Snasen Skrevet 21. september 2006 #1 Skrevet 21. september 2006 (endret) Kan noen fortelle meg poenget med å ha et akvarium? Jeg hadde et for noen år tilbake. Et sånt mellomstort. Jeg hadde mest fisker som ligner gullfisker (en drit svær gullfisk b.l.a med flere farger), små fisker med utstikkende øyne (vet ikke hva dem kalles, men dem var drit søte), noen bitte små (heter dem gippi?) og et noen andre som ikke var så himla søte. Men.. så ble de fiskene med utstikkende øyne syke. Dem fikk hvite prikker over hele kroppen. Jeg kjøpte medisin og var nøye med rens av akvariumet. Dem døde en etter en, også favorittgullfisken min da, den med utstikkende øyne med "leopardkjole" og fin slørete hale. Den var søt, men død ble den også ja. Den ble smitta av dem andre tror jeg Så døde noen flere, og noen flere, men jeg hadde eikke mye håp bortsett fra gippiene (som tydeligvis var hardhauset)...nemlig den store, store gullfisken. Plutselig ble den slapp i formen. Den sjangla liksom mens den svømma og sånn, også dagen etter lå den å dalte bortover opp ned. Jeg trodde egentlig bare at den hadde funnet seg en god teknikk for ryggsvømming, men akk, jeg tok så feil. Død. (PS: jeg ga den intensivbehandling) Etter gullfiskens død fikk jeg nok og tok ut alle fiskene i fra akvariumet, skylte dem ned i do, og det var det. Jeg forstår nå ikke poenget med akvarium når fiskene bare dør uansett. Finnes det ikke noe som gjør at dem lever litt lenger da? Eller burde man bare innebefinne seg med at fisker dør som fluer og at en heller burde ha en fisk og en bolle (ikke så mange å kaste i do og ikke så mange nye fiskekjøp)? Bare et hjertesukk i fra ei som savner fisker med utstikkende øyne. Endret 21. september 2006 av Snasen C
Titti72 Skrevet 21. september 2006 #2 Skrevet 21. september 2006 Fisker skal ikke kastes i do. Syke fisker skal overhode ikke kastes i do. Det er absolutt fy fy. Jeg har akvarium fordi jeg syns det er stilig. Heller et akvarium en pyntestæsj på reolen min. Et livlig akvarium er så dekorativt. Plantene vaier i strømningene, fisker svømmer i stimer oppe og nede. Fargene er så flotte. Men... Det er jobb. Vi (*kremt*... les: samboeren) bytter ut vannet ofte. ca. 1/3 del. Han sjekker kvaliteten ofte for å forsikre seg om at vannet holder mål. Gjorde du det? Noen ganger er det for mye nitritt i vannet andre ganger for lav PH verdi osv osv. Karret må også slamsuges iblant. Det er utrolig mye dritt som ligger innimellom grusen i bånn. Vi har hatt karret i ca. 1/2 år tenker jeg. Og noen fisker har dødd. Vi har også drept noen planter, men vi nekter å gi opp (les: sambo). Vi sjekker kvalitet, reparerer vannet og kjøper nye fisker/planter. Tror dette er litt forbruksvare. Vi skal ikke kjøpe dyre fisker igjen. En algespiser til 600,- som sultet ihjel var ingen billig fornøyelse. Butikken glemte å sende med oss algespisermat. *grrrr*
Gjest beekeeper Skrevet 21. september 2006 #3 Skrevet 21. september 2006 For det første så er gullfisk/slørhaler kaldtvannsfisk, det vil si at de vil ha kaldere vann enn guppy som er tropiske fisker. For det andre er slørhaler avlet frem på rare måter for å få "dekorative" fisk. Disse har ofte svømmeproblemer, blæreproblemer og andre vanskeligheter som gjør at levetiden ikke er så fryktelig lang. Hvis du vil ha mer info om å starte opp et akvarie anbefaler jeg å sjekke ut disse sidene: www.nettakvariet.no www.akvarieforum.no Der vil du få masse tips og lurer du på noe, så er de raskt på flekken for å gi deg tips. Folk er vanligvis veldig tålmodige med nybegynnere der inne, og når du kanskje har satt deg inn i ting så får du lyst til å eksperimentere med forskjellige biotoper o.l. Akvariet kan være utrolig spennende, ikke bare mas og vannskift og død og jævelskap!
