Gå til innhold

Dårlig immunforsvar

Fremhevede innlegg

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Noen som har tips til hvordan styrke immunforsvaret? Nå har jeg blitt skikkelig syk (feber, tett i nesen, sår hals, slapp i musklene og hodepine) to ganger på under en en måned, så det virker som immunforsvaret ikke er helt i orden for tiden. Er det noe spesielt jeg på passe på å få i meg? Noen vitaminer eller ligende jeg burde ta?

Hva vil det si å ha "store lymfekjertler"? hvordan merker man at man har det? Og hvor er mandelene, hvordan kan jeg se de? Bare tenkte å sjekke siden dette kan bety verre ting er forkjølelse (f.eks kyssesyke). Og hva er egentlig forskjell på forkjølelse og influensa?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fortell om kmostholdet ditt, så er det enklere å hjelpe. Hva spiser du? Når spiser du? Hvor mye spiser du?

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Jeg spiser egentlig skikkelig usunt (mye brødmat, pizza og pannekaker + er vegetarianer). Men tar multivitaminer, tranpiller og sånt ekkelt gugge med jern i i tillegg daglig. Er det noen spesielle matvarer eller vitamintilskudd som er spesielt bra for immunforsvaret? Føler jeg har lest om det en plass men husker ikke det nå så klart.

Spiser vanligvis ganske mye, fått høre at jeg driver alltid å tygger på noe (har høy forbrenning, så det gjør liksom ingenting). Men når jeg er syk mister jeg matlysten og spiser svært lite.

Også en annen ting. Når jeg er syk fryser jeg langt inni meg, også når jeg har feber og kjennes varm ut. Men alle andre forstår jeg er veldig varme når de har feber. Er jeg bare skikkelig rar da? Eller er det noe annet som gjør at jeg fryser sånt. Det er en annen slags kulde enn når jeg fryser når jeg er frisk.

Masse spørsmål dette, men litt kjedelig å være syk uten noen å plage, så jeg spør i vei jeg. :D

Skrevet
Jeg spiser egentlig skikkelig usunt
Da er det grunnen til at du har dårlig immunforsvar. Du blir hva du spiser :)
Skrevet

Bare for å kverulere, vegetarianer og spiser tranpiller?

Gå gjennom kostholdet ditt, og få i deg mer frisk frukt, grønsaker, nøtter, frø, grovt korn, gjerne tofu og lignende, osv så kommer det seg forhåpentligvis etter en stund.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Jeg er ikke vegetarianer av prinsipp, så det gjør meg ingenting å slurpe fiskeolje ;)

Er det ikke noen som har noen mer konkrete tips? Spise generelt sunt er såklart et godt tips, men det vet jeg egentlig fra før. Prøver på det, men det blir fort til raske løsninger når man er travel student... Ang. grøvt brød, kan det være "avgjørende". Før spiste jeg omtrent et halvt grovt brød til dagen, men nå går det lett i fine rundstykker fra first price. Men spiser også i tillegg veldig mye kavringer.

Æsj, hadde SÅ godt immunforsvar i 2005, var ikke syk en eneste gang, men i år er jeg syk hele tiden. Kommer ikke helt på hva jeg gjør feil.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet
Da er det grunnen til at du har dårlig immunforsvar. Du blir hva du spiser

Joda, men jeg spiste mye mer usunt før(chips og snop hver dag), så forstår ikke hvorfor jeg plutselig blir syk hele tiden nå. Nå som jeg tilogmed er blitt flink til å ta tranpiller og vitaminer også.

Skrevet

Kan du ikke si “spiser hovedsakelig vegetarisk” eller “spiser ikke kjøtt” i stedet for? Det skaper en del forvirring hver gang noen spør hvorfor jeg ikke tar tran, og må forklare hele remsa ;) Men over til saken.

Grovt/fint brød har mye å si ja. Du kan kort sagt si at du har byttet ut en stor del av en forholdsvis sunn mat med nærmest næringstom junkfood.

Andre korte greie råd jeg kommer på:

Bytt ut chips med nøtter.

