Gå til innhold

Akvarium.

Fremhevede innlegg

Gjest beekeeper
Skrevet
Jah, jeg mener å ha hørt det, men nei... har ikke så veldig lyst på et stort akvarium. En bolle er ganske fint, også er det så mye forarbeid med et akvarium. Vente en uke her, vente med den fisken der, osv...  :forvirret:

Du må nesten vente en god stund med bollen også. Det er mange som putter dem oppi med en gang, og fiskene overlever sikekrt de men de har neppe godt av det. Tingen er at filteret (pumpen) i akvariet skal være innkjørt, og det må du gjøre i en bolle også. Er du forferdelig utålmodig kan du tilsette bakterier i vannet (bactozym o.l, du får kjøpt det på dyrebutikken.) Gullfisker trenger pumpe de også, akkurat som andre fisker. De puster med gjellene de også. Du har f.eks. kampfisk som tar opp luft i overflaten, men de trenger faktisk pumpe de også med tiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men er det noen som vet hvilken fisk jeg mener nå?

De er på størrelse med en "vanlig" gullfisk, de har slørete hale og finner (tror jeg) også står øyene rett ut, akkurat som om de er på vei til å poppe ut. Hva heter den fisken?

Kunne tenkt meg en sånn og en gullfisk eller slørhale....

Og hva er forskjellen på en slørhale og en gullfisk?

Gjest beekeeper
Skrevet (endret)

feil feil feil :)

Endret av beekeeper
Skrevet
Du må nesten vente en god stund med bollen også. Det er mange som putter dem oppi med en gang, og fiskene overlever sikekrt de men de har neppe godt av det. Tingen er at filteret (pumpen) i akvariet skal være innkjørt, og det må du gjøre i en bolle også. Er du forferdelig utålmodig kan du tilsette bakterier i vannet (bactozym o.l, du får kjøpt det på dyrebutikken.) Gullfisker trenger pumpe de også, akkurat som andre fisker. De puster med gjellene de også. Du har f.eks. kampfisk som tar opp luft i overflaten, men de trenger faktisk pumpe de også med tiden.

Å jaa... hmm...jeg fikk beskjed den gang om å vente en uke med å kjøpe fisk. Vel, jeg venta noen dager i allefall.

Så man må ha pumpe i boller også. Det visste jeg ikke... Finnes det små, små pumper?

Her er en sånn jeg hadde, som døde... akkurat på samme vis: http://www.mccann.no/pub_temp/config/dir_s...80x264_fisk.jpg

Skrevet

De er på størrelse med en "vanlig" gullfisk, de har slørete hale og finner (tror jeg) også står øyene rett ut, akkurat som om de er på vei til å poppe ut. Hva heter den fisken?

Var den sort? Den med utstående øyne?

Tror det er en teleskopslørhale.

Gjest beekeeper
Skrevet

Det må være en slørhale. Slørhaler er en fremavlet variant av gullfisk, og kommer i mange rare former og farger. Gullfisker er fisker som absolutt trenger stort akvarie, og kan bli så store som 30 cm. Det er mange som kaller slørhaler for gullfisk, men det blir ikke helt riktig. Slørhaler er som oftest hvite og røde, svarte, bare røde, brune og det finnes sikkert flere fargevarianter også. Mange har rare former som om at øynene holder på å poppe ut, eller en sånn som "har hjernen uttenpå" (i mangel av bedre beskrivelse.) Så det er sikkert det du kaller en gullfisk???

Gjest beekeeper
Skrevet
Å jaa... hmm...jeg fikk beskjed den gang om å vente en uke med å kjøpe fisk. Vel, jeg venta noen dager i allefall.

Så man må ha pumpe i boller også. Det visste jeg ikke... Finnes det små, små pumper?

Her er en sånn jeg hadde, som døde... akkurat på samme vis: http://www.mccann.no/pub_temp/config/dir_s...80x264_fisk.jpg

Jeg mente ikke at noe var feil, jeg postet feil i innlegget mitt!! :klaske:

Det der er en slørhale ja. Eller doffen. En kampfisk bør være alene ja, noen sier at man kan ha to hunner sammen med stakkars fisken, men jeg synes ikke det er så lurt. Paringsleken de i mellom er ganske heftig, og de kan ta livet av hverandre. Å ha de sammen vil bare stresse dem helt forferdelig.

Skrevet
Gå og vask huset ditt!

Sorry, sitter på jobb så det kan jeg ikke. Kan du ta det for meg?

Skrevet

Har et 340l akvarium som går for lut og kaldt vann. Ingen fisker dør, og de får mat når jeg husker det. Vann fyller jeg på sånn litt etterhvert som det fordamper. Har selvsagt utvendig filter.

MYE mindre arbeid med et stort et enn et lite et! Så et på 20l ville jeg ikke anskaffa meg i det hele tatt!!