Gjest beekeeper Skrevet 21. september 2006 #4 Skrevet 21. september 2006 Vi sjekker kvalitet, reparerer vannet og kjøper nye fisker/planter. Tror dette er litt forbruksvare. Vi skal ikke kjøpe dyre fisker igjen. En algespiser til 600,- som sultet ihjel var ingen billig fornøyelse. Butikken glemte å sende med oss algespisermat. *grrrr* ← Jeg anbefaler sterkt å sette seg inn i fisketype/plantetype før man kjøper det i butikken. Ansatte her og der sier forferdelig mye forskjellig, og det er lett å gjøre noe feil om man stoler blindt på butikkens anbefalinger. Nå sier jeg ikke at alle dyrebutikker gjør feil nei, men det skjer veldig ofte at folk få feil råd. Å kjøpe fisker (spesielt dyre) som dør er utrolig kjipt!! Derfor har jeg lært av egen erfaring at jeg sjekker ut hvilke forhold fiskene trenger på nett og i forskjellige fora før jeg kjøper dem.
minienthe Skrevet 21. september 2006 #5 Skrevet 21. september 2006 (endret) for ikke å glemme... www.akvaforum.no Endret 21. september 2006 av minienthe
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #6 Skrevet 21. september 2006 DET STEMMER ATT DEM IKKE SKAL KASTES I do ja. dem skal taes opp av vannet også skal man stikke en tannpirker inn i hjertet dems. mye mindre smertefull død.
minienthe Skrevet 21. september 2006 #7 Skrevet 21. september 2006 (endret) DET STEMMER ATT DEM IKKE SKAL KASTES I do ja. dem skal taes opp av vannet også skal man stikke en tannpirker inn i hjertet dems. mye mindre smertefull død. ← akkurat ja... og hvis fisken flytter på seg og du treffer feil med tannpirkeren ? mindre fisk er det bedre å hive i kokende vann eller som jeg gjør, slenger de hardt i gulvet (betong). fisk skal ikke kastes i wc pga worst case scenario så har fisken en smittsom sykdom som kan gå videre ut i våre vassdrag og smitte faunaen der. Endret 21. september 2006 av minienthe
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #8 Skrevet 21. september 2006 akkurat ja... og hvis fisken flytter på seg og du treffer feil med tannpirkeren ? mindre fisk er det bedre å hive i kokende vann eller som jeg gjør, slenger de hardt i gulvet (betong). fisk skal ikke kastes i wc pga worst case scenario så har fisken en smittsom sykdom som kan gå videre ut i våre vassdrag og smitte faunaen der. ← MAN HOLDER DEN JO FAST MED TOMMELN OG PEKEFINGERN I BEGGE ENDER.
Trampe Skrevet 21. september 2006 #9 Skrevet 21. september 2006 Tannpirker??? Nei, fisk skal avlives ved å hive dem i kokende vann (små fisk) eller ved å kakke dm i hodet slik man gjør med torsk og sei - det gjelder store fisk. Det er de aller greieste måtene å avlive fisk på. Å bruke tannpirker har jeg aldri hørt om, og jeg har hatt fisk noen år... regner med det er bare tull, men allikevel. Man vet aldri om man treffer, og fisk ender nok med å kveles mens den pines over sårene. Kaster du den rett fra akvariet oppi kokt vann dør den momentant. Signerer innleggene til beekeeper, der var det mange gode råd!