Snop med frukt (tørket “just” ting er gode i stedet for drops)

Og du er på god vei.

Skrevet

En annen ting som er utrolig viktig, er å få nok søvn. Jeg hadde en periode der det ble mye stress, dårlig mat, og litt for lite søvn, og som resultat var jeg småsyk ofte, og fikk "alt som gikk".

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Takk for svar :) Søvn skal prøves å skaffes, får vel legge meg snart. Men så sover jeg veldig dårlig når jeg er syk, så det blir litt ond sirkel. Stresset har jeg ikke gjort, men jeg har hatt en del kjipe ting å tenke på i det siste, så har blitt litt lite søvn når jeg tenker meg om. Kan være det som gjør det da.

Kan du ikke si “spiser hovedsakelig vegetarisk” eller “spiser ikke kjøtt” i stedet for? Det skaper en del forvirring hver gang noen spør hvorfor jeg ikke tar tran, og må forklare hele remsa  Men over til saken.

Grovt/fint brød har mye å si ja. Du kan kort sagt si at du har byttet ut en stor del av en forholdsvis sunn mat med nærmest næringstom junkfood.

Andre korte greie råd jeg kommer på:

Bytt ut chips med nøtter.

Snop med frukt (tørket “just” ting er gode i stedet for drops)

Og du er på god vei.

Unnskyld, vet ikke hva jeg skal kalle det jeg, spiser verken fisk eller kjøtt fordi jeg ikke tåler smaken, men ting som inneholder, men ikke smaker fisk/kjøtt går helt fint. Finnes det noe ord for det? :P

Skal begynne å kjøpe inn brød og fryse istedet for first price ;) Og jeg har faktisk nettopp kjøpt inn peanøtter og popcorn, som skal erstatte chips. Og fra nå av skal jeg kjøpe frukt istedet for sjokolade når jeg trenger en oppkvikker mellom forelesningene ;)

Regnes forresten kneipp som grovt? Er veldig glad i kneippbrød, nam.

Skrevet

Kneippbrød SER grovt ut, men er ikke spesielt grovt, og kan nok ikke akkurat regnes som sunt. Da er grove knekkebrød bedre, men vanskelig å få i seg nok av.

Skrevet

“Liker ikke rent kjøtt og fisk” vet jeg flere har endt opp med. Men jeg tror ikke det er et eget begrep for det :klø:

Kneip er ikke av de groveste, men det er i det er vel akseptabelt. Får du tak i oppskårne Bakers brød eller aller helst “sunt og godt” der du bor? De er veldig praktiske, og ok på smak. Synes sundt og godt brødene kan være litt tørre, men til suppe eller som ristet er de ordentlig gode :)

Høres ut som om du er på god vei :)

Skrevet
Takk for svar :) Søvn skal prøves å skaffes, får vel legge meg snart. Men så sover jeg veldig dårlig når jeg er syk, så det blir litt ond sirkel. Stresset har jeg ikke gjort, men jeg har hatt en del kjipe ting å tenke på i det siste, så har blitt litt lite søvn når jeg tenker meg om. Kan være det som gjør det da.

Unnskyld, vet ikke hva jeg skal kalle det jeg, spiser verken fisk eller kjøtt fordi jeg ikke tåler smaken, men ting som inneholder, men ikke smaker fisk/kjøtt går helt fint. Finnes det noe ord for det? :P

Skal begynne å kjøpe inn brød og fryse istedet for first price ;) Og jeg har faktisk nettopp kjøpt inn peanøtter og popcorn, som skal erstatte chips. Og fra nå av skal jeg kjøpe frukt istedet for sjokolade når jeg trenger en oppkvikker mellom forelesningene ;)

Nå tror jeg nesten du tuller her :ler:

Peanøtter og popcorn er ikke sunt, det er bare mindre usunt enn chips. Kjøp valnøtter og hasselnøtter, spis det gjerne sammen med rosiner.

Spis minst en kilo frukt og grønnsaker om dagen - gjerne 3 frukter og 4 grønnsaker.

