Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er sykepleien en vanskelig utdannelse? Tenker på tunge fag og mye lesing?

Og er det vanskelig og komme inn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, det her lurer jeg på også! Jeg kjenner en jente som går sykepleieren nå, og jeg lurer fælt på om det er tøft for henne.. Noen som vet? Tipper det er ganske tøft. Men hun er veldig flink, så det går helt sikkert bra :)

Skrevet

Jeg går sykepleien 2. året. ifjor sa alle at 1.året var verst, og det gikk tålelig bra, selv om flere i klassen røk ut på grunn av medikamentregninga og anatomi eksamen. I år sier de at 2.året er verst, så hvordan dette skal gå vet ikke jeg....

men uansett så er det spennende og interessant, mange utfrodringer. min største blir sprøyter og greier vi skal øve på neste uke, for jeg haaaater sprøyter. men kan ikke la det stoppe meg, kan iallefall sette meg litt inn i rollen som livredd pasient senere.

Det er blitt vanskeligere å komme inn på, enn det var før, og det er ikke noen utdannelse som man tar om man tror det er enkelt, fordi det var lett å komme inn før. da er det bra noen ryker ut for da leser de ikke nok. jeg leste jammen ikke mye men klarte alle eksamener, så de som ikke klarte det på 3 forsøk, burde rett og slett gå ut. unntaket er kanskje medikamentregninga, der tar det litt tid å forstå det, og det kommer veldig an på læreren faktisk. jeg løste det ved å droppe forelesningene og lese selv.

Noen fag er tung, andre lette og interessante. Mye lesing må en regne med, men jeg leste mye på noe og veldig lite på andre ting, har en tendens til å velge anatomi framfor etikk, fordi det virker viktigere der og da.

Skrevet

Ha! Men dette høres jo kjempespennende, utfordrene og ikke minst skikkelig gøy ut! BRA! Akkurat som jeg håpet :) At det var så mye regning hadde jeg ingen aning om. Annen enn at hun jeg kjenner ved noen tilfeller nå har nevnt at hun sitter å "regner".. men jeg trodde kansje at det bare var tilfeldig eller noe slikt. Men ok, hun tar nok det fint - selv om det sikkert er tøft :)

Men du, MissEscada!... Får dere utlevert arbeidstøy som dette: http://www.health-workers.com/public/ allerede nå på skolen, eller må dere skaffe dere slikt selv? Kan dere velge om dere vil ha hvit eller blå tunika som her f.eks, kort eller langermet?

Er det noen hos dere - på skolen - som går rundt med slike søsterur,eller kansje har en søstersaks? Navnskilt/pennholder... ??

haha, jeg bare lurer litt :) Skriv så mye du kan :D

Skrevet

Jo! pps: det kommer sikkert til å gå super bra for deg 2 året ditt ;) Klart det gjør det. Les hva du skriver selv, så forstår du det :) Hell og lykke :)

Skrevet

På skolen har vi kjøpt eget tøy til å ha i øvingsavdelingen, den måtte være hvit og det er strenge regler om hår, sminke, smykker, negler, sokker osv. skal være så likt om mulig praksis. var ikke så dyrt da, 250 for settet eller noe, pluss at man må ha sandler med hælrem, veldig viktig! de koster 200 eller noe. vi har navneskilt, det må man ha, eller så hr jeg søsterur og skal kjøpe saks også, hjelper litt på følelsen av å være sykelpleier, pluss at jeg stadig lånte saksa til kontaktsykepleier i praksis i fjor.

skal du søke deg inn neste år? det er et kjempefint studie, og jeg gleder meg iallefall til praksis i år, da er det medisin og kirurgi.

Det er en del regninge, faktisk så viser undersøkelser at sykepleiere på sykehus bruker 30 % av arbeidstiden på å administrere medikamenter, og da blir det litt regninge. jeg synes ikke det var vanskelig i det hele tatt, men det lå mange timer og mange regnestykker bak det. må bare øve til man skjønner det. men vi begynte med undervisning 2 uker før prøven, og det var kort tid, så ikke vent så lenge. se litt på det underveis.

Skrevet
På skolen har vi kjøpt eget tøy til å ha i øvingsavdelingen, den måtte være hvit og det er strenge regler om hår, sminke, smykker, negler, sokker osv. skal være så likt om mulig praksis. var ikke så dyrt da, 250 for settet eller noe, pluss at man må ha sandler med hælrem, veldig viktig! de koster 200 eller noe. vi har navneskilt, det må man ha, eller så hr jeg søsterur og skal kjøpe saks også, hjelper litt på følelsen av å være sykelpleier, pluss at jeg stadig lånte saksa til kontaktsykepleier i praksis i fjor.

skal du søke deg inn neste år? det er et kjempefint studie, og jeg gleder meg iallefall til praksis i år, da er det medisin og kirurgi.

Det er en del regninge, faktisk så viser undersøkelser at sykepleiere på sykehus bruker 30 % av arbeidstiden på å administrere medikamenter, og da blir det litt regninge. jeg synes ikke det var vanskelig i det hele tatt, men det lå mange timer og mange regnestykker bak det. må bare øve til man skjønner det. men vi begynte med undervisning 2 uker før prøven, og det var kort tid, så ikke vent så lenge. se litt på det underveis.

Ok, så dere får kjøpt det via skolen alle sammen og bruker det allerede nå ja :) Flott!

Neida, jeg har et helt annet yrke. Men jeg liker en skjønne jente som går akkurat det samme som deg nå og da er jeg bare naturlig nysgjerrig på hvordan dagene hennes er, om hun har det tøft eller om det går bra og slikt.. Også tenkte jeg som så - nå som jeg pluttselig fikk lære meg nye utrykk som "søsterur" og "søstersaks" osv.. at dersom hun ikke har disse tingene, så kunne hun få det av meg :) Men da har hun vel bekledningen vil jeg tro. Jeg kan jo finne ut ;)

Dere har t.o.m. navnskilt altså.. Tusan, får ikke skaffet henne noe snart jeg nå da :forvirret::ler: neida, det viktigste er bare at hun har disse tingene :)

Høres ut som derer har gjort et veldig godt valg! Noe det selvsagt ikke er noen tvivel om heller. Jeg har i allefall stor respekt for alle og enhver som ønsker å jobbe med mennesker og hjelpe de til noe bedre. Godt hjerte og det i seg selv betyr alt.

Takk nok en gang :)

Skrevet

Jo! 1 ting til.. Kunne du kansje skrive inn et regnestykke her? Et du har i kladdeboken din, som er ganske nytt i forhold til hvor langt dere er kommet og slikt :)

Hadde bare vært gøy for meg å se hvordan dette så ut. Type regning dere driver med altså.. Om du har mulighet og lyst?

:)

Skrevet

Jo! (igjen.. haha) Du sier.. "til man skjønner det"

Dersom du skriver inn et slikt regnestykke som er helt hverdagslig for dere.. Kunne du skrevet hva som er "Key" for å forstå det også da?

Hvem vet.. Kansje det går opp? :)

Skrevet

Et regnestykke kan være:

a)Et barn skal ha Lanoxin 0,0125 mg. Hvor mange mikrogram tilsvarer dette?

b)Lanoxin finnes i oppløsning 50 mikrogram/ml. Hvor mange ml sterilt vann og hvor mange ml av oppløsningen på 50 mikrogram/ml må vi blande for å få 10 ml av en løsning på 5 mikrogram/ml?

den første er jo enkel,forsåvidt den andre også, men litt mer komplisert. gidder ikke skrive svaret her.

men cluet er å vite formlene for fortynning og ellers de omgjøringsformlene man må kunne. sikkert mange måter å gjøre det på, jeg gjør det bare på min, og det har blitt riktig nesten hver gang hittil. slikt sjekkes to ganger i virkeligheten av to sykepleiere, så med litt mer trening blir det nok riktig hver gang håper jeg. men alle kan gjøre feil.

matten er ikke vanskelig om man skjønner litt, er ikke akkurat ingeniørstudiet det her, men måtte regne litt for å skjønne bæret ja.

Skrevet
Et regnestykke kan være:

a)Et barn skal ha Lanoxin 0,0125 mg. Hvor mange mikrogram tilsvarer dette?

b)Lanoxin finnes i oppløsning 50 mikrogram/ml. Hvor mange ml sterilt vann og hvor mange ml av oppløsningen på 50 mikrogram/ml må vi blande for å få 10 ml av en løsning på 5 mikrogram/ml?

den første er jo enkel,forsåvidt den andre også, men litt mer komplisert. gidder ikke skrive svaret her.

men cluet er å vite formlene for fortynning og ellers de omgjøringsformlene man må kunne. sikkert mange måter å gjøre det på, jeg gjør det bare på min, og det har blitt riktig nesten hver gang hittil. slikt sjekkes to ganger i virkeligheten av to sykepleiere, så med litt mer trening blir det nok riktig hver gang håper jeg. men alle kan gjøre feil.

matten er ikke vanskelig om man skjønner litt, er ikke akkurat ingeniørstudiet det her, men måtte regne litt for å skjønne bæret ja.

:ler: fantastisk! Så det er slikt hun sitter å regner :icon_razz: Det var forsåvidt slik jeg hadde sett det for meg. Jeg har en bekjennt som studerte til å bli farmasøyt og de hadde nok av slik regning de også etter hva jeg forstod :) Det stemmer nok som du sier at eneste måten å gjøre det på, er å regne, å regne, å regne - helt til det sitter :9 Selv har jeg regnet mye subnetting/supernetting:

http://www.learntosubnet.com/

Det samme gjelder her :) Om igjen og om igjen og om igjen til det bare "går opp" en vakker dag. Jeg var mye frustrert på den tiden husker jeg, men det endte med at læreren vår ville ha meg til å undervise klassen og jeg fikk klapp på skulderen når folk bestod. Så man får jo til etter hvert bare man ikke gir opp for godt :)

Supert! Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive inn dette for meg! :)

Skrevet

bare hyggelig det :) hun jenta er heldig som kjenner en som deg, som oppriktig viser interesse for hva hun driver med.det er godt å få litt anerkjennelse når det blir hardt op skolen og det er mange krav.

håper du kaprer henne og lykke til!

Skrevet
bare hyggelig det :) hun jenta er heldig som kjenner en som deg, som oppriktig viser interesse for hva hun driver med.det er godt å få litt anerkjennelse når det blir hardt op skolen og det er mange krav.

håper du kaprer henne og lykke til!

Vel.. Nå vet vel hun neppe at jeg sitter her med deg å stiller spm vedrørende hva hun driver med (hehe) men det er ikke så ofte jeg får snakket med henne for tiden og spurt henne om slikt selv, derfor er det godt at jeg kan stille deg/dere noen av spm i mellomtiden :) Tror hun har veldig mye på skolen nå. Jeg spurte om hun ville være med å gjøre noe denne uken f.eks. og hun ville det, bare neste uke - for denne uken var umulig! Så da får hun selvsagt all den tid hun bare måtte trenge. Kansje hun har noen prøver og slikt denne uken.

Og tusen takk du - jeg gjør ikke annet enn å håpe selv :) Jeg får ikke ordlagt hvor eksepsjonell jeg syns hun er. På alle måter.. Å være interessert i henne og alt hva hun er, er verdens letteste ting, og på ingen måte noe jeg fortjener ros for (takk alikevel da). Det er inget en må jobbe for, det kommer helt, helt naturlig :)

Gjest KATTAstrofe
Skrevet
Er sykepleien en vanskelig utdannelse? Tenker på tunge fag og mye lesing?

Og er det vanskelig og komme inn?

Sykepleien er ingen spesielt vanskelig utdannelse, men den krever en god porsjon gode menenskelige egenskaper. Personlig syns jeg andreåret var det mest krevende, både med hensyn til praksis (medisinsk og kirurgisk) og det faglige.

Hva man definerer som tunge fag er veldig individuelt, mange syns medikamentregningen er verst, mens andre sliter med anatomien.

Hvor vanskelig det er å komme inn varierer fra skole til skole. Høgskolen i Tromsø er den skolen i landet der en må ha best karakterer for å komme inn, og høgskolen i Finnmark har ofte det laveste snittet.

Eller er opplegget svært variabelt fra skole til skole. Der jeg studerte fikk vi låne alt tøy gratis, mens Miss Escada må kjøpe sitt.

Skrevet
Høgskolen i Tromsø er den skolen i landet der en må ha best karakterer for å komme inn

Ah! Snittet der er høyest ja :) Forundrer meg ikke det minste!

:ler: jeg tenker tanker for meg selv her.. hehe ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...