universitets utdannelse (regner ikke med strø fag jeg tok i 1 1/2år).

Hvorfor skal det straffe seg økonomisk å ta utdannelse?

Klarer jo aldri å ta igjen disse tapte pengene...

Får trøste meg med at jeg kanskje har blitt litt klokere og at jeg får en mer spennede jobb enn om jeg hadde fortsatt i ferskvaren på Ultra :klø: :lese: Flere som frustrer litt over det samme?

Hvis det stemmer at utdanningen din ikke gir deg bedre betalt jobb, da tror jeg du har valgt feil utdanning. Det er dessverre mange som studerer i evigheter og tar en masse fag og en masse studiepoeng, men så har de bare tatt en rekke uavhengige fag som til sammen ikke blir noen ting. Du må ta en utdanning som gjør at du faktisk blir utdannet til noe. At du blir bachelor eller master i et konkret fag eller yrke. Du må altså starte på en fagretning og fullføre den før du eventuelt skifter spor.

Anonymkode: 1186b...106

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Asking for a…kusine, right? 

Anonymkode: d8341...bef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alltid en trådpoliti som må kommentere gamle tråder.

Anonymkode: 81195...2ec

Ja, og så?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...