minienthe Skrevet 21. september 2006 #10 Skrevet 21. september 2006 MAN HOLDER DEN JO FAST MED TOMMELN OG PEKEFINGERN I BEGGE ENDER. ← skal uansett godt gjøres å treffe hjertet til en fisk med en tannpirker... anbefaler at du kutter ut denne praksisen
Snasen Skrevet 22. september 2006 Forfatter #11 Skrevet 22. september 2006 Fisker skal ikke kastes i do. Syke fisker skal overhode ikke kastes i do. Det er absolutt fy fy. Jeg har akvarium fordi jeg syns det er stilig. Heller et akvarium en pyntestæsj på reolen min. Et livlig akvarium er så dekorativt. Plantene vaier i strømningene, fisker svømmer i stimer oppe og nede. Fargene er så flotte. Men... Det er jobb. Vi (*kremt*... les: samboeren) bytter ut vannet ofte. ca. 1/3 del. Han sjekker kvaliteten ofte for å forsikre seg om at vannet holder mål. Gjorde du det? Noen ganger er det for mye nitritt i vannet andre ganger for lav PH verdi osv osv. Karret må også slamsuges iblant. Det er utrolig mye dritt som ligger innimellom grusen i bånn. Vi har hatt karret i ca. 1/2 år tenker jeg. Og noen fisker har dødd. Vi har også drept noen planter, men vi nekter å gi opp (les: sambo). Vi sjekker kvalitet, reparerer vannet og kjøper nye fisker/planter. Tror dette er litt forbruksvare. Vi skal ikke kjøpe dyre fisker igjen. En algespiser til 600,- som sultet ihjel var ingen billig fornøyelse. Butikken glemte å sende med oss algespisermat. *grrrr* ← Jeg trodde det var supert å pælme dem i do. Lett for meg og lett for dem. Jeg vet ikke helt ok jeg orker et akvarium til. Det er mye jobb med det, men så er det så mange fine fisker da. Hva med en enkel bolle plass til et par slørhaler eller et par gullfisker? Funker ikke det bra da? Det er vel ikke så mye jobb med det?
Snasen Skrevet 22. september 2006 Forfatter #12 Skrevet 22. september 2006 For det første så er gullfisk/slørhaler kaldtvannsfisk, det vil si at de vil ha kaldere vann enn guppy som er tropiske fisker. For det andre er slørhaler avlet frem på rare måter for å få "dekorative" fisk. Disse har ofte svømmeproblemer, blæreproblemer og andre vanskeligheter som gjør at levetiden ikke er så fryktelig lang. Hvis du vil ha mer info om å starte opp et akvarie anbefaler jeg å sjekke ut disse sidene: www.nettakvariet.no www.akvarieforum.no Der vil du få masse tips og lurer du på noe, så er de raskt på flekken for å gi deg tips. Folk er vanligvis veldig tålmodige med nybegynnere der inne, og når du kanskje har satt deg inn i ting så får du lyst til å eksperimentere med forskjellige biotoper o.l. Akvariet kan være utrolig spennende, ikke bare mas og vannskift og død og jævelskap! ← Okey. Jeg visste ikke at dem trengte forskjellig vann. jeg ville bare ha noen guppyer slik mat dem kunne parre seg og sånn. Men... hva hvis jeg anskaffer meg en bolle da? Med et par fisker? En slørhale og en gullfisk? Passer dem i samme vann? Eller er det samme fisk? Takk for linker.
Titti72 Skrevet 22. september 2006 #13 Skrevet 22. september 2006 Jeg har lest at det er vanskeligere å holde en bolle i sjakk (vannkvaliteten) en et stort karr.
Snasen Skrevet 22. september 2006 Forfatter #14 Skrevet 22. september 2006 DET STEMMER ATT DEM IKKE SKAL KASTES I do ja. dem skal taes opp av vannet også skal man stikke en tannpirker inn i hjertet dems. mye mindre smertefull død. ←
Snasen Skrevet 22. september 2006 Forfatter #15 Skrevet 22. september 2006 Jeg har lest at det er vanskeligere å holde en bolle i sjakk (vannkvaliteten) en et stort karr. ← Men det er mer jobb med akvarium? Rens, suging, bytte tonnevis av vann, jajaja... mye. Nok for meg i allefall. Er egentlig ikke så glad i dem så det holder med en eller to. Kan vel ikke ha et karr for en eller to? :klø:
Najs Skrevet 22. september 2006 #16 Skrevet 22. september 2006 Har en liten bolle med noen gullfisker og litt pynt i, akvarium hadde jeg aldri orka. Både fordi det skal så lite til for at fiskene dør at det (bokstavelig talt) er penger ned i do, og fordi det er en heidundrende jobb å vedlikeholde de. Synes det er koselig med en sånn fin liten bolle. Alle som kommer på besøk blir skikkelig fascinert, enda fiskene strengt tatt ikke gjør så mye ut av seg.
