Gå til innhold

iexplore.exe har et problem og må lukkes

Fremhevede innlegg

Skrevet

...vi beklager det inntrufne.

Vel, det gjør jeg også, for jeg får denne feilmeldingen flere (mange) ganger hver eneste dag, uavhenigig av hva slags nettside jeg er inne på. Har sendt uendelig mange feilrapporter, nesten så Microsoft burde legge merke til det snart i statistikken sin ;)

Det artige er jo forsåvidt at det problemet umulig kan være så stort, for jeg flytter boksen ned i hjørnet, og så kan jeg fortsette å surfe i det uendelige.

Har slettet cookies etc, har ryddet opp i filer, kjørt antivirus og alt mulig sånt.

Uansett er det irriterende.

Hvordan kan jeg få en slutt på denne galskapen?

(nå kommer sikkert noen til å si at jeg kan bruke en annen browser, vel Opera f.eks funker ikke hos meg - men det er et annet problem)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du noen ekstra verktøylinjer på IE? Som f.eks Google Toolbar eller Yahoo?

En annen årsak kan være at du har "ZoneAlarm" installert på maskinen. Avinstaller dette på vanlig måte.

Hvis Quarterdeck CleanSweep eller Norton CleanSweep er installert på datamaskinen, starter du datamaskinen i sikkermodus og avinstallerer deretter CleanSweep.

Skrevet (endret)

Har blitt mere vanlig hos meg også i det siste. Har "en del" antivirus/antispy programmer som kobler seg til nett i tide og utide. Kan være det.

Men er også veldig multitaskgal :D

Har alltid opp flere vinduer av gangen, er utålmodig, og "stresser" programmet (Explorer). Da låser det seg ganske fort :)

Endret av PoolBoy
Skrevet

Jeg vil tro det har med previewfunksjonen til explorer som ofte (IMO alltid) lager problemer.

Denne previewfunksjonen for mediafiler skrur du av ved å kjøre:

regsvr32 /u shmedia.dll

(lim det inn i start->run)

Skrevet (endret)

Det kan være mange grunner at Internet Explorer krasjer. I et program så har man såkalte unntak. I de tilfellene programmet møter en situasjon som den ikke klarer å løse basert på de instruksjonene som finnes i koden, så vil programmet ofte terminere. I noen tilfeller, så vil programmet også låse seg. Siden Internet Explorer er en så integrert del av Windows, så setter dette også hele stabiliteten til operativsystemet i fare.

Det som er spørsmålet blir så hva som skaper dette unntaket, og det kan være så mangt. Overflytsfeil og minnehåndtering kan være en grunn. Overflyt skyldes at en stack som programmet bruker har fylt seg opp. Tenk på det som ei bøtte som programmet dytter en hel masse informasjon i uten at det tar noe ut av denne bøtta igjen. Dette har du ikke noen kontroll over, det er rett og slett en feil ved selve programmet (noe som også er grunnen til at Microsoft vil vite om den).

For at et program skal kunne kjøres, så må det flyttes fra harddisken og inn i det fysiske minnet (RAM - Random Access Memory) på maskinen hvor det opprettes en prosess. Dersom du har flere programmer åpne samtidig, så vil hvert av dem oppta sin del av minnet. Operativsystemet bruker også en sidevekslingsfil for å utvide den tilgjengelige minneplassen (virtuelt minne), men å lese og skrive til denne sidevekslingsfilen tar litt lenger tid og det kan lettere oppstå feil. Har man ikke nok minne til å ha alle programmene åpne samtidig, så må enkelte av prossessene uunngåelig terminere. Dere som liker å "multitaske" bør derfor sørge for at dere har nok av fysisk minne på maskinen. Alt under 512 MB (absolutt minimum) er ikke å anbefale.

Svært mange programmer starter opp med Windows. Noen eksempler er Office, MSN Messenger, QuickTime, diverse antivirus, brannmurer, OpenOffice, Acrobat Reader, Skype og en hel haug med andre. Du finner alle disse nederst til høyre på oppgavelinjen. Husk på at hver av disse programmene da har gjort beslag på minnet. De har gjerne lastet inn en liten del av programmet slik at de kan starte hurtigere. I de aller fleste tilfeller er ikke dette nødvendig, slik at du godt kan frigjøre plassen disse opptar i minnet. Se etter hva som ligger i oppstartsmappa. Kanskje du rett og slett kan fjerne en del herfra. De fleste av programmene kan du også eksplisitt nekte å starte opp med Windows via preferansene i selve programmet. Atter andre programmer kan du fjerne fra oppstarten ved å fjerne dem fra bestemte plasser i registeret. Det finnes verktøy i Windows til dette, samt at det finnes tredjeparts programvare (eks CCleaner). Antivirus og brannmurer bør du imidlertid ikke røre! Disse er avhengige av å kjøre hele tiden.

En vanlig feil i IE er krøll med DLL-filer (driverfiler). Dersom Internet Explorer har problemer med å initiere og kjøre en av disse filene (kan være feil på dem også), så vil det oppstå et unntak som beskrevet over. Kjøring av en Flash-animasjon eller annen multimedia som krever egne plug-ins kan være eksempler på denne typen feil. Er det spesielle sider hvor dette skjer? Prøv å isoler hva som kan være galt basert på hva som finnes på siden. Hvis det da eksempelvis er Flash, så kan du forsøke å installere Flash-plugin på nytt.

Å holde Windows oppdatert med kritiske og anbefalte oppdateringer er også svært viktig. Det oppdages feil, svakheter og sårbarheter ved programvare hele tiden, så sørg for å plastre de sårbarhetene som finnes - ikke bare for å unngå at programmene krasjer, men også av sikkerhetsmessige hensyn. Det finnes websider som er i stand til å enten krasje eller installere rusk på maskinen din basert på disse svakhetene og sårbarhetene.

Virus, spyware og annen malware kan også gjøre systemet ditt ustabilt. Å ta en sjekk er nok ikke så dumt.

Når du spør som du gjør, så kan jeg ikke hjelpe deg stort mer uten at jeg vet hva slags unntak i programmet som har skjedd, og om det er det samme unntaket hver gang. Litt mer info hadde gjort seg :)

Endret av Pokerfjes
Skrevet

Sikkert ikke det svaret du vil ha, men bytt til Mozilla Firefox. Så er du kvitt problemer en gang for alle.

Skrevet (endret)

Takk for svar alle sammen :)

Shiva: skal prøve å kvitte meg med msn toolbar, kanskje det hjelper, og jeg skal se etter zonealarm ja.

Poolboy: multitasking ja. Det er det en del av her også ;)

Gotthard: Jeg prøvde din "oppskrift" først, og foreløpig har jeg ikke fått noen feilmeldinger.

Pokerfjes: det var jammen et lagt og velformulert svar! Takk! Dessverre så klarer jeg ikke å se noe mønster. Hvordan skal jeg da finne ut hva slags unntak det dreier seg om? Uansett skal jeg ta en opprydning på pc'n min igjen, vurderer å formatere harddisken og legge inn windows på nytt, det burde jo hjelpe.

Takk igjen for svar alle sammen :blomst:

Endret av Drua

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...