Gå til innhold

Tigerjentes julekalender


Gjest Tigerjente

Anbefalte innlegg

Gjest Tigerjente

I år er første julen meg og min kjære skal tilbringe sammen, og vi har lyst til å gjøre denne julen til en minnes rik høytid for alle i den lille familien vår. Jeg er student og han er fulltidsjobbende, i tilegg har jeg en liten sønn som blir to i desember, så vi har ikke mye tid til overs, og heller ikke så masse penger på en og samme tid, derfor er det lurt å begynne å planlegge litt tidlig, sånn at man kan kjøpe noen julegaver her og noen der, også kan vi sette av litt penger hver mnd.

Jeg har tidligere tenkt at det har vært litt tidlig, selv om jeg har begynt å tenke masse på det, men i går så jeg at mange blader fra treet mitt i hagen hadde gulnet og landa på bakken, i tillegg har regnet kommet for fult, noen sikre tegn på at høsten er her.

Jeg tenkte jeg kunne bruke denne kalenderen til å telle ned, og planlegge mine planer for jula, kanskje noen av dere kan hjelpe meg med tips o.l. også.

Og jada, jeg kopierer fra alle andre juedagbøker, men jeg syns det var så genialt :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tigerjente

hmm. ting som må planlegges.

* Julegaver - hvem, og hva.

* julekort - hvem.

* Hvor skal vi være i julen?

* Hobbeverksted med unge/søsken ol. Nisser, kort, drops, kaker ol.

Jeg har bladd i hobby kataloger de siste dagene, og kommet fram til at vi må lage noe gøy med de små i familien. Jeg scrapper selv, men har hatt en lang scrappe tørke nå, men jeg kjenner kreativiteten blomstre nå når høsten kommer. Er det noen som har noe tips til hva vi kan gjøre med de små? Det er jo hvertfall min sønn, han er to år, og kan sikkert ikke gjøre så mye, men han blir vel glad for å få prøve seg fram og få litt skryt. Og all kunst laget av han blir jo uansett godt mottatt fra familie. Men så er det søsken og kusiner/fetre, de er i hovedsak under 10 år alle sammen. Det må være noe som ikke tar kjempe lang tid, og som tar stor plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigerjente

Jeg sitter her å skriver for meg selv jeg. :ler:

I dag har jeg vaska ytterdøren, vinduet i den, og kosta veggene for spindelvev.

I går fikk vi ny asfalt utenfor døren, på den veien som går mellom husene, så da er det endelig litt ordentlig utenfor.

Nå må jeg bare finne gardinstoff til julegardinene jeg skal ha i vinduet, og pynt til en krans utenfor eller noe sånt, så er alt ute forann klart til jul. Selvsagt må jeg koste litt til siden vi er i høsten, men det groveste er hvertfall tatt.

Jeg syns denne var fin til julegardiner: http://www.sgshobby.no/?itemID=4357

Hva syns dere? tror jeg skal sy noen løpere i samme stoff også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Gjest Tigerjente

Fikk en Ide av Lilleskys juledagbok.

Skal prøve meg på å lage mine egne Pakkelapper og kanskje også lignende julekort. Tar pepperkakeform på tykk papp og markerer formen i pappen, så klipper jeg, eller skjærer rundt. Så lager jeg hull øverst til gavebåndet med ett maljeverktøy, og forsterker hullet med en malje, sånn at hullet ikke blir ødelagt så fort. Så kan jeg pynte og dille på pakkelappen så masse jeg vil.

Tenkte meg innom panduro for å se om de har noe der i morgen, hvis ikke stikker jeg innom en bokhandler som har litt utvalg og ser der.

Men, Oj. Hvor får jeg tak i pepperkake-former da?

Endret av Tigerjente
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der så jeg stoffet! Det var fint.

Falt også for de typene med snøstjerner på, må bare finne ut hva jeg skal bruke det til først :icon_question:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest squeeky

Hei hei :vinke:

Du begynner tidlig i år ser jeg :) Godt å være forberedt...

Takk for hilsen i dagboka mi :klem:

Går bedre med tåa...nå kan jeg ta på meg sko igjen(nesten) :ler:

Ha en knall helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigerjente

Kamela: hva med løpere, til benker, kommoder og bord? eller kanskje du kan sy en nisse med forkle med snøfnugger på?

Squeeky: ikke så tidlig som andre her :ler: men tidlig nok, håper jeg.

Kjempebra at foten din funker igjen snart, hørtes veldig vondt ut.

Knall helg skal jeg ha, om prinsen blir bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigerjente

Ja, det var det jeg tenkte jeg skulle prøve meg på.

