Gå til innhold

Hvordan involvere svigers?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kaja_*
Skrevet

Hei!

Har inntrykk av at de fleste er oppgitt over for mye innblanding fra familie på begges side.. Hos oss er det omvendt! Foreldrene mine er mye med, hans er totalt fraværende..

Vi skal gifte oss i Vestfold neste år og siden endel av opplegget skal være hjemme hos foreldrene mine blir det til at vi snakker mye med dem om planlegginga. Vi har vært sammen og valgt ut lokale f.eks og snakka mye om musikk, gjester og andre praktiske ting.

Det er enighet om at vi skal dele regninga på 3.

Svigers er generellt lite opptatt at meg og livet til meg og sambo (sønnen deres). De spør lite om hva som skjer og hvordan det går etc. Jeg har begynt å lure på om det handler om at de ikke vil at vi skal føle at de blander seg oppi ting de ikke har noe med etc, men for min del skulle jeg så gjerne ønske at de var mer involvert.

Jeg har derfor bestemt meg for å gjøre noe aktivt for å få de med i planleggingsfasen- krever ingenting av de, men har f.eks sendt en mail med bilder av lokale. Da fikk jeg ikke svar en gang- svigermor ringte derimot sambo og sa det så fint ut... (hva med meg liksom?)

Har dere noen gode råd for hvordan jeg skal få svigers litt mer interessert i livet vårt og hva jeg kan gjøre for å få de til å føle at vi ønsker deres mening og tanker omkring bryllupet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det enkleste er ofte det beste. Du kan ringe og forklare at du gjerne vil ha de med i planleggingen og spørre de om de har lyst, og har ideer om hva de kan bidra med!

Det er enda bedre om dere kan reise på besøk og ta en par skikkelig prater, eller få de ned og gå innom selskapslokale og kirke og sånn med de.

Og ikke vær forneærmet for at hun ikke svarte på den amilen, hun ringte jo tross alt en av dere, føles kansje ikke logisk for henne å ringe deg, og følte at å ringe din forlovede ble som å ringe begge.

Gjest Gjest_Kaja_*
Skrevet

Takk for svar!

Det med den telefonen og mailen handler nok for meg mest om at de ALDRI tar kontakt med meg eller spør meg om noenting. Er vi på besøk hos de må jeg alltid være den som holder samtalen i gang, spørre om ting etc. Jeg er langt fra noen sladrekjerring så dette handler ikke om at de syns jeg er "masete".

Jeg har en spesiell utdannelse og en spesiell jobb som de strengt tatt ikke skjønner vitsen med (typisk humaniora "ubestemmelig" yrke). Vi er rett og slett totalt forskjellige! Har inntrykk av at de hadde syns det hadde vært mye enklere om jeg var lærer eller sykepleier eller et annet "vanlig" yrke som var mer konkret og som de kunne forholde seg til.

Samtalen hjemme hos de handler type om hva tanta til onkelen til søstra sa en gang som var litt morsomt... jeg er vant til heftige diskusjoner og litt "dypere" prat.

Jeg er fullstendig klar over at deres liv er deres liv og at jeg ikke kan forvente at de blir mer sånn eller sånn for at jeg skal føle meg mer velkommen, men hva skjedde med å møtes på halveien? Jeg føler at jeg gir og gir, men får ikke en dritt tilbake. Og når vi planlegger bryllup- er det for mye for langt at de bryr seg? Bare bittelitt?

Sambo har kjempegod kontakt med mine foreldre, drar på kamp med pappa, tar en øl med broren min og melder med mamma etc. Han sier at han slapper mye bedre av hjemme hos mine enn hos sine egne til og med.

Ble gruelig langt dette, mye frustrasjon som måtte ut!

What to do?

Skrevet

Må du blande de inn i planleggingen? Med mindre det er noe konkret du trenger hjelp til? Er ikke alle som er lite interessert i bryllupsplanlegging-

Skrevet

enig med chica over her... det virker jo ikke akkurat som typene som liker å involvere seg så veldig i slike ting, så da trenger du jo ikke tvinge dem.

men du kan jo ringe/maile om råd til et konkret spørsmål, hvis de ikke virker veldig engasjerte da heller har du ihvertfall prøvd

Gjest Gjest_Kaja_*
Skrevet

Er enig i at de ikke MÅ involvere seg i bryllupet, strengt tatt MÅ de jo ikke involvere seg i noen ting. Men jeg syns faktisk ikke det er for mye forlangt at de i det minste er litt interessert i at deres eneste barn skal gifte seg.

Skrevet

Folk er forskjellige, og hun hadde jo ringt sønnen sin og sa at de likte lokalet - så de er jo ikke helt uinteressert virker det som? I tillegg skriver du at de skal være med å betale, så da har de jo allerede bidratt ganske mye!

Jeg har et godt forhold til svigerforeldrene mine, men kommer ikke til å trekke inn hverken de eller mine foreldre i planleggingen av bryllup med mindre de selv gir inntrykk av at de har lyst til å bidra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...