Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #1 Skrevet 21. september 2006 Min datter mangler 4 tenner,dvs at hun har melketennene ennå . Det er nr 5 fra midten både oppe og nede. Har helt perfekt bitt(sagt av spesialist) Får hun dekket noe vis hun setter de på stift? Ikkke akktuelt å trekke de,da hun må vell ha streng eller de andre glir fra hverandte etter en tid. Hun er 19 år.
Gjest niomi Skrevet 21. september 2006 #2 Skrevet 21. september 2006 Ligger de ikke og vaker et eller annet sted, da? Jeg manglet hjørnetennene oppe, og de fant de oppi gommen. Valget var mellom å operere de ut og få tenner på stift - noe som vi ikke ville få dekket en krone av, eller regulere de på plass, med 90% dekket. Så det ble siste alternativ, gitt. Hadde perfekt bitt, måtte reguleres litt overbitt for at det skulle gå fint. Også underkjeve ble regulert. Skal si jeg var lei reggis etter tre år! Og det første jeg spiste når jeg fikk den av, var røykelaks, som jeg egentlig ikke var så glad i. For så fantastisk - fisken snurret seg ikke inn i reguleringa lenger!
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #3 Skrevet 21. september 2006 Nei de er ikke å se. Hva koster det å ha regulering i 3 år da? Mange skjekk å stramming da vell? min tannlege sa at vi fikk dekket en god del vis vi tok de på stift.men hennes tannlege sier det motsatte(skoletannlege/tysk)
Gjest niomi Skrevet 21. september 2006 #4 Skrevet 21. september 2006 Ha'kke peil hvor mye reguleringen min kom på, da det var mine foreldre som betalte. Men som sagt så fikk vi dekket 90%. Var til sjekk/stramming ca 1 gang i måneden. Men vil nok tro at reguleringa mi kom på bortimot 100.000. Om dere kan få dekket noe av stift-tenner, er opp til trygdekontoret. De jeg kjenner med tenner på stift, har ikke fått dekket noe, da bittet har kunnet blitt regulert bra. Og dette er vel såpass langt bak at det ikke vil vises, så jekslene vil kunne reguleres fram, og visdomstennene ta over for bakerste jeksel. De fleste tannleger ser vel på dette som en bedre løsning enn tenner på stift, da det ofte er et evig mas med de (de detter av, stiften løsner, stiften må byttes ut, kjevebenet svekkes av stiften etc), og mer skånsomt for kjeven i lengden. PS: Jeg er ikke tannlege, men syns det er interessant å diskutere slike ting med tannlegen min når jeg er der. Har utviklet en meget greit forståelig måte å snakke på med munnen full av bomull og instrumenter.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #5 Skrevet 21. september 2006 det er jo litt rart at det KAN koste 100,000 kr med regulering ,og kanskje 50,000 kr med stift på de 4 tennene. Og bare få dekket utgifter med regulering... De nye stiftene er jo bra nå ,gror fast i benet. Synes folk kunne fått velge selv. Takk for innspill. :kgblunk:
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #6 Skrevet 23. september 2006 datteren min mangler en tann i underkjeven, den finnes ingen steder, vi har vært på odontologisk fakultet flere ganger for å undersøke. I utgangspunktet skulle hun operere en fra overkjeven ned i underkjeen (alt dette skulle være kostnadsfritt pga at den manglet), men så kom de fram til at det var bedre at hun venter til hun blir større, og ser hva hun selv vil. Hun skal få dekket stift og evt alle andre utgifter i forbindelse med denne tannen som mangler. det er visst vanlig dersom det er påvist en medføst mangel... Var visst ikke lett å forklare denne, men håper du forstod litt likevel...
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #7 Skrevet 23. september 2006 datteren min mangler en tann i underkjeven ← Jeg og. Det var heller ikke noen tann å finne nede i kjeven hos meg, så de trakk melketanna slik at de omliggende tennene skulle "gli på plass og fylle hullet". Ikke noe bra resultat!
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #8 Skrevet 23. september 2006 ja det er det jeg er redd for ,at de andre tennene skal gli ut av posisjon. Trodde også at når det var en medfødt mangel at du fikk dekket det.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #9 Skrevet 23. september 2006 datteren min mangler en tann i underkjeven, den finnes ingen steder, vi har vært på odontologisk fakultet flere ganger for å undersøke. I utgangspunktet skulle hun operere en fra overkjeven ned i underkjeen (alt dette skulle være kostnadsfritt pga at den manglet), men så kom de fram til at det var bedre at hun venter til hun blir større, og ser hva hun selv vil. Hun skal få dekket stift og evt alle andre utgifter i forbindelse med denne tannen som mangler. det er visst vanlig dersom det er påvist en medføst mangel... Var visst ikke lett å forklare denne, men håper du forstod litt likevel... ← Var det den vanlige tannlegen som sa at hun skulle få dekket dette ? Eller de på odontologisk fakultetet?
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #10 Skrevet 23. september 2006 Var det den vanlige tannlegen som sa at hun skulle få dekket dette ? Eller de på odontologisk fakultetet? Var odontologidk ja.. men det skal jo egentlig ikke ha noe å si i utgangspunktet. Reglene er vel de samme? Nei, vet ikke jeg....
Gjest gjesta Skrevet 23. september 2006 #11 Skrevet 23. september 2006 Poden mangler to jeksler nede. Valget var å la melketennene stå eller å starte med regulering. Tennene blir flyttet slik at tomrommet blir borte. Vi valgte den siste løsningen da den var best. Siden det betraktes som en alvorlig bitfeil dekker trygdekontoret 75%. Min andel kommer på ca. 18.000
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå