Gå til innhold

Fretex

Anbefalte innlegg

Gjest Gjenbruka
Skrevet

For meg så har kjeden fretex vært til for at man kan gjøre et kupp selv om man ikke er stinn av gryn eller rett og slett en plass hvor man kan kvitte seg med ting som man ikke har bruk for slik at andre kan få muligheten til å ha glede av det til en billig penge.

Jeg hadde tatt en skikkelig ryddesjau av mitt gamle pikerom og fant masse jeg ikke følte jeg hadde bruk for eller som jeg ikke kunne se for meg å ha i en leilighet. Så jeg pakka det ned i en eske og fikk far til å kjøre det til fretex. Der ser butikkmannen nøye igjennom esken og rister på hodet og sier at dette kan bare kastes, det er bare skrot. de ville ikke ta imot det.

Jeg ble mildt sagt sjokkert da far fortalte dette. Esken inneholdt noen dvd filmer ( riktignok dårlige filmer men..) porselensdukker, slike speilfat for å sette lys på, telysestaker med kinesiske tegn på, blomsetpotter,middagsfat og mye mer brukelig ting. Jeg har sett verre ting enn det jeg hadde i eska på fretex...

HVa har skjedd? Har de virkelig blitt så fine på det? ikke bare det men fretex har jo blitt dyrere i det siste også. Nå er det jo blitt så trendy å handle secondhand klær og stasj men jeg trudde fretex var en organisjon for hele folket, ikke kun de med fete lommebøker!

Synes dette er trist..

Hva mener dere andre om dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fretex er avhengig av å få inn ting de kan omsette. De er ingen søppeldynge.

Gjest gjenbruka
Skrevet
Fretex er avhengig av å få inn ting de kan omsette.  De er ingen søppeldynge.

det ante meg at noen måtte komme med en slik respons....Om du leste litt nøye så skreiv jeg at esken inneholdt bl.a. dvd filmer og ting som så absolutt var brukelig og ikke noe skader på! Om de syntes det tilhørte på en søppeldynge så lurer jeg på hvor dette samfunnet er på vei mot... Jeg ville levere varene på fretex istedenfor å bare kaste dem på dynga. man får jo så ofte høre om folk som jobber på avfallsmottak at de er helt sjokkert over hvor mye fullt brukelige ting og tang folk bare kaster fra seg!

Skrevet

Det eneste jeg kan tenke meg er vedkommende som gikk igjenom tingene har erfaring med hva de klarer å selge videre og ikke. Klarer de ikke å selge det så kan de vel heller ikke ta i mot det?

Skrevet
det ante meg at noen måtte komme med en slik respons....Om du leste litt nøye så skreiv jeg at esken inneholdt bl.a. dvd filmer og ting som så absolutt var brukelig og ikke noe skader på! Om de syntes det tilhørte på en søppeldynge så lurer jeg på hvor dette samfunnet er på vei mot... Jeg ville levere varene på fretex istedenfor å bare kaste dem på dynga. man får jo så ofte høre om folk som jobber på avfallsmottak at de er helt sjokkert over hvor mye fullt brukelige ting og tang folk bare kaster fra seg!

Jeg leste så nøye at jeg fikk med meg at du skrev det var dårlige filmer og at du ramset opp noe skrot av noen pynteting. La heller være å kjøpe nye ting selv, så slipper du å kaste ;)
Skrevet

Tror du at du vet bedre enn en som jobber på Fretex hva de klarer å selge der..?

Fretex bruker STORE formuer på å frakte vekk søppel (dvs, ting de ikke får solgt). Det er få mennesker som kjøper brukt nips på Fretex når de får nye ting fra Nille til samme prisen, om ikke billigere..

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis du kjører ting på søppeldyngen slipper du å betale avgift fordi du er en privatperson. Hvis Fretex skal kjøre ting (i store lass) på dyngen må de betale avgift. Dette har de klaget på i avisen og på radio - at de får mye som er regelrett søppel. Uten at jeg tar stilling til om ditt var det.

Fretex er en veldedig organisasjon drevet av Frelsesarmeen. Det er en butikk de driver der rusrehabiliterte mennesker står bak disken. Det er meningen å tjene penger på det de selger, dermed vil de til en viss grad drives av markedskrefter. Dvs. at dersom det er stor rift etter retro og vintage ting vil prisen gå tilsvarende opp.

Da jeg flyttet for meg selv etter skilsmissen oppdaget jeg til min store skrekk at jeg hadde vært litt vel snill med eks'en - ved et uhell sto jeg med to gafler - han hadde fått resten. Da gikk jeg på Fretex og kjøpte gafler til 3 kr pr stk. Jeg synes det var billig jeg ...

Skrevet
Jeg leste så nøye at jeg fikk med meg at du skrev det var dårlige filmer og at du ramset opp noe skrot av noen pynteting.  La heller være å kjøpe nye ting selv, så slipper du å kaste  ;)

Tror du at du vet bedre enn en som jobber på Fretex hva de klarer å selge der..?

