Gå til innhold

Kan jeg gi noe?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Velger å poste dette innlegget her, skulle kanskje lagt på "sorg".

Saken er at 3 barn i familien har mistet en av foreldrene. Jeg har ikke daglig kontakt med dem, men møtes i familiære sammenhenger.

Jeg skal i begravelse og har selvsagt kjøpt blomster til båren. Men kan jeg gi noe til disse barna? Noe som de kanskje kan ta frem senere og få en god følelse av? At mange tenkte på dem den gangen? Eller vil dette bare være en ekstra belastning?

Er det isåfall noen som har noe forslag om hva jeg kan gi? De er mellom 5 og 10 år. Begge kjønn. Dødsfallet var uventet.

Håper noen har noen meniger ang dette.

Endret av Fibi
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så god du er!!

Da jeg leste innlegget ditt tenkte jeg at den gjenværende familien må være heldige som kjenner deg. Det spesielle du kan gi barna og den gjenlevende forelderen er å gi av deg selv, tenker jeg.

Ta kontakt med familien, vær sammen med dem og hjelp barna med å få være barn, ta dem med på utflukter, vis at du bryr deg om dem.

Jeg tror det vil være det de vil huske senere; et menneske som brydde seg om ga omsorg da livet blei snudd opp ned.

:klem:

Skrevet

Tusen takk for fine svar. Jeg skulle gjerne vært mer sammen med dem, men pga avstand er det ikke mulig desverre.

Men kan jo kanskje skrive brev eller noe i etterkant, vet at mange sier de føler seg litt "glemt" etter selve begravelsen.

Kanskje jeg kan se om jeg finner noen bøker som passer, sammen med et kort til selve dagen? Diktsamling for barn?

Tror jeg vil satse på å gi dette til noen andre som bor nærmere, så de kan overlevere. Sånn at de ikke trenger å forholde seg til annet enn det de absolutt må

Skrevet

Jeg vet ikke om det er en så veldig god ide å kjøpe en "sørgegave". Tanken din er veldig fin, men jeg er usikker på hvordan barn vil reagere på det. Hva om du heller oppretter et fond, til utdanning e.l. når de blir eldre? Hvis de nå bare har en forelder, er det jo ikke umulig at økonomien kan bli noe trangere...?

Tror det viktigste for barn er tid og omsorg fra familie og venner (slik som nevnt over) og en så trygg fremtid som mulig. Det er helst voksne som setter pris på jeg-tenker-på deg-gaver...

Skrevet

"farvel, rune" var det første jeg tenkte på. den boka leste vi i 1 klasse, men blir det kanskje litt fælt?

Skrevet

Først må jeg si at jeg synes tanken din er veldig fin, men jeg tror ikke jeg ville kjøpt en konkret ting som i framtiden kanskje bare vil minne barna på begravelsen til mamma/pappa.

HVa med å heller gi dem en positiv opplevelse litt fram i tid? Type dyrepark/kino/tivoli el?

Jeg vil kanskje tro at etterhvert når alt kommer litt på avstand, at barna kan ha godt av å komme "ut" litt for å oppleve noe som er hyggelig?

Skrevet

Jeg tror som enkelte andre her at tanken er god, men at det likevel blir feil.

Jeg tror barna skal få mulighet til å sørge under begravelsen. Derimot tror jeg det er viktigere å følge opp i etterkant.

Vi har alle lett for å glemme slike hendelser i ettertid når hverdagen innhenter oss alle, men det er da disse barna har behov for omtanke fra omverdenen.

Det er "snart" jul. Sansynligvis ville dette bli en tid da de savner sin forelder mer enn noen gang. Kansje en oppmuntring da hadde vært bedre enn nå, samtidig som en oppfølging i tiden fremover vil bli sentralt i å komme over den umidelbare sorgen. Muligheten til "å glemme" blir kansje viktigere på et senere tidspunkt enn den er idag.

Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville gitt dem noen gave akkurat nå. Jeg og broren min mistet mammaen vår da vi var 9 og 12. Det jeg faktisk husker jeg satte stor pris på var en tante som fyllte opp frysern vår med middag til å tine opp og nybakte boller...

Jeg vil anbefale deg å vente litt og så heller gi dem noen fine minner iform av turer/ piknik/ ol.

Skrevet

Tanken er veldig fin,men jeg tror det blir litt feil å gi en gave i begravelsen.

Skrevet

I forbindelse med dødsfallet går det an å gi ei fin bok for barn om døden/sorg/begravelse. Det fins ulike fine slike bøker. Ville ikke overrakt den akkurat i begravelsen, men kanskje før eller etter. Gode bøker er gull verd, og kan være til god hjelp i sorgprosessen.

