Gå til innhold

"Bitt" over hele kroppen

Fremhevede innlegg

Skrevet

For 5 dagers tid siden fikk jeg noe som kan likne på små myggstikk. Det startet i det små, men ettersom dagene har gått, har det bare blitt verre. Jeg har nå slike bitt eller stikk fordelt nesten overalt på kroppen. Verst er ryggen og magen. Det klør!!

Jeg skjønner ikke hva dette kan være. Trodde først det kunne ha noe med sengemidd å gjøre, men har skiftet alt på senga. Ingenting har blitt bedre. Jeg bruker også det samme vaskemiddelet, skyllemiddelet, såpa og fuktighetskremen jeg "alltid" har brukt. Jeg har heller ikke oppholdt meg noe særlig ute, så jeg tviler på at det er noe knott eller mygg. Kjæresten min har vært hos meg hele tiden, men han har ikke noe av dette.

Hva skjer? :grine:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Noe liknendes skjedde meg for et par uker siden også. Men fikk bare på beinene! Var utrolig mange og det klødde noe helt FORFERDELIG og ble kjempe hovent. Aner ikke hvor jeg fikk det fra. Skiftet også på seng osv.. men det hjalp ikke men så sluttet jeg brått å få flere... men nå har jeg sikkert over 20 hovne sår fordelt på begge beinene : ( Klarte ikke å la være å klø. uff, lurte på hva det kan ha vært... så har ikke noe svar til deg desverre men er spent på å høre om det er andre som også har opplevd det samme!

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Lopper tenker jeg.. Har du katt eller hund?

Jeg har fått loppebitt hvertfall, og jeg blir ikke kvitt det! Har fått det sammenhengene i 3-4 uker nå! Argh!

Skrevet

Jeg tenker duelopper. Ekkelt egentlig, men dersom man har duer i nærheten, eller andre fugler, så kommer de.

Jeg reagerer veldig på myggstikk, men tegnet er at de starter fra beina og litt ellers, og så "arbeider de deg oppover". Skifte sengetøy VELDIG ofte og spraye hjelper...

Gjest Bøllefrøet
Skrevet
Jeg tenker duelopper. Ekkelt egentlig, men dersom man har duer i nærheten, eller andre fugler, så kommer de.

Jeg reagerer veldig på myggstikk, men tegnet er at de starter fra beina og litt ellers, og så "arbeider de deg oppover". Skifte sengetøy VELDIG ofte og spraye hjelper...

Spraye med hva da?

Skrevet

Er vel lopper ja. Små kryp som kan hoppe utrolige avstander.lever i pelsen på hunder og katter.

Der er derfor husdyr ikke skal sove i menneskers senger.

Skrevet
For 5 dagers tid siden fikk jeg noe som kan likne på små myggstikk. Det startet i det små, men ettersom dagene har gått, har det bare blitt verre. Jeg har nå slike bitt eller stikk fordelt nesten overalt på kroppen. Verst er ryggen og magen. Det klør!!

Jeg skjønner ikke hva dette kan være. Trodde først det kunne ha noe med sengemidd å gjøre, men har skiftet alt på senga. Ingenting har blitt bedre. Jeg bruker også det samme vaskemiddelet, skyllemiddelet, såpa og fuktighetskremen jeg "alltid" har brukt. Jeg har heller ikke oppholdt meg noe særlig ute, så jeg tviler på at det er noe knott eller mygg. Kjæresten min har vært hos meg hele tiden, men han har ikke noe av dette.

Hva skjer?  :grine:

ÅÅÅ, jeg har å sånn :frustrert:

Jeg hadde vel på det værste nærmere 30!

Jeg skjønte heller ikke hva det var.

Men jeg bor i byen, og der labber det jo rundt duer, ikke at jeg er der ofte, men kan det kommerferfra da?

Har jo ikke andre husdyr!@@Jeg blir sinna hvis det er det, for hvis det er det blir jeg jo aldri kvitt det, og jeg har 5 bitt i trynet :frustrert:

Å PENT ser det ut.

Dritloppefaen

Skrevet
Er vel lopper ja. Små kryp som kan hoppe utrolige avstander.lever i pelsen på hunder og katter.

Der er derfor husdyr ikke skal sove i menneskers senger.

Vil bare nevne at det er liten forekomst av hunde- og kattelopper i Norge. Det man blir bitt av er som regel fuglelopper. Disse kan bite mennesker, men de kan ikke formere seg på menneskeblod. Får man bitt er det beste å vaske sengetøyet og å støvsuge seng og soverom godt.

Det er ikke farlig, bare litt plagsomt...

Skrevet

Synes kanskje ikke det høres ut som lopper siden kjæresten din har fått det, vi fikk lopper i kollektivet her en gang og da klødde alle!!