Fretex bruker STORE formuer på å frakte vekk søppel (dvs, ting de ikke får solgt). Det er få mennesker som kjøper brukt nips på Fretex når de får nye ting fra Nille til samme prisen, om ikke billigere..

For det første, jeg har trålet gjennom mange fretex butikker selv og har sett verre filmer enn det jeg hadde å gi bort..Dessuten har jeg for det meste sett at de har kun vhs filmer ikke dvd..dvd filmene jeg tenkte å gi fretex var Alt om min far, og virgin suicides (eller hva den heter) og twin town. Og mulig jeg ramset opp noe skrot av noen pynteting men det finnes alltid noen andre som det kan komme til nytte til. Hvorfor iall verden skal jeg kaste fult brukelig ting??? Slik som glassboller og asjetter?? Og la heller være å kjøpe nye ting slik at du slipper å kaste?Hadde alle tenkt slik så hadde søren meg ikke fretex eksistert.. Nei jeg sier ikke at jeg bytter ut innventaret mitt hver mnd eller noe slikt..Skal man virkelig slutte å kjøpe ting bare fordi man vet det at om ca 10 år så setter jeg det bort på loftet? Hva har du i boligen din mon tro? Kun pappesker??Og hva med klær da? går du med de samme klærne du brukte for 10 år siden??

Og jeg har aldri sagt at jeg vet best hva som selger på fretex..Derimot så var et par av de tingene jeg tenkte å gi dem noe jeg allerede hadde kjøpt på fretex..OG jeg har som sagt mang en gang trålet igjennom fretex butikker og sett mye verre ting enn det jeg leverte..Bl.a leker man har fått i happy meal hos mc.donalds.....

Skrevet
For det første, jeg har trålet gjennom mange fretex butikker selv og har sett verre filmer enn det jeg hadde å gi bort..Dessuten har jeg for det meste sett at de har kun vhs filmer ikke dvd..dvd filmene jeg tenkte å gi fretex var Alt om min far, og virgin suicides (eller hva den heter) og twin town. Og mulig jeg ramset opp noe skrot av noen pynteting men det finnes alltid noen andre som det kan komme til nytte til. Hvorfor iall verden skal jeg kaste fult brukelig ting??? Slik som glassboller og asjetter?? Og la heller være å kjøpe nye ting slik at du slipper å kaste?Hadde alle tenkt slik så hadde søren meg ikke fretex eksistert.. Nei jeg sier ikke at jeg bytter ut innventaret mitt hver mnd eller noe slikt..Skal man virkelig slutte å kjøpe ting bare fordi man vet det at om ca 10 år så setter jeg det bort på loftet? Hva har du i boligen din mon tro? Kun pappesker??Og hva med klær da? går du med de samme klærne du brukte for 10 år siden??

Og jeg har aldri sagt at jeg vet best hva som selger på fretex..Derimot så var et par av de tingene jeg tenkte å gi dem noe jeg allerede hadde kjøpt på fretex..OG jeg har som sagt mang en gang trålet igjennom fretex butikker og sett mye verre ting enn det jeg leverte..Bl.a leker man har fått i happy meal hos mc.donalds.....

Du kommer nok over det etter hvert.

Hvis du klager på andres kasting av brukbare ting, bør du kanskje først gjøre noe med egen kasting - om ting går av mote eller ikke.

Skrevet

Jeg ser virkelig ikke logikken i din argumentasjon.

Du sier at Fretex har mye verre ting enn dine ting. Ja, det er på en måte problemet. Fretex får inne hauger med SKROT, som de aldri får solgt. Og som igjen fører til at færre gidder å se igjennom tingene da det er mcdonalds-leker og likende der. Leker (også dukker) er vel forresten det Fretex har mest vanskeligheter med å selge. Barn idag mangler ikke akkurat leker..

Også sier du at vi er imot at du skal gjenvinne ting? Hallo, du forstår ikke det som blir skrevet. Vi er imot at Fretex skal bli overfylt av ting de ikke får solgt. Å blande inn filosofi inn i dette blir litt søkt.

Skrevet

Det er vel heller folk som har blitt fine på det, og at det er mye som det desverre er for billig å bare kjøpe nytt.

Gjest gjenbruka
Skrevet
Du kommer nok over det etter hvert.

Hvis du klager på andres kasting av brukbare ting, bør du kanskje først gjøre noe med egen kasting - om ting går av mote eller ikke.

Vet du hva..Jeg tror seriøst jeg aldri kommer til å komme over det! bra jeg har time til psykolog imorgen ellers vet jeg ikke hva som kan komme til å skje... :ironi:

Men bare en liten ting;jeg vil si det er en stor forskjell på å kaste ting og å gi det til f.eks fretex..Jeg har ikke sagt noe om å kaste noe som helst :)

Pappesken med fullt brukbare ting blir stående til noen ser verdien i skrotet mitt ;)

Skrevet
Pappesken med fullt brukbare ting blir stående til noen ser verdien i skrotet mitt  ;)

Det blir nok bra :tommelsmil:

Husk bare å plassere den et sted de som eventuelt vil ha interesse for dissse verdigjenstandene ser dem.

Skrevet
Jeg ser virkelig ikke logikken i din argumentasjon.

Du sier at Fretex har mye verre ting enn dine ting. Ja, det er på en måte problemet. Fretex får inne hauger med SKROT, som de aldri får solgt. Og som igjen fører til at færre gidder å se igjennom tingene da det er mcdonalds-leker og likende der. Leker (også dukker) er vel forresten det Fretex har mest vanskeligheter med å selge. Barn idag mangler ikke akkurat leker..

Også sier du at vi er imot at du skal gjenvinne ting? Hallo, du forstår ikke det som blir skrevet. Vi er imot at Fretex skal bli overfylt av ting de ikke får solgt. Å blande inn filosofi inn i dette blir litt søkt.

Bare noe jeg må få frem ( sier ikke at du påstår det men..) jeg mener ikke at alt på fretex er mye verre enn det jeg leverte..men de har en god del ting som står der enda noen mnd senere når jeg er innom... Veit jeg skreiv at jeg leverte en porselensdukke..ikke en leke...om det var den du sikta til da..

Har ikke påstått at noen er imot å gjennvinne ting i det hele tatt. jeg synes det er merkelig at fretex ikke vil ta imot en eske med brukbare ting som lysestaker og div og at resultatet da blir at jeg må kaste ting som er brukbare som andre kan ha bruk for..(kommer uansett ikke til å kaste det)Jeg er bare ikke av den sorten som går rundt og banker på hos folk og spør om de vil ha en glassbolle eller to om det skulle være en løsning.

Og uansett, saken dreide seg om det at dette var ting som ikke er fra 1980 med feiler og mangler. Jeg synes at ut ifra denne episoden så begynner fretex å bli litt vel fin på det..Om de ikke tar imot kassen jeg hadde, hva søren tar de imot da tenker jeg?

Jeg skjønner så absolutt at fretex ikke kan ta imot alt som de ser ikke kan selge..Men en skulle tro at dvd filmer solgte bedre enn vhs..kanskje bare jeg som er forutinntatt?

Skrevet
Det blir nok bra  :tommelsmil:

Husk bare å plassere den et sted de som eventuelt vil ha interesse for dissse verdigjenstandene ser dem.

Ja! det var et bra forslag.. kanskje du har noen konkrete forslag for hvilke plasser??.....

Skrevet

Det er så få som har _bruk_ for en stearinholder.. Og spesielt ikke en som var moderne for noen år tilbake..

Nei sorry, jeg ser ikke hva du mener. Man kan ikke klage over at en veledig organiasjon ikke vil hjelpe deg med å bli kvitt ting. De er selvsagt interessert i å tjene mest mulig penger (slik at de kan hjelpe flest mulig), du burde stolte på at de vet hvordan dette gjøres.

Skrevet
Det er så få som har _bruk_ for en stearinholder.. Og spesielt ikke en som var moderne for noen år tilbake..

for det var kun en eske fylt til randen av stearinholdere

Skrevet

Men uansett, jeg har levert ting til fretex før og det har blitt tatt imot. Det er ikke slik at jeg sitter her og er bitter for at jeg ikke har blitt kvitt tinga mine..for jeg vet hvor søppeldynga er..synes bare det er trist å kaste ting som kan komme til nytte for andre. For det er faktisk brukbare ting, gått ut på mote eller ikke.

For meg så er søppel ting som ikke kan brukes som er ødelagt osv..Jeg leverer ikke ødelagte ting til fretex jeg heller, er ikke helt idiot. Og om han som sjekka kassa personlig synes at dette var rett og slett stygge ting så er jo det litt leit..Han kan vel heller ikke vite hva smaken er til alle kundene som er innom?

Fretex består jo som oftest av mye forskjellige varer, er ikke slik at de kun går for en stil eller fører kun enkelte produkter..

Jeg synes det bare var litt skummelt at de ikke ville ta imot en kasse med brukbare ting ( lei av å gjenta meg selv men..)

Skrevet
for det var kun en eske fylt til randen av stearinholdere

Ikke rart de ikke ville ha den esken da. Er grenser for hvor mange som kjøper stearinholdere på Fretex :ler:
Skrevet
Ja! det var et bra forslag.. kanskje du har noen konkrete forslag for hvilke plasser??.....

Nei sorry, jeg er litt tom for forslag på det området. Det ligger ikke helt for meg å samle på pappesker med brask.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...