Skrevet
Jeg vet ikke om det er en så veldig god ide å kjøpe en "sørgegave". Tanken din er veldig fin, men jeg er usikker på hvordan barn vil reagere på det. Hva om du heller oppretter et fond, til utdanning e.l. når de blir eldre? Hvis de nå bare har en forelder, er det jo ikke umulig at økonomien kan bli noe trangere...?

Tror det viktigste for barn er tid og omsorg fra familie og venner (slik som nevnt over) og en så trygg fremtid som mulig. Det er helst voksne som setter pris på jeg-tenker-på deg-gaver...

Jeg er enig. Kjempefin tanke, men...............

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg er ikke helt enig med de over...

Venninna mi mistet brått samboeren sin for drøyt to år siden, datteren var ca tolv og mistet pappan sin.

Da spleiset klassen på en stor bamse til henne, og hadde skrevet et veldig koselig kort. Hun fikk også noen andre små gaver som bok, cd ol av andre som bare var til henne. Hun satte veldig stor pris på det!

Kjempefint det andre sier med å stille opp med mat i fryseren, turer og opplevelser. Men tror ikke man skal være redd for å gi en liten oppmerksomhet i form av en gave og hvis man har lyst til det!

Ikke lett med slike situasjoner...

Skrevet

Takk for gode innspill. Jeg er enig med dere at det ikke er noen god ide å overrekke denne gaven i selve begravelsen. Hadde tenk å gi den/legge den igjen hos et familiemedlem som også er nabo. Da kan han levere den når han ser at det "passer".

Jeg tenker meg litt om til, men tror nok jeg kommer tilå kjøpe noe. men som sagt så får de gaven litt senere.

Skrevet

En gave av varig art vet jeg ikke om er noen god ide. Det er en grunn til at man sender buketter og ikke potteplanter hjem til folk som kondolansehilsen liksom... Greit å bli ferdig med det...

Skrevet

Leste nettopp et intervju med et av barna som mistet sin far i 9/11. En av tingene barna hadde problemer med å takle var faktisk det at de fikk masse gaver da de mistet en av sine foreldre. Jeg forstår litt den tankegangen. Men å finne på noe med dem i ettertid hvis du har muligheten til det, eller sende dem noe senere, vise at du bryr deg også etter sørgeperioden, det synes jeg er en fin tanke.

Skrevet

Sier som de andre: en god tanke du har, og du bryr deg tydeligvis om disse barna/denne familien.

hva med å lage et minnealbum? Bør jo ikke nødvendigvis gi dem albumet i begravelsen, men noen uker senere?

Det var en annen bruker her som nevnte boken "Farvel, Rune". Det er en "fin" sørgebok som handler om en jente og hennes bestevenn Rune, som en dag dessverre drukner. Hvis jeg ikke husker feil var begge mellom 4 og 6 år et sted (jevnaldrende).

Jeg hadde forresten denne boken på pensumlisten i vinter - jeg går andre året på førskolelærerutdanningen. Ta en titt på boken - f.eks på et bibliotek, så kan du lese igjennom den og tenke litt på det.

*kondolerer så mye med tapet*

Skrevet

hva med å kjøpe en fin dagbok? SIkkert mange tanker som svirrer i hodene til de stakkars små nå, og da er det kanskje deilig å få skrive de ned helt for seg selv.?

Skrevet

Enig med mange her, kjempefin tanke og skjønner at du ønsker å gi de noe, men jeg ville følt det ble feil. At det på en måte blir å flytte fokus og et forsøk på å plastre et sår som ikke kan og kanskje ikke bør plastres akkurat nå. Som noen her sier; mange føler seg veldig glemt i tiden etterpå, så hvorfor ikke heller spare den gaven nå men heller være ekstra oppmerksom på disse barna framover i tid, gjøre litt ekstra for dem i årene som kommer?

Skrevet

jeg har vært i en liknende situasjon barna var 10 og 12. Det jeg gjorde var å låne vekk hunden min i 3 måneder. dette tok vekk noe av oppmerksomheten fra bare sorg. gjorde at barna hadde noen å snakke med og noe å være opptatt av.det er ofte tiden etter begravelsen som er den vanskeligste. nå etterpå er hunden vår på helgebesøk hos dem titt og ofte, og den er også på obligatorisk høst, vinter og sommerferie.

Hunden er forresten også veldig flink til å sende brev og kort og til å gi gaver nå og da....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...