Gå til innhold

Hvor mye boliggjeld har dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har snakket med flere vennepar som har opp i to millioner i gjeld, bolig + studielån (og ev. billån) inkludert. Selv kom vi oss inn i boligmarkedet i 2000 og har nå rundt 700 000 kr i gjeld til sammen, alt inkludert. Jeg synes det er mer enn nok selv om vi har to relativt greie inntekter, men jeg innser at hvis vi vil kjøpe oss enebolig (vi bor i rekkehus), må vi plusse på minimum 1 mill, trolig mer...

Hvor mye har dere i gjeld (og hvor stor leilighet/hus), og hvor synes dere smertegrensen går?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kom oss inn på boligmarkedet i Oslo før det tok helt av og kunne selge to leiligheter med relativt god fortjeneste da vi kjøpte oss enebolig.

Vi har nå et hus på ca. 140 kvm som vi har pusset opp de senere årene. Huset har nok en verdi på i hvert fall 2,5 mill. Vi har ca. 860 000,- i lån inkl. lån på to biler. Studielånene ble ferdigbetalt i våres.

Vi snakket akkurat i går om at vi nok skulle klare et lån på 3,5 mill. (så en annonse på et fint hus), men det er altfor mye i forhold til hva jeg ville hatt. Vi har en samlet inntekt på over en million, så dersom man regner 2-2,5 gangen gir det seg jo hvor mye lån vi kunne hatt.

Hilsen Lille meg

Skrevet

Vi kjøpte hus i -92 (nesten på bunn boligmarkedet). Har i dag ingen gjeld (hverken studielån, boliglån, billån etc.).

Vi sparte i ca. 6 år en inntekt (bodde veldig dårlig og rimelig), før vi kjøpte hus. Tanken var at hvis vi greidde det, så klarte vi også ett boliglån. Det var kjekt å ha egenkapitalen.

Huset er på ca. 250 m2 fra -60, påbygd på 80-tallet. Tomt på ca. 800 m2. 'De siste årene har vi totalrehabilitert de fleste rommene - vegger, gulv, tak, elektrisitet osv. + nytt tak utvendig.

Skrevet

foreløpig ikke boliglån, men det kommer til vinteren. Inskuddet er betalt og resten 1490000 skal betales før overtakelse.

Så har vi 150000 i billån og to studielån...

blir litt til slutt...

Skrevet

Vi er førstegangskjøpere, og ganske nyetablerte, kun jobbet et par-tre år begge to.

Vi har totalt lån på ca 2 millioner, av dette er boliglån 1,6. Lånte 100 % av kjøpesum, men har pusset opp for egne penger. Kjøpte i april, og siden det har tilsvarende leiligheter i området økt med 4-500.000.. Vi hadde flaks sånn sett, og selv om vi har mye lån er jeg ikke skremt, vi tåler en renteøkning opp mot 10 %,

Skrevet

Vi kjøpte leilighet til 920 000 i Mars, men har sett at tilsvarende leiligheter i samme område nå selges raskt til 100 000 mer. Så jeg håper jo også at vi kan få noe slikt for vår også :-)

Når vi er ferdig på skolen (jeg har 2 år igjen, og sambo 1/2) har vi vel ca 200 000 hver i studielån. Vi har to biler, men har nedbetalt dem begge.

Skrevet

Jeg har rundt regnet 500 000 i gjeld inkludert bil og huslån. Huset kjøpte jeg for litt over tre år siden hadde da en egenkapital på ca 200 000, og siden den tid har huset steget rundt 400 000 i verdi, så jeg klager ikke. Er fryktelig glad for at jeg slipper å ha mere i gjeld, og samtidig ha mitt eget sted å bo. Godt å vite at jeg eier minst like mye av huset som det banken gjør.

Skrevet

Vi kjøpte i februar, fullfinansiert 1.3 mill ca. (Tilsvarer i underkant av 2xinntekt). Lignende leiligheter, med oppussingsbehov, går nå for ca. 1.65 - 1.7 mill.

I tillegg til leilighetslån, har vi studielån (2x300.000), og nå skal vi kjøpe bil.

Skrevet

totalt sett har vi vel i underkant av 2 mill.

Knapt 1,6 i huslån (nettopp betalt første avdrag av 100% førstehjemslån på 1,57 mill) og rundt 300.000 tilsammen i studielån, som vi enda har en god del å igjen på å nedbetale... Bilen har vi ikke lån på i det hele tatt, den kjøpte vi kontakt (betalte jo ikke mer enn 50.000 for den heller, brukt men i god stand)

Banken eier altså hele huset vårt, minus et par tusenlapper, og vi skylder en god del til lånekassen etter at vi begge har tatt en 4.årig utdannelse og tatt opp max lån, som vi har betalt på i et åar år, men har mange igjen.

skulle selvsagt gjerne hatt mindre lån, men vi klarer oss. Har en god "buffer" i banken og kunne betalt litt av huset med egenkapital da, men fikk likegodt 100%, som bankmannen mente var enklest. Vi kan betale ned fortere om vi vil, enn så lenge sparer vi det til vi skal gifte oss neste sommer, så får vi ta det litt derfra.