Hva med å ta en tur til lege, ikke sikkert h*n vet hva det er men kan sikkert gi deg noe mot kløinga :)

Skrevet

ÆSJ, det er så ekkelt.

Jeg skifta på senga for et par dager siden, og tar kanskje 1-2 ganger i uka å shiner leiligheten (den er ikke stor så tar ikke lange tiden)

Men likevel så får jeg bitt, og sånne brune fluer er å her av og til.

Jeg kaster søppla hver dag, og ååå..

NYTTELØST!

Går de vekk om vinteren?

Skrevet

Hmmmmm.Rart at kjæresten din ikke har det da.

Her i Trondheim var det nettopp et kjempe-utbrudd av vegglus oppe i Studentbyen.

Da er det lurt å trekke frem senga og sjekke under madrassen, i sprekker og kroker rundt der dere sover.Bak bilder også.

Et lite spørsmål: har du hatt vannkopper da du var liten?

Guapa :)

Skrevet (endret)

Ja hadde det!

Men hvis jeg ser i kroker på soverommet, åssen kan jeg se de?

er de ikke veldig små?

Jeg bor i student leilighet, selv om det bare er 3 leiligheter i denne etasjen.

Og her bor det tilsammen 8 st.

Endret av Tweek
Skrevet

Gå til legen er min kommentar. Umulig å si hva du har uten å ha riktig kunnskap, mer info og ha sett deg.

Skrevet (endret)
Hmmmmm.Rart at kjæresten din ikke har det da.

Egentlig ikke... Er det fuglelopper så har de det med å velge seg ut èn favoritt.

Jeg har 2 katter som er tydeligvis er ivrige fuglejegere, da de trekker med seg fuglelopper inn om våren. Det har skjedd hvert år, for jeg glemmer det fra gang til gang. Vi har bodd flere forskjellige steder, men fuglelopper det finner dem. Den eneste som blir stikket er meg, samboern får være i fred. Han har ikke fått et eneste stikk, selv om han har hatt minst like mye kontakt med kattene som meg.

Rist/ vask alt av tekstiler, kjøp fugleloppespray på dyrebutikken. Om det er det er fugleloppestikk du har da...

Som gjest over skriver så er det greit å skjekke det ut hos legen.

Endret av Kitten
Skrevet (endret)

Men åssen kan jeg "se de" ?

en eller annet skrev at jeg kunne se de i krokene pås overommet?

Endret av Tweek
Skrevet

Takk for mange svar! Bor på en liten hybel på 15 kvm. Har ingen dyr, men kan disse dueloppene komme seg inn?

Skrevet

Det er det jeg å lurer på :(

Ingen ville jo svare på mitt forrige spm.

Jeg har en leilighet på 35 kvm ca. og ingen dyr.

Og jeg holder leiligheten ren og rydding for det meste..

Jeg skjønner ikke noe :(

Skrevet

Lurer også på om man kan se loppene...

Jeg klør og klør, og det ser ut som myggstikk. Men hverken sambo, kattene eller hunden klør. :klø:

Skrevet

Søkte litt her på KG og fant en bra link hos Folkehelsa.

I bolighus vil loppene dø etter noen dager, høyst 1-2 uker. Fugleloppene kan overleve på menneskeblod, men i huset er det for tørt til at de kan overleve.

Skrevet

Jeg har aldri fått fugleloppebitt om høsten, men bortsett fra det høres det veldig kjent ut. Fugleloppe trives like godt i byen som på landet og det er nok at det finnes et gammelt fuglereir i nærheten av soveromsvinduet eller at man i løpet av dagen passerer under trær med fuglereir i. Jeg har også opplevd at det er bare jeg som blir bitt, til tross for at jeg har delt seng/soverom med andre.

Fugleloppa er en seiglivet skapning som tåler svært lave temperaturer over lang tid (Overvintrer i fuglereir), men de dør ganske riktig raskt innendørs. Det går an å se dem og da ser de ut som ca. 1 mm lange fluer uten vinger og de hopper! Eneste måten jeg har funnet for å bli kvitt dem er å kokvaske sengetøyet og støvsuge madrass, dyner og puter grundig. Litt slitsomt, men jeg har gjort dette hver dag til problemet har forsvunnet. I tillegg har jeg sørget for å holde soveromsvinduet lukket.

Når det gjelder kløen, så har jeg funnet ut at det som fungerer best er aftershave krem/balm. (Et resultat av en desperat jakt i baderomsskapet en natt jeg hadde 104 bitt...). Nå har jeg faktisk alltid en tube i toalettmappen for jeg reagerer voldsomt på disse bittene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...