Drikk flere kopper grønn te hver dag. Tran er bra, fortsett med det. Lag deg havregrynsgrøt og spis knekkebrød. Kneip er bare juksegrovt.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Får tak i oppskårne bakers brød i alle fall, så får handle inn det til neste storinnkjøp. Det er litt kjedelig med brød som smaker tørt, så får prøve meg frem til noe jeg liker da. Jeg får sånn skikkelig dilla på brød i perioder, og nå er det kneipp som gjelder. For et år siden var det fulkornbrød som gjaldt. Kanskje jeg finner en ny favoritt nå :)

Gjest Norwegian Blue
Skrevet (endret)
Nå tror jeg nesten du tuller her

Peanøtter og popcorn er ikke sunt, det er bare mindre usunt enn chips. Kjøp valnøtter og hasselnøtter, spis det gjerne sammen med rosiner.

Spis minst en kilo frukt og grønnsaker om dagen - gjerne 3 frukter og 4 grønnsaker.

Drikk flere kopper grønn te hver dag. Tran er bra, fortsett med det. Lag deg havregrynsgrøt og spis knekkebrød. Kneip er bare juksegrovt.

Hey! Babysteps ;) Er ikke Grete Roede du snakker til her, vet du ;) Som sagt har jeg høy forbrenning og legger ikke på meg av verken fett eller sukker, og da har man lett for å legge til seg dårlige vaner fordi man ser sunne og friske ut. Legge til at siden jeg er var lita og tynn som liten ble jeg ofte oppfordret av både familie og venner å spise i vei på fettholdig mat for å legge på meg litt. Som også fører til dårlige vaner.

Jeg har da lært at peanøtter er veldig sunt og inneholder mye proteiner som jeg trenger. Og popcorn har jeg lært er snacks man kan spise uten å få dårlig samvittighet.

Grønn te drikker jeg fra før, knekkebrød og kavringer spiser jeg hver dag samt bran flakes til frokost.

En kilo frukt og grønnsaker om dagen får jeg se om jeg orker. Grønnsaker spiser jeg alltid rått fordi kokt smaker det ingenting, og da metter det mer.

Endret av Norwegian Blue
Gjest Norwegian Blue
Skrevet

*vaske vaske*

Takk for tips, bare pøs på hvis dere har fler :) Nå vil jeg bli frisk!

Skrevet

Trening kan hjelpe på. Kroppen blir i bedre form og sterkere, og man får svettet ut en del avfallsstoffer. Dog dette er forebyggende, hvis man allerede er litt småhanglete vil man gjerne ikke slite ut kroppen ytterligere.

Ellers er det jo å herde kroppen ved å utsette seg for bakterier. Å vaske hendene fører til at man får i seg mindre bakterier, og dermed unngår å bli syk, men det hjelper jo ikke på immunforsvaret. Du er fremdeles i faresonen om noen skulle nyse på deg ;)

Skrevet

-søvn VIKTIG

-frisk luft (mindre basiller i fri luft)

-grønnsaker, frukt, RENE matvarer (vitaminer, proteiner, fett, karbohydrater)

-vaske hender etter do, vaske før maten

-vann! skyller bort basiller som kan sette seg fast i halsen og gi infeksjoner.

-ikke bli våt og kald (imunforsvaret blir svekket da)

Skrevet

Du virker veldig søt og ung! Ler litt til deg mens jeg leser innleggene dine :ler: Du får meg rett og slett i godt humør! Takk for det!

Det er for øvrig helt vanlig å fryse når man har feber. Det er med andre ord ikke noe rart med deg ;)

I tillegg til valnøtter, og hasselnøtter, vil jeg foreslå at du går til innkjøp av mandler, samt at du sørger for å være varm på føttene. Putt også litt bær i Bran Flakes'en så blir den brått enda sunnere. (Jeg putter frossne blåbær i min, og de tiner i løpet av noen få minutter. Dermed får jeg også brått unnagjort en dose av de fem daglige.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...