Har nesten ingenting av sånne ting, siden jeg flytta for meg selv i fjord. Og, det jeg har er det ikke jeg som har valgt å ha, så de er jeg egentlig ikke sånn spesielt glad i.

Så jeg tenkte finne meg ett fint stoff jeg liker, sy gardiner av det, og ha matchende duk på stuebordet, og løpere på kommodene i stuen, bordet på kjøkkenet, og kommoden i gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...
Gjest Tigerjente

Ja, det har jeg! Jeg og prinsen hadde juleverksted i dag. Og vi skal fortsette på fredag da han har fri fra barnehagen.

Vi brukte pepperkakeformer som mal, men vi har laga hjerter og stjerner. Også har vi pynta med glitterlim, og reelifpenner.

Også har jeg tenkt litt på utførelsen av julekalender til prinsen. Er ikke så sikker på om han trenger så masse "ting" Så jeg lurer på om jeg skal kjøpe en vanlig sjokoladekalender til han, også ha en kalender med opplevelser som vi uansett skal gjøre, eller som jeg håper vi uansett skal gjøre, men det vet jo ikke han.

Sånn som at vi pynter juletreet på lillejulaften, går å ser på pepperkakebyen i sentrum, går å ser på julegaten, handler julegaver, har juleverksted, koser oss med gløgg og pepperkaker, baker kaker, ol.

Jeg prøver å sette opp ett oppsett over det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så flott da !

Dere sitter sikkert hjemme og koser dere akkurat nå mens andre sliter på jobb :grine:

Den løsningen på adventskalenderen hørtes lur ut!

Han er såpass liten enda at han ikke har de store forventningene. Tror ikke jeg begynte med pakkekalender til ungene før eldstemann var 4,5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigerjente

Jeg har satt opp en liste over ting jeg bør gjøre i hjemmet før jul, men, noen av punktene er det ikke så viktig om jeg ikke klarer, mens andre er nesten livsviktig. :ler: Det som er gjort er markert med grønn, det jeg absolutt ikke får gjort er rød.

UTE

* Koste forann inngangen, og bak i trappene (halvveis ferdig)

* Rake plenen forann og bak, og grusen fri for løv

* Klippe gresset?? Det snør jo ikke enda.

* Ta inn alle utetingene lekene er inne og utemøblene er stablet.

* Rydde sånn at ting ikke kan velte/fly i storm og snø. heller lagt på plass, og verktøy i boden inne.

* klippe ned buskene litt

KJØKKENET

* Vaske vinduer

* vaske altandøren

* Vaske kjøleskapet

* Vaske oppvaskemaskinen og rense filtre

* Vaske komfyr og ovn (må sikkert gjøres igjen før jul)

* Vaske mikro

* Vaske "hjørneskapet"

* Vaske viften

* Vaske krydderhyllen

* Vaske stoler og bord

* Vaske veggene

* Skrap bort resten av tapetet (ferdig nede, bare oppe igjen nå)

* Heng opp ny tapet

* Mal veggene

* Heng opp igjen lysbrytere og stikk kontakter +++

* Vask listene + mal de

* Vask og mal taket

* Vask flisene

* Vask og rydd inni alle skapene (bosskapet ferdig)

* Tørke støv av lysene

* Vaske gardiner

* Finne julegardiner, sy, og henge opp.

* vaske over alle småeletriske ting.

* Skrive opp en handleliste over ting jeg trenger til jul og ellers.

STUEN

*Vaske vinduene

*Tørke støv av persiennene

* Finn julegardiner, (sy?) og heng opp

* mal ferdig

* vask veggene der det er kommet flekker

* Støvsug gulvet inkl. under alle møbler

* Vask gulvet inkl. alle møbler

* vask og rydd pulten, skuffene og skapet

* Tørk støv av lamper

* Vask rekkverket i trappen

* Sparkle døren, og kanskje male den?

GANGEN

* skur trappene

* Heng opp igjen listene

* Vaske lampene

* Vask kommoden og skohyllen.

BADET

* Vaske vegger og gulv

* Støvsuge under kanten på platene på veggen

* Vaske under badekaret

* Vaske i skapene

* Vaske bosspannet

* Finne julehåndkler å henge opp

KOS

* Lage pepperkakehus

* Lage lussekatter

* Lage julekort

* Lage pakkelapper

* Lage adventskalender til prinsen.

* strikke julenisse

Mer kommer garantert!

Endret av Tigerjente
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigerjente

I tillegg begynner adventskalenderen å ta form, men det må jeg legge ut senere, for jeg har ikke det på pcen, og jeg må løpe å hente prinsen i barnehagen snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...