Gjest beekeeper Skrevet 22. september 2006 #17 Skrevet 22. september 2006 Jeg trodde det var supert å pælme dem i do. Lett for meg og lett for dem. Jeg vet ikke helt ok jeg orker et akvarium til. Det er mye jobb med det, men så er det så mange fine fisker da. Hva med en enkel bolle plass til et par slørhaler eller et par gullfisker? Funker ikke det bra da? Det er vel ikke så mye jobb med det? ← Jeg vil si at det er mer jobb med det enn med et akvarium. Vannet i en bolle holder seg mye mer ustabilt enn i et akvarium, du vil lettere få giftstoffer og ustabil ph o.l. Jeg synes også boller mer vrien å rengjøre, mye styr og søl.. Da er det heller bedre å skaffe seg akvarium med tropiske fisker som trenger samme vannkvalitet. Da vil fiskene dine trives mye bedre, og forhåpentligvis leve mye lenger også. En grei ting å vite er at desto større akvarium du har, desto mindre vannskifter og jobb. Det er mer stabilt. Men det var kanskje ikke et kjempestort akvarie du ville ha?
Gjest beekeeper Skrevet 22. september 2006 #18 Skrevet 22. september 2006 Har en liten bolle med noen gullfisker og litt pynt i, akvarium hadde jeg aldri orka. Både fordi det skal så lite til for at fiskene dør at det (bokstavelig talt) er penger ned i do, og fordi det er en heidundrende jobb å vedlikeholde de. Synes det er koselig med en sånn fin liten bolle. Alle som kommer på besøk blir skikkelig fascinert, enda fiskene strengt tatt ikke gjør så mye ut av seg. ← Jeg er ganske uenig, men det får så være Jeg har hatt alt fra 20litere til 500-litere og boller inkludert, og jeg synes det er mest prakk med boller. Derimot var det nesten like mye jobb med 20-literne siden det var så mye prakk og måtte renses så ofte. Derfor mener jeg at et stort akvarie (større enn 60l) er best for en nybegynner.
Snasen Skrevet 22. september 2006 Forfatter #19 Skrevet 22. september 2006 Jeg vil si at det er mer jobb med det enn med et akvarium. Vannet i en bolle holder seg mye mer ustabilt enn i et akvarium, du vil lettere få giftstoffer og ustabil ph o.l. Jeg synes også boller mer vrien å rengjøre, mye styr og søl.. Da er det heller bedre å skaffe seg akvarium med tropiske fisker som trenger samme vannkvalitet. Da vil fiskene dine trives mye bedre, og forhåpentligvis leve mye lenger også. En grei ting å vite er at desto større akvarium du har, desto mindre vannskifter og jobb. Det er mer stabilt. Men det var kanskje ikke et kjempestort akvarie du ville ha? ← Jah, jeg mener å ha hørt det, men nei... har ikke så veldig lyst på et stort akvarium. En bolle er ganske fint, også er det så mye forarbeid med et akvarium. Vente en uke her, vente med den fisken der, osv...
Titti72 Skrevet 22. september 2006 #20 Skrevet 22. september 2006 Jah, jeg mener å ha hørt det, men nei... har ikke så veldig lyst på et stort akvarium. En bolle er ganske fint, også er det så mye forarbeid med et akvarium. Vente en uke her, vente med den fisken der, osv... ← Uansett om du har bolle eller karr så må du vente med å slippe ut fisk. Fordelen med karr er at du kan ha flere fisk sammen. Noen boller er så små at du kan kun ha 2 fisk i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå