Gå til innhold

Drømmeyrket??


Isabel

Anbefalte innlegg

Sitter her og grubler og tenker over hva jeg skal studere og hva jeg skal bli!

Har lyst på en spennende jobb, der trivselen kommer først i lik linje med lønna!

FORSLAG??? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cruella

Kanskje du kan ta en interesse-og yrkestest?

Du kan klikke deg inn på www.aetat.no

Der kan du få en pekepinn. Alf Merkesdal har også omfattende tester og samtaler for yrkesvalg, det koster en del, men kan være verdt pengene. Vet ikke nettadressen hans.

Lykke til!

Lisa-Beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det der er jammen ikke lett!!! Jeg har tatt utdannelse i 4,5 år, og har jobbet like lenge etterpå. Men har jeg drømmejobben? Tror ikke det. Er ikke engang sikker på om jeg har tatt riktig utdannelse. Ikke for det, jeg er jo fornøyd med selve studiet, og har hatt noen kjempespennende oppgaver og prosjekt på jobb, men nå er jeg skikkelig i tvil om jeg jeg burde gjøre noe annet.... Æsj, dette er ikke lett!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest LIVET ER TIL FOR Å LEKE

Hei!

Har tenkt veldig mye på dette selv etter at jeg gikk ut fra videregående. Må inrømme at de fleste mennesker er like usikkre på det som deg og meg. Føler at jeg stadig vekk stiller meg dette spørsmålet. Det er nå 5 år siden jeg gikk ut av videregående, og lurer fortsatt på hva jeg vil. Har nå jobbet i 6 år innenfor mange forskjellig bransjer. Føler at jeg stadig vekk finner ut mer og mer, siden jeg har fått prøvd en del forskjellige yrker.

Anbefaler deg rett og slett og jobbe deg fremover. Med det mener jeg, prøv å finne jobber som du tror kunne være av interesse for deg. Anbefaler deg ikke å begynne å studere og finne ut underveis at du ikke interesser deg for det og sitte med flere tusen i studie lån.

Arbeidserfaring settes også høyt. Man kan fint jobbe seg frem/oppover. Studier er ikke nøklene til alt. Se bare på hvor mange nyutdannede som ikke får jobb i disse dager.

Lykke til på ferden. Husk at livet er langt og at man har mange år på seg til å finne ut hva man kunne tenke seg å jobbe med. Det er ikke sikkert man finner noe man ville jobbe med hele livet. Det kan njo være at du vil jobbe med forskjellig ting, i løpet av ditt lange liv.

Vet ikke akkurat om dette var til hjelp, men ikke stress du vil nok finne din vei : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at interessen for et fag/fagfelt øker dess mer du lærer om det!

Jeg visste heller ikke helt hva jeg ville bli da jeg begynte å studere for 9 år siden. I løpet av siste året på videregående bestemte jeg meg for å bli ingeniør siden jeg likte veldig godt matte og fysikk. Litt tilfeldig ble valget av linje miljøfag (ung og idealistisk?), men jeg har heldigvis ikke angret på det. De 2 første årene var ikke noe særlig spennende, men det siste året var bare helt topp. Så derfor studerte jeg liksågodt videre til siv.ing.

Fordelen med en ingeniørutdanning er at den kan brukes på veldig mange områder og den er relativt godt betalt. Så en slik utdanning vil jeg anbefale på det varmeste, gitt at du har interesse for litt "tekniske" fag.

Lykke til med valget.

-valla-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Bli sykepleier!:-)

Jeg utdannet meg til sykepleier kun fordi jeg da ville være garantert jobb. Heldigvis fant jeg fort ut at dette var noe jeg trivdes med! Nå er lønna blitt bedre også. Man kan jobbe med mange ulike ting. Aldershjem, kirurgisk sengepost, ambulanse, akuttmottak, administrative oppgaver.... Ja man kan gjøre så utrulig mye med den utdannelsen. Man kan videreutdanne seg til anestesisykepleier, innen geriatri, helsesøster, jordmor, etc.

Om du har sprøyteskrekk, så er ikke det noe å bekymre seg over, hehe. Det hadde jeg da jeg begynte studiet. Nå er den skrekken kurert;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hva liker du å drive med da? Det er vel det første du bør finne ut. Det går jo ann å ha hobbyen din som yrke. Selv er jeg glad i å uttrykke meg selv, glad i å tegne og elsker kosmetikk, så jeg har funnet ut at Make-Up artist må være det ideelle yrket for meg. Det er noe jeg alltid har hatt lyst å drive med :) Du må rett og slett finne ut hvilke evner du har, hva du liker og hva du er flink til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...