Har aldri brukt sånn vanngreier man skal ha oppi vannet før fiskene kommer oppi, har aldri tatt ei ph-prøve eller liknende... Må jo si at jeg bor på landet, med rent vann uten tilsetningsstoffer (klor mv)..

Skrevet
En kampfisk bør være alene ja, noen sier at man kan ha to hunner sammen med stakkars fisken, men jeg synes ikke det er så lurt. Paringsleken de i mellom er ganske heftig, og de kan ta livet av hverandre. Å ha de sammen vil bare stresse dem helt forferdelig.

Har et stort akvarium (340l) og har fem-seks kampfiskhunner og et par hanner. Går utmerket. Men det er nok fordi de har stor tumleplass.... og kanskje hannene ikke er interessert i damer...?

Skrevet (endret)
Har et stort akvarium (340l) og har fem-seks kampfiskhunner og et par hanner. Går utmerket. Men det er nok fordi de har stor tumleplass.... og kanskje hannene ikke er interessert i damer...?

jepp, har de god plass så går det fint å ha et par damer.

men SC... bolle er FY FY !

det er en grunn til at italia har forbud mot å selge boller (flere burde slengt seg på her). de gir lite oksygenopptak pga liten vannoverflate, fisken får et optisk feil synsfelt, ingen gjemmesteder og klin umulig å plassere et filter (som du MÅ ha) fornuftig.

kjøp deg heller et 40 liters kar, det er ikke stort, fin plass til et filter og mye bedre for fisken.

anbefaler deg å se bort i fra slørhaler da dette er genmanipulert fisk som oftest får store svømmeproblemer når de blir større.

f.eks guppy er greie nybegynnerfisk som lett får yngel og fint kan trives i et så lite kar.

Endret av minienthe
Gjest Gjest_Ida_*
Skrevet

Hva med å bruke noen timer på å sette seg inn i hvordan man kan gjøre det beste ut av hobbyen sin - både for deg og fiskene?

Legger med linker til noen veldig informative artikler og diskusjoner som omhandler oppstart av nytt akvarie, foringsrutiner, vannkvalitet og vannbytter og ikke minst den skrekkelige gullfiskbollen:

http://nettakvariet.no/forum/showthread.ph...t=gullfiskbolle

http://www.akvaforum.no/text.cfm?path=1798,1814

http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=6720

Det finnes dessuten mange andre interessante artikler hvis man ser under artikkelavdelingen på de forskjellige fora. Oppfordrer alle som vurderer akvarium eller som allerede har et og som kanskje har litt dårlig samvittighet ovenfor den stadig minkende massen av fisker, til å besøke noen av de norske(eller utenlandske, for den del) fora! Søkefunksjonen er et veldig bra hjelpemiddel, finner man ikke det man er ute etter der er det bare å rope ut.

Tenk på at fisker er dyr og at alle dyr har en egenverdi og fortjener ikke å bli behandlet som en forbruksvare!

That's it! - Ida

Skrevet

Tips om lettvint fisk med fine farger:

Palettciclider.

(Våre ynglet så VI gikk lei. ) Krever nærmest ingenting av hverken vann eller akvariestørrelse. (Slipper masse testing)

Men, skaff et akvarium på ca 60l, så de har litt plass. Kjøp en kokosnøtt med hull (Evt. lag en) alternativt, del en keramikkrukke i to, og lag et par huler.

En plante eller to er greit, så har du litt hjelp til rensing av vannet.

Og ta deg tid til å kjøre inn akvariet med planter og pumpe før du kjøper fisk. Så er det større sjanse for at fisken overlever. Få vannet sjekket i butikk før du kjøper fisk, så du vet at det ikke er mangler i det.

Start med en hann og en hunn palett, og se hvordan det går.

Paletter trives forøvrig best i sand, og er flinke til å rense denne ganske bra selv.

Hyggelig og fargerik fisk, hvertfall når den trives.

Har forøvrig gått over til å ha et 200l akvarium, og har samme erfaring som Festus. (Så lenge vi ikke overfyller det med fisk, som vi gjorde når de ynglet som verst.)

Skrevet (endret)
Var den sort? Den med utstående øyne?

Tror det er en teleskopslørhale.

Jaa...teleskopsfisk. Ja, ja. Samme som Titti viser, ja. :hoppe:

De er så stygg-søte. Kan gullfisken gå sammen med denne? Samme vanntype og sånn? Ehm? :klø:

Nei, kanskje ikke bolle er så lurt allikevel, og jeg har jo et 40-50l akvarium ståendes et sted her i boden. Kunne kanskje dratt opp igjen det og startet på nytt.

En palett vet jeg ikke hva er du. Sikkert en fin en. :ler:

Ja, får sette meg litt mer inn i dette her da. Hehe.

Endret av Snasen C
Skrevet

Forresten... Teleskopfiskene jeg hadde var i både svart og leopardfarger.

Likte den i leopard assa. Drit søt... vi hadde en god kjemi også egentlig. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...