Gå til innhold

Linser

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å begynne med linser. Ser at synsentere tilbyr opplæringstimer. Hva skjer på disse opplæringstimene? Lærer de deg hvordan man gjør det, og så ser de til at du gjør det riktig?

Syntes det høres så flaut ut hvis de sitter og ser på at du gjør det... :sjenert: Tror jeg trenger laaang tid de første gangene :ler:

Vil dere anbefale slike opplæringstimer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva disse opplæringstimene er. Er dette noe som alle får når de kjøper linser, eller noe utenom, altså for de som trenger litt ekstra hjelp? Alle får jo hjelp til å ta på linsene første gang, de bruker 10 minutter på å lære deg hvordan det skal gjøres og hvordan linsene håndteres, men jeg ville ikke akkurat kalle dette en opplæringstime. Hvis det du tenker på er noe ekstra tviler jeg på at du vil få bruk for det, for de aller fleste holder det med det optikeren viser deg første gang. Det er veldig enkelt å bruke linser, jeg begynte da jeg var 13 og har aldri hatt problemer med å bruke dem.

Skrevet

Hei! For å si det sånn så er det nok lurest å ta den opplæringstimen, det blir jo veldig vanskelig å prøve hjemme helt alene...? Dessuten går det ganske raskt, og du får mange gode råd. Det er heller ikke noe å grue seg til, da de har lært opp alle linsekundene sine. Det kommer til å gå kjempefint!!! :)

Skrevet

Ups, jeg tenkte ikke på at det kunne være noe ekstra... Hvis det er det så trenger du ikke ta den timen, det holder med de ti minuttene.

Skrevet

Jeg husker ikke helt, men jeg tror det var utenfor en Synsam det hang en plakat med diverse priser. Der sto opplæringstime oppført for seg selv, det vil si at det kostet ekstra dersom man ønsket dette. Men dersom man får litt opplæring uansett, er kanskje ikke det noe vits.. Ikke noe verre enn at jeg går inn og spør hvordan dette er, men tenkte jeg skulle spørre her først.

Jeg er litt usikker på hvordan type linser jeg burde satse på, men det får jeg vel veiledning om når jeg kommer dit :)

Jeg er litt nærsynt, men er ikke særlig flink til å bruke briller. Det skal derfor bli flott å kunne se igjen. Hehe, neida :sjarmor:

Skrevet

Hos brilleland, for ca 7 år siden da...så lærte jeg om hygiene, og hvordan å sette på, og ta ut linsa.

Jeg har lange neiler, og slet 1. gang, nå hender det at det går så fort når jeg tar de ut, at jeg knipser en liten rift i de. Da må de kastes, fordi det kan fgi rift i øyet igjenn.

Man lærer og linsevæsker, øyensykdommer og det varer vel ca 15 min.

OM man skulle bli rød i heleøyet umiddelbart, det er hovent osv, ER det godt å ha ett sted å gå som hjelper. For det hender det trengs.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Det var ikke snakk om en "opplæringstime" akkurat. Jeg var inne, de så på øynene mine, bestemte hvilke linser. De hadde de ikke inne, så kom tilbake en uke senere og de viste jeg hvordan sette de på og gik igjennom litt retningslinjer. Så er det egentlig bare å øve og finne utav hvordan det funker best for deg, så ser ikke poeng i å ha noe videre opplæring.

Veiledning og sånt får du der. Bare si hva som du kunne tenke deg hadde vært greit, så finner de nok noe som passer. Selv liker jeg godt natt og dag linser, så jeg slipper å huske på å ta de ut om kvelden.

Skrevet

Da jeg fikk min opplæring, klipte optikeren neglene mine med en stor saks før jeg rakk å protestere! :ler:

Skrevet
Da jeg fikk min opplæring, klipte optikeren neglene mine med en stor saks før jeg rakk å protestere! :ler:

Jeg tar ut linsene mine med neglene... Høres kanskje fælt ut, men jeg er veldig forsiktig, og det er lettere for meg. (Skrubber meget godt under neglene først.)

Jeg har ikke hørt om noen egen opplæringstime for linsebruk, det ble en kort opplæring da jeg fikk linsene, om hygiene og på-og-av-metode. :)Neida, jeg lærte ikke å ta de ut med neglene, men de er så lange at om jeg skal ta linsene ut med fingertuppene så vil neglene gjøre enda større skade på øynene.

Jeg bruker månedslinser av silikon nå, og de er jeg veldig fornøyd med. Man kan sove med dem fordi de puster, men da må man tilbake til optikeren etter en stund for å sjekke ståa.

Jeg hadde helt noia for å bli tatt på øyet tidligere, men man venner seg til det veldig fort.

Skrevet

Brilleland har tre kvarters obligatorisk opplæring inkludert i prisen. Da lærer man på- og avteknikker og hygiene, og må ha greid å ta begge linsene på og av tre ganger før man får lov til å ta med seg linsene hjem. Det kan da vel ikke være noe problem å være med på en sånn opplæring...?

Skrevet

Jeg peller også ut linsene med neglene av og til... Er ikke alltid jeg kommer på å skrubbe skikkelig, men har enda ikke hatt noen problemer. Øynene er vel ganske selvrensende.

Kan være greit med litt opplæring, ikke bare teknikk for å ta de på og av, men heller hvordan man skal rense de og litt om øyesykdommer og sånt.

Skrevet

Høres drøyt ut med en ekstra opplæringstime, men hvis det er som de andre sier her, bare en opplæring i hvordan ta de på- av og sånn så vil jeg anbefale det på det sterkeste.

Mange gode råd og vink der ja.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...