Skrevet

2,5 millioner når huset vårt står ferdig til nyttår. (1,880.000 i hus, 120.000 i bil og 500.000 i studielån).

Skrevet

Har boliglån på ca. 830000, boligen er vel verd godt over 4 mill., så jeg klager ikke, selv om inntekten for tiden ikke strekker til for å betjene lånet. Regner med at det er forbigående, hvis ikke, får jeg flytte til noe billigere.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Per idag har vi rundt 500000 tilsammen i studielån og billån. Har ikke lån på leiligheta mi utenom fellesgjelda.

Når vi skal kjøpe oss noe større kommer vi til å låne et par mill i tillegg til det vi allerede har. Men skulle ønske vi var fem år eldre og kom oss inn på boligmarkedet rundt tusenårsskiftet, da hadde vi sittet godt i det idag!

Skrevet

Vi har nedbetalt billån, har ikke studielån, og har et boliglån på ca 1,7 med verdi på huset på ca 4,5. Og endelig en familieinntekt som gjør at bankene veldig gjerne vil ha oss som kunde. (Det tok sin tid :ler: ) Er veldig fornøyde med lånestørrelsen nå, har hatt alt for stor låneprosent i for mange år, men har nedbetalt hardt i flere år - det synes!

Renta er ekstremt lav nå, det gjør det mulig å nedbetale hardt, slik at man kan tåle en økning. Husk at noen av oss har levd med boliglånsrente på nesten 17% :overrasket:

Ett lite tips: Har du oversikt nok, så sørg for å ha serielån og ikke annuitetslån. Annuitetslånene er svært uheldige - du betaler bare renter til å begynne med, så etter mange sure år, så har du fortsatt like mye gjeld. Klarer du å kjøre litt hardt til å begynne med, så får du ned lånesaldoen, og dermed rentegrunnlaget. En fin måte å spare på - og når du viser vilje til rask nedbetaling, så blir det også enklere for banken å gi deg litt slakk hvis du trenger det senere.

Skrevet

Har litt over 900 000 i boliglån i banken, litt over 200 000 i ekstra boliglån gjennom foreldrene mine, og ca 200 000 som er igjen av studielånet.

Jeg er alene, med moderat inntekt, men det går helt greit å betale ned alle disse i regelmessige avdrag. Til og med med litt renteøkning skal jeg klare det. Sparer nok endel på ikke å ha bil, og leve ganske nøkternt til daglig, og det hjelper å sette boliglånet på 30 års nedbetalingstid.

Skrevet

Boliglånet mitt er på 600 000. Jeg har ikke noen andre lån. Verdien på rekkehuset er ca. 2 000000.

Skrevet

Vi har 1,8 mill i huslån (fikk billån på nærmere 200 000 inn under huslånet). Jeg har i tillegg rundt 140 000 i studielån (som jeg ikke betaler på enda, siden jeg fortsatt er student). Har to barn, og bare en inntekt, men jeg synes vi klarer oss bra. Jeg har i tillegg rundt 150 000 på sparekonto som jeg henter fra når det kniper litt...

Gjest KATTAstrofe
Skrevet
Annuitetslånene er svært uheldige - du betaler bare renter til å begynne med, så etter mange sure år, så har du fortsatt like mye gjeld.

Det er jo direkte feil å si at man kun betaler renter med annuitetslån. Man betaler jo renter + avdrag, og man betaler det samme beløpet hver måned såfremst renta er den samme. For folk som vil ha forutsigbarhet når det gjelder huslån, og ikke har så mye å rutte med, men samtidig vil betale avdrag, så er dette helt ypperlig.

Har man romslig økonomi og muligheten til å betale mer så er jeg enig i at serielån er det beste.

Skrevet
Annuitetslånene er svært uheldige - du betaler bare renter til å begynne med,

Det er jo direkte feil å si at man kun betaler renter med annuitetslån. Man betaler jo renter + avdrag, og man betaler det samme beløpet hver måned såfremst renta er den samme. For folk som vil ha forutsigbarhet når det gjelder huslån, og ikke har så mye å rutte med, men samtidig vil betale avdrag, så er dette helt ypperlig.

Har man romslig økonomi og muligheten til å betale mer så er jeg enig i at serielån er det beste.

Det er begynnelsen jeg er opptatt av. De fleste av oss har overkommelige lån etter 20 års nedbetaling. Da vi var unge og ikke visste bedre, hadde vi annuitetslån. Etter 5 år (med bortimot 16% rente - om ikke hele tiden) hadde vi nedbetalt 65'. På fem år! Det monnet ikke mye da lånet skulle innfris. I samme periode hadde vi betalt mange hundre tusen til banken.

Det kan være lurt å sette seg ned og regne på totalt tilbakebetalingsbeløp med serielån kontra annuitet. Hvor mye man har å rutte med, er jo også spørsmål om hvor mange nye møbler man ha samtidig som man kjøper hus.

Og det er ingen bedre forutsigbarhet enn å vite at lånebeløpet går nedover, sakte men sikkert. Når renta stiger, kan jo det være veldig nyttig.

Skrevet

Lånet på huset er ca 450.000 kr. Mannen sin bil er nedbetalt, men jeg har stuedielån på ca 80.000 kr... Helt greit ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...